Lusikalla syöminen

Itse..,

Eli kävin juuri lapseni kanssa neuvolassa. Lapsi 1 v3 kk ikäinen...
Neuvolatäti sitten kyseli että osaako syödä itse lusikalla? Sanoin että aikamoista sotkemista vielä syöminen on,välillä menee jotain suuhun, mutta yleensä vain sotketaan.
Täti sitten tokaisi että sitten puolitoistavuotiaana pitäisi kyllä osata syödä lusikalla sujuvasti. Onko noin? Kaksi ensimmäistä lastani söivät itse siinä 2 vuoden tietämillä enkä ajatellut että olisivat jotenkin myöhään oppineet syömään itse.

5

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Meillä on lapset osanneet istua syöttötuolissa n ½-vuotiaana ja silloin olen antanut heille myös lusikan käteen. Sanotaan että 10 kk iästä alkaen on lapsi lusikoinut itse ruokansa. Meillä ei ole koskaan ns. "sormiruokailtu".

    • Jossainvälissä

      No kyllä 2v tuntuu aika vanhalta... Mulla on kaksi lasta, molemmat syöneet lusikalla itse alle vuoden ikäisinä. Toki pientä avustusta. (Tosin tyttö ei antanut auttaa, heh.)
      Haarukalla ja veitsellä syöneet 1,5-2v.

    • Itse..,

      Ok,minulla on sitten ollut väärä käsitys asiasta ja vanhemmat lapset oppineet sitten "myöhässä" vaikka aina on lusikka ollut ruokailun ajan kädessä.
      Miten voisin sitten opettaa lastani syömään itsenäisesti? Vinkkejä?

      • älä nyt

        välitä noista parista vastauksesta,tännehän vastaa aina ne äärilaidat.Mitä silläkin väliä oppiiko syömään vuoden vai parin ikäisenä.Ainakaan 1 v 3 kk ikäisellä ei ole mikään kiire oppimisen kanssa.


      • jossainvälissä
        älä nyt kirjoitti:

        välitä noista parista vastauksesta,tännehän vastaa aina ne äärilaidat.Mitä silläkin väliä oppiiko syömään vuoden vai parin ikäisenä.Ainakaan 1 v 3 kk ikäisellä ei ole mikään kiire oppimisen kanssa.

        Totta että asiassa kuin asiassa tänne usein vastaa suuntaan tai toiseen äärilaidat, mutta mun vastaus ei sellainen ollut. On se iso ero, oppiiko vuoden vai kahden ikäisenä. Eipä tarhassakaan kaksi vuotiasta enää syötetä. Sen ikäinen alkaa jo olla ääripäätä hiljalleen. Toinen ääripää ovat ne sormiruokailuvauvat, joita ei ole koskaan syötetty. Valtaosa oppii lusikoinni1-1,5v.

        Aloittaja, tuon ikäisen kanssa auttaa se, että muu perhe syö samaan aikaan. Myös aikuiset. Jos vikisee syöttämistä, voi rauhassa todeta, että kaikki syö itse... Mallioppiminen on tärkeintä. Tekniikka kehittyy syömällä itse, joka kerta. Ja kehut ovat tärkeitä, kun lapsi onnistuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe