Pitkä avioliitto

Cloetta...

Olen todella onnellinen ja iloinenkin siitä, että olemme jaksaneet ja kestäneet kaikenlaiset ajat yhdessä. Ero on ollut parikin kertaa vaihtoehtona, mutta onneksi emme sitä valinneet vaan sitkeästi kestimme ne kylmät ja tunteettomat kaudet.

Nyt 35 vuotta yhdessä olleena, tunnen olevani onnekas. Olen oppinut parisuhteesta paljon ja viisastunut puolisona. OSaan myös asettaa asiat omaanperspektiiviinsä ja ymmärrän millä on merkitystä ja millä ei.

Lapset ovat maailmalla jo ja meillä mieheni kanssa on alkanut aivan uusi ajanjakso elämässä. Tullaan ja mennään, yhdessä ja erikseen. Kyllä parisuhteen eteen kannattaa tehdä töitä ja toisaalta taas ymmärtää, ettei anna periksi ensimmäisen eikä toisenkaan vastoinkäymisen takia.

Nyt viinilasilliselle puolison kanssa ja myöhemmin sitten ....

23

1718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä hyvä!

      Millaiset asiat aiheuttivat erokriiisin ja millä tavoin olette onnistuneet hoitamaan liittoanne kuntoon?

      • Cloetta...

        SUhteen alkutaipaleella miehen menot ja harrastuksiinsa panostaminen olivat yksi kriisin paikka. Minun piti vain tajuta, että miehelle on tärkeä liikkua ja olla luonnossa; se ei vähennä minun tai perheen merkitystä.

        Isommat kriisit ajoittuvat avioliiton alkuajoille (ensimmäiset 10 vuotta) ja kinastelua oli milloin mistäkin ja joku riita sitten paisui aivan mahdottomaksi, josta kehkeytyi asiaan nähden aivan turha ja iso kriisi. Sitkeydellä niistä on selvitty ja toisaalta kummallakin on aina ollut pohjimmainen halu olla yhdessä. Nyt vanhemmalla iällä hetkittäiset kaipuut itsenäiseen ja omaan elämään ovat tuoneet omia ongelmiaan. Olemme tosin ymmärtäneet nyt, että omaa elämää ja itseään voi toteuttaa myös parisuhteessa ja se kummasti piristää myös avioliittoa.

        Rahasta ja sen käytöstä ei olla tapeltu, eikä alkoholi tai muu vastaava ole ollut ongelma.


    • Hyvä hyvä!

      Tarkoitatko itsenäisellä ja omalla elämällä sitä että asuisitte erillään? Mikä aiheuttaa sellaiseen paineita?

      • Cloetta...

        Kyllä tarkoitan. Jossain vaiheessa tuo ajatus oli erittäin voimakkaana mielessäni ja haaveilin itsellisestä elämästä. Olin 19-vuotias kun tapasin mieheni ja olen siis siitä lähtein ollut parisuhteessa, varmasti tämä on osasyy tähän haaveiluun. Nyt en enää moista haikaile vaan nautin tästä mitä on, tästä hetkestä ja siitä, että rinnallani on tuttu ja turvallinen mieheni.

        Nykyään kun lapset ovat maailmalla, voin panostaa työhöni, opiskeluun ja vapaa-aikaan juuri niin paljon/vähän kuin haluan ja omaa aikaa on enemmän kuin oikeastaan edes haluaisin. Eli itsellistä elämää elelen jo näinkin. Mieheni on tärkeä ihminen minulla ja niin suuri osa elämääni, etten osaisi ilman häntä elää. Hyvä näin siis.


    • Hyvä hyvä!

      Millainen keskusteluyhteystaso teillä on? Saatko hänestä tasoistasi vastetta/haastetta keskusteluissa, vai latistuuko keskustelut ihan vaan arkipäiväisyyksien tasolle (kuten mun liitossa).
      Jos noin on, niin onko se suuri rasite yhdessä olollenne?

      Minulla olisi suuri tarve/halu puhua syvemmistäkin asioista (mm filosofinen lähestymistapa ym) vaimoni kanssa, mutta hänellä ei ole mitään sanottavaa. Olen siinä suhteessa hyvin yksinäinen.

      • Cloetta...

        En kaipaa haastetta keskusteluihimme. Mieheni on puhelias muttei mitenkään pohtivaa tai analyyttistä tyyppiä, enemmänkin sellainen tekijä kuin puhuja. Pitkään meni ennen kuin ymmärsin ja hyväksyin sen, että ilmaisemme itseämme eri tavoin ja meillä on myös erilainen tarve esim. puhumiseen.

        Pitkälti keskustelumme koskevat arkielämää ja sen käänteitä, ihan tavallista siis. Kaikenlaiset filosofistyyliset pohdinnat ja keskustelut käyn lähimpien ystävättärieni kanssa ja se sopii minulle. Koen läheisyytemmen enemmän fyysisenä esim. halailua, suukottelua, pieniä katseita jne. Olemme toki henkisestikin toisimme kietoutuneita muttemme harrasta kovin syvällisiä pohdintoja yhdessä. Ehkä joskus mutta erittäin harvoin.

        Nuorempana koin tämän ongelmana, mieheni ei niinkään. Ongelmaksihan se siis tulee silloin, kun jompi kumpi sen siksi määrittelee. Tässäkin suhteessa tutkiskelin omaa asennettani ja jälleen kerran vanha totuus puri tähänkin; en yritä muuttaa miestäni vaan omaa asennettani.


    • vaimo7

      Lapsenne ovat hyvin onnekkaita, kun ovat saaneet mallin elävällä liekillä palavasta parisuhteesta. Lämmin (välillä kuuma kuin helvetti!), aito ja rehellinen kahden aikuisen välinen liitto ei aina kaikkina aikoina ole onnellinen, koska kaksi yksilöllistä ihmistä kulkee luonnostaan välillä eri tahtia. Virheitäkin voi tulla matkalla molemmille, mutta pahimmat avioliiton viholliset eivät mielestäni ole virheet, vaan epärehellisyys, itsepäisyys ja ylpeys, halu olla oikeassa ja kieltää omat virheet. Lapsellinen tai lapsekas käytös tulee esille, kun pelko uhkaa eli kyseessä on puolustusmekanismi. Takaisin on vaikea peruuttaa, jos tuolla tiellä mennään liian pitkälle.

      Se on vain tosi hienoa, jos on noin pitkä taival yhdessä. Siihen mahtuu kokonainen ihmiselämä. Ei tule toista, joka näkee sen saman nuoren tytön tai nuoren pojan puolisossa. On kyse myös onnesta, olen samaa mieltä. Kun ikää tulee ja sairauksia, vanhemmat ovat kuolleet, itse on jonossa seuraavana, viimeikseksi jää rakkaus, jota muita kohtaan on osoittanut. Ehkä sitä osaa arvostaa vasta sitten, kun on ollut vaarassa sen menettää tai on kerran menettänyt?

    • Marika.me

      Olemme myöskin kokeneet mieheni kanssa saman onnen. Olemme 35-vuotiaita nyt ja aloitimme seurustelun jo 16-vuotiaina. Ensimmäinen oikein iso kriisi tuli siinä kolmen kympin korvilla kun olin jo jättämässä hänet kun en tuntenut muuta kuin kaipuuta omaan elämään. Tuntui etten enää rakastanut häntä. Olimme tuolloin olleet naimisissa kuusi vuotta. Tunsin jostain syystä että olin vankina ja pelkäsin että joutuisin olemaan vankina koko lopun ikäni. Kuitenkin tahdoin kuten alttarillakin sanottiin toisillemme. Onneksi tahdoin vaikka tahdoin samaan aikaan myös olla vain itsekseni. Rakkaus tuli takaisin vaikka aluksi se tuntui mahdottomalta. Rakkaus oli myös entistä vahvempaa tämän jälkeen. Jälkeenpäin ajateltuna olisin tehnyt elämäni suurimman virheen jos olisin lähtenyt liitostamme.

      Nuorena aloitettu suhde on varmasti erittäin haasteellista saada kukoistamaan eläkepäiviin asti, koska välillä tulee niin vaikeita tunteita ja muutoksen kaipuuta, mutta tsemppiä kaikille. Yrittäkää ja tahtokaa! Muuttakaa arkeanne, unelmoikaa yhdessä ja tehkää yhdessä näistä unelmista totta.

    • 69 / 65

      ¿Parisuhteeseen panostaminen? Jos siihen panostaa niin silloin on jotain pielessa! Jospa vaan elaisimme ilman paineita.

      Mutta jos se panostamalla paranee niin hyvahan se on.

      Vaimoni ei kayta lainkaan alkoholia mutta ei npuutu minun kayttooni.
      Suurin murhe nyt on kylpparin putkityot taloyhtion osuudella. Pitais olla selva parin tunnin sisalla.

    • Avioliitto.

      Kestävän parisuhteen salaisuus lieneekin siinä, että molemmat ovat valmiita elämään yhdessä kaikkine elämän tuomine muutoksineen. Myös suostuminen itse muutoksiin ja katsominen yhteiseen päämäärään on hyvä lujan suhteen peruskivi. Tänä aikana ei monet sitoudu eikä kanna vastuuta. Heti kun erimielisyyttä tulee, ajatellaan että emme sovi yhteen. Miten koskaan voi sellainen ihminen mennä naimisiin joka ei suostu itse joustamaan mistään vaan on heti eroamassa jos erimielisyyttä tulee. Luja suhde antaa anteeksi, pyytää anteeksi ja panee itsensä samalle viivalle toisen kanssa. Ei yliarvioi tai aliarvioi toista missään asiassa.

    • rooster10

      Itse kaipaan useinkin vaimoltani mielipiteitä..keskustelua, mutta hänen kanssa sitä ei voi saada aikaan. Hän ei pidä sitä mitenkään tärkeänä asiana. Siten netistä on tullut mun tärkein keskustelu/tiedonhakuväylä.
      Parisuhde nojautuu miellestäni enemmänkin tunnepuolen, kuin tiedollisen puolen ominaisuuksien varaan.

      On varmasti suuri haaste selviytyä pitkästä liitosta etenkin jos sen on aloittanut ihan nuorena. Itse menin naimisiin vasta 30-vuotiaana..eikä sekään ole tuntunut aina riittävän; halu oman elämän perustamiseen on matkan varrella iskenyt montakin kertaa, vaikka ehdin 20v...30 v välisenä aikana kokeilla monenlaisia asioita.

      PS. olen tämän ketjun "Hyvä hyvä"-nimimerkin kirjoittaja.

    • mä vaan

      Olen ollut naimisissa vasta reilut 10 vuotta, mutta yhdessä olen asunut saman miehen kanssa parikymmentä vuotta. Päätin 17-vuotiaana, että tuleva aviomieheni on tässä. En ole kokenut erityisenä haasteena sitä, että sitouduimme niin nuorina. Oikeastaan päinvastoin: mitä enemmän yhteisiä vuosia on kertynyt, sitä paremmin on havainnut, ettei hyvä suhde ole itsestäänselvyys.

      Alussa meillä molemmilla oli varmaan paineita siitä, millainen puoliso tai vanhempi pitäisi olla. Vähitellen tilalle tuli vapautta ja varmuutta tehdä juuri niin kuin meitä huvittaa, muiden mielipiteistä välittämättä. Me ollaan varmasti niitä pareja, joista ihmetellään, mitä nuokin näkevät toisissaan :)

      Yhden ikäkriisin kävin läpi joitakin vuosia sitten, kun varmistui, ettei meille enää tule lapsia. Se pysäytti katsomaan, missä ollaan ja mitä on edessä. Samaa, sinänsä hyvää elämää päivästä toiseen? Muistelin aikaa, kun olin vielä vapaa menemään, mutta oikeasti silloinkin olin eniten toivonut, että olisi joku, jonka kanssa jakaa kaikki. Ja sen jonkun olin saanut. Aloin antaa armoa itselleni, tehdä uusia juttuja, iloita onnistumisista. Se heijastui siihen, miten kohtelin miestäni, mikä taas heijastui takaisin koko suhteeseemme.

      Jos mulla nuorempana olikin epärealistisia kuvitelmia täydellisestä yhteensopivuudesta, ne ovat karisseet. Kaikessa ei pidä olla samalla aaltopituudella eikä kaikkia erimielisyyksiä pidä pystyä sopimaan, kunhan jaetaan perimmäiset arvot. On puolisoita, jotka ovat kuin paita ja peppu ja tekevät kaiken yhdessä, mutta on myös sellaisia, joilla on enimmäkseen omat puuhat. Pääasia, että on jotakin yhteistä. Itse ajattelen myös, että kun on omia juttuja ja omia tuttuja, saa uusia näkökulmia. Silloin puolisokin näyttäytyy enemmän omana valintana ja päätöksenä. Että haluan oikeasti viettää elämäni tuon ihmisen kanssa. Se on vapautta, ei kahle. Se varmuus, että ollaan toisillemme tärkeitä ja halutaan olla yhdessä, vaikka vaihtoehtoja olisikin, on jotain sanoinkuvaamatonta.

      Vaikea sanoa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta tällä hetkellä en näe syytä, miksemme olisi yhdessä.

    • Helmi200

      Samoin kun nimimerkki Cloetta, myös minulla on pitkä liitto takana 27 vuotta aviossa ja 31 vuotta yhdessä. Meillä ei ole lapsia vaan olemme omasta tahdosta riippumatta jääneet lapsettomiksi. Näin pitkään liittoon mahtuu tyyntä ja myrskyä ja muutaman kerran on avioerokin ollut mielessä. Nyt miehelläni on vahva kaipuu omaan tilaan ja omien juttujen , oman tilan saamiseen. Itse olen hyvin omistushaluinen ja ehkä liikaakin kiinni miehessäni, minulla ei ole ns. omia ystäviä. Olemme jutelleet asiasta ja avioeroa mieheni ei halua, hän haluaa olla minun kanssani edelleen mutta haluaa myös omia juttuja. Yhteisiä harrastuksia ja tekemistä meillä on ja seksielämä on suht ok. Pelästyin ihan kamalasti ja nyt en tiedä mitä minun pitäisi tehdä, syvällä sisimmässäni tiedän , että mitä enemmän yritän häntä sitoa sitä suurempi on vaara , että hän tuntee itsensä nurkkaan ajetuksi ja ehkä lähtee.
      Miten te muut olette ratkaisseet asian? Tiedän, että kypsään liitttoon kuuluu se, ettei aina olla yhdessä . Pitäisikö minun ottaa riski ja luottaa siihen , että liittomme kestää omat menot , myös vastakkaisen sukupuolen kanssa? Tunnetteko te muut kaikki puolisonne ystävät ? Tämä kirjoitus on ehkä vähän sekava mutta pointti kai tuli selväksi? Kypsiä mielipiteitä kaipaan...

      • vaimo7

        Noihin kysymyksiisi sisältyy kokonainen tarina tai tarinoita. Jos suhteenne on aiemmin ollut sen tyyppinen, että miehesi on saanut vahvistusta keskinäisestä voimakkaasta yhteenkuuluvaisuudestanne, niin erillisyyden tarve kertoo monestakin asiasta, joista vain hän itse voi tietää. Toisaalta omat pelkosi myös ovat sellaisia, joita kannattaisi selvittää tarkemmin.

        Vahva keskinäinen yhteenkuuluvuus, jos edelleen on hyvää seksiä ja yhteisiä harrastuksia, on tietysti hyvä asia. Mutta se, pitääkö hyväksyä tuntemattomat naispuoliset kaverit on jokaisen pariskunnan ratkaistava keskenään, ei ainakaan minun mielestäni siihen ole mitään yleistä sääntöä. Jos toinen pelkää, ei sitä pelkoa pitäisi lakaista maton alle. Ennemminkin kannattaisi tutkia pelkoa ja mielipiteeni on se, että jos toista vieraat naiskaverit häåiritsevät, puolison pitäisi tutustuttaa vaimo heihin.

        Luulen, että jokaisessa liitossa käydään erillistymisvaiheita läpi aika ajoin. Kun sellainen vaihe tulee, kannattaisi koettaa miettiä miten elämänsä järjestäsi konkreettisesti, jos toinen lähtisi. Tätä keinoa olen itse käyttänyt. Jos pelko on niin ahdistava, ettei pysty, pelkkä ajatuskin saa raiteiltaan, niin silloin kannattaa käydä asiasta juttelemassa psykoterapeutin kanssa. Jokaisellahan on ero puolisosta joskus edessä, jos ei muuten niin kuoleman kautta. Elämää kannattaa rakentaa paitsi yhdessä, myös erillisenä ihmisenä. Erillistymisvaihe voi tuoda paljon hyvää liittoon. Kun tietää että pärjää hyvin itsekin, yhdessä oleminen on aito valinta.

        Mutta kun pelko on päällä, nuo ovat vain kauniita ajatuksia. Jos olisin tilanteessasi kunnioittaisin pelkoani, mutta en jakaisi niitä kovin paljon mieheni kanssa. Suhtautuisin niihin kuin ne olisivat huomiota vaativia lapsia ja nimä itse aikuinen, joka asettaa rajat. Pelokkaana on vaikea suhtautua asioihin realistisesti, siksi hakisin tähän asiaan ulkopuolisen eli terapeutin tukea. Pelot voivat olla hyvin kaukaa peräisin, hyvin voimakkaita siis, jolloin niihin voi olla vaikea saada tietoista kontaktia.


    • Helmi200

      Hei vaimo 7,

      Kiitos hyvistä mielipiteistä. Eilen kun juttelin mieheni kanssa omista peloistani toin esille juuri tuon sinun mainitseman asian, että kaikki kaverit niin mies- kuin naispuolisit pitää olla sellaisia, joille minut voi esitellä vaimona. Silloin asiassa ei ole mitään vikaa, mutta jos uudet ystävä tovat sellaisia joiden kanssa pitää seurustella ns. vaimon "selän" takana niin silloin joku on pielessä ja seurustelta haetaan jotakin muuta , kun pelkkää kaveruutta. Myös se että minun pitää oppia miettimään , miten asiani järjestäisin jos toista ei ole , on asia jota täytyy työstää.
      Koen sen, että mieheni haluaa olla muidenkin kun vain minun kanssa tekemisissä jo pettämisenä , vaikkei se sitä olekaan. Koen hylätyksi tulemisen tunteita ja heikkoa itsetuntoa , joka on aina ollut ongelmani. Miehelläni sitä vastoin on hyvinkin vahva itsetunto... Jotta pääsen näissä asioissa eteenpäin ajattelin varata ajan psykoterapeutille jonka kanssa saan puhua, puhua ja puhua ja tonkia syitä miksi tunnen näin. Ennenkuin tuhoan koko liittoni pelkästään tyhmyyttäni ja sillä , etten osaa käsitellä asioita kypsästi. Kuitenkin mieheni on selvästi sanonut, ettei halua erota vaan haluaa omaa aikaa ja omia harrastuksia.. eikä hän edes oikein ymmärrä , miksi olen tehnyt tästä niin suuren numeron. Mutta peloillehan ei voi mitään, täytyy vain opetella hallitsemaan niitä, ja siten ettei miehelleni tarvitse edes tietää niistä.

      • vaimo7

        Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Minä valitsisin parisuhdeterapiaan erikoistuneen psykoterapeutin tai perheterapeutin, jos olisin sinun asemassasi.

        Hylätyksi tulemisen pelot voivat aiheuttaa paljon turhaa kärsimystä. Sinun ei tarvitse tuntea syyllisyyttä menettämisen pelosta tai pelätä sitä, miten haavoittuvuutesi vaikuttaa parisuhteeseen. Kaikilla on tällaisia pelkoja, varsinkin vaiheessa, jossa puoliso tuntuisi ottavan etäisyyttä. Hyvä yhteys hankalilta tuntuviin tunteisiin (ilman että niitä naamioi ja vähättelee) on ehdottomasti arvokas asia. Kun tunnistaa tunteensa, ei tarvitse teeskennellä ja itselleen teeskenteliminen on kaiketi pahinta. Ellei esimerkiksi voi myöntää pelkojaan (tarvitsevuuttaan), ei pysty edes suremalla saamaan etäisyyttä pettymyksiin ihmissuhteissa. Ihmisessä on aina, vanhuuteen asti läsnä myös pieni lapsi, läheinen ihmissuhde sisältää aina myös infantiileja aineksia, joiden kanssa voi oppia luovimaan ilman että menettää toimintakykynsä. Tämä on mielestäni parisuhdeterapian yksi tärkeistä päämääristä.

        Voi olla, että menettämisen pelkosi on ollut yksi tekijöistä, joka on liimannut teitä parina yhteen. Mustasukkaisuus voi olla vahingollista, mutta jos miehelläsi on naistuttavia, joita et tunne, joiden seurassa hän haluaa viettää aikaansa, on mielestäni aika tavanomaista, että mustasukkaisuuden tunteita herää.

        Yleisellä tasolla menettämisen pelon sijasta ongelmia parisuhteessa mielestäni aiheuttaa enemmänkin se, jos tunteet ovat täysin jakautuneet, toinen on vahva, toinen heikko, toinen haavoittuvainen, toinen luja, koska silloin väistämättä parisuhteessa osa persoonallisuudesta jää piiloon. Jokaisessa on pelkoja, jokaisessa on lujuutta, mutta rooliutumisen takia avioparin kanssakäyminen voi jähmettyä niin, ettei uusia ja tuntemattomampia puolia tule esille. Tämä on käsittääkseni monesti uskottomuuden houkutusten takana. Uuden ihmisen avulla saadaan itsestä uudet puolet näkyviin.

        Jos sinua kiinnostaa lukea hyvä kirja mustasukkaisuudesta, sellainen on Ben Malisen kirja Mustasukkaisuus. Repivä ja rakentava tunne. Mielenkiintoista terapiaa toivottelen.


      • Kalteritango

        Onnistut kaikista parhaiten, kun hankit sinäkin oman elämän; omaa aikaa, harrastuksia, menemistä ja tekemistä. Avioliiton ei ole tarkoitus olla vankila. Oikea rakkaus on vapautta, sekä omaa että läheisten.


    • likka liikenteessä

      Me olemme vähän alta viiskymppinen pariskunta.

      Miehelläni on aina ollut enemmän harrastuksia kuin minulla. Koska olen siihen alusta asti tottunut, se ei aiheuta minussa reaktioita.
      Uskon myös, että mieheni on onnellisempi näin, että hän saa mennä ,koska kotona ollessaan hän "pyhittää" aikansa minulle, kaikin tavoin.

      Itse olen aina tykännyt olla kotona ja touhuta täällä omia harrastuksia : askartelua, musiikkia, lenkkeilyä, puutarhaa, ruokaa. Olen oikeastaan tyytyväinen, että saan olla niin paljon itsekseni kotona ja mies on harrastuksissaan ,koska saan siten itse happea ja omaa aikaa.

      Kuitenkin tuli aika, että aloin miettiä sitä, että miksi minä sitten kuitenkin olen kotona itsekseni, miksi en tapaa ihmisiä?
      No siksi, että tykkään yksinolosta.
      Mutta uskon, ettei se loppujen lopuksi ollut minulle välttämättä oikea ratkaisu, sillä huomasin, että näin vaihdevuosien lähestyessä aloin jopa liikaa ajatella asioita: vanhenemista, kuolemanpelkoa, toisen äkillistä menettämistä.

      Repäisin osittan itseni irti kotoa ja aloin harrastaa ryhmäliikuntaa. Voi, miten hauskaa se onkaan! Ajatukset pysyvät mukavasti toisella tapaa itsessä kuin aiemmin, ei tule murehdittua ainakaan. Ryhmäliikunnassa olen myös löytänyt itsessäni sen riehakkaan puoleni, joka täällä kotona jää jotenkin peittoon, tai on unohtunut.
      Lisäksi olen innostunut ottamaan joskus vapaan viikonlopun itselleni lähtemällä johonkin suurempaan lähikaupunkiin ja ollut hotellissa yötä. Viikonlopun aikana käyn kohteessa leffassa ja syömässä ja kiertelen kävellen kaupunkia. Todella virkistävää.

      Joten, niin kuin tuo eräs kirjoittajakin sanoi, järjestä itsellesi omia menoja. Piristyt varmasti eikä tule pohdittua liikoja. Uskon, että sillä on iso vaikutus itsetuntoosi kun lähdet liikkeelle ja teet omiasi.
      Mutta toki, selvitä ihmeessä näitä tuntemuksia miehesi kanssa, vaikka hän on tavallana oikeassa siinä, että olet tehnyt hieman liian ison numeron hänen tarpeestaan omaan aikaan. Ainakin hän varmaan on valmis kannustamaan sinua myös etsimään itsellesi jotain kivaa tekemistä ,koska hän ymmärtää jo tilan tarpeen.

      • likka liikenteessä

        Viestini on lähinnä tarkoitettu nimim.helmi200


    • helmi200

      Hei,

      Olen tosi iloinen, että olette antaneet mulle näin kannustavia ja ajattelemisen arvoisia ajatuksia. Yritin jo tänään tilata aikaa parisuhdeterapeutille, jolle voin kertoa omista peloista ja ajatuksista ja siitä mikä niihin on johtanut, mutta aikoja voi tilata vasta maanantaina. Tiedostan , että ongelma on minun pään sisällä ja jollakin tasolla tiedän myös sen , että toista ei voi pitää väkisin ( kuten nimimerkki kalteritango sanoikin) ja loppupeleissä uskon, että saan paljon iloisemman ja rakastavan miehen jos uskallan päästää kahleista irti. Varmaan mulla itsellä vielä nämä vaihdevuosien hormonimyrskyt aiheuttavat osan ongelmista. ja ovat juuri samoin kun likalle liikenteessä antaneet paljon ajattelemisen aihetta vanhenemista, menettämistä jne. Tänään on"hyvä" päivä ja jaksan ajatella , että rohkea rokan syö ja otettava riski , joko saa enemmän kun tällä hetkellä tai menettää kaiken. Tuo idea viikonloppumatkoista toisiin kaupunkeihin on loistava, sitä täytyy miettiä ja ehkä toteuttaakin :-)

    • Anonyymi

      Tänä kesänä olemme olleet 43v.naimisissa.Lapset ovat jo lentäneet pesästä.On selvitty vaikeista ja tosi vaikeista ajoista.Monta kertaa olen mielessäni muuttanut muualle.En koskaan tosissani.Nyt pian jään eläkkeelle.Mies ollut jo useita vuosia eläkkeellä.Rakastan häntä edelleen ja olen sitoutunut yhdessä elämiseen💖

    • Anonyymi

      Työn tekeminen parisuhteen eteen? Ei avaudu minulle koska tuo vaikuttaa väkinäiselle.
      Minusta on parasta, ettei kummankaan tarvitse "tehdä työtä" suhteen eteen vaan molemmat voivat elää luonnollista, rentoa elämäänsä, YHDESSÄ!
      Molempien elämän perusarvot osuivat yhteen ja vaimolle täkeät arkiset asiat eivät ole minulle tärkeitä ja myös toisin päin.

    • Anonyymi

      HUORA-PASKA-SUOMI-SUOLI-PASKA-SUOLI-SUOMI-HUORA-SUOLI-KAATOPAIKKA

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1403
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1063
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      999
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      974
    6. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      881
    7. 3
      880
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      879
    9. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      868
    Aihe