Miten hyvä vanhempi reagoisi tähän?

vastauksia!

Miten hyvän vanhemman kuluisi reagoida, jos hän saisi selville/lapsi itse vahingossa lipsauttaisi että on harrastanut seksiä jonkun pojan kanssa? Lapsella tarkoitan nyt siis yläasteikäistä, jolloin ollaan vielä liian nuoria seksiin. Suututteko, teettekö olemuksellanne selväksi että olette pettyneitä lapseen vai jotain muuta? Ja miksi hyvä vanhempi reagoisi niin? Onko teillä ollut oman 13-15-vuotiaanne kanssa sellaista tilannetta?

13

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • |||||||||

      Neuvoisin huolehtimaan ehkäisystä ja kyselisin ehkä hieman kumppanistakin

      • vastauksia!

        Aijaa :o itselläni ei lapsia ole mutta olisin varmasti paljon kielteisempi. Muiden mielipiteitä?


      • Vanhana viisastuu
        vastauksia! kirjoitti:

        Aijaa :o itselläni ei lapsia ole mutta olisin varmasti paljon kielteisempi. Muiden mielipiteitä?

        Kielteisyys ei tuossa kohtaa enää auta, jos lapsi on jo seksuaalisesti aktiivinen. Kasvatustyö aloitetaan, kun lapsi syntyy, mutta jos se ei 13-15-vuoden kuluttua kanna toivottua hedelmää, pitää luovia muuttuneessa tilanteessa sen hetken viisauden varassa.


    • fgdhyjhgf

      kehuisin lastani rohkeaksi kun kertoi asiasta (tuollaiset asiat ei yläasten ikäiseltä lipsahda vahingossa) ja kertoisin olevani iloinen että uskaltaa tuoda tällaisen asian tietooni.
      Kyselisin pojasta, jos tyttö tahtoisi kertoa ja sanoisin haluavani varmistaa että tyttö on turvassa eli kertaisin ehkäisyasiat kuntoon, mahd. gynelle e-pillerit tautitestit (ehkä myös pojalle, jos aiempia kumppaneita), sekä muistuttelisin, että mitään ei tarvitse tehdä mikä itsestä tuntuu pahalle ja että omasta terveydestä on jokaisella oikeushuolehtia.
      Muistuttaisin myös, että jatkossa voi kertoa jos on huolia tai murheita mihin tahansa liittyen.
      Omat mielipiteet aloitus iästä pitäisin kyllä omana tietonani, jos on jo seksiä harrastanut, olisivat ne vain syytöksiä, jolloin takuulla ei tyttö toiste suutaan avaisi kyseisistä asioista.

      • vastauksia!

        Tuosta olen täysin samaa mieltä, että jos hän itse kertoisi seksistä niin ei siihen saa suhtautua ollenkaan kielteisesti, juurikin siksi että sitten ei varmasti kertoisi jatkossa asioistaan. Ja kun nyt mainittiin että ei tuollainen vahingossa lipsahda niin olen siitäkin samaa mieltä. Jos hän sen oikeasti haluaisi salata niin onnistuisi salaamisessa kyllä paremmin.

        Mutta voiko lapselle silti esittää pettymyksensä vai pitäisikö vain niellä kiukkunsa ja suhtautua juurikin mainitsemillanne tavoilla, hyväksyen, huolehtien ja kysellen? Jos siis itse saisin sen selville, löytäisin vaikkapa kondomeita tytön huoneesta eikä niin että hän itse päättäisi kertoa?


    • Kohta edessä...

      No enpä nyt tiedä, onko välttämättä liian nuori... Itse menetin neitsyyteni 13-vuotiaana poikaystäväni kanssa, enkä ole katunut. Nyt ikää jo 33.:)

      Tärkeintä olisi olla siis suuttumatta. Se on herkkää ikää ja herkkiä asioita. Olisi hyvä pitää avoin keskusteluyhteys, ja olla tuomitsematta. Apua ja neuvontaa, eli onko ehkäisystä huolehdittu, kuka se poika on, miksi tyttö koki että halusi harrastaa seksiä jne...

      En tietenkään olisi pettynyt lapseen tai suuttunut siitä että kehittyy normaalisti. Tämä nyt vain on osa elämää. Tärkeintä on, että tällaiset asiat tapahtuu oikeista syistä ja turvallisuudesta huolehtien, itseään kunnioittaen ja nuoren omasta halusta.

    • lilli27

      Vaikka jotkut ovat aloittaneet seksisuhteen jo 13 vuotiaana niin mielestäni mikään seksi ei kuulu vielä 13-15 vuotiaalle vaikka onkin siitä kiinnostunut. Seksistä saa ja tuleekin puhua mutta lapselle kuuluu näyttää omat seksuaaliset rajansa (ellei sen jo itse tiedäkin). Itselläni ei tullut mieleenkään mikään yhdyntä edes 16-vuotiaana, menetin neitsyyteni vasta 19-vuotiaana. Mutta kaipa tämä on sitten yksilöllistä.

      • Popolina

        Mulla oli vilkas, turvallinen ja erittäin hyvä seksielämä jo neljätoistavuotiaana. Sen takia tuntuu oudolta, jos joku äiti olisi puuttunut siihen!


    • pojan äiti

      Jos vastaavaan tilanteeseen joutuisin, tietysti juttelisin asiasta hänen kanssaan ja haluaisin tietää mm. millainen poika, minkä ikäinen seurustelevatko ja voisiko hänet tavata, ehkäisystä puhuisimme ja (nuorten) seksiin liittyvistä vaaroista ja aiheesta yleensä. Äidin ja tyttären välillä keskustelun luulisi olevan hyvinkin helppoa, äidin ja pojan välillä taiisän ja pojan välillä ehkä hiukan vaikeampaa, riippuu tietysti millaiset välit vanhempiin ja millainen suhtautuminen aiheeseen vanhemmilla on. Seksihän on yhtä luonnollinen asia kuin syöminen ja nukkuminen mutta itse en suosittelisi omalle lapselleni liian aikasta seksisuhteitten aloittamista.

    • Tyytyväinen äiti

      Oma tyttäreni aloitti 14-vuotiaana samanikäisen pojan kanssa.
      Olivat yhdessä, poika tuli meille tutuksi ja oli tervetullut meille.
      Eihän se suhde kestänyt tietenkään, mutta tyttö oppi mitä on turvallinen seksuaalisuus. Ei tarvinnut salailla eikä häpeillä, puskissa ja autojen takapenkeillä salaa ilman ehkäisyä ja humalassa sohia.
      Nyt on 22-vuotias, avoliitossa kolmatta vuotta. Opiskelee ja avopuoliso työssä datafirmassa. Oma asunto ja fiksuja nuoria aikuisia!
      Olen ylpeä ihanasta tyttärestäni ja vävy-poika on todella mieleinen.

    • ..-..

      Ei saa suuttua lapselle/nuorelle seksiin liittyvissä asioissa, ne vain vääristävät hänen kuvaansa seksistä ja seksuaalisuudesta. Kannattaa kuitenkin muistuttaa, että pitää itsestään huolta eikä lähde mihinkään liian heppoisin perustein mukaan.

    • Ei pettymystä

      Kai sekin riippuu vähän onko lapsi 7. vai ysiluokkalainen.. No,eipä tuossa vaiheessa enää auttaisi kertoa että sen ikäisen ei tarvitse vielä seksiä harrastaa. Muistuttaisin ehkäisyn tärkeydestä ja siitä ettei seksiä harrasteta kenen kanssa sattuu. Toivoisin että se toinen osapuoli olisi tärkeä lapselleni muutenkin,ja ettei kyse ole ollut vain siitä että neitsyydestä "pitää päästä eroon".
      En kokisi että lapsi olisi mitenkään tuottanut pettymyksen,seksielämä kuitenkin alkaa jokatapauksessa jossain vaiheessa. Harvemmin se alkaa kuitenkin silloin kun vanhemmat sitä toivoisivat..eli ei liian nuorena. Henkinen kypsyys on tässäkin asiassa tärkeä,se vastuuntunto..

      Itse olin 16 vuotias kun harrastin ekan kerran seksiä,seurustelin silloin ekan kerran ja yhdessä olimme olleet 4kk ennen kuin aloimme harrastaa seksiä.

    • 85885

      Sanoisin lapselleni, että olen huolissani ja pelkään hänen tekevän sellaista, mihin hän ei ole vielä valmis. Keskustelisin aiheesta hänen kanssaan. En kuitenkaan usko, että nuoria voidaan estää harrastamasta seksiä, jos he välttämättä haluavat. Eihän heitä voi koko ajan vahtia. Jos seksikumppani olisi useita vuosia lastani vanhempi, niin sitten suhtautuisin negatiivisemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe