Karate harrastuksena

Karate Kids

Kertokaa kokemuksistanne Karatesta. Tyttäreni 9 v aloittamassa karatea ja pikkuveli 7 v haluaisi mukaan. Onko hän vielä liian nuori aloittamaan ko. harrastusta ?

8

3114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2xäiti

      aloitti karaten 6 vuotiaana eikä jaksanut syyslukukautta pidempään. Uskoisin että tämäkin asia on paljon lapsesta kiinni ja karaten vetäjästä. Niinkuin muissakin harrastuksissa.

    • harrastaja

      monissa seuroissa on loistavat junnuryhmien vetäjät, eivätkä treenit ole kovin ns. karatepainoitteisia, vaan leikinomaista treenausta lihaskunnon, perustekniikan ja yhdessäolon muodossa. Ilman muuta 7v voi sen aloittaa.

      Onnittelut ennakkoluulottomuudestanne; karate on loistoharrastus tytöillekin!

      Terkuin itsekin naispuolinen harrastaja

    • karatetyttö

      Meidän seurassamme pidetään kuria. Jos poikasi alkaa häiriköimään ja juttelemaan omiaan tai kiusaamaan kanssatreenaajiaan niin pihalle vaan salista. Toivottavasti hän ei ainakaan ole niitä tappelupukareita, joita näkee jo liiaksi.

      Itse olen junnupoikia opettanut, sellaisia 9-14-vuotiaita. Todella hankalia, etenkin kun treenien vetäjänä on junnuporukan vanhimman isosisko eli minä.

      Mutta treeneissä saa sitten hyvää palautetta yrittämisestä ja onnistumisesta. Alunperin kurssille meni 13 poikaa, heistä enää 5 jatkaa. Sisukkuutta ja kärsivällisyyttä siinä vaaditaan junnultakin.

      Tsemppiä vaan pojallesi.

    • karaoke

      Karate on hyvä mutta kanattaa katsoa myös www.kyusojutsu.com. Lajina karate on aika pistoutunut (shukokai, shotokan, yushinkai jne) ja monet tyylisuunnat painottavat kauheaan fyysisen voiman käyttöön ja hillittömiin treeneihin. Myös aikido, judo, hapkido, eskrima, jujutsu jne ovat vaihtoehtoja. Kannattaa haastatella VETÄJÄÄ ehdottomasti, jos tuntuu selvästi ettei käy lapsen luonteelle ja fysiikalle, luota siihen. vältät jäsenrikot yms vaivat.

      • Karate on tylsää

        Lasten karatessa tuskin juuri jäsenrikkoja hirveästi tapahtuu, mutta muodossa iskujen ja torjuntojen harjoittelu on varmasti tuon ikäisestä puisevaa. Sitäpaitsi monen mielestä älytöntä koko kata-harjoittelu, vaikka karatekat luonnollisesti tämän nimiin vannovatkin. Suosittelen vaikkapa judoa mielummin. (Omaa kokemusta molemmista lapsena, ja muistakin.)

        Kannattaa käydä katselemassa useita lajeja, ihan tavallisia treenejä eikä kurssin alkamisnäytöksiä, jottei ole paineita ilmoittaa lastaan ennen kuin on nähnyt mahdollisimman monia lajeja. Neuvoja tuskin kannattaa harrastajilta kysellä. He kuitenkin suosittelevat yleensä omaa lajiaan.

        Pehmeällä matolla on muuten paljon mukavempi harjoitella kuin kovalla lattialla, oli laji sitten painityyppinen tai iskuja painottava. Jo venyttelykin kovalla lattialla sattuu paljaisiin kantapäihin, joten mielummin patjalla jos vain mahdollista. Joskus tietyissä lajeissa käytetään ohuita patjoja, jotka aiheuttavat vammoja kaadoissa ja heitoissa.


    • Jussi

      Karatea on, kuten aikaisemmissa kommenteissa jo tullut ilmi, montaa eri tyyliä. Sotilaallista samuraikuria painottava "uskonlahko" ei mielestäni ole järin sopivaa lapsen kannalta. On monia karatetyylejä, joissa on ns. rento meininki, kuten harrastamani shotokai-tyyli. Tällainen sopii lapselle paremmin ja on myös meistä aikuisistakin miellyttävämpää. Ei kun etsimään vaan sopivaa seuraa ja mukaan vaan itsekin. Se sopii oikein hyvin koko perheen harrastukseksi. Voitte sit katsoa kuka tulevaisuudessa saa ensimmäisenä sen tavoitellun ja haaveillun mustan vyön :)

      • totta

        Itse olin Shotokai-tyylin juniorivalmentajana (7-13 v.) useamman vuoden ja meillä kyllä muksut tykkäs ihan pipona, piti lopulta jakaa jo moneen ryhmäänkin, kun määrä vain kasvoi ja kasvoi. Viikonloppuleirit veti aina 80 muksun verran, eikä koskaan sattunut mitään vahinkoja tai loukkaantumisia. Treenit aina lasten voimien ja keskittymiskyvyn mukaan, leikin varjolla sopivasti, mutta myös paljon "kasvatuksellista" eli toisten kunnioittamista ym. - ei sotilaallista kuria vaan ajatuksella.


    • tyttö

      karate on kiva

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1612
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      119
      1176
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      46
      1064
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe