Öljynkulutus.

Syöppö

Öljyvalo syttyi 10 000km jälkeen. Forester 2.0 bensakone. Mikä helvetti näitä nykyautoja vaivaa, kun kaikkiin pitää alkaa lisäilemään öljyä 15000km vaihtovälillä? Eikö edes voisi käyttää paksumpaa öljyä kuin jotain liruja longlifeja tms 0w-30 tai 0w-20. Rikkooko 5w-30 koneen tai aiheuttaako jotain haittaa, tohdin epäillä. En tosin tiedä hyödystäkään ennenkuin kokeilen.

49

12005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tepoil

      Itse käytän teboilin 0w-40 , en lisäile , vaihdan 10tkm. 5w-30 on myös hyvä öljy.

      • Anonyymi

        Missä autossa ja paljonko lisäät välillä, onko Forester vai Skoda tai Kia.


      • Anonyymi

        oletko kommunisti


    • Forre 1

      Forester on harkinnassa seuraavaksi autoksi......

    • äkstee

      Mikä vuosimalli?

      Itsellä 2,5 turbo 2007, en edes tarkista öljyjä vaihtojen välillä.
      Luotan siihen, että öljyt pysyy ja jos sattuu vajausta tulemaan, niin merkkivalolla ilmoittaa.

    • 19 +19

      Muistan takavuosina,kun vaihdettiin moottoriöljyt.Öljyproppu auki ja öljyt astiaan.Sitten auto muutamaksi sekunniksi käymään jotta kaikki öljyt tulisivat pois.Vaan ihmetys oli suuri kun autoa sai pitää käynnissä minuuttitolkulla.Öljyvalo ei tahtonut millään syttyä.

      Eli jos odottaa öljyvalon syttymistä, on jonkinasteinen moottorivaurio jo todennäköisesti tapahtunut.

      Öljyn pinta tulee tarkastaa alussa usein kun auto on uusi.
      Jos kaikki ok,sitten harvemmin.

      • tepoil

        Todella tyhmää käyttää ilman öljyä imusiivilän ollessa happea haukkomassa!
        Uskomaton paljastus!


      • 19+19
        tepoil kirjoitti:

        Todella tyhmää käyttää ilman öljyä imusiivilän ollessa happea haukkomassa!
        Uskomaton paljastus!

        Tyhmää tai ei...

        Toivon että kaikki ymmärtävät,mikä merkitys öljyvalolla on.

        Kiitos


      • Anonyymi

        Joo niin tein alussa usein ja 10 000 jälkeen joka kerta kun lähtee liikkeelle ja on myös lisättävä.
        Juuri laskin että Subaru on hullumpi kuin Trabantti jossa 3% seos. Subarussa 12% öljy seos jota auto käyttää. Pitää herättää ukin vanha wartburg käyttöön jossa 4% bensiini/ öljyn suhde.
        Auton valmistajat eivät välitä kun KAT polttaa kaiken öljyn niin ei tule päästöjä.
        Bensiiniä kuluu hirmuisesti kun sillä pitää polttaa öljy käryttömäksi. Siksi polttoainetta kuluu niin pirusti.
        Kuulin että Volvot kuluttavat 16 L bensiiniä 100km ja öljyä menee 6 l / 100 km . Paljonko mahtaa kulua hermoja. Akka kaakattaa ja ukkeli räyhää rahanmenoa.
        Ennen oli paljon paremmin kun oli vain Renault joka oli lahja Suomen autokorjaamoille , nyt kaikki tekevät samoja paskoja.


      • Anonyymi
        19+19 kirjoitti:

        Tyhmää tai ei...

        Toivon että kaikki ymmärtävät,mikä merkitys öljyvalolla on.

        Kiitos

        Ennen opetettiin autokoulussa varoitusvalohen merkitystä. Öljyn varoitusvalon syttyessä on jo liian myöhäistä , vaurio on jo tapahtunut ja latausvalo oli merkki että matka katkeaa hetken kuluttua.
        Dyna BU tieyämäni mukaan on auto joka sammuu ennen kuin öljyn pinta tikussa on alarajassaan. Kaarteessa huomaa kun anturi jää kuivaksi niin auto lopettaa vedon ja sammuu jos painaa kytkimen pohjaan.
        Miksi ei jokaiseen autoon laiteta vastaavaa järjestelmää.
        Ilmeisesti siksi kun tiet olisi tukossa käymättömiä autoja kun ukot lisäävät öljyjä kesken ajon. On niin pirun vitsikästä touhua että itkettää.


      • Anonyymi
        19+19 kirjoitti:

        Tyhmää tai ei...

        Toivon että kaikki ymmärtävät,mikä merkitys öljyvalolla on.

        Kiitos

        ... öljymäärän mittaus ja öljynpaineen mittaus ja niihin liittyvät varoitusvalot on hyvä tiedostaa omassa autossa.

        ... jos moottori ei kuivana leikkaa kiinni, niin se on jo tarpeeksi väljä moottori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen opetettiin autokoulussa varoitusvalohen merkitystä. Öljyn varoitusvalon syttyessä on jo liian myöhäistä , vaurio on jo tapahtunut ja latausvalo oli merkki että matka katkeaa hetken kuluttua.
        Dyna BU tieyämäni mukaan on auto joka sammuu ennen kuin öljyn pinta tikussa on alarajassaan. Kaarteessa huomaa kun anturi jää kuivaksi niin auto lopettaa vedon ja sammuu jos painaa kytkimen pohjaan.
        Miksi ei jokaiseen autoon laiteta vastaavaa järjestelmää.
        Ilmeisesti siksi kun tiet olisi tukossa käymättömiä autoja kun ukot lisäävät öljyjä kesken ajon. On niin pirun vitsikästä touhua että itkettää.

        Joo se pitäisi laittaa pakolliseksi. Dynalla pääsi vielä pitkään kun ei kaartanut vasemmalle jyrkästi oikealle sai kaartaa. Nuo oli varsinaisia ikiliikkujaa 650 000 km eikä mitään vikaa kuin tuota öljyä alkoi 500 000 paikkeilla kulumaan. Hiluksi alkoi vasta 750 000km vähän laskemaan ölynpinta ja huolestuin mutta kas kummaa talvella ei kulunut yhtään .
        Kyse oli 1.8 bensa moottorista. Alkuperäiset tulpat ovat ikuisia , en koskaan vaihtanut.
        Nyt on piru irti näiden kelvottomien moottorien kanssa.


    • Liikaa vikoja

      Subarulla ajaminen alkaa olla nykyään liian kallista. Vikoja riittää.

      • barusu

        Kyllä mulla ainakin päinvastaisia kokemuksia 70tkm, eikä edes polttimoa ole tarvinnut vaihtaa.


      • Anonyymi
        barusu kirjoitti:

        Kyllä mulla ainakin päinvastaisia kokemuksia 70tkm, eikä edes polttimoa ole tarvinnut vaihtaa.

        No ei kai vielä silloin. Ajoin edellisellä autolla 260 000 ja vain yksi rekisterikilven valo sammui. Auto toimi moitteetta 28 vuotta.


      • Anonyymi

        Päinvastoin vikoja ei oikein ilmene. Trolli on säälittävä laji.


      • Anonyymi

        260tkm ajettu eikä ole vikoja ollut. Pian varmaan tulee kun on jo vanha auto.


      • Anonyymi

        Niin riittää , minun Subarussa on ollut jo monta sataa vikaa vaikka vähän yli 100 000 km vasta ajettu. Tankki yhtenään tyhjä, öljyä pitää lisätä 100 km välein , välillä matkallakin.
        Polttimoiden vaihtanut , 2kpl akkuja lopettanut toimintana, ilmastointilaitteen kompressori leikkasi kiinni. Laturi , satartti, kesällä auto parkissa 5 pv ja tuulilasi hajosi kun aurinko alkoi paistaa lasiin, tämä oli jo toinen kerta. Radio ei pelaa, USB piste ei lataa puhelinta, Subaru ei keskustele iPhonen kanssa. Keskuslukitus ei toimi välillä, tointaan ei aukea ja toisinaan ei lukitu. 4 kpl avaimia teetetty ja auto koodattu uudelleen 360€ kerta.
        Alkaa ottamaan pattiin.
        Mielipiteet ovat jokaisella omistajalla että Subaru on hyvä auto. On joo huoltoliikkeille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kai vielä silloin. Ajoin edellisellä autolla 260 000 ja vain yksi rekisterikilven valo sammui. Auto toimi moitteetta 28 vuotta.

        Mikä auto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kai vielä silloin. Ajoin edellisellä autolla 260 000 ja vain yksi rekisterikilven valo sammui. Auto toimi moitteetta 28 vuotta.

        Minäkin ajoin toyotalla 670 000 km eikä mitään vikaa, ei edes polttimon vaihtoa. Aikaa myös 31 vuotta.
        Nyt keskustellaan tämän päivän tuotannon tekeleistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        260tkm ajettu eikä ole vikoja ollut. Pian varmaan tulee kun on jo vanha auto.

        Jos ystävällisesti kertoisitte autonne tyypin mallin niin muutkin voisivat ostaa sellaisen hyvän ja ihmeellisen auton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin ajoin toyotalla 670 000 km eikä mitään vikaa, ei edes polttimon vaihtoa. Aikaa myös 31 vuotta.
        Nyt keskustellaan tämän päivän tuotannon tekeleistä.

        Ai on niitä aikanatkustajia tälläkin palstalla. Puhumme 2010 jälkeen valmistetuista autoista jotka kuluttavat ölyä.
        Kuka piru voisi 35 vuotta vanhoja auto moittia ei typeriä ole syntynytkään.
        Mistä voisikaan ostaa uuden 35 vuotta vanhan auton .
        Kertokaa ihmeessä.


    • Oljaa

      Jos öljypinnan varoitusvalo syttyy on öljyä silloin noin litra alle täyttömäärän. Valo syttyy suurinpiirtein öljyn ollessa öljytikun alamerkin kohdalla. Ei moottorivauriota. Öljynpaineen merkkivalo on eri asia kuin öljyn pinnan valo.

    • Forre2

      Onko muilla ollu samoja onkelmia tuon ominaisuuden kanssa.


      Forre2

    • ohjelmallinenjuttu

      Luin muuten vaan ja tuli mieleeni yksi japanilainen merkki, jossa valo syttyi vain siksi, että joku huolto-ohjelman määrä tuli täyteen. Sopisi sinullekin, koska 10tkm on juuri sen kuuloinen määrä, että tietokone ilmoittaa vaihdosta.
      Sittemmin ko. japsi sai toisenlaisen ohjelman ja ilmoittelee nyt 15tkm välein.

      • Anonyymi

        Siiscauto vaihtoon 10 000 km välein, ei helvetti.


    • HuomasinVainEttä

      No kauanhan tuokin kesti. Onko seuraava enään subaru?

      • jalkasienionvaarallinen

        Miksi ei?
        Laatua, mukavuutta ja luotettavuutta halvalla.
        Subaru, best of nothing.


      • premiumautoilija

        Mulla on priimium johtotähti. Kojelauta loistaa kokoajan keltaisia ja punaisia varoitusvaloja kuin joulukuusi. Talvellakin pitää olla aurinkolasit päässä ettei häikäise. Repikää siittä!


    • Anonyymi

      Eikös Subbella ollut muutama aika sitten laaja takaisinkutsu moottoriongelmien takia. Ei kai se ihme, jos ölppää kuluu.

      • Anonyymi

        Miksi joku ostelee vielä Subaruja?


    • Anonyymi

      Subaru on yliveto auto. En aja muilla. Vanhempi mies joka on päässyt mersujen vioista eroon.

      • Anonyymi

        Mersu?? Voi hyvänen aika. On ollut mersu, miksi sinun piti tuoda tuo mersu pilaamaan päiväni.
        Toivottomista toivottomin. Jos ostaa auton talliin seisomaan niin silloin.
        Katselkaa Mersujen renkaita , on kaljuja sieltä ja täältä reunasta mutta varsinainen kulutuspinta olisi vielä kelvollinen ajoon mutta pois pitää ottaa kun ei kelpaa.
        Onko ne pyörät ylipäätään missään kiinni lirppuvat kuinka sattuu.
        Säätämistä säätämistä mutta aina sama juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mersu?? Voi hyvänen aika. On ollut mersu, miksi sinun piti tuoda tuo mersu pilaamaan päiväni.
        Toivottomista toivottomin. Jos ostaa auton talliin seisomaan niin silloin.
        Katselkaa Mersujen renkaita , on kaljuja sieltä ja täältä reunasta mutta varsinainen kulutuspinta olisi vielä kelvollinen ajoon mutta pois pitää ottaa kun ei kelpaa.
        Onko ne pyörät ylipäätään missään kiinni lirppuvat kuinka sattuu.
        Säätämistä säätämistä mutta aina sama juttu.

        Veit sanat minulta. Muistan vuoden 1955 kun Mercedeksen rengas räjähti meidän pihalla kun oli toisesta reunasta kulunut puhki. Sattui olemaan insinööri paikalla joka ihmetteli kuinka renkaat voi noin kulua, toinen rengas ulkoreunasta ja toinen rengas sisäreunasta , inssi katsoi että kyllä ne pyörät molemmat ovat samassa asennossa, kysyi kuskilta ajatko vallan rinkiä, no en aja koskaan. Sana vika vaivaa yhä , siis joko kulkee kulmittain tai sitten
        Autossa vetää vain yksinpyörä tai jarruttaa vain yksi pyörä. Aivan yhtä ihmeellinen auto kuin oli aatukin aikoinaan.
        Yksi mersu ollut jonka sain lahjaksi, siinä ainakin oli ylmäkitutka kun auto näki mäen niin tehot hävisi.


    • Anonyymi

      Erikoinen juttu. Itse ajoin 2009 mallin Forrella 130 tkm. Siinä ei kyllä lisäilty öljyä huoltojen välillä. Merkkiliike laittoi Castrol Magnatec 5W40 eka huollossa. Kerran vein kannun jopa itse. Nyt ajan OB:lla. Sama juttu, ei tartte lisätä öljyä.

    • Anonyymi

      No näkyy sitä öljyä kuluvan täälläkin.
      Nyt kun on Subaru pitää olla öljyä aina mukana. 100 000 ajettu.
      Ongelma lienee WW tapaan boxer moottori. Männät lilluu siellä öljyssä , pitäisi olla 10 x öljyrenkaat kaapimassa öljyt pois sylinterin seinämistä. Onko yhtään boxeria joka ei kuluttaisi öljyä. Kun moottori kuluttaa öljyä niin tuskin kuluu kun on hyvin voideltu.

      • Anonyymi

        ei tähän ole tarvinnut lisätä, 15tkm väli ja ajettu 60..


      • Anonyymi

        Ei ole enää öljyrenkaita. 1kpl puristusrengas.1 kpl jonkin sortin kaapia ja sekin kuin kumilenkki. Minulta katkesi mäntä renkaan alta ja männyn laki jäi ylös, joka kerta kun mäntä kävi ylhäällä niin pukkasi lain kanteen kiinni jonka venttiilit taas pukkasi alas. Meteli oli pirullinen.


      • Anonyymi

        ...kaikki moottorit kuluttavat öljyä.


    • Anonyymi

      Subaru on yksi maailman parhaita automerkkejä. Katsastustilastot näyttävät sen.

      • Anonyymi

        No onpas ne muut vahan pirullisen huonoja, onneksi on sentään mailman paras auto Subaru, vaikka vikoja on pirusti, eikä tuulilasi pysy ehjänä.
        Surku tulee muilla autoilla ajelevia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onpas ne muut vahan pirullisen huonoja, onneksi on sentään mailman paras auto Subaru, vaikka vikoja on pirusti, eikä tuulilasi pysy ehjänä.
        Surku tulee muilla autoilla ajelevia.

        Kun aamuauringon alkoi paistaa niin kanala pamaus ja lasi hajosi. Menin subaruliikkeeseen valittamaan että lasi hajosikun aamuauringon alkoi paistamaan lasiin, äijä tuli sinipunaisesksi siihen lensi kivi, sanoin että auto oli ollut 3 viikkoa mökin pihalla paikallaan jokos niitä kiviä aamuaurinkokin paiskelee. Ei mutta siihen on lentänyt kivi ennen kuin lasi on mennyt rikki ?????????? . Jos minä heitän kiven lasiin niin lasi hajoaa heti tai ei ollenkaan.
        Ei kelvannut, lasissa on ollut pienen pieni jälki ja siitä meni rikki kun aurinko lämmitti lasia.
        No uusi lasi laitettiin 700 € töineen. Kolmenviikon päästä tuli auto vastaan kas kummaa kivi lensi lasiin, ei mennyt rikki , auton kamera oli käynnissä josta näkyi rekisteri numero kenen autosta kivi lensi. Otin omistajaan yhteyden että ja laitoin videon mukaan. Hän teki vahinko ilmoituksen mutta lasia ei korvata , toisen lasin saa rikkoa auton kanssa . Laki on sellainen.
        Jokaisella pitää olla oma lasi vakuutus josta sitten otetaan korvaus.
        Koska tulee laki että toisen talon saa polttaa eikä siitä seuraa mitään.
        Aivan seinähulluja lakeja rustataan.


    • Anonyymi

      Sanonta kuuluu; vale, emävale ja tilasto.
      Outback, 1000 km ja litra öljyä ja ei kun kone auki, ylikoon sisukalut ja nyt 1,5 litraa tonnille :). Kiinni ei ainakaan leivo jos muistaa syöttää öljyä.

    • Anonyymi

      11vm forre. 275tkm mittarissa ja öljyä alkanut menemään sen 1l/1000km. 5w30 käytän ja 10tkm välein vaihdan öljyt. nyt voi nostaa öljynvaihdon 15tkm kun 1000 välein saa lisätä :D Ei vaan. auto vaihtoon vielä kun ei niin pahasti kuluta. Vois vaihtaa audin 2tdi. eipähän ainakaan myyjä pääse vittuilemaan että eikös näissä subaruissa ollu jonkin verran öljy kulutusta xD

      • Anonyymi

        Ja meinaat ettei Audissa ole öljyn kulutusta. Jos eilynkulutusta mutta muuta kulutusta kyllä löytyy yltä kylläisesti.


    • Anonyymi

      Minulla 150 000 ajettu 2012 malli. Kuluttaa 3 l /1000 km öljyä.
      Kaikkein paksuinta ja ohuinta ja siltä väliltä, mitään vaikutusta ei ole.
      Harmillinen riesa todella harmillinen. Mistä saisi niitä kunnon moottoreita jotka eivät kuluttaneet lainkaan oljyä. 1.8 hilux öljy pysyi aina 470000 km asti. Koskaan ei vaihtojen välillä tarvinnut lisäillä. Nykyään ei voi lähteä kuin kauppaan muuten pitää olla öljykanisteri mukana. Oulu Turku välillä , 3x pitää lisätä öljyä välillä.
      Sähköauto , aina akku vähissä tai loppu, nyt 27 pakkasta ei inahdakaan , ” lämmitä akusto”
      Tekisi mieli tuikata tuleen koko paska. Kumma että hyödykkeitä saa valmistaa vain myyntiä varten.

    • Anonyymi

      ... olen aina ja kaikissa automerkeissä pitänyt 10000 km maksimirajana ja sitten öljyn+filtterin vaihto - riippumatta huolto-ohjelmasta. Tämä on helppo homma, kunnossapitoon, jos pystyy itse vaihtamaan öljyt.

      ...edellinen Legacy sai katsastusmiehen toteamaan, että moottori on hyvässä kunnossa vaikka jo 270tkm oli mittarissa. Olin itse ajanut sillä 220tkm silloin, tuolla (Mobil5w-40/10tkm) vaihtovälillä.

      ...nykyinen vm 2010 Forester 2.5XT Turbo vaatisi 7500 km jälkeen öljynvaihdon, mutta käytän Mobil 5w-50 öljyä ja ajan sen 10000 niillä - toki seurailen mittatikkua suht säännöllisesti. Öljypinta vähenee mittatikun maksimista --puoleenväliin tuona aikana = normaalia kulutusta. Ajoni on rauhallista - auton tehoista huolimatta.

    • Anonyymi

      10000km onkin jo öljynvaihto kilometrimäärä fiksulla autoilijalla.
      Moottorille kannattaa laittaa se öljy joka siihen sopii ja aina se ei ole ohjekirjan öljy vaan käänny öljyalan tietäjän puoleen niin ok. Toimi näin ja saat pitkäikäisen moottorin omaan tarpeeseesi.

    • Anonyymi

      Eikös noissa riisipusseissa ole öljynmäärän mittaria?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi tyttöä putosi

      Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      121
      4119
    2. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      41
      3213
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      237
      2912
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      43
      2462
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      1724
    6. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      25
      1521
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1496
    8. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      14
      1381
    9. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      20
      1366
    10. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      22
      1281
    Aihe