Aidon karjalanpaistin resepti .

Pie-emäntä

Voisiko joku kertoa, kuinka tehdä aito karjalanpaisti!
Googlaamalla tulee kyllä toistasataa reseptiä, mutta ota niistä selvää, mikä?
Aina tahtoo itsellä lihapalat kutistua puoleen. Jos taas paistan ne pannulla ensin,
tulee kovahko kuori lihan pintaan, vaikka pata olisi uunissa monta tuntia eivät pehmene? Entä kuuluuko esim.porkkanat aitoon k-paistiin?
Kiitos.

19

2343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmm?

      Karjalanpaisti ohjeita on yhtä paljon kuin tekiöitäkin....toistasataa.
      Itse olen syönyt porkkanan kera.
      Voihan sinne heittää vaikka lanttupaloja...?

      • Pie-emäntä

        Kiitos.


    • ELKRT

      Evakkoäitini opastamaan karjalanpaistiin ei tule muuta kuin naudan-ja sianlihaa, vettä ja suolaa. Naudanlihat alle, sianlihat päälle. Kypsennysaika tosi pitkä. Vettä lisäillään välillä. Lihat kutistuvat, tottakai, joten nuo kauppojen valmiit paistilihat eivät ole oikein sopivia, pitäisi olla isompia paloja. Kun ei laita ylimääräisiä mausteita tai juureksia tulee pitkään kypsennetyn lihan aromi todella mahtavaksi.

      • Pie-emäntä

        No nyt tuli ohje mitä odotin.
        Totta on, että kaupan valmiiden pakkausten lihat ovat aika pieniä " kuutioita".
        Täytyy mennä vähän parempaan kauppaan ostoksille ja pyytää kauppiasta
        leikkaamaan sopivankokoiset kimpaleet.
        Nimimerkkini on aika huvittava, enhän minä oikeasti mikään Pie-emäntä ole,
        vaan se on sieltä pikkutyttönä ollessani saatu " hellyttelynimi" .
        Kiitos kovasti ja hyvää jatkoa :)


      • Anonyymi

        Minä laitan lisäksi vähän porkkanaa ja sipulia, maustepippureita myös.
        Lihojen päälle kylmää vettä ja uuniin, aluksi vähän korkeampi lämpö ja sitten pudotan n150 ast.
        Jos pelkää rasvaa voi rasvan kuoria pois jäähtyneen paistin pinnalta.
        Uuniperunat on myös must, kypsyvät samassa lämmössä. Muista pistellä veitsellä muutama reikä jotteivat räjähdä uunissa.


      • Anonyymi

        Löysin eräästä museon papereista vanhan ohjeen, viimeiseksi uuniin leipomisen jälkeen pataan laitettiin lihat hiehosta, lampaasta , porsaasta, ja niiden elimet .naurista sipulia ja suolaa. Tämä oli käännös 1700 luvun tekstistä josta on montaa sanaa pystynyt lukemaan . Mutta silloin ei juuri pippureita ollut , eikä porkkanoita Suomessa vielä tuohon aikaan. Lähes kaikki ruoat on kehittyneet jos ei muuten niin mausteiden ja suolan määrän suhteen. Tuossa ohjeessa ei kerrottu oliko lihat tuoretta tai suolattua. Toki niin suolaista ruokaa ei kukaan enää syö kuin silloin


      • Anonyymi

        juureksia voi jokainen tehä lisukkeeksi erikseen, esim, punajuuri on huippuhyvä, mutta uunissa ainahi 4 tuntii siten että porisee hiljalleen


    • Pöö-isäntä

      Itse teen lihasta, mitä nyt on saatavilla. Sika, nauta ja lammas, näitä kaikkia sekaisin jos vaan on. Hyvää tulee pelkällä possullakin. Minusta lihamönttien koolla ei niin ole väliä, tai no, ei ihan pieniä kuitenkaan.

      Lihat vuokaan ja vettä reilusti. Mustapippuria reilusti, ja suolaa maltilla. Sipulia myös, sekä valkosipulia jos tykkää.

      Oman poikkeuksen teen yhdessä kohdin. Olen italialaisen ruuan ystävä ja pidän tomaatista kovasti. Laitan sen veden sekaan ison purkin tomaattimurskaa, ihan sellasta säilyke, se on hyvää. Tomaatti on siitä erikoinen, että maku paranee mitä pidempään sitä kypsentää..

      Sitten setti uuniin, kypsennetään rakkaudella, hitaasti nautiskellen. Huoli täytyy pitä siitä, että lihat ei pääse kuivumaan, eli ovat jatkuvasti tomaatti-vesi liuoksen alla. Jos mätössä on vaikkapa kilo-pari lihaa, voi sitä uunissa lämmitellä vaikkapa 4-5 tuntia. Vettä lisätään, jos näyttää uunissa siltä, että lihoilla alkaa nahka palaa :D

      Kuoriperunoita en syö ikinä, enkä muutenkaan perunan ystävä niin ole. Mutta kyllä kunnon pottumuusi on hyvä kaveri karjalanpaistille! Olen syönyt myös rallimakaronin kanssa, lasten vaatimuksesta, tosin ei mulla ole lapsia, omia.

      Ai niin, itse en ainakaan niitä lihoja paista pannulla yhtään, vaan sellaisenaan ne liemeen menee. Jos lihan ruskistaa, se ns. sulkeutuu eikä siitä sitten hauduttamalla uusissa tule laisinkaan messevän muhevaa.

      • Anonyymi

        Valitettavasti tämä ei ole karjalanpaisti, johon tulee vain eri lihoja ja suolaa mutta hyvää tämä varmasti on. Kreditit siitä!


    • nii,iii

      Jos ei paista lihoja täytyy muistaa kuoria veri ja muu moska pois paistin pinnalta.

      • Pöö-isäntä

        Jos ostaa valmiita "karjalanpaisti" lihoja, mitkä on on ihan hyviä, ei tarvi kyllä lihalle tehdä yhtään mitään.

        Niissä lihoissa ei ole ainakaan verta, jos on vähän rasvaa, sitä ei kande poistaa, se sulaa uunissa liemeen ja antaa makua.

        Pie-emäntä, ootko sinkku?


      • Pie-emäntä
        Pöö-isäntä kirjoitti:

        Jos ostaa valmiita "karjalanpaisti" lihoja, mitkä on on ihan hyviä, ei tarvi kyllä lihalle tehdä yhtään mitään.

        Niissä lihoissa ei ole ainakaan verta, jos on vähän rasvaa, sitä ei kande poistaa, se sulaa uunissa liemeen ja antaa makua.

        Pie-emäntä, ootko sinkku?

        Pöö-isännälle vastaus, en ole.
        Kiitos ohjeista, tuntuvat hyviltä.
        Mukavaa jatkoa sinulle :)


      • hmmmm?
        Pie-emäntä kirjoitti:

        Pöö-isännälle vastaus, en ole.
        Kiitos ohjeista, tuntuvat hyviltä.
        Mukavaa jatkoa sinulle :)

        niin... ja karjalanpaistin kera karjalanpiirakat.
        NAM!


    • pöö-isäntä

      Pyydän anteeksi noloa kysymystä, nurmekssta ei vaan meinaa löytää asiallista naista, joten aina pitää yrittää :)

      Kai se on pakko muuttaa etelään :(

      • Pie-emäntä

        Pöö-isäntä.
        Mitä turhia anteeksi pyytelet! Ei se mitään noloa ole kysyä,
        vaan maailman luonnollisin asia mielestäni. Kaikkihan ( tai
        melkein) sitä haluavat löytää kumppanin rinnalleen! Voi kun
        löytäisit, kun kokkaillakkin tunnut osaavan. Täälläpäin eivät
        monet naiset nykyään osaa pahemmin edes ruokaa laittaa,
        enkä ymmärrä mistä johtuu?; mutta mitäs se mulle kuuluu.
        Kyllä uskon, että noin kivalle isännälle emäntä vielä löytyy! :)


    • ELKRT

      Karjalanpaistiliemeen kun kastaa ruisleipää, se vasta on huikea makuelämys. Ainakin siis siihen meikäläisen yksinkertaiseen, pitkän paistoajan vaativaan paistiliemeen.

    • Anonyymi

      Karjalan paisti on hyvää! Itse olen sen oppinut tekemään sen niin, että ostan lihatiskiltä lihat; puolet sikaa ja puolet nautaa. N. 800g kahden hengen talouteen. Lihat laitan pataan ,suolan ja hiukan vettä, uuniin 300 astetta. Ruskistan lihoja, kerran käännän lihat. Kun väriä alkaa olla, otan uunista, lisään pilkottua sipulia reilusti, punapippuria, jauhepippuria , mustapippuria vähän myllystä, suikaloidut porkkanat ja vettä vähennän lämmön 180 asteeseen. Annan olla uunissa 2.1/2 -3tuntia välillä varmistaen että nestettä on. Paistiin sopii myös lanttu ja hyvin myös porkkanan kanssa yhdessä. Parasta perinneruokaa mielestäni.

    • Anonyymi

      Mitään "aitoa" reseptiä ei ole. Laitettiin mitä lihaa oli, sekaan vihanneksia, mitä oli.

      Lihan suhteen kyllä se perinteisin on, että puolet sikanautaa ja puolet lammasta.

      Mutta se tosiaan tehtiin mitä oli saatavilla.

      Höyste oli sama, sipulia sekaan jos oli. Sen sijaan porkkana, nauris yms ei kuulu karjalanpaistiin.

      Joku jopa tomaattimurskaa laittoi, no ei sekään kuuluu.

      Paitsi, jos tykkää, se kuuluu. itse tykkään hölvätä tomaattia joka ruokaan. Sitä murskaa. Mikään pataruoka ei maisu, jos ei seassa oo tomaattimurskaa :)

      Kun tein ekan lihakukkoni, edesmennyt mummoni oli saada sydänslaagin, koska en tehnyt sitä kuten hän opetti 🤣

      hauskaa Joulua! 🎅

      Erityisen hauskaa Pie emänälle, ei taida enää tätä lukea.

    • Anonyymi

      Pie oli ihana,on varmaan vieläkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      367
      3258
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1282
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      139
      1030
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      699
    Aihe