Salainen palaute/kritiikki opettajan työstä

Se on salaisuus?

Olin tässä taannoin opettajan viransijaisena eräässä Pohjois-Suomen lukiossa. Työhöni kuului opetusta myös peruskoulun puolella.

Omasta mielestäni hoidin työni varsin moitteettomasti.
Yllätykseni oli suuri, kun työsuhdettani ei paikan tultua uudelleen hakuun kuitenkaan jatkettu, vaikka olin paikkaa hakeneista ylivoimaisesti pätevin.

Jälkeenpäin paikallinen johtava rehtori/sivistystoimenjohtaja on väittänyt työstäni tulleen jotain kritiikkiä lasten ja vanhempien taholta. Pyynnöistäni huolimatta hän ei kuitenkaan ole suostunut vähimmässäkään määrin valottamaan tuon kritiikin sisältöä. Minulle ei siis ole annettu mitään mahdollisuutta vastata tuohon väitettyyn kritiikkiin, enkä tiedä edes, onko se ollut millään muotoa tosiasioihin pohjautuvaa.

Kuinka yleistä tällainen annetun kritiikin palautteen julistaminen sen kohteelta salaiseksi on Suomen kouluissa?

Kokemuksia?

5

523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hämärää juu

      Onpa kurjaa. Minulla on samansuuntainen kokemus hiukan toiselta alalta vuokratyöfirman kautta. Yleisluontoinen, digitaalisesti vuokratyönantajalle annettu negatiivinen palaute ilman mitään kontaktinottoa minuun. En viitsinyt sen kuimmemmin alkaa selvittää, mutta kyllä pitäs olla selkärankaa antaa palaute suoraan kohteelleen.

    • Sukulainen, tuttava,

      Voihan se olla, että varmistettiin paikka jollekin tutulle. Ei se hyvä-veli-verkosto Suomessa mikään kummallisuus ole.

    • Virallinen arvioko?

      Minulle kävi vähän samalla tavalla.

      Jälkikäteen ilmoitettiin, että lapsilta ja heidän vanhemmiltaan tulleen palautteen perusteella en sovellu peruskoulun opettajan työhön.

      Vanhemmat eivät ole koskaan seuranneet opetustyötäni, eivätkä pitäneet minuun myöskään mitään yhteyttä. Näin ollen tämä virallisen aseman saanut 'soveltuvuusarvio' perustui ilmeisesti pelkästään luokan äänekkäimpien ja häiriköivimpien oppilaiden vanhemmilleen ja rehtorille antamiin selityksiin.

      Millainen tilanne on teidän kouluissanne?

      Kuka antaa viralliset soveltuvuusarviot?

    • Varma tieto

      Varmistui, ettet ollut L-positiivinen. Muuta Pohjois-Pohjanmaalla ei tarvita.

    • opettajaX

      a) Uudet opettajat (Vaikka olisi ollut vuosia alalla) joutuu aina kritiikin kohteeksi. Kun lapselle menee koulu huonosti syystä tai toisesta, on se kouluun uudeksi opettajaksi tulleen vika. Jopa vuosia sitten kouluun tullutta opettajaa voidaan arvostella "Kuinka paljon paremmin lapsi oppi vuosia sitten toisen opettajan johdolla!" - tässä kohden rehtorin pitäisi ymmärtää, että vuosien aikana opetussisältö muuttuu, tavoitteet ja opittavat asiat kasvavat sekä lapsi muuttuu.

      b) varsinkin yläkoulussa etenkin 9.-luokkalla aineet vaikeutuvat siinä määrin, että taloon tulleet opettajat joutuvat vanhempien arvosteltavaksi. Verrataan siihen, että "no kun kasilla se aine oli niin helppo, että..." ei ymmärretä, että nyt ollaan ysillä ja peruskoulun viimeisellä luokalla, jossa opiskellaan viimeisen kerran taitoja jatko-opintoja varten. Jos kasilla riitti laittaa sana lauseen enkussa, nyt ysillä vaaditaan, että osataan muodostaa se lause. Näin esimerkiksi. Lisäksi jotkut lapset yläkoulussa muuttuvat siinä määrin, että koulu on vasta kakkonen tai kolmonen, kaikki muu on tärkeämpää - ihmissuhteet, kaverit, harrastukset. Tällöinkin opettajassa on jotain vikaa.

      Itse olen oppinut suodattamaan toisesta korvasta ulos nämä kommentit ja pyytänyt suoraan vanhempia käymään koulussa, jos on moitittavaa työstäni. Kummastit loppuneet moitinnat siihen.

      c) Usein myös riittää, kun keskustelee lapsen kanssa asiasta. Vanhemmat ovat usein varsin nolona siinä vaiheessa, kun lapsi sanoo, ettei opettajassa ole mitään vikaa, mutta kun itse ei nyt vaan jaksa. Lasta ei kuunnella kotona ja kysellä, miksi koulu menee huonosti vaan automaattisesti oletetaan, että opettajissa on vika.

      Lukiossa voi sanoa vanhemmille, että voi valita toisen opettajan kurssit, jos tuntuu, että opetuksessani on vikaa. Kummasti ne asiat eivät parane siellä toisenkaan opettajan johdolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe