LÄÄKITYS VAI EI?

Mulla on nyt vasta aikuisiällä diagnosoitu ADHD eli oon tottunu elään sen kans, kun oon vaan ajatellu, että mää nyt vaan oon tällänen tyyppi, eikä se oo mun vika, ettei muut tajua maailmaa samalla lailla ku mää.

Lapsena olin kyllä aikas painajainen, kun järki puuttu melkeen joka touhusta. Ja vaikka kuinka sanotiin ja kiellettiin, niin kun sai kunnon kuningasidean, niin se piti toteuttaa välittömästi mitään miettimättä, eikä mun kuningasideat ollu ihan niin mahtavia mun äiten ja isän mielestä kun mun. Enkä osannu ikänä selittää, että miksen ajatellu ennekö tein tms. Mutta ADHD:n ansiosta opin jo lapsena, että jos haluaa vakuuttaa toisen esim. kuningasidean hyvyydestä, niin on osattava sanoo sama asia tuhannella eri tavalla, saman lauseen hokeminen vaan aiheuttaa toisessa suuttumusta ja pahimmillaan johtaa pikapalaveriin koivuniemen herran kanssa. Joten musta tuli erittäin nopeesti loistava argumentoija ja päivittäin olin jonku hiekkalelut vaihtanu päikseen käpyihin. Tosin aina jouduin palauttaan hiekkalelut.

Asioitten oppiminen oli ja on edelleen todella hankalaa, koska mun tarttee "suomentaa itselleni" se mitä joku opettaa ja se on aikas hankalaa ja aikaavievää. Mutta kun sen lopulta opin niin oon siinä loistava. Esim. en millään meinannu oppia uimaan, vaikka vanhemmat yritti opettaa ja monet vuodet tuli käytyä uimakouluissa. Sitten yks perhetuttu sano, että osaathan sää uida: kivee ja oot siinä viä kaikkein paras, koska olin ku kivi, menin samantiän pohjaan. Ja niimpää mää uin kivee onnellisena monet vuodet, kunnes 14-vuotiaana joku vaan yhtäkkiä kolahti paikalleen päässä ja lähdin uimaan koiraa ja uin reilun kilometrin siltä seisomalta putkeen.

Mun pointti siis on se, että ADHD:ssa ON MYÖS PALJON HYVIÄ PUOLIA, jotka ainakin mää pelkään menettäväni lääkkeiden alottamisen johdosta ja siks oon niistä kieltäynytki useeseen kertaan. Toki ADHD tuo mukanaan paljon huonojakin puolia, mutta musta kuitenkin hyviä on enemmän ja niin kauan kun en aiheuta ittelleni liikaa vaaratilanteita enkä muillekkaan, niin en nää lääkitystä tarpeelliseks. Tiedän, että olen välillä todella rasittava, kun jään jumittaan jotain asiaa, enkä pääse siitä yli ja koska mun maailma on täysin musta-valkonen. Mutta se sama jumittaminen/ylikeskittyminen tuo mukanaan myös sen, että sitten kun kunnolla alan tehdä jotain, niin sen sadan prosentin teholla, mihin taas "normi-ihminen" ei pysty. Ja monet on ihmetelly, että miten oon pystyny tekeen tollasen ihmeen, kun taas mulle se on normipäivä.

Musta ADHD lapsille ei pitäis antaa niin kovia lääkkeitä, mitä ADHD-lääkkeet on. Toleranssi kasvaa ja aikuisena lääkkeitä meneeki päivässä kourallinen? Varmasti niin vakaviakin tapauksia on, että lääkkeet on ainoo keino pysyä hengissä. Mutta ainakin mulla aina lapsena kävi "juopon tuuri" enkä loukannu ikänä itteeni pahasti. Tosin vanhemmat olis varmasti lykänny mulle vaikka mitä lääkkeitä jos ne olis mut rauhottanu ameebaks. Mutta mää pärjäsin omasta mielestäni hyvin ilmanki. Oli koulussa ja työpaikollaki vaikeuksia, mutta ADHD:n mukanaan tuoma lahjakkuus korvas mokailut. ADHD tyyppi tarvii mun mielestä ymmärrystä touhujaan kohtaan, hyviä hermoja läheisiltä, aikaa ilman painostusta ja kuulustelua sekä saman asian selittämistä eri tavoilla, koska joku niistä uppoo ja osuu.

10

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 357159

      adhdn hyvät puolet tuntuu tällä palstalla muilta unohtuneen

    • oma valinta

      Aiheuttaako ruokavalio ADHD:ta? Tarkkaamattomuushäiriötä, ADD, ja tämän häiriön lisäksi ylivilkkautta. Tämä kirja näyttää tien luonnonmukaisempaan hoitoon ADD:sta ja ADHD:sta kärsiville. Kirja löytyy myös kirjastosta.

      http://cdon.fi/kirjat/bell,_rachel_ym./add-_ja_adhd-ruokavalio-19199578


      ADHD:n lääkehoito kyseenalaista!

      http://www.youtube.com/watch?v=S77DlFclNGM&feature=relmfu


      Japanilais-amerikkalais-saksalainen kaksoissokkotutkimus vahvistaa tietoa, jonka mukaan soijasta uutettu fosfoseriini lievittää lasten ADHD:n oireita. Lapset saivat päivittäin joko 200 mg fosfoseriiniä tai lumevalmistetta kahden kuukauden ajan. Fosfoseriini paransi tarkkaavaisuutta, vähensi yliaktiivisuutta ja impulsiivista käyttäytymistä ja paransi lyhytaikaista kuulomuistia.

      Fosfoseriiniä saa terveyskaupoista, markettien luontaistuotehyllyiltä ja apteekeista. ADHD:n lisäksi se voi ehkäistä dementiaa ja olla avuksi stressissä. Fosfoseriini on turvallinen luonnonaine, jota on runsaasti esimerkiksi säilykkeinä myytävissä pikkumakrilleissa.

      http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jhn.12090/abstract



      ADHD:n ja ADD:n hoito ravinnolla!

      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=111

    • ravintoa.

      Ensin ravitsemus kuntoon.

      Jos tarve on, niin sitten jotain lääkettä.

      Liikuntaa ei myöskään unohdeta.

    • kukkuruu1

      Tuskin sulla onkaan mitään tarvetta lääkkeille, kun oot kerran jo paikkasi maailmassa löytäny ja osannu kääntää ADHD:n hyvät puolet eduksesi. Kaikki ADHD-ihmiset eivät valitettavasti mene ihan samaan muottiin ja esim. siskoni ahdistuu suuresti kun sanakokeisiin kertaaminen unohtuu ja kavereita on vaikea löytää kun tyttö vetää niin tuhatta ja sataa eivätkä muut vain pysy perässä. Erikoinen käytös eristää yläasteella :(

      Turhaan ei lääkkeitä kannata käyttää, ne nostavat verenpainetta ja tukahduttavat juuri sitä ajatusten vilinää, josta luovuus ja ideat pulppuavat. Niiden tarkoitus onkin auttaa nimenomaan keskittymään juuri siihen mitä sinun pitäisi tehdä, eikä harhautua siihen mitä haluaisit tehdä sen sijaan. Tuon ajatusten harhautumisen ja keskittymisen herpaantumisen mitä mielettömimmistä syistä koen itse opiskelijana suurimmaksi ongelmaksi, joten valitsin lääkkeiden käytön opintojeni ajaksi. Myös nälän ja väsymyksen tunteet katoavat, joten säännölliset elitavat ovat silti tärkeitä. Loma-aikoina elän "luomuna". Suosittelen lääkitystä, mikä oireet haittaavat elämää niin paljon, että niistä turhautuu ja stressaantuu itse. Pienille lapsille lääkitystä vain viimeisenä vaihtoehtona vaikeissa tapauksissa, sillä onhan heidän kuitenkin opittava jotenkuten elämään oireidensa kanssa eikä ala-asteen koulumenestys ole kuitenkaan vielä maailman tärkein asia.

    • ravintoa

      Olemme yksilöitä ja erilaisia.

      Erilaisuus kunniaan.

    • Adhd testitekeillä

      Minua kiinnostaa onko mahdollista saada lääkettä minkä ottaa silloin kun tietää että nyt pitää keskittyä. Itsellä on hyuri tuo ett ajatus harhailee niin pahasti että jopa asiat mitä haluan tehdä eivät onnistu kunnes masennun niin että en tee mitää ja olen vain ajatuksissani.

      • ravintoa

        Ulkoile enemmän ja syö aitoo safkaa.

        Sitten jaksaa keskityy paremmin.


    • Kiukkupussi

      Kyllä minäkin olen selvinnyt elämästä hyvin pitkälle ilman lääkkeitä. Saavuttanut kaksi hyvää ammattitutkintoa, mennyt naimisiin, saanut kolme ihanaa lasta, rakentanut omakotitalon ja vaihtanut työpaikkoja tiiviisti ja tasaseen tahtiin. Toisin sanoen niin kauan meni hyvin ilman lääkkeitä kun kaksin elämääni kokoajan jotain uutta ja jännittävää. Jotain joka saa adrenaliinin virtaamaan.
      Mutta nyt on tullut vaihe kun on alkanut ihmettelemään moista käytöstä. Miksi en pysy pidempään samassa työpaikassa? Miksi kaikki työpaikat on tullut vaihdettua siinä vaiheessa kun on saanut työpaikalla ihmissuhteet solmuun ja tämän vuoksi työpaikalle on ahdistavaa mennä.
      Miksi turhaudun kun elämässä ei tapahdu mitään uutta ja ihanaa.
      Luovia me add/adhd ihmiset olemme varmaan kaikki. Ideoita tulvii päähän jatkuvalla virtana. Itse ei niitä sitten aina pysty tai osaa tai jaksa toteuttaa. Minä olen nykyisin mestari delegoimaan ideani toteuttamisen toisille.

      Itse olen nyt valmis "rauhottumaan". Haluasin pysyä työpaikassa pitkään/vuosia. Haluaisin opetella ihmissuhde taidot uudestaan. Niin etten äkkipäissäni töksäyttele kavereille mitä päähän pälkähtää. Sitä kun tulee kiireen ja toiminnan keskellä usein tiuskattua jollekkin joka on uskaltanut tulla kysymään ( eli mielestäni häiritsemään keskittymistäni) jotain.

      Nyt olen kokeillut Voxtraa viikon. Tänään lääkäri käski lopettaa lääkkeen kun sivuoireina muutuin ihan kamalan ärtyneeksi ja kiukkuseksi.
      Mitähän nyt on luvassa?

      • jotain muuta?

        1. Mitä Voxra on ja mihin sitä käytetään

        Lääkäri on määrännyt sinulle Voxraa masennuksesi (depressio) hoitoon. Sen katsotaan vaikuttavan kahteen aivojen kemikaaliin, noradrenaliiniin ja dopamiiniin, joilla on yhteys masennukseen.


        perkele

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm


      • kiukkupussi
        jotain muuta? kirjoitti:

        1. Mitä Voxra on ja mihin sitä käytetään

        Lääkäri on määrännyt sinulle Voxraa masennuksesi (depressio) hoitoon. Sen katsotaan vaikuttavan kahteen aivojen kemikaaliin, noradrenaliiniin ja dopamiiniin, joilla on yhteys masennukseen.


        perkele

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

        Voxtraa kyllä käytetään todellakin myös muuhunkin. Esim. alkoholismin hoitoon sekä on kelan korvattava lääke tupakoinnin lopettamiseen. Minulla Voxtraa määrättiin juuri ADD: hoitoon. Ei masennukseen.
        Voxtrassa on hyötynä vähäiset sivuoireet sekä se on elimistölle parempi vaihtoehto kuin yleisesti käytettävät add/adhd lääkkeet.
        Mutta minulle ei vaan sopinut. Minulla ei ole diagnosoitu masennusta. Mutta jo viikon lääke kokeilun jälkeen voisin sanoa että kyllä sai hermot tiukalle.
        Sivuoireina 1 kymmenestä saa ahdistusta/ärtyneisyyttä. Minä olin kuin tikittävä pommi.
        Nyt kokeillaan consertaa. Tämä vaatii erllaista seurantaa ( verikokeita).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      334
      3290
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2043
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1632
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1467
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1346
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1084
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1081
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      83
      1033
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      148
      902
    Aihe