Vehnäterrierin turkinhoidosta pari kysymystä.

vaalea ja vahva

Miten usein voi koiraa käyttää trimmaajalla? Olen erittäin kiinnostunut hankkimaan kyseisen rodun edustajan lenkki kaverikseni. Mutta lähinnä tuo turkki siinä ainoastaan mietityttää. Saako Vehnikselle esim jättää takkuja jos ne pyörittelee kauniiksi pompuloiksi, sellaisiksi niinkuin ainakin kahdella muulla koira rodulla on.vai kiristääkö pompulat mahdollisesti koiran ihoa? Ihan vain mielenkiinnosta kyselen kun upeasta koirasta kuitenkin kysymys.

9

1738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ffdvv

      Luonnekyselyihin vastailevat muka rodun omistajat heti täällä, mutta sitten kun tulee tällainen vähän hankalampi ja ekologisempi kysymys, ei vastauksia kuulu. Onkohan tällä palstalla oikeasti rodun omistajia kirjoittelemassa, vai valehtelevatko he kaikki, jotka väittävät omistavansa suomenlapinkoiran noissa luonnekyselyissä. Kumminkin koirarotujen luonne ihmisiä yleensäkin kiinnostaa, eikä turkinhoito, ja on helppo valehdella olevansa jonkin omistaja..

      Koiranäyttely on hyvä paikka tavata varmoja rodun omistajia ja päästä haastatteleman heitä rodun piirteistä.

      • Korjaaan!

        Anteeksi, siis vehnäterrierin omistajia, eikä suomenlapinkoiran (oman koirani rotu tuli vahingossa kirjoitettua) :-D


    • öalksjdfölkjasdf

      Trimmaus tehdään leikkaamalla 2–4 kertaa vuodessa. Takkuja ei tietenkään saa jättää.

      • vaalea vehnä hiutale

        Mitä haittaa takuista on koiralle? ,nyt en puhu rotumääritelmän mukaisesta esteettisyys kysymyksestä. vaan siitä miten koira kokee ne takut.
        onko niistä yleisesti ottaen haittaa? kiristävätkö koiran ihoa esimerkiksi?
        Kyselen tätä ihan ihan yleis sivistävänä kysymyksenä.
        esittämällä tyhmän kysymyksen, voin olla taas yhden asian viisaampi.
        Eikä suinkaan ole tarkoitus loukata tai shokeerata rodun edustajien omistajia tyhmällä kysymyksellä.
        janoan vain tietoa.
        Koska kuitenkin on yksi maailman upeimmista koiraroduista jonka tiedän.


      • jahgu
        vaalea vehnä hiutale kirjoitti:

        Mitä haittaa takuista on koiralle? ,nyt en puhu rotumääritelmän mukaisesta esteettisyys kysymyksestä. vaan siitä miten koira kokee ne takut.
        onko niistä yleisesti ottaen haittaa? kiristävätkö koiran ihoa esimerkiksi?
        Kyselen tätä ihan ihan yleis sivistävänä kysymyksenä.
        esittämällä tyhmän kysymyksen, voin olla taas yhden asian viisaampi.
        Eikä suinkaan ole tarkoitus loukata tai shokeerata rodun edustajien omistajia tyhmällä kysymyksellä.
        janoan vain tietoa.
        Koska kuitenkin on yksi maailman upeimmista koiraroduista jonka tiedän.

        kun olin lapsi, meillä oli vehnäterrieri. jossain vaiheessa tilanne meni sellaiseksi että vanhemmillani ei ollut riittävästi aikaa hoitaa vehniksemme turkkia. Ja kun se meni takkuun, niin kyllä se kiristi ihoa, välillä niin että iho punoitti. Ja minä yritin silti parhaani mukaan turkkia harjata, joten tilanne ei ollut koskaan mikään tosi paha. Mutta nopeasti turkki takkuuntui ja alkoi melkein heti kiristämään ihoa. Meidän vehniksen turkki ajeltiin lyhyeksi 4-6 kertaa vuoessa.


    • daki1

      Olen vuodesta 1998 omistanut vehniksen,toinen sukupolvi menossa,ei käydä näyttelyissä.. liikutaan paljon luonnossa, sen takia joutuu paljon pesemään,nykyään leikaan parinkuukauden välein,koneella,osan päätä ja vartaloa,muut käsin.Kyllähän sen turkki on työläs jos sen pitää pitkänä.Kerran viikossa on takut selvitettävä.

    • myös vehnä

      Vehnää voi käyttää trimmaajalla esim. joka 3. kk, silloin sen turkki pysyy "hyvännäköisenä". Vehnän turkki kasvaa suunnilleen samaa vauhtia kuin ihmisen hius. Noita "pompuloita" en suosittele, se kyllä saattaa aiheuttaa ärsytystä ja sitä myöden turhaa raapimista. Vehnällä ei ole ns. pohjavillaa ja takku hautoo nahkaa.
      Onnea rodun valinnalle....

      • vehnä hiutale

        Kiitokset erittäin hyvistä ja selventävistä vastauksista. ja tosiaan tuo takku pompula asia oli vain kysymys jota olen yleisellä tasolla miettinyt liittyen koiramaailman asioihin.


        Nyt vain hyvää ja luotettavaa kasvattajaa etsimään.

        Kyllä olen koira asioissa vahvasti vehnään mieltynyt, toki olen muitakin rotuja

        punninut, mutta niin paljon se vehnä kulta kimpale painaa siellä toisessa vaaka

        kupissa. että aika selvä tapaus olen;)

        Mutta:
        Mahtaakohan pentuja olla kuinka hankala saada? joutuuko mahdollisesti jonottamaan..
        no, ajattelin äsken vain ääneen.. netistä ja soittelemella kasvattajillehan se asia selviää:)


    • Ami4

      Hei,

      Takut täytyy selvittää tai leikata pois. Eli ei voi jättää. Miksi jättäisit?

      Mutta se on vähän tuurista kiinni, miten paljon turkkia täytyy hoitaa. Itselläni on vehnä, jolla on silkkinen turkki, joka vaatii hoitoa n. kerran viikossa. Pentuna se ei ollut "pörröinen" vaan aika vähäkarvainen. Nyt on kiiltävä, pehmeä ja runsas turkki.

      Hoito on kampaaminen läpikotaisin ja pesu (1-2 viikon välein). Trimmaaminen sitten erikseen. Itse olen opetellut trimmaamaan ja näyttelyissä on kelvannut muotovalioksi asti. :-)

      Trimmaaminen on siis oman päätöksen mukaan. Aina ennen näyttelyä, muuten tarpeen mukaan. Turkki kasvaa eri koirilla eri vauhtia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe