Salainen palaute/kritiikki opettajan työstä

Se on salaisuus?

Olin tässä taannoin opettajan viransijaisena eräässä Pohjois-Suomen lukiossa. Työhöni kuului opetusta myös peruskoulun puolella.

Omasta mielestäni hoidin työni varsin moitteettomasti.
Yllätykseni oli suuri, kun työsuhdettani ei paikan tultua uudelleen hakuun kuitenkaan jatkettu, vaikka olin paikkaa hakeneista ylivoimaisesti pätevin.

Jälkeenpäin paikallinen johtava rehtori/sivistystoimenjohtaja on väittänyt työstäni tulleen jotain kritiikkiä lasten ja vanhempien taholta. Pyynnöistäni huolimatta hän ei kuitenkaan ole suostunut vähimmässäkään määrin valottamaan tuon kritiikin sisältöä. Minulle ei siis ole annettu mitään mahdollisuutta vastata tuohon väitettyyn kritiikkiin, enkä tiedä edes, onko se ollut millään muotoa tosiasioihin pohjautuvaa.

Kuinka yleistä tällainen annetun kritiikin palautteen julistaminen sen kohteelta salaiseksi on Suomen kouluissa?

Kokemuksia?

5

557

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hämärää juu

Onpa kurjaa. Minulla on samansuuntainen kokemus hiukan toiselta alalta vuokratyöfirman kautta. Yleisluontoinen, digitaalisesti vuokratyönantajalle annettu negatiivinen palaute ilman mitään kontaktinottoa minuun. En viitsinyt sen kuimmemmin alkaa selvittää, mutta kyllä pitäs olla selkärankaa antaa palaute suoraan kohteelleen.

• Sukulainen, tuttava,

Voihan se olla, että varmistettiin paikka jollekin tutulle. Ei se hyvä-veli-verkosto Suomessa mikään kummallisuus ole.

• Virallinen arvioko?

Minulle kävi vähän samalla tavalla.

Jälkikäteen ilmoitettiin, että lapsilta ja heidän vanhemmiltaan tulleen palautteen perusteella en sovellu peruskoulun opettajan työhön.

Vanhemmat eivät ole koskaan seuranneet opetustyötäni, eivätkä pitäneet minuun myöskään mitään yhteyttä. Näin ollen tämä virallisen aseman saanut 'soveltuvuusarvio' perustui ilmeisesti pelkästään luokan äänekkäimpien ja häiriköivimpien oppilaiden vanhemmilleen ja rehtorille antamiin selityksiin.

Millainen tilanne on teidän kouluissanne?

Kuka antaa viralliset soveltuvuusarviot?

• Varma tieto

Varmistui, ettet ollut L-positiivinen. Muuta Pohjois-Pohjanmaalla ei tarvita.

• opettajaX

a) Uudet opettajat (Vaikka olisi ollut vuosia alalla) joutuu aina kritiikin kohteeksi. Kun lapselle menee koulu huonosti syystä tai toisesta, on se kouluun uudeksi opettajaksi tulleen vika. Jopa vuosia sitten kouluun tullutta opettajaa voidaan arvostella "Kuinka paljon paremmin lapsi oppi vuosia sitten toisen opettajan johdolla!" - tässä kohden rehtorin pitäisi ymmärtää, että vuosien aikana opetussisältö muuttuu, tavoitteet ja opittavat asiat kasvavat sekä lapsi muuttuu.

b) varsinkin yläkoulussa etenkin 9.-luokkalla aineet vaikeutuvat siinä määrin, että taloon tulleet opettajat joutuvat vanhempien arvosteltavaksi. Verrataan siihen, että "no kun kasilla se aine oli niin helppo, että..." ei ymmärretä, että nyt ollaan ysillä ja peruskoulun viimeisellä luokalla, jossa opiskellaan viimeisen kerran taitoja jatko-opintoja varten. Jos kasilla riitti laittaa sana lauseen enkussa, nyt ysillä vaaditaan, että osataan muodostaa se lause. Näin esimerkiksi. Lisäksi jotkut lapset yläkoulussa muuttuvat siinä määrin, että koulu on vasta kakkonen tai kolmonen, kaikki muu on tärkeämpää - ihmissuhteet, kaverit, harrastukset. Tällöinkin opettajassa on jotain vikaa.

Itse olen oppinut suodattamaan toisesta korvasta ulos nämä kommentit ja pyytänyt suoraan vanhempia käymään koulussa, jos on moitittavaa työstäni. Kummastit loppuneet moitinnat siihen.

c) Usein myös riittää, kun keskustelee lapsen kanssa asiasta. Vanhemmat ovat usein varsin nolona siinä vaiheessa, kun lapsi sanoo, ettei opettajassa ole mitään vikaa, mutta kun itse ei nyt vaan jaksa. Lasta ei kuunnella kotona ja kysellä, miksi koulu menee huonosti vaan automaattisesti oletetaan, että opettajissa on vika.

Lukiossa voi sanoa vanhemmille, että voi valita toisen opettajan kurssit, jos tuntuu, että opetuksessani on vikaa. Kummasti ne asiat eivät parane siellä toisenkaan opettajan johdolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4070
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2091
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      550
      1658
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1395
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1117
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1048
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      943
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      893
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      864
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      838
    Aihe