Jarrut kitkuttaa

kit kat

Tuossa joku aika sitten kun vettä tuli taivaalta ihan uskomattomalla kaadolla niin sen jälkeen alkoi auton etupäästä kuulua kauheaa renkaan pyörinnän mukana kuuluvaa kitkutusta kviik kviik kviik aina kun oli kosteaa ja auto ollut parkissa pitemmän ajan ja lähti liikkeelle. Kun pääsi siitäå ryömimisvauhdista etiäpäin niin ääni hävisi, eikä tullut kun taas seuraavan kerran esim. aamulla kun lähtö töihin. No pian se paheni niin että kitkutti aina kun oli auto ollut seisoksissa jonkun aikaa ja lähti liikkeelle. Lisäksi jos ikkuna auki sattui ajeleen niin esim. loivissa kaarroksissa kuten liikenneympyrässä niin samanoloinen kitkutus kuului tosin vaimeampana, niin ettei sitä kuule kuin ikkuna auki.

Kävin etujarrut läpi ja sillä puolella miltä arvelin kitkutuksen kuuluvan olikin alempi liukutappi niin jumissa että piti aika lailla naputella ja väännellä ennenku sai irti, ruosteessa ei niinkään ollut mutta rasvat oli vaan menneet ihan tönköksi. Muuten kaikki näytti ookoolta, paloissa pintaa reippaasti ja männät ja palat liikkui hyvin. Putsailin ja rasvailin paikat (kuparitahnaa palojen päihin ja männän päähän, silikonirasvaa tappeihin) ja takas kasaan, jonkun aikaa tuo kitkutus pysyikin poissa parkista lähdöissä mutta kaartelu-kitkutus kuului edelleen ja nyt taas vaikuttaa siltä kuin tuo parkistalähtö-kitkutuskin olis tulossa takaisin! Mikä ihme siellä voi kitkuttaa ja hangata jos nyt jarrut on nähdäkseni kondiksessa ja kaikki liikkuu ja pelittää? Vai onko sen jumineen tapin takia nyt palat ja/tai levy kuluneet jotenkin väärin ja sen takia hankaa?

Ja minkähän takia tää touhu alkoi nyt tuosta kaatosateesta, ennen sitä ei mitään ääntä koskaan, ihme juttu sekin.

7

246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilman rasvoi 40v

Mulla noin vastaava ääni omassani..mä jätin kaikki jousilevyt pois

• mene paaliin

upea neuvo, voihan kiesus.

• sitroen.

Kokeilepas panna sinne jarrupalojen takapuolille jäykkää rasvaa tai ruostesuoja-ainetta. Minulla ainakin tehosi.
      Ja jarrupinnoissa oleva poikittaisura auki.

Jos ei tehoa, niin pieni viiste jarrupinnan pyörimissuunnassa etureunaan auttaa.

Sitten tuosta silikonirasvasta. Minulla on huonoja kokemuksia siitä. Päästää raudat ruostumaan. Tavallinen molybdeenirasva on parempaa. Voihan sitä olla parempaakin silikonirasvaa kuin se, mitä joskus kokeilin.

• kit kat

Hmm, laitoin kyllä kuparitahnaa palojen taakse mutta sekö ei sitten ole tarpeeksi vaimentavaa? Entä mitä virkaa on onttojen jarrumäntien sisään tulevilla peltihökkeleillä jotka sitten vastaavat jarrupalaan, eikö ne sitten saata aiheuttaa ääniä siellä väristessään? Estääkö ne vain moskan menemisen sinne männän sisälle?

• sitroen.

Ei minun autoissani ole koskaan ollut mitään peltiviritelmiä jarrumäntien sisällä. Eikä sinne mitään moskaa ainakaan huomattavassa määrässä ole koskaan mennyt. Kannattaisiko kokeilla muuttuuko mikään jos ne peltiviritelmät jättää kokonaan pois?
        Minkä merkkisessä autossa sellaisia yleensä on?

• kit kat
        sitroen. kirjoitti:

Ei minun autoissani ole koskaan ollut mitään peltiviritelmiä jarrumäntien sisällä. Eikä sinne mitään moskaa ainakaan huomattavassa määrässä ole koskaan mennyt. Kannattaisiko kokeilla muuttuuko mikään jos ne peltiviritelmät jättää kokonaan pois?
        Minkä merkkisessä autossa sellaisia yleensä on?

No eipä omissakaan rotiskoissa ole aiemmin sellaisia ollut, mutta nyt niitä on alkanut näkymään esim. sukulaisen 2003 focuksessa johon jarrupalat vaihdoin ja nyt omassa 2000-luvun vaihteen kitkuttavassa primerassakin.

Sellainen pyöreä reiällinen levy jossa reunoilla taitetut väkäset jotka sitten menee sinne jarrumännän sisään ja pitää sitä reikälevyä siinä männän päässä ikäänkuin "kantena" ja jarrupala sitten siihen päälle. En itse ainakaan keksinyt mitä virkaa sillä nyt voi olla, ellei sitten ole tarkoitettu johonkin värinänvaimennukseen.

• näitä eppäilisin

Jarrusatulan pultit löysällä
      Kivi jarrukilven välissä
      Laakeri menossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3250
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      96
      1488
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      52
      855
    Aihe