Ulter-Sport äänenvaimennin E12 corollaan

newexhaust

Nykyinen on pian vaihtokunnossa. Nämä vaikuttais olevan E-hyväksytyt ja ihan laadukkaat. Mitä oon lukenu, niin tehojenkin pitäisi muutamalla prosentilla nousta ja äänimaailma tietenkin vähän piristyy. Kellään kokemuksia? Kannattaako ostaa kun saa toimitettuna alle 190e, vai onko muita/parempia vaihtoehtoja tähän hintaan?

http://www.youtube.com/watch?v=98KgjYde6eI

25

2492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • newexhaust

      Mielipiteitä?

    • Jokamiehen GTi 16

      Alkuperäinen änkkäri on rosteria, joten tuskinpa se vielä vaihtokunnossa on ainakaan ruostumisen vuoksi. Irroita ilmanpuhdistinkotelolle menevä imuilman äänenvaimennustorvi, niin saat hieman luonnetta moottorin käytökseen, terävempää reagointia kaasuun, alemman kulutuksen. Lisäksi kiihdyttäessä pientä murinaa. Imuilman vaimennustorvi on kapeimmalta kohdaltaan sen verran ohut, että varmuudella rajoittaa tehoa. Kiristä ilmanputsarikotelolta läppärungolle johtavan kumiputken klemmarit.

      • newexhaust

        Kiitos paljon näistä asiantuntevista neuvoista. Pitääpä kokeilla!

        Juuri tällaiset pienet optimoinnit suht pienellä vaivalla kiinnostaa. Alkup. ilmansuodattimen tilalla onkin jo apexin paneelisuodatin. Eron kyllä huomas heti, erityisesti liikkeellelähdöissä. Tällä uudella virityksellä sitten vielä parempi ilmanotto.

        Pakopuolelleko ei kannata tehdä mitään, ei tällä ultersportilla? Siitä ei varmaan teholle haittaa ole, ainut mikä vielä mietityttää on se, ettei vaa käyntiääni muuttuis teinipörinäksi.


      • Jokamiehen GTi 16
        newexhaust kirjoitti:

        Kiitos paljon näistä asiantuntevista neuvoista. Pitääpä kokeilla!

        Juuri tällaiset pienet optimoinnit suht pienellä vaivalla kiinnostaa. Alkup. ilmansuodattimen tilalla onkin jo apexin paneelisuodatin. Eron kyllä huomas heti, erityisesti liikkeellelähdöissä. Tällä uudella virityksellä sitten vielä parempi ilmanotto.

        Pakopuolelleko ei kannata tehdä mitään, ei tällä ultersportilla? Siitä ei varmaan teholle haittaa ole, ainut mikä vielä mietityttää on se, ettei vaa käyntiääni muuttuis teinipörinäksi.

        Pakopuolelle tuskin kannattaa tehdä mitään, muuta kuin varmistaa varovasti kopistelemalla että katalysaattorin kennot eivät helise. Jos katalysaattorin kennot ovat rikkoutuneet, pakopuoli on enemmän tai vähemmän tukossa. Ratkaisu on race-katti. Jos katti ei helise, pakopuoli lienee kunnossa. Pakopuoleen ei nähdäkseni kannata puuttua sen vuoksi että ECU säätää polttoaineen syöttöä kierrosten, kuormituksen ja ilmamäärän mukaan saastepäästöt minimoiden. Pakopuoli ei ole ensimmäisenä ahdistamassa.

        Ilmamassa-anturin puhdistaminen esim CRC puhdistusspraylla saattaa auttaa kulkupuoleen, jos ilmamassamitarin anturi on kovin likaantunut.


      • newexhaust
        Jokamiehen GTi 16 kirjoitti:

        Pakopuolelle tuskin kannattaa tehdä mitään, muuta kuin varmistaa varovasti kopistelemalla että katalysaattorin kennot eivät helise. Jos katalysaattorin kennot ovat rikkoutuneet, pakopuoli on enemmän tai vähemmän tukossa. Ratkaisu on race-katti. Jos katti ei helise, pakopuoli lienee kunnossa. Pakopuoleen ei nähdäkseni kannata puuttua sen vuoksi että ECU säätää polttoaineen syöttöä kierrosten, kuormituksen ja ilmamäärän mukaan saastepäästöt minimoiden. Pakopuoli ei ole ensimmäisenä ahdistamassa.

        Ilmamassa-anturin puhdistaminen esim CRC puhdistusspraylla saattaa auttaa kulkupuoleen, jos ilmamassamitarin anturi on kovin likaantunut.

        Taas oppii uutta. Kiitos!


      • newexhaust

        Katselin tuota ilmanpuhdistuskoteloa ja imuilman torvea.

        Tarkoititko, että koko se ilmanottoputki, joka kiertää vasemman etuvalon taakse, kannattaa ottaa pois? Eli käytännössä ilmanottoaukkona toimisi pelkkä suodatinkotelon aukko? Se on kyllä oikein leveä ja sen edessä on kivasti tilaa (paljon enemmän kuin siinä lampun ja akun välissä). Onko siinä riskiä että se imis enemmän roskaa? Toisaalta, sen kotelon voi sitten puhdistaakin vähän useammin.
        Miten talviautoilu tämän kanssa?


      • Jokamiehen GTi 16
        newexhaust kirjoitti:

        Katselin tuota ilmanpuhdistuskoteloa ja imuilman torvea.

        Tarkoititko, että koko se ilmanottoputki, joka kiertää vasemman etuvalon taakse, kannattaa ottaa pois? Eli käytännössä ilmanottoaukkona toimisi pelkkä suodatinkotelon aukko? Se on kyllä oikein leveä ja sen edessä on kivasti tilaa (paljon enemmän kuin siinä lampun ja akun välissä). Onko siinä riskiä että se imis enemmän roskaa? Toisaalta, sen kotelon voi sitten puhdistaakin vähän useammin.
        Miten talviautoilu tämän kanssa?

        En ole kohdannut ongelmia imuilmatorven poistamisen myötä. Putki irtoaa vetämällä ja hukkaputken saa ehjänä takaisin paikoilleen, jos haluaa.


      • Näin on
        newexhaust kirjoitti:

        Taas oppii uutta. Kiitos!

        Aivan turhia neuvoja, ei se toyotasi kiihdy käytännössä yhtään sen paremmin tällaisilla putkivirityksillä vaikka siltä saattaa tuntua.


      • Totuus tässä, nyt
        Näin on kirjoitti:

        Aivan turhia neuvoja, ei se toyotasi kiihdy käytännössä yhtään sen paremmin tällaisilla putkivirityksillä vaikka siltä saattaa tuntua.

        Ihan totta. Imuilmaputken voi kutistaa vaikka pikkusormen ohuiseksi pilliksi ja metrin pitkäksi, mutta polttomoottorilla varustetussa Toyotassa huipputeho ei vaan voi kärsiä. Toyotan imuilmaputkiston vastus ei kasva ohuen putken mutkakakohdista. Kuinka se voisikaan?


      • Kisa inssi
        Jokamiehen GTi 16 kirjoitti:

        En ole kohdannut ongelmia imuilmatorven poistamisen myötä. Putki irtoaa vetämällä ja hukkaputken saa ehjänä takaisin paikoilleen, jos haluaa.

        Tuliko paljon tehua lisää? :p


      • newexhaust
        Jokamiehen GTi 16 kirjoitti:

        En ole kohdannut ongelmia imuilmatorven poistamisen myötä. Putki irtoaa vetämällä ja hukkaputken saa ehjänä takaisin paikoilleen, jos haluaa.

        Kokeilin putken irrottamista ja eipä valitettavasti lähtenyt. Tässä minun tapauksessa ilmaputsarikotelon sisällä olevan putken pään reunassa on muovinen stoppari. Sen koko putki-virityksen tulisi pyöräyttää noin 180 astetta, ennen kuin se lähtisi vetämällä pois. Tämä jo vaatisi sulakeboksin ja koko ilmaputsarikotelon irrottamista.

        Näihin muihin kommentteihin liittyen: kyllähän parempi imuilman saanti tuo vähän enemmän tehoa ja parempaa reagointia kaasuun. Senhän huomaa jo silloin, kun vaihtaa uuden suodattimen. Eikös? :)


      • Jokamiehen GTi 16
        newexhaust kirjoitti:

        Kokeilin putken irrottamista ja eipä valitettavasti lähtenyt. Tässä minun tapauksessa ilmaputsarikotelon sisällä olevan putken pään reunassa on muovinen stoppari. Sen koko putki-virityksen tulisi pyöräyttää noin 180 astetta, ennen kuin se lähtisi vetämällä pois. Tämä jo vaatisi sulakeboksin ja koko ilmaputsarikotelon irrottamista.

        Näihin muihin kommentteihin liittyen: kyllähän parempi imuilman saanti tuo vähän enemmän tehoa ja parempaa reagointia kaasuun. Senhän huomaa jo silloin, kun vaihtaa uuden suodattimen. Eikös? :)

        Lähtee se kun vetää. Akun joutuu irroittamaan jotta hukkaputken saa ehjänä pois.


      • newexhaust
        Jokamiehen GTi 16 kirjoitti:

        Lähtee se kun vetää. Akun joutuu irroittamaan jotta hukkaputken saa ehjänä pois.

        Ilmaputsarikotelon sisällä sen putken reunassa on sellainen muovinen tappi (näkyy, kun aukaisee kotelon ja ottaa suodattimen pois). Se sitten estää putken pois vetämistä ja vaatii sen 180 asteen kiertoa. Näin tosiaankin omassa -03 1.6L corollassa, valitettavasti :/


      • Jokamiehen GTi 16
        newexhaust kirjoitti:

        Ilmaputsarikotelon sisällä sen putken reunassa on sellainen muovinen tappi (näkyy, kun aukaisee kotelon ja ottaa suodattimen pois). Se sitten estää putken pois vetämistä ja vaatii sen 180 asteen kiertoa. Näin tosiaankin omassa -03 1.6L corollassa, valitettavasti :/

        -05 1,6 L ei ole mitään tappia. Putki irtosi kevyesti vetämällä.


      • Kondenssivesi

        Lyhyellä pätkäajolla saa pakoputken lahoamaan nopeasti. Itsellä 2004 vuoden corolla, ajettu 170000km. Takapönttö näyttäisi olevan ainakin kerran vaihdettu kun walker lukee, on kylläkin jo vaihtokunnossa, hitsattu jo aiemman omistajan toimesta kiinnityslaipan kohdasta. Alku/ keskiosa on uuden näköinen, liekö vaihdettu 2v sitten juuri ennen kuin ostin auton. Vertailun vuoksi edellinen auto oli almera 2003, ajettu 350tkm, alkuperänen putkisto. Tällä tosin ajettiin vähintään 50km suuntaansa.


    • vanha jippo

      Noilla opeilla kannattaa kokeilla koko suodattimen ja putsarin kannen poistamista kokeilun ajaksi. Tehoja pitäisi tulla PALJON lisää. Kannattaa kokeilla joku vertailupätkä oikein kellon kanssa. Veikkaan, ettei kello näytä mitään eroa, mutta onhan sporttisemmat äänet.

      ps. juuri siihen perustuu normiauton vapaavirtaus yms. suodattimien myyntivaltti. Imuääni voimistuu.

      • Jokamiehen GTi 16

        Juu, kukin tavallaan. Itse vielä toistaiseksi uskon omaan ahteri-dynoon. Yleisesti ottaen ilmanpuhdistinkoteloa ja putkistoa tuunaamalla ei välttämättä saavuta mitään, mutta poikkeuksia on.


      • hah hah haa
        Jokamiehen GTi 16 kirjoitti:

        Juu, kukin tavallaan. Itse vielä toistaiseksi uskon omaan ahteri-dynoon. Yleisesti ottaen ilmanpuhdistinkoteloa ja putkistoa tuunaamalla ei välttämättä saavuta mitään, mutta poikkeuksia on.

        Kyllä varmaan hirveästi tulee tehoja tuollaiseen pakoputkiviritettyyn toitsuun. Kiihtyy 0,1 sekuntia paremmin 0-100 eli joku 12,9s ja meteli kova.


      • newexhaust

        Näillä opeilla taas auto reagoi kaasuun samalla tavalla niin tukkiutuneella kuin uudellakin suodattimella :) Ei mitään eroa, ei tietenkään.

        "Veikkaan, että"... Itsellä on veikkausten sijaan kokemusta Apexin paneelisuodattimen käytöstä perussuodattimen sijaan. Ainakin liikkeellelähdössä (1. vaihe) ero on huomattava ja eipä se äänimaailma hirveästi muuttunut. Kulutus on laskenut - tämäkään ei ole veikkaus.

        Toki jossain varmasti menee se raja, jolloin ilmanotto ei ole enää rajoittava tekijä. Tästä kun ei ole tarkkaa tietoa, niin sitä vaan yrittää optimoida tilannetta näillä jokamiehen keinoilla :)


      • Kyykäärme.
        Jokamiehen GTi 16 kirjoitti:

        Juu, kukin tavallaan. Itse vielä toistaiseksi uskon omaan ahteri-dynoon. Yleisesti ottaen ilmanpuhdistinkoteloa ja putkistoa tuunaamalla ei välttämättä saavuta mitään, mutta poikkeuksia on.

        Tuo kertoo paljon Toyotan suunnitteluosaamisesta, jos tällainen kuristus sinne on jäänyt. Vai onko jätetty tarkoituksella, että kestäisi paremmin?


      • Jokamiehen GTi 16
        newexhaust kirjoitti:

        Näillä opeilla taas auto reagoi kaasuun samalla tavalla niin tukkiutuneella kuin uudellakin suodattimella :) Ei mitään eroa, ei tietenkään.

        "Veikkaan, että"... Itsellä on veikkausten sijaan kokemusta Apexin paneelisuodattimen käytöstä perussuodattimen sijaan. Ainakin liikkeellelähdössä (1. vaihe) ero on huomattava ja eipä se äänimaailma hirveästi muuttunut. Kulutus on laskenut - tämäkään ei ole veikkaus.

        Toki jossain varmasti menee se raja, jolloin ilmanotto ei ole enää rajoittava tekijä. Tästä kun ei ole tarkkaa tietoa, niin sitä vaan yrittää optimoida tilannetta näillä jokamiehen keinoilla :)

        Ilmanoton häviöiden merkityksen näkee mm siinä kun havainnoi ilmakanavistojen paksuuksia samanlaisen moottorin eri tehoversioiden välillä. Isompitehoisessa on useasti paksummat kanavat.

        Kyykäärmeelle sen verran että hukkaputken tarkoitus on vaimentaa imuääniä. Käytännössä havaitusti hukkaputken poistamalla äänet eivät kasva paljoakaan. Eron kuulee vain pyrkivästi kiihdyttäessä.

        Dynoperseilyä epäilevillä tulkoot nyt mainituksi eksaktimpaa dataa. 3000 km keskikulutus 6.0 laskettu tankatuista litroista ja ajetuista kilometreistä. Sisältää kaupunkiajoa 2 km pätkissä pari sataa km. Nyt ilmojen kylmettyä kulutus on kasvanut desilitran sataselle. Kaasu käy täysin auki muutaman kerran viikossa. Vaihdekaavion läpi marssivauhtiin kiukuten ja ripeitä ohituksia. Enimmäkseen taloudellinen ajotyyli, mutta myös kirjallista näyttöä pyrkivästä ajotyylistä.


      • newexhaust
        Jokamiehen GTi 16 kirjoitti:

        Ilmanoton häviöiden merkityksen näkee mm siinä kun havainnoi ilmakanavistojen paksuuksia samanlaisen moottorin eri tehoversioiden välillä. Isompitehoisessa on useasti paksummat kanavat.

        Kyykäärmeelle sen verran että hukkaputken tarkoitus on vaimentaa imuääniä. Käytännössä havaitusti hukkaputken poistamalla äänet eivät kasva paljoakaan. Eron kuulee vain pyrkivästi kiihdyttäessä.

        Dynoperseilyä epäilevillä tulkoot nyt mainituksi eksaktimpaa dataa. 3000 km keskikulutus 6.0 laskettu tankatuista litroista ja ajetuista kilometreistä. Sisältää kaupunkiajoa 2 km pätkissä pari sataa km. Nyt ilmojen kylmettyä kulutus on kasvanut desilitran sataselle. Kaasu käy täysin auki muutaman kerran viikossa. Vaihdekaavion läpi marssivauhtiin kiukuten ja ripeitä ohituksia. Enimmäkseen taloudellinen ajotyyli, mutta myös kirjallista näyttöä pyrkivästä ajotyylistä.

        Hyvät kulutuslukemat, kun kaupunkiajoakin mukana! Jos saanen kysyä, mitä muuta optimointia olet tälle -05 Corollalle tehnyt?


      • Jokamiehen GTi 16
        newexhaust kirjoitti:

        Hyvät kulutuslukemat, kun kaupunkiajoakin mukana! Jos saanen kysyä, mitä muuta optimointia olet tälle -05 Corollalle tehnyt?

        195/65 (3,2 % vakiota isommat) Michelin Energyt 2,5 bar. Yksi satsi RVS:ää moottoriin ja vaihteistoon. Mobil 5-30 ESP, toitsun (Denso Thailand) 90915-YZZF1 suodatin (kts netistä), jarrujen herkistely ja liikkuvien osien rasvaus renkaiden kausivaihtojen yhteydessä, jarrupalojen kylkien viilaus.

        Neljännesmiljoona tikissä. Ei syö öljyä, alkuperäiset jarrulevyt joka nurkassa (olakkeet rälläköity).


      • Jokamiehen GTi 16
        Jokamiehen GTi 16 kirjoitti:

        195/65 (3,2 % vakiota isommat) Michelin Energyt 2,5 bar. Yksi satsi RVS:ää moottoriin ja vaihteistoon. Mobil 5-30 ESP, toitsun (Denso Thailand) 90915-YZZF1 suodatin (kts netistä), jarrujen herkistely ja liikkuvien osien rasvaus renkaiden kausivaihtojen yhteydessä, jarrupalojen kylkien viilaus.

        Neljännesmiljoona tikissä. Ei syö öljyä, alkuperäiset jarrulevyt joka nurkassa (olakkeet rälläköity).

        ja vararengas korvattu paikkauspullolla, säästö jotain 17 kg. Enin osa säästöstä aiheutuu jarrujen herkistelemisestä. Palat pois, osien puhdistus, männän pumppaus sisään ja ulos puolenkymmentä kertaa. Corolloissa on juuttuvat jarrut.


      • newexhaust
        Jokamiehen GTi 16 kirjoitti:

        ja vararengas korvattu paikkauspullolla, säästö jotain 17 kg. Enin osa säästöstä aiheutuu jarrujen herkistelemisestä. Palat pois, osien puhdistus, männän pumppaus sisään ja ulos puolenkymmentä kertaa. Corolloissa on juuttuvat jarrut.

        Kiitos kaikista näistä (ja aiemmista) tiedoista! Hyödyllisimpiä vastauksia mitä olen s24:ssa saanut :)

        Pitääpä alkaa optimoimaan. Jarrujakin pääsee pian herkistelemään renkaiden vaihdon yhteydessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3599
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1409
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1239
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1134
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1028
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1016
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe