Mikähän yritys Suomessa on pisimpään tehnyt talopaketteja ja pysynyt vielä likimain samoilla omistajilla sekä toimii edelleenkin? Sekä ketä voidaan pitää ns. alan pioneerina.
Muuten vain yleistoetona kiinnostaa. Itse veikkaisn jotain Jukka-taloa, mutta olisko jollakin oikein faktatietoa. Tietenkin yritysreksisteristä voisi kaivaa noita tietoja, mutta joku yrityshän on voinut tehdä jo jotain muuta aiemmin.
Kukahan keksi talopaketit
6
1468
Vastaukset
- Vanhin talotehdas?
Haluaisin myös tietää?
- Kotisivuja lukenut
Pyhännän Rakennustuote (Jukka-talo) aloittanut vuonna 1968. Vieskan Elementti OY (Vieska-talo)aloittanut vuonna 1967. Näin siis nettisivujen mukaan.
- Kaltsi
Tietääkseni vanhin talomerkki on PUUTALO, tosin on vaihtanut omistajaa muutaman kerran, olen muistavinani että se on perustettu joskus -40 luvulla. Jos en väärin muista tehdas oli silloin Säynätsalossa.
- Kaltsi
Edelliseen viestiin lisää, parempaa tietoa
Lainaus: CD- Facta 2001
Puutaloteollisuus, mekaanisen puunjalostusteollisuuden haara, joka valmistaa sarjatuotantona puutalon osia tai suurelementtejä, joista rakennuspaikalla kootaan valmis talo. Talo voi olla omakotitalo, rivitalo, loma-asunto tai sauna ja myös esim. koulu, sairaala tai tehdashalli. Puutaloteollisuus sai alkunsa 1800-luvulla Yhdysvalloissa. Suomessa puutalojen teollinen tuottaminen alkoi sotilasparakkien rakentamisella 1940-luvulla. Vuosina 1946–47 toimitettiin puutaloja Neuvostoliittoon sotakorvauksina. Myöh. puutaloja on toimitettu mm. Israeliin ja Kolumbiaan. Nyk. taloja viedään Lähi-idän öljyntuottajamaihin ja Länsi-Eurooppaan. Pientalojen tuotekehittely on ollut voimakasta; uusia talotyyppejä on esitelty 1970-luvulta lähtien asuntomessuilla. Viime vuosina puutaloteollisuus Suomessa on supistunut niin, että 1995 valmistui 2 400 puutaloelementtiä, kun viisi vuotta aik. niitä valmistui 11 500. Tehdasvalmisteisia asuin-, loma- ja saunarakennuksia valmistui 1995 yli 6 000. - Ukin poika
Mun ukki teki sotakorvauksena toimitettavia
Puutalo-nimisiä elementtirakennuksia eli jo
40-luvulla. Puutalo oli silloin Rauma-Repola Oy:n
tuotemerkki. Samalla nimellä valmistetaan vieläkin suomalaisia Puutaloja.
- gfjyt
Kenen keksintöä on se, että talopaketti olisi keksitty Suomessa. Veikkaan kyllä jenkkilää, vaikka taitaa olla tuollaisen keksijän eritteleminen kuin piirtäisi veteen viivaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092453
- 412382
- 1232276
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241898- 411864