Apua, miten löydän ystäviä...

Lievästimasentunut

Hei,

aloitin vastikään yliopiston, eli ihan tällä viikolla ja varsin toiminnan täyteisiä nämä päivät ovat olleetkin. Ja erittäin alkoholipitoisia. Olen vähän sellainen henkilö, etten juo itseäni päihin ja olen tässä todennut jo muutamaankin kertaan että on aivan helvetin raskasta yrittää aloittaa mitään rakentavaa keskustelua kaatokännissä huojuvien kanssa. Tämä on siis ollut vähän ongelma. Ainoa sellainen kunnon aktiviteetti mitä on ollut, on juominen ja jään siinä hyvin herkästi ulkopuolelle, koska en liiku lainkaan samalla aaltopituudella muiden kanssa. Päivisin, kun energiaa olisi itsellä, muut ovat krapulassa ja ovat muutenkin karsaita aloittamaan keskusteluita kanssani. Minut jätetään huomiotta ja päiv'än keskustelu koostuu viimeillan ryypyistä ym. Minulla ei ole vuosikurssillani varsinaisesti yhtäkään "samalla aaltopituudella" elelevää ja vaikka olenkin hyvin sosiaallinen ja helppo tutustua, en saa yhdestäkään kiinni puolin tai toisin. Pahimmillaan olo on ollut kuin olisi palannut yläasteelle. "Jee, juominen on kivaa, oho, röökii, hihihihii-ihiiii". Ja samalla tavalla kuin yläasteella, en kuulu siihen kovinkaan suosittuun kastiin...

Joten, miten voisin lähestyä ihmisiä ja löytää samanhenkisiä kavereita. Toivoisin että saisin jotenkin jonkinlaista keskustelua aikaa edes näiden nykyisten kurssikavereiden kanssa, kun luvassa on monta tuntia ryhmätöitä...

27

672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12345352143

      Tervetuloa yliopisto elämään, jossa juopotellaan enemmän kuin opiskellaan. Ajattele sitä valmistumisen nopeutta jos baari illoistakin sais noppia.

    • erkki.nimi

      Mitä alaa opiskelet?

    • Älä ole huolissasi

      Tuo runsas viinan kansa lotraaminen oli ilmiö, joka minutkin alkuun yllätti. Mutta on ne yliopiston opiskelijat silti paljon henkevämpiä tyyppejä kuin muissa oppilaitoksissa. Tämä puoli tulee esiin, kun lukuvuosi etenee ja juopotteluun liikenevät rahavarat hupenevat.

      Ne siinä alkuvaiheen epävarmuudessa yrittävät viinan avulla päästä kaveripiireihin, aivan kuten nuoret muuallakin menettelevät. Vaan kyllä se siitä tasaantuu ja alkavat enemmän muistuttaa sinua ominaisuuksiltaan.

      • lonely one

        Kokemukseni mukaan juopottelu yliopisto-opiskelijoilla jatkuu rahavarojen hupenemisesta huolimatta. Minulla ainakin on ollut vaikeuksia löytää kaltaistani seuraa, vaikka olen jo 3. vuoden opiskelija. Meno ei ole tasaantunut, päinvastoin. En pidä opiskelijoita millään lailla "henkevinä", ehkä olen liian vaativa. Yksinäinen olen ja yritän valmistua vauhdilla päästäkseni pois näistä piireistä.


    • ei henkevä

      Vai henkevämpiä...heh.

    • Stadin oikkarifuksi

      Kuin olisin itse aloitusviestin kirjoittanut... En taida saada kavereita täältä koskaan

    • myöskin oikkari

      Piirit on muodostunut jo ekan viikon aikana. Ei onnistu enää :/

    • Lievästimasentunut

      Juu, piirit on täälläkin muodostunut. Rasittaa kun opettajat oikein painottavat, kuinka sosiaallisella alalla ollaan, eikä minua huvittaisi juuri käydä keskusteluja ihmisten kanssa, jotka silmäilevät minua nenänvarttansa pitkin. Että näin.

      • Kyllä sinä selviät

        Sitten siellä tulee eteen niitä seminaareja, kielikursseja ja sen semmoisia. Monissa niistä opettaja tokaisee: "Tehkää tämä parityöskentelynä".

        Mutta mikäpä on sellaisen kohtalo, jolle paria ei löydy tai jonka kanssa kukaan ei halua parityötä tehdä? Niiden osallistujien koostumus kun saattaa käsittää tiedekunnan eri oppiaineiden tai eri vuosikurssien opiskelijoita, joista monet ovat vain kasvotuttuja toisilleen.

        Näin monta tapausta, jossa tällainen aina paripuoleksi jäänyt opiskelija ei enää edes vilkuillut ympärilleen, vaan alkoi tehdä hommaa itsekseen.


    • 4454

      Mitä alaa opiskelet? Kuulostaa aika lailla samalta kuin itselläni, valitettavasti. :S

      • Näkymätön Viänänen

        Onko teillä seurapiirien ulkopuolelle jääneillä sellaisia kokemuksia, että jos ei koko ajan jotenkin lunasta olemassolonsa oikeutta toisten silmissä, sinua ei ole olemassakaan.

        Minä olen miespuolinen henkilö, ja minua on koko lapsuusajan jälkeisen elämän piinannut edellä kuvaamani ilmiö.

        Seurusteluyrityksenikin tyrehtyivät tähän, sillä niin kauan, kuin pystyin tyttökaveriehdokkaille myönteistä huomiota osoittamaan, kaikki sujui hyvin, mutta eihän sellaista viritystä kukaan jaksa toispuoleisesti jatkuvasti ylläpitää. Ja kun en jaksanut, kuka tahansa muu näytti olevan minua kiinnostavampi. En ole ulkonäöltäni mitenkään poikkeava.


      • Lievästimasentunut

        Luen viestintätieteitä :/


      • Lievästimasentunut
        Näkymätön Viänänen kirjoitti:

        Onko teillä seurapiirien ulkopuolelle jääneillä sellaisia kokemuksia, että jos ei koko ajan jotenkin lunasta olemassolonsa oikeutta toisten silmissä, sinua ei ole olemassakaan.

        Minä olen miespuolinen henkilö, ja minua on koko lapsuusajan jälkeisen elämän piinannut edellä kuvaamani ilmiö.

        Seurusteluyrityksenikin tyrehtyivät tähän, sillä niin kauan, kuin pystyin tyttökaveriehdokkaille myönteistä huomiota osoittamaan, kaikki sujui hyvin, mutta eihän sellaista viritystä kukaan jaksa toispuoleisesti jatkuvasti ylläpitää. Ja kun en jaksanut, kuka tahansa muu näytti olevan minua kiinnostavampi. En ole ulkonäöltäni mitenkään poikkeava.

        Näkymätön Viänänen :

        Ymmärrän tunteen. On aivan helvetin ärsyttävää yrittää tehdä itsestään jotain numeroa, kun ei sitä luonnostaan tee koko ajan ja muutenkin haluaisi ihan sellaisiakin hetkiä että voisi olla rauhassa ja yksin, ilman sitä pelkoa että jää silmänräpäyksessä ulkopuolelle.


    • 2+3

      Hanki ensin tuttuja, sitten parempia tuttuja, sitten kavereita ja ehkä joskus voit saada jopa ystävän.
      Eli ystävä on harvinaisuus, niitä ei itse asiassa ole kenelläkään kovin montaa. Yksikin ystävä riittää kerrallaan.
      Eli sinulla on liian spesifit toiveet, riittää, että tulee jotenkuten muiden kanssa toimeen, ei niiden kanssa tarvitse jakaa kaikkea tai olla samanhenkinen. Sellainen on hyvin harvinaista aikuisella iällä.

      • Lievästimasentunut

        En etsikään tosiystävää, vaan yksinkertaisesti kaveria, jonka kanssa liikkua tunnilta toiselle. Myönnän sen että olen ehkä aavistuksen (isomman aavistuksen) verran nirso, siis sillä millä tasolla toisen jutut liikkuvat. Osaan tulla toimeen monenlaisen ihmisen kanssa, mutta on kuluttavaa yrittää olla sellainen pintaliitäjä.

        Työelämä pelottaa...


    • Samanlainen14131

      Minäkään en juo tai polta eikä minulla ole yhtään ystävää yliopistolla. Miksi me tällaiset emme voisi perustaa omia porukoita ja olla myös hieman vastavoimana noille ryyppääjille?

      • ....................

        Hyvin sanottu, Samanlainen14131!
        Itsekään en juo ja polta, ja jäin heti opintojen alussa porukoiden ulkopuolelle, koska en käy bileissä enkä baareissa. Nykyään aloittelen jo gradua eikä minulla ole ystäviä yliopistosta, tuttuja vain, joita en nykyään edes näe koskaan kun on kaikilla eri kurssit. Onneksi on edes rakas poikaystävä...
        Toivoisin myös, että löytäisin vielä opiskelijakavereita, ihan sama miltä aloilta... Mutta olen vähän hiljainen ja keskustelua on vaikea aloittaa.

        Muiden yksinäisten opiskelijoiden juttuja esim. täällä: https://www.nyyti.fi/


      • Lievästimasentunut

        Hehei, kiitos tuosta Nyytistä! Taidankin porhaltaa heti seuraavaan paikkakunnan hengailuiltaan! Mistäs te muut yksinäiset olette kotoisin?


      • itärajalta
        .................... kirjoitti:

        Hyvin sanottu, Samanlainen14131!
        Itsekään en juo ja polta, ja jäin heti opintojen alussa porukoiden ulkopuolelle, koska en käy bileissä enkä baareissa. Nykyään aloittelen jo gradua eikä minulla ole ystäviä yliopistosta, tuttuja vain, joita en nykyään edes näe koskaan kun on kaikilla eri kurssit. Onneksi on edes rakas poikaystävä...
        Toivoisin myös, että löytäisin vielä opiskelijakavereita, ihan sama miltä aloilta... Mutta olen vähän hiljainen ja keskustelua on vaikea aloittaa.

        Muiden yksinäisten opiskelijoiden juttuja esim. täällä: https://www.nyyti.fi/

        tämä kuulosti hyvältä, varsinkin nuo hengailuillat kuulosti mukavilta. mutta meikän paikkakunnalla ei ole ;(


      • nyyttäri
        Lievästimasentunut kirjoitti:

        Hehei, kiitos tuosta Nyytistä! Taidankin porhaltaa heti seuraavaan paikkakunnan hengailuiltaan! Mistäs te muut yksinäiset olette kotoisin?

        kukaan huomenna menossa tonne?


    • visitor2

      Höh miks noita tapaamisia ja hengailuiltoja ei oo tampereella:(

    • eräsfuksi2013

      Onko se pakko jäädä kotiin, jos ei ryyppääkään? Itse harrastan alkoholin käyttöä aika harvoin, mutta ei se estä baarissa käymistä useamman kerran viikossa. Itselle ainakin oli alusta asti selvää että sieltä sitä tuttavaporukkaa alkaa muodostumaan, enkä halunnut jäädä ulkopuolelle. Kyllä niitä humalaisia selvinpäinkin kestää, se on omasta luonteenlaadusta kiinni.

      Mukaan vaan kaikenlaiseen ainejärjestötoimintaan ja muuhun, mitä voi ja pitää harrastaa päihteettömänä. Ainakin oma yliopistoni tarjoaa noiden lisäksi jos jonkinlaista harrastusporukkaa.

      Alani on vieläpä sellainen, että ryyppääminen on legendaarisissa mitoissa, ja silti olen saanut kavereita. Päivällä ainakin alkuun tapasi omaa tutorryhmää, illemmalla sitten juurikin kaikenlaisia kekkereitä.

      Ettei olisi asenteesta kiiinni? Toki jos alusta asti istui syrjässä eikä oma-aloitteisesti puhunut ihmisille niin turha kai sitä nyt on internetissä itkeä.

      • 44564

        Sopiiko kysyä, mitä alaa opiskelet?


    • vähänyksinäinen

      Hei te jotka ette tykkää ryypätä ja koette ittene vähän ulkopuolisiksi, missä päin opiskelette ja mitä? Jos täällä on ketään Jyväskylän yliopistosta, niin ois kiva kuulla "kanssa-kärsijöistä", ehkä tavatakin...? :) Voitais perustaa joku "epäryyppääjät"-kerho. ;D (Ite juon kyllä vähäsen, mutten känniin, enkä viihdy klubeilla tai muissa bailupaikoissa.)

    • ellanella

      Itse en kans käytä alkoholia ollenkaan, ja sen takia jäänyt lukiporukoistakin ulkopuolelle... Tarkotus hakea (ja päästä:))) farmasiaan Itä-suomen yliopistoon, niin siksi kysynkin että onko täällä ketään farmasiassa opiskelevia, juhlitaanko sielä hirveesti? :/

      • ...?

        Kyllä opiskeluun nyt juhliminen kuuluu, ainakin nuorilla opiskelijoilla (vanhemmat 25v opiskelijat, joilla voi olla esim. perhettäkin jo, eivät nyt välttämättä samalla tavalla ole juhlissa mukana). Kyllä omassakin opiskelupaikassa toki juhlitaan, josta kyllä itse pidän... mutta samoin juhlissa on mukana aina tiettyjä absolutisteja, jotka kykenevät pitämään hauskaa ilmankin alkoholia. Eli se, että ei käytä alkoholia ei tarkoita ettei voisi osallistua opiskelijatapahtumiin ja pitää hauskaa. Opiskelijakaveritkin (tai ainakin itse) arvostan kyllä syvästi näitä selvänä juhlijoita... he ovat myös se järjen ääni silloin kun oma järjen ääni on turrutettu :)

        Mutta en itsekkään kyllä pahemmin ryypännyt lukioaikana, kummasti se asenne voi muuttua kun ikää tulee tarpeeksi lasiin, ja porukka sekä ilmapiiri ovat mukavia... ;)


    • Helppoa olla ilkeä

      "Toki jos alusta asti istui syrjässä eikä oma-aloitteisesti puhunut ihmisille niin turha kai sitä nyt on internetissä itkeä."

      Tietysti joku alkaa ilkeäksi... Selvähän se.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1512
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      164
      1139
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      691
    Aihe