Olen 20-vuotias ja opiskelen ammattikorkeassa sosiaalialaa. Olen puoli vuotta opiskellut eli olen ensimmäisen vuoden opiskelija vielä. Ongelmani voi kuulostaa jostain todella oudolta tai turhanpäiväiseltä, mutta asia painaa mieltäni melkein joka päivä nykyään…
Meillä järjestetään n. kerran kuussa isoja opiskelijabileitä, mutta itseäni ne eivät kiinnosta (käyn siis kyllä joskus koulun ulkopuolisten kavereideni kanssa baareissa, joten kyse ei ole siitä, etten joisi alkoholia). Meidän ryhmästä noissa bileissä ennen kävi vain muutama, mutta nyt kävijöiden määrä on kasvanut ja pelkään, että jään ulkopuoliseksi, jos en sinne itseäni pakota. Edellinen puoli vuotta sujui hyvin, kun tiesin, ettei kovin monikaan ole noihin menossa, mutta nyt tuntuu, että tosi monet ovat niistä innostuneet ja muodostavat porukoita sen mukaan kuka on menossa. Meidän ryhmässä on myös niitä, jotka eivät ole koskaan noissa käyneet eivätkä varmaan menekään, mutta heillä tähän asiaan liittyy vahvasti uskonto (minulla ei siis sekään). Asun myös noin 10km päässä kaupungista ja koulusta, joten jos nyt jotenkin saisin itseni pakotettua noihin tapahtumiin niin minun pitäisi kulkea taksilla tai yöpyä jonkun luona…
Noita järjestetään usein viikolla ja minua ei innosta valvoa & juhlia, kun seuraavana päivänä on koulua heti aamu kahdeksalta. Muutenkin noissa on aina varmasti hulluna porukkaa ja mä vähän pelkään suuria ihmisjoukkoja, enkä viihdy niissä. Muutenkin olen vähän pettynyt meidän koulun tapahtumiin. Aina on vain noita baaribileitä tai rasteja, eikä koskaan esimerkiksi rauhallisia illanviettoja mm. peli-iltoja tai leffailtoja vaikka koulun tiloissa. Urheilutapahtumiakin on aivan liian vähän. Minusta meillä ei ole otettu tarpeeksi huomioon, että kaikki eivät halua ryypätä keskellä viikkoa tai käydä aina vaan siinä samassa baarissa istumassa. Suurin osa noissa tapahtumissa kuitenkin käy ja tuntuu, että porukka jää ulkopuolelle jos ei halua niissä käydä..
Tulen kyllä toimeen kaikkien meidän ryhmäläisten kanssa ja olen muutaman kanssa ystävystynytkin enemmän, mutta silti tuntuu, että olen todella poikkeava ja yksinäinen enkä uskalla kellekään suoraan sanoa, etteivät nuo bileet kiinnosta. Jos joku on kysynyt minulta, että olenko menossa niihin niin yleensä olen keksinyt jonkun menon miksen voi tulla. Haluaisin kuitenkin viettää vapaa-aika noiden ihmisten kanssa, koska he vaikuttavat tosi mukavilta :) tiedän, että voisin ehdottaa muuta tekemistä vapaa-ajalla jollekin kuin juomista, mutta minusta tuntuu, että osa on jo ns. hylännyt minut porukastaan, koska en ole käynyt noissa bileissä… äääh on tämä turhauttavaa!
Onko kellään samoja fiiliksiä asiasta tai ootteko itse kokeneet miltä tuntuu olla se, joka ei noissa pippaloissa käy? neuvoja, vinkkejä miten pääsen eroon tästä ahdistuksesta? kenelle tästä voisi puhua? en halua olla seuraavat kolme vuotta yksin…
Yksinäisyyden pelko (amk bileet)
12
1656
Vastaukset
- joqamkopiskelija
Suosittelisin muuttamaan lähemmäksi kaupunkia. Vaikea käydä bileissä ja myös kavereiden luona. Syysi ovat täysin loogiset, osa haluaa pääpainottaa opiskelua, toiset haluavat juoda viimeisetkin sentit opintotuesta.
Kannattaa kuitenkin tutustua noihin bileisiin, voi olla hyvä kokemus. Överiksi ei tarvi vetää.
Tutustu myös Nyytin toimintaan. Kys. järjestö järjestää alkoholittomia tapahtumia. Ja varmasti amk:lta löytyy liikunta-mahdollisuuksia. - sossupossu22
Meillä vaan ne bileet on aina samanlaisia ja koen, että olen siellä sitten ainoa, joka juo esimerkiksi vain yhden drinkin, jos päätän mennä. Kun mitä olen kuullut niin kaikki vetää suurinpiirtein överit ja tulee seuraavana päivänä kouluun kehuen sitä ja valittamaan oloaan...
- joqamkopiskelija
Ilmeisesti nuo bileet eivät ole sinua varten.
Suosittelen noita Nyytin palveluita jos sellaisia siellä päin järjestetään. Kuvauksesi perusteella voisi sopia sinulle.
"Aina on vain noita baaribileitä tai rasteja, eikä koskaan esimerkiksi rauhallisia illanviettoja mm. peli-iltoja tai leffailtoja vaikka koulun tiloissa." - Leffailtoja!!
Hei! Tiedän varsin hyvin mistä puhut! Itsekin olen 20 ja aloittanut juuri AMKn. Minulla tosin syynä bileiden välttelyyn on myös vahvasti humalaisten pelko. Itse en juo alkoholia lainkaan. Ideasi peli- ja leffailloista kuulostavat niin kivoilta!!
Minäkin pelkään, että minut jätetään seurasta, koska en yksinkertaisesti halua vain mennä.
Ja kotoa en saa yhtään tukea. Puhuin juuri tänään äitini kanssa ja kun mainitsin ohi mennen, että en ehkä haluaisi mennä pian tuleviin juhliin, hän vain nauroi ja sanoi, että totta kai minun pitäisi mennä ja että en saa syrjäytyä. - sossupossu22
Oi kohtalotoveri! :) Mulla on kanssa tuo humalaisten pelko vähän... ja varsinkin kun ne ovat niitä ihmisiä, jotka tuntee tai ainakin tietää niin mua jotenkin ahdistaa se ihan suunnattomasti. Mä en uskalla ottaa tätä esiin koulussa tai edes koulun terkalla, koska siitä lähtisi sitten varmaan juttu leviämään, että joku on tästä asiasta valittanut... mutta mikseivät nuo bilehirmut tajua, että on täällä sellaisiakin opiskelijoita, jotka eivät halua sinne baariin tulla ja juoda? Valitettavasti tämä amk:n on sen verran pieni, ettei noita Nyytin juttuja edes järjestetä tai muuta päihteetöntä toimintaa... :(
- Leffailtoja!!
Minäkin katselin, että vain pääkaupunki seudulla näyttäisivät olevan. Pidän tosi paljon hulluttelusta ja kavereiden kanssa kotona päin on ollut ihan sika hauskaa pelleillä, kun ollaan pelattu party aliasta :D Jotenkin me saatiin kaikista selityksistä tehtyä kaksmielisiä :D
Haluaisin itsekin kysyä amkkimme oppilaskunnalta, että voitaisiinko me järjestää jonkinverran alkoholittomia tapahtumia, mutta en ole uskaltanut, koska pelkään muiden reaktiota siihen :( Koska viina on niin "cool" ja "aikuismaista". Olen avoin siitä, että en juo, mutta jotenkin pelkään mitä muut tulee ajatteleen jos en osallistu edes bileisiin. Join tai en. Humalaisten pelko on vain niin suuri, että en tahdo mennä, ja jos jostain syystä minut saadaan mukaan, niin koko illan minua vain ahdistaa mielettömästi :(
Plus minunkin amk on tosi pieni. - sossupossu22
tunnen tuskasi :( mua on kannustettu, että "mene ihmeessä, siellä voi olla tosi hauskaa. eikä siellä tarvii välttämättä edes juoda mitään", mutta jos nyt päätäisinkin lähteä niin olen aivan varma, että olisin tosi ahdistunut koko illan ja odottaisin vain poispääsyä. haluaisin kuitenkin tutustua noihin ihmisiin, mutta miksi viinan pitää aika olla osa sitä?
vaikutat tosi samanlaiselta kuin minä! :) ootko mistä päin suomea? aloin jo miettiä, että mitä jos ollaankin samassa koulussa :O - Leffailtoja!!
Muutin juuri kolme viikkoa sitten Turkuun. Olis kiva kyllä jutella :)
Baareissa on myös inha käydä kavereiden kanssa, jos ne juo paljon, niin minulle tulee tunne, että olen vastuussa niistä. Sitten taas ahdistaa.- sossupossu22
En voisi olla enemmän samaa mieltä sun kanssa! Ja ois tosiaan kiva jutella! Mitähän kautta se onnistuis? :)
- Leffailtoja!!
sossupossu22 kirjoitti:
En voisi olla enemmän samaa mieltä sun kanssa! Ja ois tosiaan kiva jutella! Mitähän kautta se onnistuis? :)
Jos tehdään jotkut random s-postit? Niin ei haittaa vaikka laittaakin ne tänne.
- sossupossu22
jeps, hyvä idea! mäpäs illalla tekasen uuden s-postin :) laitan sen sulle sit tänne!
- Sama juttu
Olen samassa tilanteessa omassa amkissani. Tuutorit sanoo, että on oma valinta haluaako tapahtumasta päihteettömän. Jos haluaa "päihteettömän" tapahtuman, niin on vain itse juomatta siellä baarissa ja ottaa vaikka vettä. Se ei vastaa ollenkaan mun käsitystäni päihteettömästä tapahtumasta, muut kun ovat kuitenkin kännissä. :(
Oon ollut ennenkin fuksi, vaikka 20 olenkin (vaihdoin opiskelupaikkaa). Ekalla kerralla yritin reippaasti mennä mukaan fuksitapahtumiin. Ostin jopa lipun lukuvuoden ekoihin haalaribileisiin silloin. Etkoilla päätin, että en mene. En ollut juonut yhtään boolia. Yksin sitten lähdin etkoilta bussilla kotiin...
Bileistä poisjääminen oli tehokas tapa jäädä porukan ulkopuolelle. Onnistuin tosin löytämään yhden samanhenkisen kaverin, yksin ei tarvinnut sitten olla.
Nytkin olen jäämässä porukan ulkopuolelle: tunneilla ihmiset kertaavat viime illan tapahtumia, näyttävät toisilleen bilekuvia ja valittavat krapulaansa. Tällä kertaa olen suosiolla jättäytynyt pois bileistä/baari-illoista, en ole edes yrittänyt mennä. (En viihtynyt viime kerallakaan). Harmittaa, kun nuo ihmiset vaikuttaa tosi mukavilta. Ne tutustuu siellä bileissä paremmin toisiinsa ja moni ei tuu enää sillä tavalla juttelemaan mulle, kun en niissä ole näyttäytynyt.
Hyvä että samanlaisessa tilanteessa olevia on muitakin :) Tuntuu vähemmän erakolta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 441760
Kaksi rikollista
"Molemmat vangitut ovat osoitetietojen perusteella kotoisin reilun sadan kilometrin päästä Suomussalmelta. Molemmilla on81697Mitä tekee Rebelwerks?
Rebelwerks myy melkein kaiken tavaransa. Onko Rebelwerks menettänyt järkensä? Vai onko hän lopultakin tullut järkiinsä151643- 1591249
**** mies anna jokin vinkki
Mistä tiedän, että vielä toivot että kuulet minusta. Aikaa on kulunut...881244- 1801218
- 671075
Eli sä nainen
Siis halusit pitää jonkinlaisen kontaktin ja ylläpitää yhteyttä. Etsitkö jotain mysteeristä ja kiehtovaa vai halusitko t651036P-karjalassa juorutaan ihan kaikki.Pitäisikö muuttaa Etelä-karjalaan?
Täällä Pohjois-karjalassa juorutaan ihan kaikki. Ei voi luottaa edes viranomasiin joita sitoo vaitiolovelvollisuus. Ka181013- 58995