Hamsterin wc ja opettelu käymään siinä

Napsuhamsuliini

Meille kotiutui syyrialainen tyttöhamsteri tiistaina. Syntynyt kesäkuun puolivälissä. Alku on mennyt muuten hyvin mutta hamsterini kakkii kaikkialle häkissään. Olemme hommanneet sille wc-astian jossa jyrsijälle soveltuvaa hiekkaa. Miten olette opettaneet hamsterin käymään vessassa? Onko hamsterin wc yleensä mielestänne ok vai turhake?

23

6854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Napsuhamsuliini

      Vielä kysyisin juoksupyörästä. Hamsterimme ei nimittäin näytä ainakaan nyt osaavan mennä sillä. Oppiiko luonnostaan myöhemmin?

      • Gerbiileillä olen havainnut, että ne oppivat juoksemaan juoksupyörässä jos niille tarjoaa sitä niiden ollessa vielä nuoria. Kyllä ne aikuisinakin tutkivat pyörää ja kokeilivat juoksemista, vaikkeivät olisi poikasena sitä tehneetkään :D

        Mun syrkki kyllä tykkää juoksupyörästä tosi kovasti. :)

        Muistathan, että syyrialaiselle juoksupyörän minimihakaisija on 25 cm.


    • Kerttu:)

      Meidän hamsteri oppi vessalaatikolla käymään kun tarkkailun mihin kulmaan pissaa ja kakkaa yleensä ja sitten laitoin siihen vessa astian. Mielestäni vessa laatikot ovat ok koska hamsteri on luonnostaan siisti eläin ja pyrkii aina käyttämään yhtä nurkkaa asumuksestaan vessana. Tietenkin välillä tulee myös vahinko kakkoja varsinkin ruokakupin lähettyville:) Kyllä sun hamsteri varmaan oppii käyttämään juoksupyörää jos vaikka ei ole siihen tottunut entisessä kodissaan.

      • Veetuskahamsu

        sama juttu, ihmettelin eka et miks nurkka haisee ja miks siel aina on jotai ulostetta nii laitoin vessan ja sit se sinne menee aina käymää (joskus piilottelee herkkunappeja sinne:D)


    • Napsuhamsuliini

      Kiitos neuvoista :) Eilen hamsterimme meni jo hieman juoksupyörällä. Pissat on tehnyt wc-laatikkoon, mutta vieläkin opetellee kakkimaan sinne. Voiko muuten käpyjä antaa hamsterille virikkeeksi/jyrsittäväksi? Mitä leluja olette itse tehneet hamsterille, siis muuta kun vessapaperirullia ja pahvilaatikkotaloja?

      • unguiculatus

        Käpyjä ja oksia voi antaa, mutta kun keräät niitä ulkoa, niin muista uunittaa ne (eli pidä niitä kuumassa uunissa n. 10 min). Älä kerää hamsterillesi mitään teiden varsilta, koska ne voivat olla auton pakokaasujen saastuttamia.

        Yleensä hamsterit pissivät ja osittain kakkivatkin vessalaatikkoon, mutta osa papanoista tulee myös muualle asumukseen, joten hamsterit eivät opi ihan 100% vessalaatikolle :D


    • Hamsu93

      Meidän hamsteri alkoi kyllä muistaakseni melkolailla heti juosta pyörässä kun vaan pyörä oli häkissä ja meille tultua hamsteri sijoitettiin häkkiin. Vessalle oppi muistaakseni myös melkolailla heti, kun laitoin. Ihan aluksi vessaa ei ollut, keksin laittaa sen vasta myöhemmin. Pissii kyllä vessaan, ja joskus myös kakkaa. Mutta siis, jos kakkaa on muuallakin kuin vessassa (tai siis onhan sitä), se on normaalia, koska hamsterihan ei pysty säätelemään sitä, että milloin kakkaa. Eli hamsteri ulostaa sinne, missä nyt sattuu olemaan ja siksi sitä voi löytyä myös ruokakupista.
      Nykyisin hamsteri (noin 1,9 v) protestoi välillä ja pissii nurkkaan. Häkin kun siivoaa, niin muutaman päivän pissii vessaan ja sitten nurkkaan. Teki sitä kyllä aikaisemminkin.

    • Hamsterinomistaja

      Minun entinen syyrialainen kyllä pissi ja kakkasi wc-astiaan mutta nykyinen nukkuu sen alla :D mutta hyödyllinen kapine se on :D

    • Enkeli♥

      Meijjän vanhin kääpöhamsteri pörrö oppi heti käyttämään wc laatikkoa vessana,se ei vaan papanoi wc laatikkoon.silloin kun hiekka on ihan märkää se pisii juoksupyörään. :D

    • Hamsutar

      Suurin osa hamstereista ei opi koskaan käyttämään vessalaatikkoa papanoimiseen, sillä hamsteri ei tiedosta ulostamista samalla tavalla kuin koira tai kissa, tai ihminen! Hamsterin papana vain ilmestyy sen takapuolesta ilman suurempia ponnisteluja ja hamsteri harvoin edes huomaa ulostaneensa! Pissaamiseen hamsteri oppii usein laatikkoa käyttämään, mutta papanoita se pyöräyttää toisen sinne toisen tänne, vaikkapa sinun kädellesi!
      Hamsterin papanat ovat onneksi melko kuivia eivätkä haise (ainakaan paljoa) toisinkuin pissa. Joten papanoista ei usein ole haittaa! Ja koko häkin siivous välihän hamsterin koosta riippuen vaihtelee 2-4 viikkoon, joillakin kääpiöhamstereilla jopa kerran kuuteen viikkoon riittää, mikäli ne osaavat käyttää pissimiseen vessalaatikkoa.

    • R. H

      Moi. Mulla on yksi poika hamsu roborowski. Ja se pissii joka puolelle omassa häkissään mm. Puruihin, omaan taloonsa ja kaikista eniten juoksu pyöräänsä. Voisko joku antaa joitakin vinkkejä millä sen sais loppumaan? Vessa on laitettu häkkiin ja on siellä vieläkin mutta eipä oikein kiinnosta eikä edes välitä moisesta:/. Kun juoksee paljon pyörässään pääsee siltä aina tulemaan kitkerän hajuista pissiä ja pari papanaakin:/. Ja sitten ei ole oikein kiva kun koko hamsu haisee ihan pissille:(. Et voisko joku antaa äkkiä jtn neuvoja?

    • mulan

      Laita pissisiä puruja vessaan. mulla toimi.(Voit laittaa myös papanoita sinne.)

    • HELP!

      Mitä vessahiekkaa pitäisi ostaa?

      • EllaAleksandra

        Hamstereille on ihan tosi tosi silkkistä hiekkaa mutta kissanhiekkakin käy ihan hyvin.


    • Tyhmä

      JA mistä sitä saisi?

    • Elmeri2007

      Meille muutti heinäkuussa urostalvikko. On syntynyt maaliskuun loppupuolella. Alolimme heti yrittää saada herra käymään vessassa, vaikkakin talvikoista ei hurjasti tässä asiassa positiivista löytynyt netistä.

      Kokeilimme ensin avovessaa ja siirsimme sinne vain pissaisia puruja. Hankimme myös hamsterin vessahiekkaa, joita laitoimme vessaan ja pissaisia puruja päälle. Herra pissasi heti alusta alkaen pesäänsä.

      Epäilin että pesä oli liian iso. Emme löytäneet hyvää pienempää pesää, kokeilimme paria.
      Seuraavaksi hankimme katollisen vessan. Vessan alaosa on punainen ja yläosa läpinäkyvä.
      Sid kävi siellä satunnaisesti, mutta pissasi edelleen pesäänsä ja minne milloinkin.
      Sitten kokeilimme siirtää taivuteltavan kepakkosillan avovessaa päälle. Sid alkoi käymään vähän paremmin vessassa. Edelleen piisasi myös mökkiin.
      Löysimme vihdoin pienemmän samanlaisen pesämökin joka meillä jo oli. Leikkasin avoimesta kulmavessasta reunoja pois ja sovitin vanhaa pesämökkiä päälle ja sehän oli kuin tehty.

      Uuteen pienempään pesään ei enää pissaa. Eikä muuallekaan kuten juoksupyöräänsä jne.

      Aikaa tähän on mennyt n. kaksi kuukautta.
      Isoin oivallus oli että Sid haluaa käydä vessassa, jossa on piilossa ja toinen että talvikon pesä ei saa olla kovin iso, muuten merkkaa.

      Yrittäkää vaan sitkeästi. Hyötyä on että puruja ei tarvitse vaihtaa niin usein. Haisee myös selvästi vähemmän.

    • hamsuu

      Ite mun syrkki uros pissaa vessalaatikkoon, mutta yleensä papanat tekee minne sattuu. Se ei mua kuitenkaan haittaa, koska ne papanat ei edes haise, toisin kuin se pissa.

    • Anonyymi

      Oon miettinyt ihan samaa

    • Anonyymi

      Hamsterit on Söpöjä

    • Anonyymi

      Meidän Hamsteri käy joka päivä vessassa

    • Anonyymi

      Kannattaa laittaa vessa sinne kohtaan mihin hamsusi yleensä pissaa, sitte sun pitää laittaa ihan vähän sitä sen pissapurua niin se haittaa tutun pissapaikan ja siitä eteenpäin pitäisi osata käydä vessalaatikolla

    • Anonyymi

      Hamsterit ei yleensä ikinä opi käymään wc, yleensä ne kakkii mökkeihin koske se on niille kodikasta.

    • Anonyymi

      Turhake...Välittääkö käytetty puhelin yhtä hyvin evästeitä? Siis sitä tietoa, jonka olet luvannut jokaisen sovelluksen tekijän yhteistyökumppaneiden saavan puhelimestasi ja Sinusta?

      Puhelimen valmistus ja käyttö kasvattaa hiilijalanjälkeä, eli lämmittää ilmastoa.
      https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjY_dDJxdOEAxX3GRAIHYOfDjg4HhAWegQIBRAB&url=https://www.juliathuren.fi/blogi/juliaihminen/kytetyn-puhelimen-matka-alkaa-miten-varmistaa-tietoturva&usg=AOvVaw3XC1y2QkCnUQ7FdiwuCsHe&opi=89978449

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe