Haluaisin kysyä yhden kysymyksen ja toivoisin siihen vastauksia uskovien lestadiolaisten taholta. Olen parikymppinen mies kymmenhenkisestä lestadiolaisesta perheestä. Sanotaan, että Jumala on luonut jokaisen ihmisen ja olennon jokaisen ennen yksilön syntymää. (pahoittelut, en jaksanut käydä kirjastossa; etsiä raamatusta kohta)
Jotenkin minua ihmetyttää tämä lestadiolaisten etuoikeus, ollaanhan me kaikki kuitenkin raamatun mukaan Jumalan luomia.
Miksi vain lestadiolaiset pääsevät taivaaseen?
Lestadiolaisuuden ristiriita
27
315
Vastaukset
Yhtään en halua horjuttaa uskoasi siihen, että lestadiolainen pelastuu. Yhdellä ehdolla, uskomalla Jeesukseen Kristukseen. Lapseus vaiheessa on hyvä juurtua johonkin ja saada alkuopetusta Jumalan sanasta.
Sinulle on herännyt kysymys asiasta ja se on merkki siitä, että Jumala haluaa avata sinulle jotakin. Nyt en sano enempää muuta kuin: Lue raamattua ja rukoile, että Pyhä Henki avaa. Aloita vaikkapa Johanneksen evankeliumista. Joka tapauksessa uudentestamentin kirjoituksista. Älä kuitenkaan kiiruhda Ilmestyskirjaan, koska se on vaikea kenelle hyvänsä. Sen aika tulee, jos se on tarpeen.- TEUTA
"POHTII"
Kysymys , jonka TEIT . on liian yksityikohtainen ,,johon on Yleensä leataadit
vastanneet noin, minusta tuovastaus on vain oma hyväistä liivaa.
Jos vastaan sinulle rehellisesti Raamatunmukaan , kaikki pelastuu jotka
Uskoo Jeesukseen joka ainoasta liikkeestakin vaikka se olisi huono kun
Han se ei vain ole lahko , Lahko on sellainen että se on eronnyt valta kirkosta
esim . evLUTHERIlainen kirkko , Mailmassa on n,36.000 esikoita heistä voi
pelastrua 80%. ja VL:ä on 120.000 heitä heistä voi pelastrua n.20 %. siis
Kaikkiaan on hyvinkin mahdollista , että jokaisesta liikkeestä pelastuiu joitain
mutta kaiken kaikkiaan JUMALA /JEESUS TEKEE TUOMIOT EI IHMINEN
MIKSI VAIN LESTSAADIOLAISET PÄÄSEVÄT TAI´VAASEEN ?
sIKSI KUN HE USKOVAT jEESUKSEEN USKOTKO ?
JUMALA SANOO TULKAA MINUN LUOKSENI , KUINKA , JEESUS ON TIE
JA SE TIE KULKEEN JEESUKSEN KAUTTA ..NOIN MINÄ USKON ..- teu,
"WteuW"
Unhoitin kertoa RS: PELASTUVIEN MÄÄRÄN SEKÄÄN EI ON 100 %
SE VOI OLLA LÄHELLÄ 80 % SIISPÄ JOSTEITA ON 7200 - 1400= n, 5800.
eipä TARKENETTUA vl: 120000-96000 = 24,000 as.
tarkennen El: L..maailmassa on meitä 36'000-7200= 28,800asa pelastuu.
Tälläisiä asioita olen miettinyt, viimeaikoina.
Tässä olisi yksi vastaus uskovalta lestadiolaiselta:
Vihneen neuvo Raamatun luvusta on oikea. Minun mielestäni jokaisen aikuisen kristityn tulisi lukea ahkerasti Raamattua, ei todellakaan pidä jäädä pelkästään saarnaajien opetuksen varaan.
Raamattu ei valitettavasti anna lestadiolaisille mitään etuoikeuksia eikä varsinkaan yksinoikeutta taivaspaikkaan.
Lestadiolaisuudessa on erityisiä opetuksia, jotka ovat ristiriidassa Lutherin opetusten kanssa, vaikka Lutheria pidetään periaatteessa mutta ei käytännössä oppi-isänä.
Jos haluat perusteellisempaa tietoa uskonasioiden perusasioista aidon luterilaisesta näkökulmasta, hanki tämä kirja käsiisi:
http://www.ristikukkakustannus.fi/home/8-kallein-jalokivi.html
Jos haluat pitää pään pensaassa, niin älä lue tuota kirjaa.
Tieto lisää tuskaa.- pohtii1
Ymmärrän kysymykseni ja pohtimieni asioiden vaikeuden. Haluaisin vain selkeyttä ja vahvuutta jokapäiväiseen elämään. Tähän asiaan liittyen minua ihmetyttää myös se, että jos Jumala luo jokaisen ihmisen niin miksi Hän luo sellaisia, jotka ovat heikkoja eivätkä selviä taivaaseen asti.
Uskossa heikot ja syntinsä tuntevaiset Jumala löytää ja pelastaa, mutta ylpeät ja torjuvat jätetään rannalle ruikuttamaan.
Pyydä Jumalalta apua rukouksessa, ja jää kärsivällisesti odottamaan niin saat varmasti helpotuksen jossain vaihessa. Itse olen saanut avun ja siksi tiedän että huokaus Jumalan puoleen tulee kuulluksi.
Kun lapsi pyytää leipää, antaako Isä kiven? Tai jos lapsi pyytää kalaa, antaako hän käärmeen? Ei. Taivaan Isä antaa varmasti sinulle selkeyttä kun sitä pyydät häneltä.- muuttis
Tyhmelin vastasi aloittajalle aivan oikein ja allekirjotan sen kaikilta osin.
Se, että aloit pohtimaan on hyvä asia. Monet meistä esikoisista ovat siitä aloittaneet ja monen ahdistuksen jälkeen löytäneet rauhan ja myös aidosti uskovia muualtakin kuin esikoisuudesta. Siunausta!
- Κέρβερος
Trollollol!
Kymmenhenkisessä perheessä ei olla ohutlehtistä vailla ja jos oikeasti oltaisiin, niin sellainen napattaisiin rukkarilta eikä kirjastosta.
En tiedä mihin tämä vastaukseni pompsahtaa, mutta luveppa kaikki saamasi kommentit, niin pääset jyvälle lessujen tarkoitusperistä.
Trolloloo paistoi myös loppukommentistasi " miksi vain..."
-Vaan seuraappa palstaa pidemmälle (jos vaivaudut) ja huomaat, että kyllä täällä ollaan ihan tosissaankin.Κέρβερος epäili aloittajaa trolliksi. Ei välttämättä ole.
Raamatunlukemiseen liittyen voin kertoa hiukan essulessujen tavoista. Raamattu jää kyllä valitettavan yleisesti kirjahyllyyn pölyttymään lapsiperheessä. Meillä ainakin jäi kun lapset olivat pieniä.
Uskonopetus on normaalisti ulkoistettu pyhäkouluun ja seuroihin. Itse kun olin lapsi ja nuori 1960-70-luvuilla, muistan kun omatoimista raamatunlukua pidettiin jopa paheksuttavana, koska sitä ei muka kuitenkaan osata tulkita oikein. Jäänteitä tästä jämähtäneisyydestä on vieläkin jäljellä joissakin perheissä.
Myös aloittajan ihmettelemä vainmepelastumme-harhaoppi on hyvin yleistä. Se on vanhoillisten opin kulmakivi, ja esikoisistakin puolet siihen uskoo.- pohtii1
tyhmelin kirjoitti:
Κέρβερος epäili aloittajaa trolliksi. Ei välttämättä ole.
Raamatunlukemiseen liittyen voin kertoa hiukan essulessujen tavoista. Raamattu jää kyllä valitettavan yleisesti kirjahyllyyn pölyttymään lapsiperheessä. Meillä ainakin jäi kun lapset olivat pieniä.
Uskonopetus on normaalisti ulkoistettu pyhäkouluun ja seuroihin. Itse kun olin lapsi ja nuori 1960-70-luvuilla, muistan kun omatoimista raamatunlukua pidettiin jopa paheksuttavana, koska sitä ei muka kuitenkaan osata tulkita oikein. Jäänteitä tästä jämähtäneisyydestä on vieläkin jäljellä joissakin perheissä.
Myös aloittajan ihmettelemä vainmepelastumme-harhaoppi on hyvin yleistä. Se on vanhoillisten opin kulmakivi, ja esikoisistakin puolet siihen uskoo.Enpä ole trollaaja. Asun tällä hetkellä yksin uudella paikkakunnalla enkä omista raamattua.
- teuta
pohtii1 kirjoitti:
Enpä ole trollaaja. Asun tällä hetkellä yksin uudella paikkakunnalla enkä omista raamattua.
"Pohti !`"
kun, iolmoitat osoitteesi saat 1 Raamatun .
Ehkäpä jonkin muun kuin 1992.
- karppa pk
lestadioliset pääsevät taivaaseen vain uskolla jonka jumala lahjoitaa poikansa lunastus ja sovintotyön kautta. ja jokainen lapsi tarvitsee kokea omakohtaisen uskon isän ja äidin usko ei pelasta. mutta kun lapsi omistaa saman armon järjestyksen mukaisen uskon se pelastuu uskota kristukseen. kysyit miksi lestadiolaset vain pelastuu vain yksinkertaisesti siksi että siellä julistetaan raamatullinen oppi vanhurskattamisesta ,pyhityksestä ja seurakunnasta.
Joh 6:35 Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
Apt 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Aloittaja, sinut on jo pienenä lapsena tuotu kasteelle Jeesuksen tykö. Siinä olet saanut lahjaksi, aivan ilmaiseksi kaikki synnit anteeksi ja samanaikaisesti Pyhän Hengen lahjan. Olet uudestisyntynyt eli uudistunut kasteessa ja saanut elävän uskon. Kasteessa olet tullut puetuksi Kristukseen ja tullut liitetyksi Kristuksen seurakuntaan. Kristus on se puu, jonka oksa sinäkin olet, halusit tai et. Toiset ovat uskontilastaan riippuen joko kuivia oksia tai eläviä oksia. Mutta kaikki kastetut ovat oksia viinipuussa. Vasta viimeisellä tuomiolla kuivat oksat poltetaan.
Gal 3:26-28: Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
Kristillinen kaste ja usko yhdessä pelastaa, koska sillä tavoin olemme yhtä Kristuksen kanssa.
Tämä on raamatullinen oppi. Ei lestadiolaisen nimi pelasta ketään. Eikä joku tietty lestadiolaisuuden haara ole todellakaan ainoa seurakunta jossa saarnataan ainoa oikea pelastava oppi.
Gal 2:20: ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
Aloittaja, tervetuloa Raamatun ja uskon pariin. Sinulle tullaan selittämään vaikka minkälaista ihmisoppia, mutta ole tarkkana ja pyydä Jumalalta viisautta erottamaan harhat. Tarkista aina Raamatusta menikö selitys oikein. Muista että omilla teoilla ja parhaansa yrittämisellä ei pelastuta, vaan pelkästä armosta.- älä petä itseäsi
Kuka sinulle tuollaisia on valehdellut, että vain lestadiolaiset pääsisivät taivaaseen?
Taivaaseen pääsevät ainoastaan ne, joilla on elävä usko Kristukseen. Ne jotka ovat pesseet vaatteensa vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan (Kristuksen) verellä.
Lestadiolaisuudesta sinänsä ei saa yhtäkään lisäpistettä viimeisellä tuomiolla.
Tuo väärä seurakuntaoppi joka opettaa, että vain lestadiolaiset, ja ainoastaan joku ryhmä niistäkin pelastuisivat, on liikkeen hajaannuksien aikana syntynyt valheoppi.
Ei tämä "vain me/hyvä me" oppi sinänsä uusi ole, eikä lestadiolaisten ensimmäiseksi keksimä. Rooman paavi on uskonut tällä tavalla jo yli 1000 vuotta sitten että ainoastaan ne pelastuvat jotka hän päästää taivaaseen.
On naivia soittaa tällaisesta opista suutaan vuodesta toiseen, ikäänkuin vain me oppi olisi jokin yksin lestadiolaisille ominainen piirre. Koitappa mennä vaikkapa helluntaiseurakuntaan yhteysaterialle, Herran Pyhälle Ehtoolliselle, niin huomaat että vain me oppi on hyvin tavallista myös muille hurmahenkisille opeille. Aikuisen ihmisen pitäisi olla tällaisten ihmisoppien yläpuolella. Koko kristinuskon historian ajan on tällaisia vain me raja-aitoja rakennettu kristittyjen välille.
Jeesus tuntee omansa olipa henkilön hengellinen koti minkä niminen hyvänsä. '
Ja kadotukseen matkaavia on myös sakoin joukoin kaikissa herätysliikkeissä ja kirkkokunnissa. JOs uskoa Kristukseen ei ole niin se on menoa. Jos ihminen ei ole puettuna Kristuksen täydelliseen vanhurskauteen kun lähtö tulee, niin se on kadotusmatka edessä, mikään liike ei pelasta ketään.- pohtii1
Näin minun kotikuntani rauhayhdistykselläni on opetettu, suviseuroissa vahvistunut, keskustelujen kautta varmistunut. Lähes itsestäänselvyys tämä asia lähipiirissäni.
Raamatun asioista on hyvä muistaa myös kääntövirheet ja sanojen merkityserot kielien välillä. Suomen kielinen painos ei mielestäni vedä vertaa englanninkieliselle. Toki alkuperäinen kieliasu olisi mainio, jos voimia kielen harjoitteluun riittäisi... Taitaa mennä jo vähän offtopicin puolelle.
Aika paljon vastaajat jättävät auki asioita. Lue raamattua, tulkitse, rukoile jne.. Nykyaikana kovinkaan monella ihmisellä ei ole "aikaa" lukea raamattua. Myönnän, että se on heikkous myös minulle. Kiitoksia vastauksista! - niinpä niin
pohtii1 kirjoitti:
Näin minun kotikuntani rauhayhdistykselläni on opetettu, suviseuroissa vahvistunut, keskustelujen kautta varmistunut. Lähes itsestäänselvyys tämä asia lähipiirissäni.
Raamatun asioista on hyvä muistaa myös kääntövirheet ja sanojen merkityserot kielien välillä. Suomen kielinen painos ei mielestäni vedä vertaa englanninkieliselle. Toki alkuperäinen kieliasu olisi mainio, jos voimia kielen harjoitteluun riittäisi... Taitaa mennä jo vähän offtopicin puolelle.
Aika paljon vastaajat jättävät auki asioita. Lue raamattua, tulkitse, rukoile jne.. Nykyaikana kovinkaan monella ihmisellä ei ole "aikaa" lukea raamattua. Myönnän, että se on heikkous myös minulle. Kiitoksia vastauksista!Rauhanyhdistyksellä niin sanottiin? Ja sinä uskot tuollaisia. Etkö sinä tiedä että vanhoillislestadiolaisuus perustettiin vuonna 1902 Ouluun. Lestadiolaisuus on paljon vanhempi, se alkoi v. 1844 paikkeilla, mutta hajosi ensimmäisen kerran valtataistelun seurauksena jo 1898. Toinen hajaantuminen tapahtui 1902 vanhoillislestadiolaisten sanouduttua irti koko lestadiolaisuudesta.
Siitä asti he ovat tuollaista sontaa jauhaneet. Ikävä kyllä samanlaista harhaa on lähes kaikissa lestadiolaisuuden suunnissa joita on yli 20 kappaletta. Kaikki nämä liikkeet ovat ainoita oikeita ja erehtymättömiä Kristuksen seurakuntia.
Pöljempää ihminen tuskin voisi uskoa, Kristus perusti seurakuntansa vuonna 0033 se on ja pysyy voimassaan. Siihen kuuluvat kaikki ne ihmiset joiden autuuden toivona on Jeesus Kristus. - 1+17
pohtii1 kirjoitti:
Aika paljon vastaajat jättävät auki asioita. Lue raamattua, tulkitse, rukoile jne.. Nykyaikana kovinkaan monella ihmisellä ei ole "aikaa" lukea raamattua. Myönnän, että se on heikkous myös minulle. Kiitoksia vastauksista!Jos ei ole "aikaa", niin se huono juttu. Kyllä aina tärkeille asioille riittää aikaa!
Mutta on meidän luterilaisella kirkollamme muutamia järjestöjä, jotka ovat tehneet työtä paljon raamattuopetuksen parissa. Olen itse lukenut Raamattua, mutta kyllä täytyy myöntää, että siinä tarvitsee monesti apua.
Lähetysjärjestö Sanansaattajien Radiodeissä tuleva radioraamattukoulu on vertaansa vailla! SIeltä voi kuulla opetusta arkipäivisin klo 21:00 - 21:30 ja uusinnat seuraavana yönä klo 2:00 ja aamulla klo 6:00. Siellä käydään läpi koko Raamattu kannesta kanteen - se on ohjelman nimi.
Lisäksi ohjelmia voi kuunnella netistä osoitteessa
http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/kirjat
Kuuntelin näitä ohjelmia aluksi hyvin kriittisenä, koska ne eivät minusta tuntuneet "oikeilta" lestadiolaisen ajattelutavan mukaan - olin tottunut tietynlaiseen saarnatyyliin ja opetukseen. Mutta miten iloinen ja onnellinen olen niistä ollut!
Raamtun tunteminen ja oppiminen (missä ei koskaan valmiiksi tule!) on opettanut myös katselemaan omaa herätysliiketaustaa ja sen merkitystä toisella tavoin kuin aikaisemmin. Oma hengellinen koti on tärkeä! pohtii1 kirjoitti:
Aika paljon vastaajat jättävät auki asioita. Lue raamattua, tulkitse, rukoile jne.. Nykyaikana kovinkaan monella ihmisellä ei ole "aikaa" lukea raamattua. Myönnän, että se on heikkous myös minulle. Kiitoksia vastauksista!Raamatunkäännöksiä löytyy täältä :
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible
Jokainen käännös on riittävä pelastukseen, tosin en suosittele -92 käännöstä tarkempaan opilliseen pohdintaan.
Tiedän tasan tarkkaan tuon tuskan joka tulee kun huomaa, että haloo, minua on kusetettu koko pienen elämäni ajan. Raamatun opetus onkin jotain ihan muuta mitä oman paikkakunnan rakkaat saarnaajat ja uskonystävät sanoivat.
Älä silti jätä ainakaan heti hengellistä kotiasi. Ruoho voi näyttää vihreältä muualla, mutta samoja ongelmia on joka puolella. Ja netti on erityisen vaarallinen paikka etsivälle nuorelle - täällä kaikenlaiset villihenget ja aavikkosudet mellastavat. Tälläkin lestadiolaisuus-palstalla niin tapahtuu joka päivä.1+17 kirjoitti:
Jos ei ole "aikaa", niin se huono juttu. Kyllä aina tärkeille asioille riittää aikaa!
Mutta on meidän luterilaisella kirkollamme muutamia järjestöjä, jotka ovat tehneet työtä paljon raamattuopetuksen parissa. Olen itse lukenut Raamattua, mutta kyllä täytyy myöntää, että siinä tarvitsee monesti apua.
Lähetysjärjestö Sanansaattajien Radiodeissä tuleva radioraamattukoulu on vertaansa vailla! SIeltä voi kuulla opetusta arkipäivisin klo 21:00 - 21:30 ja uusinnat seuraavana yönä klo 2:00 ja aamulla klo 6:00. Siellä käydään läpi koko Raamattu kannesta kanteen - se on ohjelman nimi.
Lisäksi ohjelmia voi kuunnella netistä osoitteessa
http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/kirjat
Kuuntelin näitä ohjelmia aluksi hyvin kriittisenä, koska ne eivät minusta tuntuneet "oikeilta" lestadiolaisen ajattelutavan mukaan - olin tottunut tietynlaiseen saarnatyyliin ja opetukseen. Mutta miten iloinen ja onnellinen olen niistä ollut!
Raamtun tunteminen ja oppiminen (missä ei koskaan valmiiksi tule!) on opettanut myös katselemaan omaa herätysliiketaustaa ja sen merkitystä toisella tavoin kuin aikaisemmin. Oma hengellinen koti on tärkeä!Joo. Suosittelen myös lämpimästi Sansan raamattuopetusta.
Tuo vainme on totta, sitä ei käy kiistäminen. Olen itse ajatellut niin, enkä ole sitä itse keksinyt vaan omaksunut sen kodin ilmapiiristä ja yleisestä opetuksesta. Tiedän myös sen, että aina on ollut henkilöitä, jotka eivät ole uskoneet niin, mutta olleet hiljaisessa vähemmistössä.
Oikeastaan tuo oppi on syntynyt mielestäni jäsentenvälisten suhteiden ratkomiseen. Miksi kaikki lestadiolaiset eivät sovi samaan rukoushuoneeseen? Eivät vain sovi ja sillä siisti. Ei sitä kenenkään tarvitse tutkia eikä perustella, se vain on niin. Tälläinen ajattelumalli oli ainakin minulla.
Kun sitten Uudenheräyksen julistajan saarnan aikana Jumala avasi korvat, niin olen rohjennut kuunnella mitä erilaisimpia julistajia.
Minulle merkitsi todella paljon kertomus Sykarin kaivolta, kun Jeesus keskustelee samarialaisen naisen kanssa. Siinä puhuttiin oikeasta rukouspaikasta. Te sanotte sitä ja me sanomme tätä. Jeesus vastasi: Tulee aika ja jo nyt on, että todelliset rukoilijat rukoilevat Isää Hengessä ja totuudessa. Siis paikka ei ole ratkaiseva vaan asenne.- Ajan tavan mukhan
Vihneelle
Lestadiolaisuudessa on ollut koko historiansa ajan valtataisteluita ja hajaannuksia.
Kaikissa näissä ryhmissä joita valtataisteluiden seurauksena on edelleen syntynyt jatkuu sama taistelu:
1. Muista kristityistä eristäytymisen kirous.
2. Erehtymättömyyden kirous.
3. Ja aina oikeassa olevan kirous.
On aivan selvää että Kristuksen sanan sijasta IHMISTEN tulkintoihin ja ymmärryksiin turvautuvassa liikkeessä on tällainen myllerrys. Kuka meistä on se henkilö taikka ryhmittymä joka sanoo viimeisen sanan. Tätä valtaa pitävän klikin mielipidettä kutsutaankin tragikoomisesti "kristillisyyden yhteiseksi ymmärrykseksi". :-)
Ja ne joiden käsitys poikkeaa tästä ymmärryksestä, ovat luopioiksi leimattuja.
Lestadiolaisilla ei olisi ollut mitään hätää eikä hajaannuksia kun olisivat pysyneet tunnustuksellisessa evankeelisessa uskossa, jota Lestadiuskin edusti, tosin tuon ajan pietistis/herrnhutilaisen ajattelun mukaan "vientäen". Ajan tavan mukhan kirjoitti:
Vihneelle
Lestadiolaisuudessa on ollut koko historiansa ajan valtataisteluita ja hajaannuksia.
Kaikissa näissä ryhmissä joita valtataisteluiden seurauksena on edelleen syntynyt jatkuu sama taistelu:
1. Muista kristityistä eristäytymisen kirous.
2. Erehtymättömyyden kirous.
3. Ja aina oikeassa olevan kirous.
On aivan selvää että Kristuksen sanan sijasta IHMISTEN tulkintoihin ja ymmärryksiin turvautuvassa liikkeessä on tällainen myllerrys. Kuka meistä on se henkilö taikka ryhmittymä joka sanoo viimeisen sanan. Tätä valtaa pitävän klikin mielipidettä kutsutaankin tragikoomisesti "kristillisyyden yhteiseksi ymmärrykseksi". :-)
Ja ne joiden käsitys poikkeaa tästä ymmärryksestä, ovat luopioiksi leimattuja.
Lestadiolaisilla ei olisi ollut mitään hätää eikä hajaannuksia kun olisivat pysyneet tunnustuksellisessa evankeelisessa uskossa, jota Lestadiuskin edusti, tosin tuon ajan pietistis/herrnhutilaisen ajattelun mukaan "vientäen".Jos vanha tunnustus riittäisi, niin herää kysymys: Mihin herätyksiä tarvitaan ja miksi niitä tulee?
- musat soi p:le naura
vihne kirjoitti:
Jos vanha tunnustus riittäisi, niin herää kysymys: Mihin herätyksiä tarvitaan ja miksi niitä tulee?
kaikki vuoden 0030 jKr jälkeen syntyneet seurakunnat ovat sisällöltään hurmahenkisiä seurakuntia joiden sisältö on tehdä ihmisen ylpeydestä vanhurskauttava voima ja ihmisestä kaikkivaltias Jumala. Apostolisena aikana apostolit vahtivat kynnet verillä näitä erilaisia hurmahenkiä jo ensimmäisellä vuosisadalla.
Ensimmäisinä tuhovoimina tulivat juutalaiset sotkijat, jotka toivan judaismia ja lakiin perustuvaa vanhurskautta ympärileikkauksineen sotkemaan kristinuskoa.
Viimevuosina sairas hurmahenkisyys, joka saa voimansa alkukantaisista ihmisen psyykeä muokkaavista palvontamenoista, on sotkenut kristinuskon kentän aivan sekaisin. Tyypillisiä tämän ajan hurmahengille ovat petolliset ihmeet savokonein tehostettu psykedeelinen musiikki, ja lavalla edestakaisin juksevat viihdepellet, jotka huutavat pauhun keskellä ziisus ziisus. Ja rahaa tulee kuin tukinajosta ihmiset ovat helposti vieteltävissä näinä lopun aikoina, ei hetä ristinkantaminen syntiensä tunnustaminen ja Jeesuksen verellä peseminen kiinnosta.
- TEU,
"MARKUKSEN EVANKELIUMI " ALKAA MARK. 1:1- JEESUKSEN KIRSTUKSEN
JUMALAN OIJAN EVANKELIUMIN ALKU . NIIN KUIN ON KIRJOITETTU PRFEETTA JESAJAN KIRJASSA kATSO MINÄ LÄHETÄN ENKELINI SINUN EDELLÄ'SI , JA HÄN ON VALMISTAVA SINUN TIESI.
". 22, jA KIRJANOPPINEET , JOTKA OLIVAT TULLEET JERUSALEMISTA , SANOIVBAT , "HÄNRSSÄ ON BEELSEBUL ." JA RIIVBAAJIEN VOIMALLA hÄN AJAA ULOS RIIVAAJA, "
23. NIIN HÄN KUTSUI HEIDÄT LUOKSSEN JA SANOI HEILLE VERTAUKSELLA.
,. "KUINKA SAA TANA VOI AJAA ULOS SAA,TA,NAN ?
24-30. - pohtii1
Okei tulkitsen keskustelun jäätyneen ja siirtyneen sivuraiteille. En oikeastaan edennyt asian pohdiskelussa sen enempää täällä palstalla kuin yksinkään. On siis siirryttävä kirjojen pariin. Yhteenveto vastauksista on minun näkökulmastani se, että lestadiolaisuus on yksi mahdollisuus päästä taivaaseen(ehkä), mutta ei ainoa. Olen jonkin verran perehtynyt muihin uskontokuntiin myös koulun ulkopuolella. Niitä kaikkia erottaa vain liikkeen/lahkon perustajan omakohtainen tulkinta raamatusta ja tulkinnan mukaiset säännöt. Jokainen voi itse valita mihin uskoo. Toivon, että rukoilemalla saan selkeyttä asiaan ja vahvuutta uskoa. Kiitoksia vastauksista ja hyvää syksyn jatkoa!
Asia on ongelmallinen siksi, ettei kukaan voi kehottaa toista rtoamaan mistään tai liittymään mihinkään. Siihen on itse tehtävä ratkaisut. Jumala on luvannut johdattaa kaikkia, jotka kulkevat rukopillen.
- teu,
""pohtii""
Sinun Kysynys , on kuitenkin johdatteleva Minkä tähen , sen tähden
että Raamatussa ei mainita kertaakaan Lestaadiolainen/Lesataadius
Vaan siellä puhutaan Uudesdtisyntynyt , USKOSSA JEESUKSEEN.
Tämä on oikea kohde , kaikki ne pääsevt taivaaseen jotka
uskovat. Jeesukseen , siinäkään ei puhuta LLL:n oletko vielä
luku yhteydessä ? . Tietenkin kaikki pitävät omista USKOISTAAN
kuin vain heillä , olisi se ainut oikea , se kuitenkin on KRISTUKSELLA
JEESUKSELLA, Ja heilla on ((Jumalalla//Jeesuksella )) antaa Lahja
joka voi olla ,LAHJAVAHURSKAUS ja ARMO. Ihminen ei päätä mitään
niistä asioista , vaan hän ottaa Lahjan , Jos SAA. .
Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1323019Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2602647Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j641698Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2091675- 591562
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa831239- 451218
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä781202Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3051053Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi391022