Sigma?

Ostaja

Olen ostamassa -92 Sigmaa, ja haluaisin kuulla kokemuksianne autosta? Mitä hyvää ja mitä huonoa? Mitkä ovat tyyppiviat, jotka kannattaa ensimmäisenä autosta tarkistaa?

6

1013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mystinen mies

      mutta kannattaa lukea tuulilasi 12/92 vai oliko 11 jossa sigma hakkaa kaikki kilpailijansa 10-0

      Manuaali on aika nopea joten kannattaa ostaa vaan jos saa käsiinsä.

    • H.L.

      Jonkinasteinen tyyppivika on, että tyhjäkäynnin säätömoottori voi reistailla. Puhdistus voi auttaa ongelmaan. Ruosteet kannattaa tarkistaa ainakin ovien alareunasta.

      Jakohihnan vaihto kannattaa myös varmistaa. Katkeaminen tulee kalliiksi. Vaihtovälistä on kahta eri suositusta 60 ja 90 tkm. Muuten Sigma on kestävää japanilaista tekniikkaa.

      Kokemuket perustuvat sedaniin. Farmarihan valmistettiin Australiassa.

    • phermanni

      (vm. 1991/1992) 1998-2002 n. 100000 km ja ainoastaan kerran, kesällä 2000 jätti tielle. Mittarissa oli tuolloin n. 155000 km ja kytkimen haarukka murtui. Osaa odotellessa meni parisen viikkoa. Tuolloin uusittiin myös kytkin, vaikka entisellä olisi vielä ajellut n. 30-40000 km. Elektroniikka pelasi muutoin hyvin, paitsi alle -15 asteen pakkasilla keskuslukitus pyrki hetken aikaa olemaan mieluummin kiinni kuin auki. Moottoriltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan Sigma on upea: kulkee kuin juna, vääntöä ja kiihtyvyyttä löytyy ja rajoitusten mukaan ajellen kesällä pääsee n. 8,5 ltr/100 km. Etujarruissa esiintyi (nykyisiin ABS-jarruihin verrattuna) jopa häiritsevää "nypytystä". Minun Sigmassani takajarrut täytyi pari kertaa vuodessa putsata ja siitä huolimatta apumiehen puoleinen takajarru näytti katsastusaseman rullilla aina n. 25 % vähemmän. Tämä ominaisuus jäi selvittämättä, kun poikkema saa ilmeisesti olla enemmäkin. Ajossa, edes talvikelillä, ei asiaa huomannut. Kaasuttimen jokin läppä oli ilmeisen herkkä "likaantumaan" ja pintakaasulla 40-70 km/h esiintyi silloin tällöin nykimistä. Jakopäänhihnat paininrullineen kannattaa vaihtaa 90000 km välein, kolme vuotta sitten kustannus oli n. 6000 mk. 185000 km:n kohdalla pakoputki meni vaihtoon (pakosarjoista alkaen) ja muistaakseni Bosalilta löytyi tarvikeputki, mutta jotta se saatiin asianmukaisesti paikoilleen, niin asentaja teki muutaman tunnin ylimääräistä työtä. Mutkat eivät olleet aivan kohdallaan. Reklamoin asiasta ja asentajan ylimääräinen työkustannus korvattiin. Jos kiinnostuksesi kohteena oleva Sigma on huollettu säännöllisesti ja autotohtori antaa hyvän kuntoarvion, niin saat auton, jolla voi kokea ajamisen hurmaa: Kun mittarissa on päälle 180 km/h, niin auto kuin liimautuu tiehen.
      TM 1/92 vertaili ns. johtokuntatason autoja. Voittaja oli Volvo 850 GLT, toinen Saab 9000 CS 2.3-16 ja kolmas Sigma. Volvon puolia oli mm. tilava takaistuin, Sigman -puoli oli ahdas takaistuin. Koska Saab oli pohjoismaisin ja Volvo urheilullisin (vaikka kiihtyvyys 0-100 oli yli sekunnin Sigmaa huonompi), niin "pohjoismaiset" autot oli pakko laittaa etusijoille.

      • Maukka

        Elokuun alussa kävin noutamassa itselleni Saksasta sigman. Auto on 24v koneella ja manuaali tottakai. Autossa on kaikki herkut, ja kaikki myöskin toimii moitteettomasti. Ecs on enemmän kuin hyvä keksintö...auto todellakin istuu tiessä olipa mittarissa kuinka paljon tahansa. Tähän mennessä olen ajanut laitteella vähän alle 10 000km, ja olen täysin myyty! Suosittelen sigmaa kaikille jotka haluavat ostaa kunnon auton!!!


      • Sigmaa kiikaroin
        Maukka kirjoitti:

        Elokuun alussa kävin noutamassa itselleni Saksasta sigman. Auto on 24v koneella ja manuaali tottakai. Autossa on kaikki herkut, ja kaikki myöskin toimii moitteettomasti. Ecs on enemmän kuin hyvä keksintö...auto todellakin istuu tiessä olipa mittarissa kuinka paljon tahansa. Tähän mennessä olen ajanut laitteella vähän alle 10 000km, ja olen täysin myyty! Suosittelen sigmaa kaikille jotka haluavat ostaa kunnon auton!!!

        onko kaksiventtilisessä ja neliventtiilisessä Sigman koneessa muuta oleellista eroa kuin teho? Miten kävi esim. kulutuksen tehon ja venttiilien lisääntyessä.
        Kysymys numero kaksi: Paljonko maksat Sigman vakuutuksista?


    • sigma900

      ajosta katkesi sigmasta apulaite hihna ja nyt ei lähde käyntiin tuntuu kuin ei olis puristuksia koneessa mikä voisi olla vikana

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8033
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5647
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      4993
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4933
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3707
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      54
      2940
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2667
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2498
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2432
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      42
      2358
    Aihe