Öljyvalo syttyi 10 000km jälkeen. Forester 2.0 bensakone. Mikä helvetti näitä nykyautoja vaivaa, kun kaikkiin pitää alkaa lisäilemään öljyä 15000km vaihtovälillä? Eikö edes voisi käyttää paksumpaa öljyä kuin jotain liruja longlifeja tms 0w-30 tai 0w-20. Rikkooko 5w-30 koneen tai aiheuttaako jotain haittaa, tohdin epäillä. En tosin tiedä hyödystäkään ennenkuin kokeilen.
Öljynkulutus.
49
12845
Vastaukset
- tepoilItse käytän teboilin 0w-40 , en lisäile , vaihdan 10tkm. 5w-30 on myös hyvä öljy. - AnonyymiMissä autossa ja paljonko lisäät välillä, onko Forester vai Skoda tai Kia. 
- Anonyymioletko kommunisti 
 
- Forre 1Forester on harkinnassa seuraavaksi autoksi...... 
- äksteeMikä vuosimalli? 
 Itsellä 2,5 turbo 2007, en edes tarkista öljyjä vaihtojen välillä.
 Luotan siihen, että öljyt pysyy ja jos sattuu vajausta tulemaan, niin merkkivalolla ilmoittaa.
- 19 +19Muistan takavuosina,kun vaihdettiin moottoriöljyt.Öljyproppu auki ja öljyt astiaan.Sitten auto muutamaksi sekunniksi käymään jotta kaikki öljyt tulisivat pois.Vaan ihmetys oli suuri kun autoa sai pitää käynnissä minuuttitolkulla.Öljyvalo ei tahtonut millään syttyä. 
 Eli jos odottaa öljyvalon syttymistä, on jonkinasteinen moottorivaurio jo todennäköisesti tapahtunut.
 Öljyn pinta tulee tarkastaa alussa usein kun auto on uusi.
 Jos kaikki ok,sitten harvemmin.- tepoilTodella tyhmää käyttää ilman öljyä imusiivilän ollessa happea haukkomassa! 
 Uskomaton paljastus!
- 19+19tepoil kirjoitti:Todella tyhmää käyttää ilman öljyä imusiivilän ollessa happea haukkomassa! 
 Uskomaton paljastus!Tyhmää tai ei... 
 Toivon että kaikki ymmärtävät,mikä merkitys öljyvalolla on.
 Kiitos
- AnonyymiJoo niin tein alussa usein ja 10 000 jälkeen joka kerta kun lähtee liikkeelle ja on myös lisättävä. 
 Juuri laskin että Subaru on hullumpi kuin Trabantti jossa 3% seos. Subarussa 12% öljy seos jota auto käyttää. Pitää herättää ukin vanha wartburg käyttöön jossa 4% bensiini/ öljyn suhde.
 Auton valmistajat eivät välitä kun KAT polttaa kaiken öljyn niin ei tule päästöjä.
 Bensiiniä kuluu hirmuisesti kun sillä pitää polttaa öljy käryttömäksi. Siksi polttoainetta kuluu niin pirusti.
 Kuulin että Volvot kuluttavat 16 L bensiiniä 100km ja öljyä menee 6 l / 100 km . Paljonko mahtaa kulua hermoja. Akka kaakattaa ja ukkeli räyhää rahanmenoa.
 Ennen oli paljon paremmin kun oli vain Renault joka oli lahja Suomen autokorjaamoille , nyt kaikki tekevät samoja paskoja.
- Anonyymi19+19 kirjoitti:Tyhmää tai ei... 
 Toivon että kaikki ymmärtävät,mikä merkitys öljyvalolla on.
 KiitosEnnen opetettiin autokoulussa varoitusvalohen merkitystä. Öljyn varoitusvalon syttyessä on jo liian myöhäistä , vaurio on jo tapahtunut ja latausvalo oli merkki että matka katkeaa hetken kuluttua. 
 Dyna BU tieyämäni mukaan on auto joka sammuu ennen kuin öljyn pinta tikussa on alarajassaan. Kaarteessa huomaa kun anturi jää kuivaksi niin auto lopettaa vedon ja sammuu jos painaa kytkimen pohjaan.
 Miksi ei jokaiseen autoon laiteta vastaavaa järjestelmää.
 Ilmeisesti siksi kun tiet olisi tukossa käymättömiä autoja kun ukot lisäävät öljyjä kesken ajon. On niin pirun vitsikästä touhua että itkettää.
- Anonyymi19+19 kirjoitti:Tyhmää tai ei... 
 Toivon että kaikki ymmärtävät,mikä merkitys öljyvalolla on.
 Kiitos... öljymäärän mittaus ja öljynpaineen mittaus ja niihin liittyvät varoitusvalot on hyvä tiedostaa omassa autossa. 
 ... jos moottori ei kuivana leikkaa kiinni, niin se on jo tarpeeksi väljä moottori.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ennen opetettiin autokoulussa varoitusvalohen merkitystä. Öljyn varoitusvalon syttyessä on jo liian myöhäistä , vaurio on jo tapahtunut ja latausvalo oli merkki että matka katkeaa hetken kuluttua. 
 Dyna BU tieyämäni mukaan on auto joka sammuu ennen kuin öljyn pinta tikussa on alarajassaan. Kaarteessa huomaa kun anturi jää kuivaksi niin auto lopettaa vedon ja sammuu jos painaa kytkimen pohjaan.
 Miksi ei jokaiseen autoon laiteta vastaavaa järjestelmää.
 Ilmeisesti siksi kun tiet olisi tukossa käymättömiä autoja kun ukot lisäävät öljyjä kesken ajon. On niin pirun vitsikästä touhua että itkettää.Joo se pitäisi laittaa pakolliseksi. Dynalla pääsi vielä pitkään kun ei kaartanut vasemmalle jyrkästi oikealle sai kaartaa. Nuo oli varsinaisia ikiliikkujaa 650 000 km eikä mitään vikaa kuin tuota öljyä alkoi 500 000 paikkeilla kulumaan. Hiluksi alkoi vasta 750 000km vähän laskemaan ölynpinta ja huolestuin mutta kas kummaa talvella ei kulunut yhtään . 
 Kyse oli 1.8 bensa moottorista. Alkuperäiset tulpat ovat ikuisia , en koskaan vaihtanut.
 Nyt on piru irti näiden kelvottomien moottorien kanssa.
 
- Liikaa vikojaSubarulla ajaminen alkaa olla nykyään liian kallista. Vikoja riittää. - barusuKyllä mulla ainakin päinvastaisia kokemuksia 70tkm, eikä edes polttimoa ole tarvinnut vaihtaa. 
- Anonyymibarusu kirjoitti:Kyllä mulla ainakin päinvastaisia kokemuksia 70tkm, eikä edes polttimoa ole tarvinnut vaihtaa. No ei kai vielä silloin. Ajoin edellisellä autolla 260 000 ja vain yksi rekisterikilven valo sammui. Auto toimi moitteetta 28 vuotta. 
- AnonyymiPäinvastoin vikoja ei oikein ilmene. Trolli on säälittävä laji. 
- Anonyymi260tkm ajettu eikä ole vikoja ollut. Pian varmaan tulee kun on jo vanha auto. 
- AnonyymiNiin riittää , minun Subarussa on ollut jo monta sataa vikaa vaikka vähän yli 100 000 km vasta ajettu. Tankki yhtenään tyhjä, öljyä pitää lisätä 100 km välein , välillä matkallakin. 
 Polttimoiden vaihtanut , 2kpl akkuja lopettanut toimintana, ilmastointilaitteen kompressori leikkasi kiinni. Laturi , satartti, kesällä auto parkissa 5 pv ja tuulilasi hajosi kun aurinko alkoi paistaa lasiin, tämä oli jo toinen kerta. Radio ei pelaa, USB piste ei lataa puhelinta, Subaru ei keskustele iPhonen kanssa. Keskuslukitus ei toimi välillä, tointaan ei aukea ja toisinaan ei lukitu. 4 kpl avaimia teetetty ja auto koodattu uudelleen 360€ kerta.
 Alkaa ottamaan pattiin.
 Mielipiteet ovat jokaisella omistajalla että Subaru on hyvä auto. On joo huoltoliikkeille.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:No ei kai vielä silloin. Ajoin edellisellä autolla 260 000 ja vain yksi rekisterikilven valo sammui. Auto toimi moitteetta 28 vuotta. Mikä auto? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:No ei kai vielä silloin. Ajoin edellisellä autolla 260 000 ja vain yksi rekisterikilven valo sammui. Auto toimi moitteetta 28 vuotta. Minäkin ajoin toyotalla 670 000 km eikä mitään vikaa, ei edes polttimon vaihtoa. Aikaa myös 31 vuotta. 
 Nyt keskustellaan tämän päivän tuotannon tekeleistä.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:260tkm ajettu eikä ole vikoja ollut. Pian varmaan tulee kun on jo vanha auto. Jos ystävällisesti kertoisitte autonne tyypin mallin niin muutkin voisivat ostaa sellaisen hyvän ja ihmeellisen auton. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Minäkin ajoin toyotalla 670 000 km eikä mitään vikaa, ei edes polttimon vaihtoa. Aikaa myös 31 vuotta. 
 Nyt keskustellaan tämän päivän tuotannon tekeleistä.Ai on niitä aikanatkustajia tälläkin palstalla. Puhumme 2010 jälkeen valmistetuista autoista jotka kuluttavat ölyä. 
 Kuka piru voisi 35 vuotta vanhoja auto moittia ei typeriä ole syntynytkään.
 Mistä voisikaan ostaa uuden 35 vuotta vanhan auton .
 Kertokaa ihmeessä.
 
- OljaaJos öljypinnan varoitusvalo syttyy on öljyä silloin noin litra alle täyttömäärän. Valo syttyy suurinpiirtein öljyn ollessa öljytikun alamerkin kohdalla. Ei moottorivauriota. Öljynpaineen merkkivalo on eri asia kuin öljyn pinnan valo. 
- Forre2Onko muilla ollu samoja onkelmia tuon ominaisuuden kanssa. 
 Forre2
- ohjelmallinenjuttuLuin muuten vaan ja tuli mieleeni yksi japanilainen merkki, jossa valo syttyi vain siksi, että joku huolto-ohjelman määrä tuli täyteen. Sopisi sinullekin, koska 10tkm on juuri sen kuuloinen määrä, että tietokone ilmoittaa vaihdosta. 
 Sittemmin ko. japsi sai toisenlaisen ohjelman ja ilmoittelee nyt 15tkm välein.- AnonyymiSiiscauto vaihtoon 10 000 km välein, ei helvetti. 
 
- HuomasinVainEttäNo kauanhan tuokin kesti. Onko seuraava enään subaru? - jalkasienionvaarallinenMiksi ei? 
 Laatua, mukavuutta ja luotettavuutta halvalla.
 Subaru, best of nothing.
- premiumautoilijaMulla on priimium johtotähti. Kojelauta loistaa kokoajan keltaisia ja punaisia varoitusvaloja kuin joulukuusi. Talvellakin pitää olla aurinkolasit päässä ettei häikäise. Repikää siittä! 
 
- AnonyymiEikös Subbella ollut muutama aika sitten laaja takaisinkutsu moottoriongelmien takia. Ei kai se ihme, jos ölppää kuluu. - AnonyymiMiksi joku ostelee vielä Subaruja? 
 
- AnonyymiSubaru on yliveto auto. En aja muilla. Vanhempi mies joka on päässyt mersujen vioista eroon. - AnonyymiMersu?? Voi hyvänen aika. On ollut mersu, miksi sinun piti tuoda tuo mersu pilaamaan päiväni. 
 Toivottomista toivottomin. Jos ostaa auton talliin seisomaan niin silloin.
 Katselkaa Mersujen renkaita , on kaljuja sieltä ja täältä reunasta mutta varsinainen kulutuspinta olisi vielä kelvollinen ajoon mutta pois pitää ottaa kun ei kelpaa.
 Onko ne pyörät ylipäätään missään kiinni lirppuvat kuinka sattuu.
 Säätämistä säätämistä mutta aina sama juttu.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Mersu?? Voi hyvänen aika. On ollut mersu, miksi sinun piti tuoda tuo mersu pilaamaan päiväni. 
 Toivottomista toivottomin. Jos ostaa auton talliin seisomaan niin silloin.
 Katselkaa Mersujen renkaita , on kaljuja sieltä ja täältä reunasta mutta varsinainen kulutuspinta olisi vielä kelvollinen ajoon mutta pois pitää ottaa kun ei kelpaa.
 Onko ne pyörät ylipäätään missään kiinni lirppuvat kuinka sattuu.
 Säätämistä säätämistä mutta aina sama juttu.Veit sanat minulta. Muistan vuoden 1955 kun Mercedeksen rengas räjähti meidän pihalla kun oli toisesta reunasta kulunut puhki. Sattui olemaan insinööri paikalla joka ihmetteli kuinka renkaat voi noin kulua, toinen rengas ulkoreunasta ja toinen rengas sisäreunasta , inssi katsoi että kyllä ne pyörät molemmat ovat samassa asennossa, kysyi kuskilta ajatko vallan rinkiä, no en aja koskaan. Sana vika vaivaa yhä , siis joko kulkee kulmittain tai sitten 
 Autossa vetää vain yksinpyörä tai jarruttaa vain yksi pyörä. Aivan yhtä ihmeellinen auto kuin oli aatukin aikoinaan.
 Yksi mersu ollut jonka sain lahjaksi, siinä ainakin oli ylmäkitutka kun auto näki mäen niin tehot hävisi.
 
- AnonyymiErikoinen juttu. Itse ajoin 2009 mallin Forrella 130 tkm. Siinä ei kyllä lisäilty öljyä huoltojen välillä. Merkkiliike laittoi Castrol Magnatec 5W40 eka huollossa. Kerran vein kannun jopa itse. Nyt ajan OB:lla. Sama juttu, ei tartte lisätä öljyä. 
- AnonyymiNo näkyy sitä öljyä kuluvan täälläkin. 
 Nyt kun on Subaru pitää olla öljyä aina mukana. 100 000 ajettu.
 Ongelma lienee WW tapaan boxer moottori. Männät lilluu siellä öljyssä , pitäisi olla 10 x öljyrenkaat kaapimassa öljyt pois sylinterin seinämistä. Onko yhtään boxeria joka ei kuluttaisi öljyä. Kun moottori kuluttaa öljyä niin tuskin kuluu kun on hyvin voideltu.- Anonyymiei tähän ole tarvinnut lisätä, 15tkm väli ja ajettu 60.. 
- AnonyymiEi ole enää öljyrenkaita. 1kpl puristusrengas.1 kpl jonkin sortin kaapia ja sekin kuin kumilenkki. Minulta katkesi mäntä renkaan alta ja männyn laki jäi ylös, joka kerta kun mäntä kävi ylhäällä niin pukkasi lain kanteen kiinni jonka venttiilit taas pukkasi alas. Meteli oli pirullinen. 
- Anonyymi...kaikki moottorit kuluttavat öljyä. 
 
- AnonyymiSubaru on yksi maailman parhaita automerkkejä. Katsastustilastot näyttävät sen. - AnonyymiNo onpas ne muut vahan pirullisen huonoja, onneksi on sentään mailman paras auto Subaru, vaikka vikoja on pirusti, eikä tuulilasi pysy ehjänä. 
 Surku tulee muilla autoilla ajelevia.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:No onpas ne muut vahan pirullisen huonoja, onneksi on sentään mailman paras auto Subaru, vaikka vikoja on pirusti, eikä tuulilasi pysy ehjänä. 
 Surku tulee muilla autoilla ajelevia.Kun aamuauringon alkoi paistaa niin kanala pamaus ja lasi hajosi. Menin subaruliikkeeseen valittamaan että lasi hajosikun aamuauringon alkoi paistamaan lasiin, äijä tuli sinipunaisesksi siihen lensi kivi, sanoin että auto oli ollut 3 viikkoa mökin pihalla paikallaan jokos niitä kiviä aamuaurinkokin paiskelee. Ei mutta siihen on lentänyt kivi ennen kuin lasi on mennyt rikki ?????????? . Jos minä heitän kiven lasiin niin lasi hajoaa heti tai ei ollenkaan. 
 Ei kelvannut, lasissa on ollut pienen pieni jälki ja siitä meni rikki kun aurinko lämmitti lasia.
 No uusi lasi laitettiin 700 € töineen. Kolmenviikon päästä tuli auto vastaan kas kummaa kivi lensi lasiin, ei mennyt rikki , auton kamera oli käynnissä josta näkyi rekisteri numero kenen autosta kivi lensi. Otin omistajaan yhteyden että ja laitoin videon mukaan. Hän teki vahinko ilmoituksen mutta lasia ei korvata , toisen lasin saa rikkoa auton kanssa . Laki on sellainen.
 Jokaisella pitää olla oma lasi vakuutus josta sitten otetaan korvaus.
 Koska tulee laki että toisen talon saa polttaa eikä siitä seuraa mitään.
 Aivan seinähulluja lakeja rustataan.
 
- AnonyymiSanonta kuuluu; vale, emävale ja tilasto. 
 Outback, 1000 km ja litra öljyä ja ei kun kone auki, ylikoon sisukalut ja nyt 1,5 litraa tonnille :). Kiinni ei ainakaan leivo jos muistaa syöttää öljyä.
- Anonyymi11vm forre. 275tkm mittarissa ja öljyä alkanut menemään sen 1l/1000km. 5w30 käytän ja 10tkm välein vaihdan öljyt. nyt voi nostaa öljynvaihdon 15tkm kun 1000 välein saa lisätä :D Ei vaan. auto vaihtoon vielä kun ei niin pahasti kuluta. Vois vaihtaa audin 2tdi. eipähän ainakaan myyjä pääse vittuilemaan että eikös näissä subaruissa ollu jonkin verran öljy kulutusta xD - AnonyymiJa meinaat ettei Audissa ole öljyn kulutusta. Jos eilynkulutusta mutta muuta kulutusta kyllä löytyy yltä kylläisesti. 
 
- AnonyymiMinulla 150 000 ajettu 2012 malli. Kuluttaa 3 l /1000 km öljyä. 
 Kaikkein paksuinta ja ohuinta ja siltä väliltä, mitään vaikutusta ei ole.
 Harmillinen riesa todella harmillinen. Mistä saisi niitä kunnon moottoreita jotka eivät kuluttaneet lainkaan oljyä. 1.8 hilux öljy pysyi aina 470000 km asti. Koskaan ei vaihtojen välillä tarvinnut lisäillä. Nykyään ei voi lähteä kuin kauppaan muuten pitää olla öljykanisteri mukana. Oulu Turku välillä , 3x pitää lisätä öljyä välillä.
 Sähköauto , aina akku vähissä tai loppu, nyt 27 pakkasta ei inahdakaan , ” lämmitä akusto”
 Tekisi mieli tuikata tuleen koko paska. Kumma että hyödykkeitä saa valmistaa vain myyntiä varten.
- Anonyymi... olen aina ja kaikissa automerkeissä pitänyt 10000 km maksimirajana ja sitten öljyn+filtterin vaihto - riippumatta huolto-ohjelmasta. Tämä on helppo homma, kunnossapitoon, jos pystyy itse vaihtamaan öljyt. 
 ...edellinen Legacy sai katsastusmiehen toteamaan, että moottori on hyvässä kunnossa vaikka jo 270tkm oli mittarissa. Olin itse ajanut sillä 220tkm silloin, tuolla (Mobil5w-40/10tkm) vaihtovälillä.
 ...nykyinen vm 2010 Forester 2.5XT Turbo vaatisi 7500 km jälkeen öljynvaihdon, mutta käytän Mobil 5w-50 öljyä ja ajan sen 10000 niillä - toki seurailen mittatikkua suht säännöllisesti. Öljypinta vähenee mittatikun maksimista --puoleenväliin tuona aikana = normaalia kulutusta. Ajoni on rauhallista - auton tehoista huolimatta.
- Anonyymi10000km onkin jo öljynvaihto kilometrimäärä fiksulla autoilijalla. 
 Moottorille kannattaa laittaa se öljy joka siihen sopii ja aina se ei ole ohjekirjan öljy vaan käänny öljyalan tietäjän puoleen niin ok. Toimi näin ja saat pitkäikäisen moottorin omaan tarpeeseesi.
- AnonyymiEikös noissa riisipusseissa ole öljynmäärän mittaria? 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset615171
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut343779
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti723523
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1052877
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral942752
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k302710
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa131961
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161736
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2211583
- 1561384