Miesystäväni, lapseton eikä muitakaan lähiomaisia ollut, oli tehnyt testamentin jossa edunsaajina olin minä ja hänen vanha tätinsä, testamentti oli allekirjoitettu ja päivätty,
muutamapäivä päiväyksen jälkeen hän taoppoi itsensä, onko testamentti siis pätevä? Testamentin löysin hänen olohuoneensa pöydältä taitettuna.
testamentti ilman todistajia
7
303
Vastaukset
- Freelki
Jos joku kiistää niin silloin ainakaan ei ole pätevä ilman todistajia, voipi olla että ei muutenkaan..
1. Muotovirheellinen testamentti (todistajat puuttuvat) pätevöityy, jos moitekannetta ei säädetyin tavoin nosteta.
2. Todistajaton testamenttikin voi olla pätevä, jos se on testaattorin omakätisesti käsin kirjoittama ns. hätätilatestamentti. Ks. PK 10:3 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040#L10P3- ddddddf
nix_nax kirjoitti:
1. Muotovirheellinen testamentti (todistajat puuttuvat) pätevöityy, jos moitekannetta ei säädetyin tavoin nosteta.
2. Todistajaton testamenttikin voi olla pätevä, jos se on testaattorin omakätisesti käsin kirjoittama ns. hätätilatestamentti. Ks. PK 10:3 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040#L10P3Tässä tapauksessa ei taida ihan hätätilasta olla kyse.
Vanha täti voi moittia testamenttia, hänhän saattaa olla ainoa lakimääräinen perillinen. ddddddf kirjoitti:
Tässä tapauksessa ei taida ihan hätätilasta olla kyse.
Vanha täti voi moittia testamenttia, hänhän saattaa olla ainoa lakimääräinen perillinen.>>Ei taida...>Vanha täti voi moittia...
- hankala änkyrä
ddddddf kirjoitti:
Tässä tapauksessa ei taida ihan hätätilasta olla kyse.
Vanha täti voi moittia testamenttia, hänhän saattaa olla ainoa lakimääräinen perillinen."Tässä tapauksessa ei taida ihan hätätilasta olla kyse."
Päinvastoin, itsemurhaajien hätätilatestamentit on yleensä oikeuskäytännössä hyväksytty (yleensä ihmiset eivät tapa itseään noin muuten vain, ilman psyykkista ahdinkoa = hätätila) Tietysti sen päättää oikeus tapaus kerrallaan. Olennaista on, että hätätilatestamentin tulee olla omakätisesti kirjoitettu.
- 12+11
Valtionkonttori on kärkäs moittimaan testamentteja, jos muita perillisä ei ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265