Itsensä korostaminen

Hyvä vai huono asia?

Millainen itsensä korostaminen on hyväksyttävää ja millainen ei?

Mitä ongelmaa tähän voi sisältyä? Onko ongelmaa enemmän korostajassa vai katsojassa?

83

2948

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Narsistin uhrias.

Minun mielestäni huono itsetuntoinen häiriytyy helposti, jos toisilla on parempi it.

Narsistin urhiasiassa se on huono, koska ainakin minun mielestäni uhrin täytyy nimenomaan jaksaa korottaa itsensä...

Esim. minä taas, kun joskus harvoin täällä joku kehuu itseään, olen aidosti iloinen, koska se on terveen merkki silloin, kun joku toinen ihminen on rytännyt oikein kunnolla.

Narsistillehan on tunnusomaista nimenomaan, että hän hyökkää rumasti toisen ihmisen ominaisuuksien kimppuun (tavalla tai toisella).

Mutta myönnän, että sitten taas toisaalta minusta on vaikeaa "kuunnella", kun joku ei sitä korottamista pysty selkeästi tekemään. Eikä sitten hyväksy sitä toisiltakaan. Minusta itsensä korottaminen saa olla vaikka kuinka liioiteltua, kunhan sen tekee. Suhteessa siihen, miten narsisti uhriaan (kaiken kuulemani perusteella) kohtelee, ei mikään ole liikaa.

Sellaisen kohtelun jälkeen ei todellakaan pidä pitää kynttiläänsä vakan alla, vaan ihan oikeasti, saa vaikka ääneen huutaa: MINÄ OLEN HYVÄ!

En todellakaan tajua, kuinka joku voi siitä pahastua.

• 20+10=30

"Millainen itsensä korostaminen on hyväksyttävää ja millainen ei?"

vaikeita kysymyksiä heitit,

mutta tuohon vastaan että sellainen itsensä korostaminen jossa itseä verrataan ikäänkuin toisiin alentaen niiden toisten arvoa ei ole hyväksyttävää...

Ajattelisin, että jos ihminen hyväksyy itsensä sellasenaan hän ei koe tarpeelliseksi sen kummemmin sanallisesti erikseen korostaa itseään...vaan puhe, teot ja olemus puhuvat puolestaan...

muutenkaan en tiedä mitä sillä itsensä korostamisella täällä netissä haetaan kun uskoisin suurimman osan ihmisistä ymmärtävän, että netissä ny kuka tahansa voi sanoa olevansa mitä tahansa...

Nykyään jopa katson viisaimmaksi etten erityisesti korosta täällä niitä muita puoliani/muuta elämääni...

syystä että aikoinaan joku heitti minulle kysymyksen samalla ikäänkuin kehuen minua ja kerroin että pitää lähteä töihin ja vastaavani myöhemmin...

ja mihin se johtikaan...ilkeämieliseen kirjoitukseen ikäänkuin olisin sen itse kirjoittanut, jonka syyksi en keksi muuta kuin kateuden...

• 12+3=15

"Onko ongelmaa enemmän korostajassa vai katsojassa?"

Niin , jonkin verran vilkaisin aiheeseen/itsensä korostamiseen liittyen noita erilaisia persoonallisuushäiriötä ja löysin aiheeseen liityen tästä linkistä alaotsikolla narsistisen persoonallisuushäiriöt lyhyesti...parikin sopivaa kohtaa.

http://www.narsistienuhrit.info/narsismi.html

Että saattaa se ongelma olla joissain tapauksissa korostajassa...

Mitä itseeni tulee...

niin olen vasta erosta toivottuani tutustunut paremmin itseeni/omiin vahvuuksiini ja heikkouksiini...mutta nuo viimeksi mainitut kuitenkin koituvat kohtalokseni edelleen...josta syystä tälllä olen...

Noh, tähän aiheeseen ns. narsistin uhriksi "joutumiseen" liittyen olen kyllä täällä palstalla keskittynyt enemmänkin niihin heikkouksiini/syihin minkä vuoksi ylipäätään ajaduin tuollaiseen suhteeseen...

Mitä pidän olennaisen tärkeänä kysymyksenä itsekullekin...

mutta tarkoitukseni ei nyt toki ole markkinoida kenellekkään ajatusta, että itseään pitäisi syyllistää loputtomiin tai että kukaan kokisi sen vuoksi kokonaisvaltaisesti itsensä huonoksi ihmiseksi...kun hänelle kävi niin...

• kaunishantainenorava

"Ajattelisin, että jos ihminen hyväksyy itsensä sellasenaan hän ei koe tarpeelliseksi sen kummemmin sanallisesti erikseen korostaa itseään...vaan puhe, teot ja olemus puhuvat puolestaan..."

Näin minustakin. Ei tarvitse korostaa, mutta ei tarvitse vähätelläkään. Voi olla oma itsensä, ilman esitystä :)

• Puhut nyt vasta

" Voi olla oma itsensä, ilman esitystä :) "

Puhut nyt tilanteesta, jossa ihminen on saanut olla oma itsensä... Narsistin uhri kuitenkin joutuu vakavaan kriisiin, pitempään tai lyhyempään.

Minä koen ongelmaksi sen, että olen ajatellut noin lähes koko nuoruuteni ajan. Nyt myöhemmin ymmärrän sen ongelmaksi, tietyissä tilanteissa. Ihmisen pitää pystyä korottamaan itsensä, jos hän joutuu henkisesti uhatuksi jonkun tai joidenkin taholta.

Narsisti ei ole ensimmäinen ihminen minun elämässäni tietenkään, joka on käynyt hankalaksi. Elämän aikana ihminen luultavasti törmää useaan hankalaan tyyppiin. Jos nyt yleesä ihmisten ilmoilla liikkuu. Pitää olla varautunut siihen. Pitää osata luovuttaa siitä ajatuksesta, että "olen aine hyvä ja ymmärtäväinen ja ystävällinen ja aito itseni, enkä korota itseäni, vaikka piru tulisi vastaan".

Itsestään pitää tehdä mieluiten jättiläinen, kun on narsistin kanssa tekemisissä, tai jonkin muun vastaavan.

• kaunishantainenorava
        Puhut nyt vasta kirjoitti:

" Voi olla oma itsensä, ilman esitystä :) "

Puhut nyt tilanteesta, jossa ihminen on saanut olla oma itsensä... Narsistin uhri kuitenkin joutuu vakavaan kriisiin, pitempään tai lyhyempään.

Minä koen ongelmaksi sen, että olen ajatellut noin lähes koko nuoruuteni ajan. Nyt myöhemmin ymmärrän sen ongelmaksi, tietyissä tilanteissa. Ihmisen pitää pystyä korottamaan itsensä, jos hän joutuu henkisesti uhatuksi jonkun tai joidenkin taholta.

Narsisti ei ole ensimmäinen ihminen minun elämässäni tietenkään, joka on käynyt hankalaksi. Elämän aikana ihminen luultavasti törmää useaan hankalaan tyyppiin. Jos nyt yleesä ihmisten ilmoilla liikkuu. Pitää olla varautunut siihen. Pitää osata luovuttaa siitä ajatuksesta, että "olen aine hyvä ja ymmärtäväinen ja ystävällinen ja aito itseni, enkä korota itseäni, vaikka piru tulisi vastaan".

Itsestään pitää tehdä mieluiten jättiläinen, kun on narsistin kanssa tekemisissä, tai jonkin muun vastaavan.

Totta, näin minäkin kuvitellut. Että olen oma itseni, en alempana tai ylempänä kuin kukaan muu. Ja ajoittain sitten ihmetellyt, miksi se ei joidenkin kohdalla kelpaa.
        Varsinkaan tämän tuntemani narsistin.

Enkä edelleenkään yritä olla ylempänä kuin hän, tai kukaan muu vastaava. (muita vastaavia en voi sanoa tavanneenikaan)
        Ignooraan mielummin narsistin kun pelaan mitään pelejä ylemmyydestä. Ne eivät toimi. Kaikkia ei voi miellyttää. Eikä tarvitsekaan.

Tajuttuani, suhteen loppuaikana toki yritin nousta häntä vastaan. Mutta siitähän saa vaan enemmän ****** niskaan. Ei se heidän kanssa toimi.

• Kuulostat siltä,
        kaunishantainenorava kirjoitti:

Totta, näin minäkin kuvitellut. Että olen oma itseni, en alempana tai ylempänä kuin kukaan muu. Ja ajoittain sitten ihmetellyt, miksi se ei joidenkin kohdalla kelpaa.
        Varsinkaan tämän tuntemani narsistin.

Enkä edelleenkään yritä olla ylempänä kuin hän, tai kukaan muu vastaava. (muita vastaavia en voi sanoa tavanneenikaan)
        Ignooraan mielummin narsistin kun pelaan mitään pelejä ylemmyydestä. Ne eivät toimi. Kaikkia ei voi miellyttää. Eikä tarvitsekaan.

Tajuttuani, suhteen loppuaikana toki yritin nousta häntä vastaan. Mutta siitähän saa vaan enemmän ****** niskaan. Ei se heidän kanssa toimi.

Kuulostat siltä, että olet reagoinut ja toiminut. Olet tunnistanut omat rajasi ja elät sen mukaan. Olet myös huomannut, kuten minäkin, että kaikille se oma itse ei kelpaa :).

Minä olen ottanut hiukan tuollaisen pelurin roolin, rajoitetusti tosin, koska tapaan niin paljon muitakin ihmisiä ja täytyy aina olla valppaana, että mitä tulee vastaan. Siksi olen ottanut onkeeni tästä narsistijupakasta myös, ja korjannut omaa asennettani, taas kerran.

• kaunishantainenorava
        Kuulostat siltä, kirjoitti:

Kuulostat siltä, että olet reagoinut ja toiminut. Olet tunnistanut omat rajasi ja elät sen mukaan. Olet myös huomannut, kuten minäkin, että kaikille se oma itse ei kelpaa :).

Minä olen ottanut hiukan tuollaisen pelurin roolin, rajoitetusti tosin, koska tapaan niin paljon muitakin ihmisiä ja täytyy aina olla valppaana, että mitä tulee vastaan. Siksi olen ottanut onkeeni tästä narsistijupakasta myös, ja korjannut omaa asennettani, taas kerran.

Niin olen tainnut. Huojentavinta on tajuta - Aivan Todella tajuta, että minussa ei ole vikaa. Narsistin syyllistys ei mene enää läpi.

Tai toki on paljonkin vikoja, tiedostan nekin nyt paremmin. Mutta ei SEllaista vikaa.
        Kukaan ei ole täydellinen, paitsi narsisti oman itsensä mielestä.

Eikö se ole rankkaa olla koko ajan valppaana?

• Vasta erosta toiv.

"niin olen vasta erosta toivottuani "

Vasta erosta toivuttuasi??? Vasta???

"keskittynyt enemmänkin niihin heikkouksiini" Ja vaadit toisten keskittyvän myös. Nimenomaan vaadit.

"Mitä pidän olennaisen tärkeänä kysymyksenä itsekullekin..." Tuossa sen sanot.

"että itseään pitäisi syyllistää loputtomiin tai että kukaan kokisi sen vuoksi kokonaisvaltaisesti itsensä huonoksi ihmiseksi"

Et halua, että tuota tehdään loputtomiin. Mutta sitä pitää kuitenkin tehdä. PITÄÄ siis syyllistää itseään ja tuntea itsensä huonoksi ihmiseksi.

Tuossa on sinun sanomasi.

Minä en tule yhtymään tuohon, se on aivan selvää. Minulla, eikä monella muullakaan ole sellaisia ongelmia kuin sinulla. Sinä luet täällä lakia, mitä ihmisten pitää tehdä ja mitä he eivät saa tehdä. Millä mandaatilla. Minusta sinä olet määräilevä.

• 8+6=14

Kuule jospa yrittäisit ny kuitenkin keskustella aiheesta...

Itsensä korostaminen ja pohtia EK:n heittämiä kysymyksiä...

ihan vaan minä muodossa omana itsenäsi...ilman tarvetta vetää sitä sinää aina mukaan...

• Että saattaa se

Enkä nyt tuota tarkoita kirjoittaa kärkkäänä palautteena, vaan ihan vain kysyvässä mielessä...

Vaikka tämä on se pitkän aikavälin linja, mitä ajat minun suhteeni >

"Että saattaa se ongelma olla joissain tapauksissa korostajassa..."

Että siis minussa on se ongelma, sinun mielestäsi.

Mitä minun pitäisi ajatella tuosta? Itse tiedän toki, mitä ajattelen. Minä nimenomaan koen tuon ahdistavaksi. Ja... mitä tarkoittaa se, että koen itselleni ahdistavaksi sinun mielipiteesi minusta ja tuon asian, joka on kirjoittelusi takana? Minä siis koen sinut ahdistavaksi.

• Että täällä pitäisi
        8+6=14 kirjoitti:

Kuule jospa yrittäisit ny kuitenkin keskustella aiheesta...

Itsensä korostaminen ja pohtia EK:n heittämiä kysymyksiä...

ihan vaan minä muodossa omana itsenäsi...ilman tarvetta vetää sitä sinää aina mukaan...

Että täällä pitäisi olla niin tyhmä ja alistuva, ettei huomaisi, milloin kolmannessa persoonassa osoitettu teksti on tarkoitettu itselle, vaikka asia on täysin selvä.

Jotkut ovat sellaisia, että kaunistelevat kirjoituksiaan ja näyttävät viatonta naamaa, kun huomaavat, että joku seuraa niitä. Minä olen edelleen oma itseni.

Kaikki kirjoittajat ovat tasavertaisessa asemassa täällä. Että täällä ei oikein voi alkaa kenraaliksi kukaan... Että korostamiset on tehtävä jotenkin toisin.

Se myös iljettää minua, että jos ihminen ei ole pystynyt pitämään puoliaan iljettävien ja epäoikeudenmukaisten miesten kanssa, vaan on todella alistunut, niin ei sitä sitten täällä nimettömien kirjoitteluissa kasvottomana voi ottaa takaisin yrittämällä alentaa ja komentelemalla kirjoittelukumppaneita. Joillekin harvoille voi tulla sellainen houkutua.

Ihmetyttää minua.

• 19+1=20
        Että saattaa se kirjoitti:

Enkä nyt tuota tarkoita kirjoittaa kärkkäänä palautteena, vaan ihan vain kysyvässä mielessä...

Vaikka tämä on se pitkän aikavälin linja, mitä ajat minun suhteeni >

"Että saattaa se ongelma olla joissain tapauksissa korostajassa..."

Että siis minussa on se ongelma, sinun mielestäsi.

Mitä minun pitäisi ajatella tuosta? Itse tiedän toki, mitä ajattelen. Minä nimenomaan koen tuon ahdistavaksi. Ja... mitä tarkoittaa se, että koen itselleni ahdistavaksi sinun mielipiteesi minusta ja tuon asian, joka on kirjoittelusi takana? Minä siis koen sinut ahdistavaksi.

"Minä siis koen sinut ahdistavaksi"

No sinun pitää miettiä itse mistä ahdistuksesi johtuu...

http://www.vahvistamo.fi/vahvistamo/tunteet/tunteiden_aakkoset/ahdistus

Ihan käytännön neuvona siihen että koet nimenomaan minut kirjoitusteni perusteella ahdistavaksi...voisin ajatella että jätät minun kirjoitukseni kokonaan huomiotta...

• Sitten ihmettelen
        19+1=20 kirjoitti:

"Minä siis koen sinut ahdistavaksi"

No sinun pitää miettiä itse mistä ahdistuksesi johtuu...

http://www.vahvistamo.fi/vahvistamo/tunteet/tunteiden_aakkoset/ahdistus

Ihan käytännön neuvona siihen että koet nimenomaan minut kirjoitusteni perusteella ahdistavaksi...voisin ajatella että jätät minun kirjoitukseni kokonaan huomiotta...

Sitten ihmettelen sitä, että joku kehuu itseään, miten hyvä ihminen hän on, kun hän on aina uhrien puolella (kunhan täyttävät hänen vaatimuksensa sukupuolen suhteen ja itsen ruoskinnan määrässä).

Kuitenkin hänen mielipiteensä esim. ahdistajista on se, että syy on siinä, joka ahdistuu. Eli ahdistaja on syytön.

Tietyillä tavoin sama kirjoittaja ajaa kuin käärmettä pyssyyn ajatusta, että narsistin uhrista löytyy se syy... koska hän antoi sitä ja tätä... ja koska hän sallis sitä ja tätä.

• huomaatko...
        Että täällä pitäisi kirjoitti:

Että täällä pitäisi olla niin tyhmä ja alistuva, ettei huomaisi, milloin kolmannessa persoonassa osoitettu teksti on tarkoitettu itselle, vaikka asia on täysin selvä.

Jotkut ovat sellaisia, että kaunistelevat kirjoituksiaan ja näyttävät viatonta naamaa, kun huomaavat, että joku seuraa niitä. Minä olen edelleen oma itseni.

Kaikki kirjoittajat ovat tasavertaisessa asemassa täällä. Että täällä ei oikein voi alkaa kenraaliksi kukaan... Että korostamiset on tehtävä jotenkin toisin.

Se myös iljettää minua, että jos ihminen ei ole pystynyt pitämään puoliaan iljettävien ja epäoikeudenmukaisten miesten kanssa, vaan on todella alistunut, niin ei sitä sitten täällä nimettömien kirjoitteluissa kasvottomana voi ottaa takaisin yrittämällä alentaa ja komentelemalla kirjoittelukumppaneita. Joillekin harvoille voi tulla sellainen houkutua.

Ihmetyttää minua.

yhtään mitään, vähäistäkään toisten komentelua itsessäsi?

• Esimerkiksi omista
        huomaatko... kirjoitti:

"Naisen on huolehdittava itsestään kun kohtaa julmuutta rakastamaltaan mieheltä... Nainen ei saa olla kynnysmatto... Narsistin kynnysmatoksi ei saa alkaa... "

Esimerkiksi omista kirjoituksistani löysin tällaisen.

Mielestäni, kun puhutaan komentelusta, täytyisi ottaa huomioon myös koko kirjoituksen henki. Tuon olen lisännyt loppuun ihan kuin vakuuttaakseni itsellenikin vielä, että muista nyt se paha narsisti, ettet ala liian hentomieliseksi taas...

Mutta jos miettisi mikä olisi tuon vastakohta: Naisen ei tarvitse huolehtia itsestään kun kohtaa julmuutta rakastamaltaan mieheltä... Nainen saa olla kynnysmatto... Narsistin kynnysmatoksi täytyy alkaa...

Jos joku nyt tahtoisi ajatella noin... niin ollos hyvä vain...

• Käytän teksteissäni
        huomaatko... kirjoitti:

Käytän teksteissäni usein "minun mielestäni" ilmausta. Aina en jaksa tuota kirjoittaa, kun tuntuu typerältä toistella sitä. Mutta kenen mielipiteitä kirjoittaisin, jollen omiani. Että ihan omia mielipiteitäni vain kaikki kirjoittamani.

• Koen siis ahdist.

"No sinun pitää miettiä itse mistä ahdistuksesi johtuu..."

Koen siis ahdistavaksi tietyn kirjoittajan tietyntyylisen palautteen, jota saan säännöllisesti. Tämä kirjoittaja vain yltyy, kun huomautan asiasta, tulee ahdistuslinkkiä ja vaikka mitä, ettei muka syy vain ole hänessä itsessään.

Tietyllä tavoin hänen on oltava sokea itselleen...

Olen jättänytkin huomiotta, mutta sitten, kun tämä kerran on vapaata keskustelua, niin nämä keskustelut yhtyvät... ja hänkin tulee keskusteluihin.

Ei voi vaatia, että kirjoitukset, jotka kohdistuvat itseen tai itsen mielipiteisiin, pitäisi jättää huomiotta.

Tietysti, jos hän itse pysyy mahdollisimman kaukana minusta... lieneekö mahdollista täällä.

• 12+12=24

"Olen jättänytkin huomiotta, mutta sitten, kun tämä kerran on vapaata keskustelua, niin nämä keskustelut yhtyvät... ja hänkin tulee keskusteluihin"

noh ainakin olet myös tuon lisäksi tehnyt viime aikoina ns. nostoja useiden aloittamiesi viestiketjujen osalta nimenomaan ylt.lle

"Tietysti, jos hän itse pysyy mahdollisimman kaukana minusta... lieneekö mahdollista täällä."

Mutta joo...kaiketi perusongelma/syy siihen miksi törmäämme täällä jatkuvasti on se ettei täällä ny juurikaan ole muita aktiivisia kekustelijoita kuin sinä ja minä, mitä ny joku satunnainen kävijä, joka löytää jotain kommentoitavaa...

Mutta yritän ottaa toiveesi huomioon ja vältellä vastaamasta sellaisiin kirjoituksiin jotka selkeästi tunnistan sinun kirjoittamiksesi...Mikä toki on vaikeaa kun kirjoitat niin monella nimimerkillä...

Mietin myös mahdollisuutta siirtyä jollein toiselle foorumille jos yhä koen tarvetta keskustella nimenomaan itseeni ja Ännä suhteeseeni liittyvistä asioista...

Toki harkinnassa on myös tämä koko juttu/tarve yleensä jauhaa näitä samoja asioita...joka on tietyllä lailla tehnyt minusta (netti) riippuvaisen...

Tiedän takertuvani välillä vääriin asioihin, pohdin liikaa narsisteja, vaikka minun pitäisi keskittyä enemmän itseeni ja omaan "paranemiseeni" mikä kaiketi tarkoittaa irtipäästämistä myös sillä tavoin ettei koe jatkuvaa tarvetta keskustella nimenomaan narsisteista...

Että tavallaan vähemmän Vakninia ja enemmän Kotkansydämen kirjoituksia...

http://www.healingeagle.net/indexfi.html

Sitä en voi tässä vaiheessa luvata itselleni enkä sinullekkaan että poistuisin tältä palstalta kokonaan...

Että tässä ny näitä minun ajatuksiani...toki toivon että sinäkin tulisit puolitiehen vastaan ja yrittäisit olla kuvittelematta/luulematta mitä minä olen mistäkin mieltä...joka on tullut esiin monessakin kohdassa...hyvänä esimerkkinä tämä...

"Elämäni ensimmäisen kerran tuli mieleen tuossa hirveässä rytäkässä jopa itsemurha... sinun mielestäsi liian vähän (kun vasta ensimmäisen kerran ja vain kävi mielessä). Huhhuh." ...Olit tietävänisi muka minun mielipiteeni jo kertoessasi tuosta asiasta...

Mutta noh...
        katsellaan, kuinka tässä käynee...

• En voi vaatia ket.

"Mutta noh...
      katsellaan, kuinka tässä käynee... "

En voi vaatia ketään poistumaan kirjoittelemasta täällä, enkä ole moista edes ajatellut. Kärjistin vain tuohon itsarikirjoitukseen sen, että ei ole vain yhdenlaista uhriainesta. Uhreja on taatusti monenlaisia.

Useat kirjoittajat tuntuvat löytävän itsestään läheisriippuvuutta ja alistuvuutta. Se, että ei kuulu tuohon joukkoon, saattaa johtaa ihan toisenlaiseen lähestymistapaan narsistia kohtaan, kuten täällä on muutamallakin kirjoittajalla käynyt.

Minun tarkoitukseni ei ole väittää, että minun lähestymistapani on ainoa oikea, mutta väitän, että minä tunnun selvinneen jotakuinkin ehjin nahoin, lopulta, vaikka ensin olikin todella vaikeaa ja jopa vaarallista. Minun lähestymistapani on ollut uhkarohkea, myönnän sen. Mutta se on ollut itselleni ainoa mahdollinen näissä olosuhteissa, missä olen elänyt.

• "En voi vaatia ketään poistumaan kirjoittelemasta täällä, enkä ole moista edes ajatellut."

Noh, kuten totesin en voi edes luvata poistuvani täältä, en itselleni enkä sinullekkaan...

Mitä tuohon tulee...

"Kärjistin vain tuohon itsarikirjoitukseen sen, että ei ole vain yhdenlaista uhriainesta. Uhreja on taatusti monenlaisia"

niin pitäisikö minun ny tulkita että olen sinun mielestäsi sellainen uhri/ihminen...jonka kuvittelet ajattelevan näin..."sinun mielestäsi liian vähän (kun vasta ensimmäisen kerran ja vain kävi mielessä). Huhhuh"

mutta huomaa kuitenkin, että ajatus oli pelkästään sinun, mitä keksit minun mielipiteekseni väittää...ei minun...

Mutta itseeni ja omiin mielipiteisiini liittyen haluan omalta osalta turvatakseni niin itselleni, sinulle kuin kaikille muillekkin mahdollisuuden keskustella kenen tahansa kirjoittajan kanssa/mistä tahansa aiheesta tällä palstalla ajattelin hieman muuttaa omia tapojani ja käytäntöjäni...

Tämä nimimerkkini rekisteröiminen olkoon yksi esimerkki siitä, että tällä ny mennään täällä suomi kaksnelosen keskustelupalstalla tästälähin...

• Toivotan sinulle

"Tämä nimimerkkini rekisteröiminen olkoon yksi esimerkki siitä, että tällä ny mennään täällä suomi kaksnelosen keskustelupalstalla tästälähin... "

Toivota sinulle antoisia keskusteluhetkiä uuden rekisteröidyn nimmarisi suojissa. Ja että sinulla on inhimillistä keskusteluseuraa, joka ei kaiva vanhoista teksteistäsi kirjoitusvirhetä todistusaineistoksi sinua vastaan... : ).

Itse voin luvata, että minulla ei ole motivaatiota moiseen, joten voit rauhassa kirjoitella nimimerkilläsi, vaikka olisi useampikin kirjoitusvirhe. Olen sellainen ystävällismielinen ja empaattinen kirjoittelija...

• "joka ei kaiva vanhoista teksteistäsi kirjoitusvirhetä todistusaineistoksi sinua vastaan... : )."

Jaa noh, kirjoitusvirheistä en piittaa ja saattaapi sieltä jokunen sammakkokin löytyä, kuin myös jotain sellaista, mitä en ihan tänä päivänä sellaisenaan allekirjoittaisi...mutta saatan toki itse hyödyntää noita vanhoja kirjoituksianikin täällä jossain toisessa yhteydessä...

• Jjlkcjnvhjk

Itsensä Itsensä korostaminen, juu se on niitä mikä on hassua, pyritään laittamaan itsensä korkeimmalle pallille tai valtaistuimelle, se on rehvakasta, kyl se paremmuuden pönkittämistä, pyritään ottaan, kalastaan kunnia itelle. Ja korotetaan jotakuta paremmaks ku ketään ja "se pystyy siihen" ja yks hassu, " vain minä pystyn siihen, ei ketään muu", tahallista ylpeyttä, huvittavaa. Korotetaan tai korostetaan itsensä mahtavaks, heikko/huono itse tuntemuksen omaavien tapoja, musta naurettavaa täysin.

• eräätkinkorostajat

Itsensä korostaminen ja mikä siihen on todellinen tarve tai jopa hyöty, jota itsensä korostamisella haetaan tulee esiin tietynlaisten ihmisten muodossa. Ollaanko siinä jotenkin niin heikoilla ja eräällä tavalla kilpailemassa jotakin vastaan, että täytyy tuollaista itsensä korostamista harrastaa? Heikko itsetunto, niin kun itselläni ei sellaista ole, eikä myöskään korostuksen tarvetta, niin se jotenkin sitten hyppää silmille käytöksessä yms. Siitäkö itsensä korostamisesta johtuu, että kakkonen, siis erityisesti naiskakkonen, tulee pöyhkeilemään ja hakeutuu paikkoihin, joissa voi petetyn kohdata. Sitä tuijotetaan aivan avoimesti muutaman metrin päästä muka jotakin ostosta hypistellen, mutta tärkeintä on tarkkailu. Jossain kohtaa olisi hauska tietää, että mitä tuijottajan päässä liikkuu, arvioiko hän jollain tasolla petettyä, tämän ulkonäköä, vai pohtiiko, että makaako vielä miehensä kanssa vai mitä? Pöyhii hiuksiaan, hyvä ettei vilauttele karvalaukkuaan minifarkkuhameessaan, että täällä se pyydystin on. Samainen ihminen puhuu kynnysmatoista ja siitä, ettei aio enää koskaan alistua, mutta mitä hän tekee, juuri itse sitä, mitä ei koskaan aio eli on itse se kynnysmatto, johon kengän jäljet pyyhitään ja mielikuvissaan kuvittelee, että petetty olisi jokin kynnysmatto. Kynnysmatothan ovat miesten mielestä mukavia, koska ne lämmittelevät itse itsensä ja antavat itse itsensä ja itseään korostaen tosi helppona, ehkä siksi ovatkin niin suosittuja miesten keskuudessa.

• Entä_terve

Entä terve itsekorostus? Voisiko se olla hyvän itsetunnon kaksonen?
        Tarkoitan että henkilö haluaa omaa rauhaa, yksityisyyttä, riittävän määrän vapautta...
        Niin että häntä pidetään tarvittaessa yksilönä eikä sekoiteta toisiin.

Suomalainen vetäytyy kesämökille tai piileskelee omakotitalonsa uumenissa. Entä kun ei ole tuota rekvisiittaa, on kaupunkilokero, tori ja liikekeskukset. Ehkä joku kokee tarvetta olla minä myös noissa oloissa.
        On tietenkin ikävää jos ihminen korostaa itseään viemällä toisten puheenvuorot ja kaikki aamenet...tms. Noitakin nähty.

• eräätkinkorostajat kirjoitti:

Itsensä korostaminen ja mikä siihen on todellinen tarve tai jopa hyöty, jota itsensä korostamisella haetaan tulee esiin tietynlaisten ihmisten muodossa. Ollaanko siinä jotenkin niin heikoilla ja eräällä tavalla kilpailemassa jotakin vastaan, että täytyy tuollaista itsensä korostamista harrastaa? Heikko itsetunto, niin kun itselläni ei sellaista ole, eikä myöskään korostuksen tarvetta, niin se jotenkin sitten hyppää silmille käytöksessä yms. Siitäkö itsensä korostamisesta johtuu, että kakkonen, siis erityisesti naiskakkonen, tulee pöyhkeilemään ja hakeutuu paikkoihin, joissa voi petetyn kohdata. Sitä tuijotetaan aivan avoimesti muutaman metrin päästä muka jotakin ostosta hypistellen, mutta tärkeintä on tarkkailu. Jossain kohtaa olisi hauska tietää, että mitä tuijottajan päässä liikkuu, arvioiko hän jollain tasolla petettyä, tämän ulkonäköä, vai pohtiiko, että makaako vielä miehensä kanssa vai mitä? Pöyhii hiuksiaan, hyvä ettei vilauttele karvalaukkuaan minifarkkuhameessaan, että täällä se pyydystin on. Samainen ihminen puhuu kynnysmatoista ja siitä, ettei aio enää koskaan alistua, mutta mitä hän tekee, juuri itse sitä, mitä ei koskaan aio eli on itse se kynnysmatto, johon kengän jäljet pyyhitään ja mielikuvissaan kuvittelee, että petetty olisi jokin kynnysmatto. Kynnysmatothan ovat miesten mielestä mukavia, koska ne lämmittelevät itse itsensä ja antavat itse itsensä ja itseään korostaen tosi helppona, ehkä siksi ovatkin niin suosittuja miesten keskuudessa.

"Samainen ihminen puhuu kynnysmatoista ja siitä, ettei aio enää koskaan alistua, mutta mitä hän tekee, juuri itse sitä, mitä ei koskaan aio eli on itse se kynnysmatto, johon kengän jäljet pyyhitään ja mielikuvissaan kuvittelee, että petetty olisi jokin kynnysmatto."

Niin, en tiedä kenestä nyt puhut, mutta näyttää kaikulla tuolla lukevan "Naisen on huolehdittava itsestään kun kohtaa julmuutta rakastamaltaan mieheltä... Nainen ei saa olla kynnysmatto... Narsistin kynnysmatoksi ei saa alkaa... "

Itsekin kyllä olen tuota kynnysmatto vertausta käyttänyt, joka on alkujaan peräisin Tommy Hellstenin kirjasta Elämän lapsi ja kuuluu kokonaisuudessaan näin"Jollet pidä jalanjäljistä kasvoillasi, miksi makaat lattialla? "

Millä tarkoitetaan jotain sellaista, että miksi ihminen antaa kohdella itseään huonosti, miksi ei lähde ovat niitä kysymyksiä joihin löytää vastauksen kysymällä itseltään.

Tuohon sinun kakkosjupakkaan ny en osaa otta kantaa sen kummemmin, mut ilm. puheväleissäkin on oltu kun sielläkin se kakkonen on kynnysmatosta puhunut. Ilm. suht lähekkäin joudutte elämäänkin, kun samoissa kaupoissakin käydään. Toivotaan ny et tilanteesi kuitenkin ajan myötä rauhoittuu ja puolisosi tukee sinua kakkosen hyökkäyksiltä.

Tosiaan mullakin se oma kyseenalainen suhde on taustalla, jonka vuoksi aikoinaan tänne tulin, mut tiedä sit kuin mones mahdoin ollakkaan, kun sillä tyypillä niitä "kakkosia" useampikin oli.

Onneksi ei asuttu samalla paikkakunnalla sen tyypin kanssa, eikä mun tietojeni mukaan kukaan muu hänen naisistaankaan. Jokunen vuosi sitten vielä itse vaihdoin paikkakuntaa, et siihen tyyppiinkään törmäämisen vaara on suht pieni

Muttta tuosta lopusta, et sinun mukaasi miehet pitää kynnysmatoista niin, miksei voisi niinkin tavallaan olla . Ikiaikaistahan se on et naisen pitäisi olla siellä nyrkin ja hellan välissä. Itsenäinen nainen lienee monelle miehelle uhka vielä tänäkin päivänä.

• Entä_terve kirjoitti:

Entä terve itsekorostus? Voisiko se olla hyvän itsetunnon kaksonen?
        Tarkoitan että henkilö haluaa omaa rauhaa, yksityisyyttä, riittävän määrän vapautta...
        Niin että häntä pidetään tarvittaessa yksilönä eikä sekoiteta toisiin.

Suomalainen vetäytyy kesämökille tai piileskelee omakotitalonsa uumenissa. Entä kun ei ole tuota rekvisiittaa, on kaupunkilokero, tori ja liikekeskukset. Ehkä joku kokee tarvetta olla minä myös noissa oloissa.
        On tietenkin ikävää jos ihminen korostaa itseään viemällä toisten puheenvuorot ja kaikki aamenet...tms. Noitakin nähty.

"Entä terve itsekorostus?"

Niin mitä se sitten voisi olla, kun yleensä itsekorostuksella tarkoitetaan itsensä korostamista, pätemisenhalua ja uutuusanana puhutaan egotripistä

Vaikea tietää milloin mistäkin on kyse.

Onko kyse varsinaisesti henkilön itsekorostuksesta vai tuntuuko vastapuolesta vaan niin.

Monikin itsevarma ihminen saattaa äkkiseltään tuntua pöyhkeältä, kun tietää ja osaa kaikenlaista, mutta paremmin tutustuttaessa huomaa, et kaikesta huolimatta onkin ihan vaatimaton tyyppi, sattuu vaan olemaan lahjakas tyyppi ja tehnyt töitä menestyksensä eteen.

• odotanviisastavastausta
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Entä terve itsekorostus?"

Niin mitä se sitten voisi olla, kun yleensä itsekorostuksella tarkoitetaan itsensä korostamista, pätemisenhalua ja uutuusanana puhutaan egotripistä

Vaikea tietää milloin mistäkin on kyse.

Onko kyse varsinaisesti henkilön itsekorostuksesta vai tuntuuko vastapuolesta vaan niin.

Monikin itsevarma ihminen saattaa äkkiseltään tuntua pöyhkeältä, kun tietää ja osaa kaikenlaista, mutta paremmin tutustuttaessa huomaa, et kaikesta huolimatta onkin ihan vaatimaton tyyppi, sattuu vaan olemaan lahjakas tyyppi ja tehnyt töitä menestyksensä eteen.

Uutuussana egotrippi on oman minän korostuminen tai erikoisen voimakas kokemus. Tyhmänä kysyy, että onko korostuminen sama kuin korostaminen?

• odotanviisastavastausta kirjoitti:

Uutuussana egotrippi on oman minän korostuminen tai erikoisen voimakas kokemus. Tyhmänä kysyy, että onko korostuminen sama kuin korostaminen?

Jaa. en tiedä, olen hieman tumpelo noiden uudissanojen suhteen, mut jostain jääny haaviin, et tarkoittais itsensä korostamista.

Kauheasti selitystä ei sanalle löydä, ego ny tarkoittaa minää, trippi taas matkaa, retkeä yms.

Mutta tuos kun hieman ny yritin jotain etsiä, niin löysin tämmösen "Itsen johtaminen ei ole egotrippi", jonka ny käsitän tarkoittavan jotain sellaista, että egoa oli hyvä pienentää ja ottaa enemmän muut huomioon.

Tuo viime mainittu ny on pikkusen hutiloiden ajateltu, kun lanttu ei enää niin leikkaa tähän aikaan, mut lue ja päättele itse

http://www.tyoelama2020.fi/ajankohtaista/blogit/tyoelaman_muutoksentekijat/itsen_johtaminen_ei_ole_egotrippi.3418.blog

Mitä sitten tulee sanoihin korostuminen vs. korostaminen. niin eiköhän ne suht samaa tarkoita hiemen ehkä eri tavalla kuitenkin. Äkkiseltään tulee mieleen, et esim. jotkut piirteet korostuu kun taas joitain piirteitään voi korostaa

wikisankirjan mukaan korostus tarkoittaa painokasta esiin tuontia, et eiks se ny kummiskin oo suht sama kuin korostaa., joka samaisen wikisanakirjan mukaan tarkoittaa, tuoda erityisen hyvin esille jokin asia, painottaa, tähdentää, alleviivata

https://fi.wiktionary.org/wiki/korostus

https://fi.wiktionary.org/wiki/korostaa

Mutta joo ny lopetan ettei mee ihan saivarteluksi. Toivottavasti tästä oli apua ja mielenkiinnolla luen jos löydät muita selityksiä tuolle egotripille

Mut onhan ko. sanan mukaan nimetty ihan bändikin ja niillä joitain hyviä biisejäkin, mut ny nukkuun

• tytäryksi

Minä lisäisin tähän vielä kolmannen sanan; Korottaa. Tällä tarkoitan sitä, kun ihminen alkaa korottamaan itseään muiden yläpuolelle. Ammatista annetaan erheellinen kuva. On mahdollisesti saatu potkut töistä, kun *virka* on lakkautettu tjms. Hävetään syntymäpaikkaa niin, että pyyhkäistään se pois suomen kartalta. Muutetaan siis itseä hienommaksi, kun mitä todellisuudessa ollaan. Valheella on aina lyhyet jäljet, jossain tapahtuu lipsahdus ja kaikki paljastuu.

• tytäryksi kirjoitti:

Minä lisäisin tähän vielä kolmannen sanan; Korottaa. Tällä tarkoitan sitä, kun ihminen alkaa korottamaan itseään muiden yläpuolelle. Ammatista annetaan erheellinen kuva. On mahdollisesti saatu potkut töistä, kun *virka* on lakkautettu tjms. Hävetään syntymäpaikkaa niin, että pyyhkäistään se pois suomen kartalta. Muutetaan siis itseä hienommaksi, kun mitä todellisuudessa ollaan. Valheella on aina lyhyet jäljet, jossain tapahtuu lipsahdus ja kaikki paljastuu.

Niin, tiedä sitten aina mikä on mitäkin.

Maailma on täynnä surullisia tarinoita, ihan lehdistäkin on saatu lukea, miten joku häpeää työttömyyttään niin, et on muka joka aamu lähtevinään töihin ja palailee kotiin vasta "työajan" päättyessä, ettei naapurit saa selville, millainen luuseri hän on.

Sitten taas nää ns. Auervaarat/nykyiset amerikkalaiset kenraalit sun muut on asia erikseen. Enemmänkin tosiaan on kyse valehtelusta/suoranaisesta petkuttamisesta kuin itsensä korottamisesta.

Toki myös narsistiteilla on usein valheellinen elämäntarina ja he esiintyvät mieluusti kaikenmaailman asiantuntijoina, mutta heillä se itsensä korottaminen tapahtuu useinkin toista alentamalla.

• juolahtipamieleen

Niin, tiedä sitten aina mikä on mitäkin.

Maailma on täynnä surullisia tarinoita, ihan lehdistäkin on saatu lukea, miten joku häpeää työttömyyttään niin, et on muka joka aamu lähtevinään töihin ja palailee kotiin vasta "työajan" päättyessä, ettei naapurit saa selville, millainen luuseri hän on.

Sitten taas nää ns. Auervaarat/nykyiset amerikkalaiset kenraalit sun muut on asia erikseen. Enemmänkin tosiaan on kyse valehtelusta/suoranaisesta petkuttamisesta kuin itsensä korottamisesta.

Toki myös narsistiteilla on usein valheellinen elämäntarina ja he esiintyvät mieluusti kaikenmaailman asiantuntijoina, mutta heillä se itsensä korottaminen tapahtuu useinkin toista alentamalla.

Aivan, sitä lähtee ns. töihin ja menee sitten myöhään, kun on hutsunsa luona, että tosiaan on sitä kaikenlaista valehtelijaa. Tai hutsullensa leikkii olevansa poikamies ja vastaukset keksii aina yksikkö muodossa esim. menen niihin sukujuhliin, istun sohvalla ja katselen teeveetä, kun olisi pitänyt sanoa menemme, istumme ja katselemme, että hämärryttää voi monella tavalla. Ihan niinkuin lapsillensa voi kertoa menevänsä tai olevansa ties missä, että saa sen vanhemman kruunun päähänsä, mutta todellisuudessa puuhastelee jotain moraalitonta. Satusetiä ja satutätejä riittää, ken niihin sitten uskoo ja missä tarkoituksessa haluaa uskoa, vaikka näkisi/aavistaisi valeeksi. Kohtalaisen hullu maailma, jossa oma napa ja himo on etusijalla.

• juolahtipamieleen kirjoitti:

Aivan, sitä lähtee ns. töihin ja menee sitten myöhään, kun on hutsunsa luona, että tosiaan on sitä kaikenlaista valehtelijaa. Tai hutsullensa leikkii olevansa poikamies ja vastaukset keksii aina yksikkö muodossa esim. menen niihin sukujuhliin, istun sohvalla ja katselen teeveetä, kun olisi pitänyt sanoa menemme, istumme ja katselemme, että hämärryttää voi monella tavalla. Ihan niinkuin lapsillensa voi kertoa menevänsä tai olevansa ties missä, että saa sen vanhemman kruunun päähänsä, mutta todellisuudessa puuhastelee jotain moraalitonta. Satusetiä ja satutätejä riittää, ken niihin sitten uskoo ja missä tarkoituksessa haluaa uskoa, vaikka näkisi/aavistaisi valeeksi. Kohtalaisen hullu maailma, jossa oma napa ja himo on etusijalla.

Niin oma esimerkkini ny liittyi työttömyyteen ja siihen littyvään häpeään jota yritetään peitellä. vastauksena tuon tyttären kommenttiin, "on saanut potkut/virka lakkautettu" ettei välttämättä kyse ole aina itsen korottamisesta

Tosiaan sellaiiakin tarinoita lukenut, joissa henkilö on hävennyt työttömyyttään ja kertonut esim. sukulaisilleen käyvänsä töissä. Erityisestäi miehille se työttömyys on ainakin ennen ollut kova juttu. Nykyään toki asenteet tuonkin asian suhteen ovat muuttuneet, eikä työttömyyttä enää niin paljon hävetä.

Mutta onhan sitä toki kaikenlaista ja jos pettää kumppaniaan niin joutuuhan siinä valehtelemaan menoistaan.

• valehella

Niin oma esimerkkini ny liittyi työttömyyteen ja siihen littyvään häpeään jota yritetään peitellä. vastauksena tuon tyttären kommenttiin, "on saanut potkut/virka lakkautettu" ettei välttämättä kyse ole aina itsen korottamisesta

Tosiaan sellaiiakin tarinoita lukenut, joissa henkilö on hävennyt työttömyyttään ja kertonut esim. sukulaisilleen käyvänsä töissä. Erityisestäi miehille se työttömyys on ainakin ennen ollut kova juttu. Nykyään toki asenteet tuonkin asian suhteen ovat muuttuneet, eikä työttömyyttä enää niin paljon hävetä.

Mutta onhan sitä toki kaikenlaista ja jos pettää kumppaniaan niin joutuuhan siinä valehtelemaan menoistaan.

Niin sitä voi valehella ihan samoin myös se petoskumppani, kun joku kysyy kenen kanssa styylaat. Ja voihan petoskumppani valehella omille lapsilleenkin ihan samoin kuin pettäjä. Sitten ne valehet leviää totena kyllille, lasten kavereille ja vaikka someen sivullistenkin ihmeteltäväksi. Petetty nyt kai harvoin valeita puhuu samalla tavalla kusetus mielessä kuin nuo kaksi. Niin sun esimerkki liitty työttömän häpeään ja sitä kautta valhetteluun, että yleensä kai petettykin kokee häpeää, mutta ei kai sen vuoksi ryhdy valhettelemaan.

• Eiköhän_kyse

Jaa. en tiedä, olen hieman tumpelo noiden uudissanojen suhteen, mut jostain jääny haaviin, et tarkoittais itsensä korostamista.

Kauheasti selitystä ei sanalle löydä, ego ny tarkoittaa minää, trippi taas matkaa, retkeä yms.

Mutta tuos kun hieman ny yritin jotain etsiä, niin löysin tämmösen "Itsen johtaminen ei ole egotrippi", jonka ny käsitän tarkoittavan jotain sellaista, että egoa oli hyvä pienentää ja ottaa enemmän muut huomioon.

Tuo viime mainittu ny on pikkusen hutiloiden ajateltu, kun lanttu ei enää niin leikkaa tähän aikaan, mut lue ja päättele itse

http://www.tyoelama2020.fi/ajankohtaista/blogit/tyoelaman_muutoksentekijat/itsen_johtaminen_ei_ole_egotrippi.3418.blog

Mitä sitten tulee sanoihin korostuminen vs. korostaminen. niin eiköhän ne suht samaa tarkoita hiemen ehkä eri tavalla kuitenkin. Äkkiseltään tulee mieleen, et esim. jotkut piirteet korostuu kun taas joitain piirteitään voi korostaa

wikisankirjan mukaan korostus tarkoittaa painokasta esiin tuontia, et eiks se ny kummiskin oo suht sama kuin korostaa., joka samaisen wikisanakirjan mukaan tarkoittaa, tuoda erityisen hyvin esille jokin asia, painottaa, tähdentää, alleviivata

https://fi.wiktionary.org/wiki/korostus

https://fi.wiktionary.org/wiki/korostaa

Mutta joo ny lopetan ettei mee ihan saivarteluksi. Toivottavasti tästä oli apua ja mielenkiinnolla luen jos löydät muita selityksiä tuolle egotripille

Mut onhan ko. sanan mukaan nimetty ihan bändikin ja niillä joitain hyviä biisejäkin, mut ny nukkuun

Eiköhän kyse ole saman sanan taivuttelusta, eli kieliopista jos mietitään korostumista ja korostamista.
        Minä korostan tai minä korostun...
        Minun pitää olla aktiivinen toimija jos minä korostan, mutta jos minä voin myös korostua ikäänkuin itsestään... Myöskin jos minä korostan jotain seikkaa niin se sama seikkaa saattaa sitten korostua myös jonkun toisen mielessä ym. ym.
        Noilla taivutuksilla ja yhteyksillä on tietenkin kieliopillisia nimityksiä, mutta nyt on ilmeisesti ajan hammas puraissut aivosokkeloston siihen osaan josta noita on joskus saattanut löytyä.
        Korostaa on kuitenkin ainakin aktiivilauseessa ja korostuu voi olla passiivissa...tms. Ehkä löytyy joku joka kiinnostunut kieliopista ja tulee hätiin :)

• Korottaminen

Korottaminen sen sijaan on eri sana.

• Vai_onko
        Eiköhän_kyse kirjoitti:

Eiköhän kyse ole saman sanan taivuttelusta, eli kieliopista jos mietitään korostumista ja korostamista.
        Minun pitää olla aktiivinen toimija jos minä korostan, mutta jos minä voin myös korostua ikäänkuin itsestään... Myöskin jos minä korostan jotain seikkaa niin se sama seikkaa saattaa sitten korostua myös jonkun toisen mielessä ym. ym.
        Noilla taivutuksilla ja yhteyksillä on tietenkin kieliopillisia nimityksiä, mutta nyt on ilmeisesti ajan hammas puraissut aivosokkeloston siihen osaan josta noita on joskus saattanut löytyä.
        Korostaa on kuitenkin ainakin aktiivilauseessa ja korostuu voi olla passiivissa...tms. Ehkä löytyy joku joka kiinnostunut kieliopista ja tulee hätiin :)

Vai onko korostua korostamisen johdannainen? Kohta kaivan kieliopin esiin kun alkoi vaivata niin että pääni vaivaantuu jo vallan.

• Olisikohan
        Eiköhän_kyse kirjoitti:

Olisikohan nyt ongelma myös muiden kielten sekoittuminen tässä, kun esim. ruotsissa voidaan jostain sanasta tehdä jollain liitteellä uusi merkitys, esim. klä, klä sig... Niinkuin pukea, pukeutua...

• Ehkä_alun

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sanojen_johtaminen
        "Sanojen johtamisen ja taivuttamisen välinen raja on jossain määrin liukuva; aina ei ole selvää onko kyse eri sanoista vai saman sanan eri taivutusmuodoista."
        Ehkä alun kysymykseenkin on vaikea lopullista ja oikeaa vastausta mistään saada.

Tai ennen kaikkea kannattaa keskustella käyttäytymisestä sinällään.
        Minä olisin sitä mieltä että asia riippuu siitä mistä se roikkuu.

Narsisti ainakin osaa itsensä korostamisen taidon ja sitä tekee sitten kun parhaaksi katsoo, usein salakavalasti.

• No_olisi

No olisi se korostuu sitten aika selvästi ainakin passiivi.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Passiivi
        "Passiivi (lat. passivum) on yksi verbin pääluokista, muita ovat aktiivi ja medium. Indoeurooppalaisissa kielissä passiivi on verbin muoto, jossa transitiiviverbin tekeminen kohdistuu lauseen subjektiin. Suomen kielessä passiivi taas kuvaa verbimuotoja, joissa tekijä jää taka-alalle. "
        Niin eiköhän tuossa korostumisessa ole se olennaista että tekijä jää taka-alalle.
        Yleisesti ajatellen mikä kuka tahansa voi olla tekijänä jos jokin seikka korostuu.

• valehella kirjoitti:

Niin sitä voi valehella ihan samoin myös se petoskumppani, kun joku kysyy kenen kanssa styylaat. Ja voihan petoskumppani valehella omille lapsilleenkin ihan samoin kuin pettäjä. Sitten ne valehet leviää totena kyllille, lasten kavereille ja vaikka someen sivullistenkin ihmeteltäväksi. Petetty nyt kai harvoin valeita puhuu samalla tavalla kusetus mielessä kuin nuo kaksi. Niin sun esimerkki liitty työttömän häpeään ja sitä kautta valhetteluun, että yleensä kai petettykin kokee häpeää, mutta ei kai sen vuoksi ryhdy valhettelemaan.

Niin voihan ny kuka tahansa valehdella, mutta tiedä sitten onko sellainen kaikissa tapauksissa tarpeellista. Ainkaan mun ei ny tarvinnu valehdella sen kummemmin.

Jotain kusaa kuitenkin lapsilla oli että tapailin jotkuta. Kysymykseen vastasin, että kyllä joo, mut suhde on sen laatuuinen, ettei siitä sen kummempaa. Lisäkysymyskin toki tuli, et onko se naimisissa johon vastasin, ettei ole, eikä avoliitossakaan/asu kenenkään kanssa yhdessä.

Sekin on makuasia että onko aikuisten lasten ny tarpeen tietää kenen kanssa vanhempi tapailee varsinkaan kun sen tapailun ei ny ollu tarkoitus sen enemmäksi muuttua eikä se tapailu ny heidän elämäänsä sen kummemmin häirinnyt, kun elelivät ja asuivat jo omillaan.

En minäkään heidän seurustelusuhteistaan heti tiennyt kuin vasta aikojen päästä kun alkoi olla sen verran vakiintunutta et ihan näytille haluttiin tuoda.

Meitä ihmisiä on niin moneksi, yks päivä oli puhetta sellaisestakin, et moni päivittää olevansa parisuhteessa heti jo parin tapaamisen jälkeen, ja saattaa tulla useitakin parisuhdepäivityksiä vuodenkin aikana., kun taas monilla jo vuosia yhdessä asuneilla ei moista parisuhdestatusta ole

Mitä tulee tuohon

"että yleensä kai petettykin kokee häpeää,"

Niin en tiedä kuinka paljon se petetty sitten tuntee häpeää, kun eiköhän sen pitäisi olla niin että sen pettäneen pitäisi hävetä. Hänhän se väärintekijä on eikä petetty.

Mutta joo, asiat ei varmaan ole niin yksinkertaisia.

Varmaan häpeää aiheuttaa petetylle koko tilanne, että niin on käynyt, petetty saattaa myös hävetä puolisoaan, kun se sellaista meni tekemään ja usein häpeä varmaan liittyy myös muihin ihmisiin, "mitä ihmisetkin sanovat" on usein kuultu lause.

Toisaalta asiaan vaikuttanee sekin, pystytäänkä yhteiselämää jatkamaan tapahtuneesta huolimatta vai jääkö petetty yksin ja mahd. pettäjä jatkaa uutta elämää sen petoskaverinsa kanssa. Voidaan kokea häpeää siitäkin. Joissain tapauksissa saattaa olla kyse ihan rakkaudestakin, rakastutaan toiseen ja halutaan elääkkin hänen kanssaan.

Itseeni liittyen, ehkei häpeä ei ollut se päällimmäisin tunne. Enimillään olin itselleni vihainen, miten saatoinkaan olla niin tyhmä, niin helposti höynäytettävissä. Toisaalta mieleen hiipii kylmyys siitä, etten tosiaankaan merkinnyt ihmisenä mitään.

Mutta siittä ny on jo niin kauan, et aika tekee tehtävänsä, ettei enää sillain aiheuta voimakkaita tunteitakaan/on päässyt tapahtuneen ylitse.

• erkkog

Se on hyväksyttävää jos ihminen oikeasti osaa ja on taitava, tietävä , niin mikäpäs siinä, hän saa korostaakin itseään, miksi hänen pitäisi pistää kynttilänsä vakan alle?

Mutta kun tyhmä ihminen rakentaa aasinsiltoja asioiden välille ja väittää olevansa kaiken aikaansaaja se on väärää korostamista. Se on ensinnäkin ärsyttävää ja se voidaan suunnata tiettyä ihmistä kohtaan jolloin se syö aidon kunnian siltä jolle kunnia kuuluisi ja antaa sen sellaiselle jolle se ei mitenkään kuulu. Olen nähnyt käytännössä kuinka tuo toimii. Päällyspäsmäri on juuri tälläinen. Se katsoo hommaa päältä osallistumatta mutta kun näkee että kun muut saavat työn valmiiksi hän juoksee kiiruusti kertomaan että työt on tehty, mitä seuraavaksi?

• erkkog

Niin, esimerkkinä äidiltäni oli sodan takia jäänyt kansakoulukin käymättä. Hänelle itensäkorostaminen oli luonnollista koska muuten hän ei olisi ollut koskaan näkyvillä. Itsensäkorostaminen on huomionhakemista kun sitä huomiota ei muuten saa. Kun he tajuavat jossakin vaiheessa että on sellaisia ihmisiå jotka saavat huomion teoillaan ja työllään ja he eivät saa, se pakottaa heidät hankkimaan huomiota vaikka valehtelemalla.

• tytäryksi
        erkkog kirjoitti:

Niin, esimerkkinä äidiltäni oli sodan takia jäänyt kansakoulukin käymättä. Hänelle itensäkorostaminen oli luonnollista koska muuten hän ei olisi ollut koskaan näkyvillä. Itsensäkorostaminen on huomionhakemista kun sitä huomiota ei muuten saa. Kun he tajuavat jossakin vaiheessa että on sellaisia ihmisiå jotka saavat huomion teoillaan ja työllään ja he eivät saa, se pakottaa heidät hankkimaan huomiota vaikka valehtelemalla.

Näin varmasti tapahtuu, mutta onko tuo itsensä korottaminen (valehteleminen) oikeutettua? Minunkin isä puhui *keskikoulukavereista* ja hänelläkään ei ollut kun kansakoulu käytynä. Ja nämä tarinat alkoivat sen jälkeen, kun muut suvun tietolähteet olivat siirtyneet ajasta ikuisuuteen. Mutta sotilaspassi paljasti sen tosiasian, minkä me lapset jo tiesimme.

• No_joo

No joo.. sinulla erkog tuollainen kiva taito kaivaa asiat esiin asioina ja erottaa jyvät akanoista. Nykyäänhän lasten kasvattajillekin on jo teroitettava että lapsille pitää laittaa rajoja ja lasten on saatava oppia mikä on oikein ja mikä väärin että sitten siellä aikuisuudessakin sen vielä taitaisivat ja tiellä pysyisivät.
        Mikä tuossa sitten minua askarruttaa hiukan?
        "Se on hyväksyttävää jos ihminen oikeasti osaa ja on taitava, tietävä , niin mikäpäs siinä, hän saa korostaakin itseään, miksi hänen pitäisi pistää kynttilänsä vakan alle?"
        Että eikös se taitava ja osaava sitten saa sen tilin ja aitoa kiitostakin ilman että sitä täytyy enempiä hehkuttaa ja aina se kunniapaikka suuna päänä saada. Kun se suuna ja päänä oleminen on ärsyttävää ja väärin jos aina sama ihminen saa kaikki pojot kaikessa. Ei se voi oikein olla sekään.
        Niinpä niin. Isoin talo ja tontti hienolla paikalla, kesämökki, hienot työt, vene, autoja, matkoja ym. ym. Siinä varmaan sitten jo tietääkin ihan kaiken mistä kahvipöydässä keskustellaan ja muut saa mutrusuuna silmät ympyrkäisinä kuunnella vain... Kuinkahan monta vuotta jaksaa tuota kukaan noista?
        Mutta sinulla erkkog jokin oma näkyskokemus tuohon asiaasi ja kirjoitat sydämestä. Onhan tuollaistakin olemassa toki.

• Diagnoosi_kaikille
        No_joo kirjoitti:

No joo.. sinulla erkog tuollainen kiva taito kaivaa asiat esiin asioina ja erottaa jyvät akanoista. Nykyäänhän lasten kasvattajillekin on jo teroitettava että lapsille pitää laittaa rajoja ja lasten on saatava oppia mikä on oikein ja mikä väärin että sitten siellä aikuisuudessakin sen vielä taitaisivat ja tiellä pysyisivät.
        "Se on hyväksyttävää jos ihminen oikeasti osaa ja on taitava, tietävä , niin mikäpäs siinä, hän saa korostaakin itseään, miksi hänen pitäisi pistää kynttilänsä vakan alle?"
        Että eikös se taitava ja osaava sitten saa sen tilin ja aitoa kiitostakin ilman että sitä täytyy enempiä hehkuttaa ja aina se kunniapaikka suuna päänä saada. Kun se suuna ja päänä oleminen on ärsyttävää ja väärin jos aina sama ihminen saa kaikki pojot kaikessa. Ei se voi oikein olla sekään.
        Niinpä niin. Isoin talo ja tontti hienolla paikalla, kesämökki, hienot työt, vene, autoja, matkoja ym. ym. Siinä varmaan sitten jo tietääkin ihan kaiken mistä kahvipöydässä keskustellaan ja muut saa mutrusuuna silmät ympyrkäisinä kuunnella vain... Kuinkahan monta vuotta jaksaa tuota kukaan noista?
        Mutta sinulla erkkog jokin oma näkyskokemus tuohon asiaasi ja kirjoitat sydämestä. Onhan tuollaistakin olemassa toki.

Mitähän tämäkin juttu narsismipalstalla tekee...
        Pelkästään nykyinen työelämä vaatii sitä, että on tuotava osaamisensa esiin vähän liiankin rehvakkaasti. Nöyryys ei kannata.
        Ne pellet, jotka puhuu mutta ei osaa, erottuu kyllä lopulta. Tai sitten niistä tulee jotain johtajia.
        Ensimmäinen tapaus huonolla itsetunnolla varustettu tai vain tyhmä pelle, toinen ehkä narsisti. Ja narsisteilla sitä itsetuntoa ei pohjimmiltaan ole lainkaan.

• Niin_kunhan
        Diagnoosi_kaikille kirjoitti:

Mitähän tämäkin juttu narsismipalstalla tekee...
        Pelkästään nykyinen työelämä vaatii sitä, että on tuotava osaamisensa esiin vähän liiankin rehvakkaasti. Nöyryys ei kannata.
        Ne pellet, jotka puhuu mutta ei osaa, erottuu kyllä lopulta. Tai sitten niistä tulee jotain johtajia.
        Ensimmäinen tapaus huonolla itsetunnolla varustettu tai vain tyhmä pelle, toinen ehkä narsisti. Ja narsisteilla sitä itsetuntoa ei pohjimmiltaan ole lainkaan.

"Mitähän tämäkin juttu narsismipalstalla tekee..."
        Niin kunhan nyt vastasin erkkugille mitä tuli tuosta mieleen. Vähän laveaa kerrontaa hänellä eikä saa oikein selvää siksi mistä kyse. Että puhuuko työstä vai mistä. Mutta niinkuin minun kommentistani käy ilmi, ihan kahvipöytäkeskusteluun viittaan, jos aina yksi on suuna päänä niin jotain vikaa siinäkin, vaikka jotain osaisikin enemmän kuin muut.
        Yleinen elämänkokemus osoittanut minulle että yleensä ihminen kuin ihminen tapaa osata tai tietää jotain mikä juuri häntä sattuu kiinnostamaan. Niin tuostapa johdan että aina suuna päänä oleva todellinen tietäjä on sitten se joka määrää myös keskustelun aiheen ja tuolloin hyvinkin voi olla kyseessä jo epätervettä määräilyä...jos nimittäin osaamisen perusteella sen suunvuoron saa.
        Työelämässä muistikuvissa hyvinkin parikin perinjuurin kakkiaista suupalttia jotka omiaan pilaamaan koko työilmapiirin aikoinaan. Sillä nyt mitään tekemistä osaamisen kanssa.

• Diagnoosi_kaikille
        Niin_kunhan kirjoitti:

"Mitähän tämäkin juttu narsismipalstalla tekee..."
        Niin kunhan nyt vastasin erkkugille mitä tuli tuosta mieleen. Vähän laveaa kerrontaa hänellä eikä saa oikein selvää siksi mistä kyse. Että puhuuko työstä vai mistä. Mutta niinkuin minun kommentistani käy ilmi, ihan kahvipöytäkeskusteluun viittaan, jos aina yksi on suuna päänä niin jotain vikaa siinäkin, vaikka jotain osaisikin enemmän kuin muut.
        Yleinen elämänkokemus osoittanut minulle että yleensä ihminen kuin ihminen tapaa osata tai tietää jotain mikä juuri häntä sattuu kiinnostamaan. Niin tuostapa johdan että aina suuna päänä oleva todellinen tietäjä on sitten se joka määrää myös keskustelun aiheen ja tuolloin hyvinkin voi olla kyseessä jo epätervettä määräilyä...jos nimittäin osaamisen perusteella sen suunvuoron saa.
        Työelämässä muistikuvissa hyvinkin parikin perinjuurin kakkiaista suupalttia jotka omiaan pilaamaan koko työilmapiirin aikoinaan. Sillä nyt mitään tekemistä osaamisen kanssa.

Eikä tuolla taas ole mitään tekemistä narsismin kanssa.
        Typeryksiä vain. Ja niitä riittää.

• Diagnoosi_kaikille

Eikä tuolla taas ole mitään tekemistä narsismin kanssa.
        Typeryksiä vain. Ja niitä riittää.

Tämän ketjun ensimmäisessä kommentissa on asiaa, jos olet tullut narskun lyttäämäksi.

• No_itsepä

Tämän ketjun ensimmäisessä kommentissa on asiaa, jos olet tullut narskun lyttäämäksi.

No itsepä aloit työelämästä puhumaan, että sitä myöden...
        Mutta nyt on jo sunnuntai, että jos huomenna työpäivä niin eiköhän ole aika pistää korkki kiinni, olet sitten narsisti tai lytätty.

• No_menin

No menin lukemaan sitä asiaa ja totesin että ensimmäinen kommentti onkin minun, vuodelta 13.
        Ja joo, joskus huomaan että siellä kun lyttäämisestäni oli vähemmän aikaa, niin noita selkeitä mielipiteitä oli paljon itselläni.
        Nyt ehkä vähän kelaisin sitä että missä sen korostamisen tekee, niin silläkin hiukan merkitystä. Että ihan joka kokoukseen ei kuitenkaan kannata mennä itseään korostamaan jos ei ole korostuksen aihetta, mutta kuka nyt niin tekisikään.
        Mutta yhtä kaikki, joskus hauska lukea näitä vanhoja ketjuja joita joku aina välillä kaivaa esiin. En muuten ole tainnut löytää vielä sellaista omaa kommenttia että ihan olisin kelkkani kääntänyt vuosien saatossa. Ei kai tämä narsistijuttu ole sitten kuitenkaan ihan hirveän kummosta kun sen alun siellä tajuaa että ihan kauheaan ihmiseen on tullut törmättyä ja että tuollaisia tosiaan on aikuisten oikesti olemassa. Sehän siin se vaikein vaihe on että sen ymmärtää tosissaan mikä se on mihin törmäsi.

• henkilötär
        No_menin kirjoitti:

No menin lukemaan sitä asiaa ja totesin että ensimmäinen kommentti onkin minun, vuodelta 13.
        Ja joo, joskus huomaan että siellä kun lyttäämisestäni oli vähemmän aikaa, niin noita selkeitä mielipiteitä oli paljon itselläni.
        Nyt ehkä vähän kelaisin sitä että missä sen korostamisen tekee, niin silläkin hiukan merkitystä. Että ihan joka kokoukseen ei kuitenkaan kannata mennä itseään korostamaan jos ei ole korostuksen aihetta, mutta kuka nyt niin tekisikään.
        Mutta yhtä kaikki, joskus hauska lukea näitä vanhoja ketjuja joita joku aina välillä kaivaa esiin. En muuten ole tainnut löytää vielä sellaista omaa kommenttia että ihan olisin kelkkani kääntänyt vuosien saatossa. Ei kai tämä narsistijuttu ole sitten kuitenkaan ihan hirveän kummosta kun sen alun siellä tajuaa että ihan kauheaan ihmiseen on tullut törmättyä ja että tuollaisia tosiaan on aikuisten oikesti olemassa. Sehän siin se vaikein vaihe on että sen ymmärtää tosissaan mikä se on mihin törmäsi.

Vanhoissa ketjuissa onkin paljon asiaa ja mielenkiintoista sellaista, joka hyödyttäisi myös nyt. Ei vaan oikein uskalla niitä nostella, kun tulee sellaista palstahuutia täällä ja en ymmärrä miksi. Ainostaan tulee mieleen sellainen, että sinne on kirjoiteltu jotakin puppua, satuilua ja sellaisen esiinnouseminen aiheuttaa itsessä sitten epätoivotunreaktion.

• Tulee_erit
        henkilötär kirjoitti:

Vanhoissa ketjuissa onkin paljon asiaa ja mielenkiintoista sellaista, joka hyödyttäisi myös nyt. Ei vaan oikein uskalla niitä nostella, kun tulee sellaista palstahuutia täällä ja en ymmärrä miksi. Ainostaan tulee mieleen sellainen, että sinne on kirjoiteltu jotakin puppua, satuilua ja sellaisen esiinnouseminen aiheuttaa itsessä sitten epätoivotunreaktion.

Tulee erityisen paljon huutia jos joku p... alkaa täyttämään vanhoja asiaa sisältäviä ketjuja sillä minä-minä-minä-jne. pupulla.
        Mutta tämä hänestä. Piste. Hän näkyy olevan poissa ja hyvä niin, suoranainen onni.

Kiitos sinne ylemmälle taholle että on näin.

• siinäratkaisu
        Tulee_erit kirjoitti:

Tulee erityisen paljon huutia jos joku p... alkaa täyttämään vanhoja asiaa sisältäviä ketjuja sillä minä-minä-minä-jne. pupulla.
        Mutta tämä hänestä. Piste. Hän näkyy olevan poissa ja hyvä niin, suoranainen onni.

Kiitos sinne ylemmälle taholle että on näin.

Tehkää uusi aloitus tästä mieltä painavasta asiasta, niin silloin ei tarvitse vanhoja, turhilla viesteillä sotkettuja ketjuja nostaa.

• Kiitos_samoin
        siinäratkaisu kirjoitti:

Tehkää uusi aloitus tästä mieltä painavasta asiasta, niin silloin ei tarvitse vanhoja, turhilla viesteillä sotkettuja ketjuja nostaa.

Kiitos samoin. Voimme siirtyä asiaan.

• annaskuulua
        Kiitos_samoin kirjoitti:

Kiitos samoin. Voimme siirtyä asiaan.

Odotetaan sitä siirtymistäsi asiaan.

• Ootpa
        annaskuulua kirjoitti:

Ootpa vänkääjä. Mikä liet. Ainkaan et tunne minua vaikka täällä olen kirjoittanut vuosia. Tämänkin ketjut aiemmat asiakommentit ovat minun.
        Mutta nyt sain sinustakin tarpeekseni ja teen oman aloituksen kun asiaan siirtyminen ei näköjään tässä ketjussa onnistu.

• Etkä_myösk
        annaskuulua kirjoitti:

Etkä myöskään tunne tätä viimevuoden ongelmakuvioita, vaan syytät minua.

• annaskuulua
        Ootpa kirjoitti:

Ootpa vänkääjä. Mikä liet. Ainkaan et tunne minua vaikka täällä olen kirjoittanut vuosia. Tämänkin ketjut aiemmat asiakommentit ovat minun.
        Mutta nyt sain sinustakin tarpeekseni ja teen oman aloituksen kun asiaan siirtyminen ei näköjään tässä ketjussa onnistu.

Sitä uutta aloitustahan tässä juuri odottelen, ettei kukaan nostele vanhoja. Mielenkiinnolla katson mitä kirjoitat siinä aloituksessasi. En tunne minkään vuoden ongelmakuvioita, joten en tässä ole syyttelemässä ketään.

• Ootpa kirjoitti:

Niin kirjoitit, että "asiaan siirtyminen ei näköjään tässä ketjussa onnistu" mikä on kyllä nhtävissä.

Mutta hieman huvittunut kyllä olen tuosta "Tämänkin ketjut aiemmat asiakommentit ovat minun.", kun ainakin lopusta näytti menineen vähemmän asialliseksi.

Mutta joo, nimimerkki "Jjlkcjnvhjkny" nosti tämän ketjun ja pysytteli komentissaan aloituksen aiheessa, mut seuraava kirjoitti sit alkoin puhumaan itselleen tärkeämmästään aiheesta joka enemmänkin liittyy uskottomuus aiheeseen. Että käytetäänhän tätä palstaa/aihealuetta toki oman elämän kipukohtien esiin tuomiseenkin.

No jatkoksi sitten tuli mm. sanoilla saivartelua, mihin itsekin osallistuin, kun ny huvitti sillä hetkellä semmonenkin.

Mutta joo, hiljaista on nykyään, sen verta mitä muualtakin olen vilkaissut niin näyttää siltä, ettei narsismi aiheena ei ole enää kiinnostava kuin takavuosina jaa tää palsta ny varsinkaan tuskin ketään on suuremmin kiinnostanut viime vuosina, niin outoa on täällä ollut.

Mutta mikä tosiaan estää tekemästä uusiakin tämänkaltaisia/yleisluontoisia aloituksia aiheista jotka tavalla tai toisella liittyvät osaksi narsismiin. Narsimista niinkuin mistä muusta tahansa aiheesta voi keskustella niinkin, ettei ole ketään nimettyä/tiettyä narsistia.

• Tarkoitin_tietenkin

Klo 14.14.
        "Ootpa vänkääjä. Mikä liet. Ainkaan et tunne minua vaikka täällä olen kirjoittanut vuosia. Tämänkin ketjut aiemmat asiakommentit ovat minun.
        Mutta nyt sain sinustakin tarpeekseni ja teen oman aloituksen kun asiaan siirtyminen ei näköjään tässä ketjussa onnistu."
        Tarkoitin tietenkin että tämänkin ketjun USEAT asiakommentit ovat minun, siis tuolta aiemmilta vuosilta.
        Taas hyvä esimerkki siitä miten provosoituessaan voi jo tiputella tärkeitä sanoja repliikeistään ja asiat saa ihan uuden merkityksen.

• Tarkoitin_tietenkin kirjoitti:

Klo 14.14.
        "Ootpa vänkääjä. Mikä liet. Ainkaan et tunne minua vaikka täällä olen kirjoittanut vuosia. Tämänkin ketjut aiemmat asiakommentit ovat minun.
        Mutta nyt sain sinustakin tarpeekseni ja teen oman aloituksen kun asiaan siirtyminen ei näköjään tässä ketjussa onnistu."
        Tarkoitin tietenkin että tämänkin ketjun USEAT asiakommentit ovat minun, siis tuolta aiemmilta vuosilta.
        Taas hyvä esimerkki siitä miten provosoituessaan voi jo tiputella tärkeitä sanoja repliikeistään ja asiat saa ihan uuden merkityksen.

Niin vastasit tuollon 14,14 jonkun kommenttiin, että

Tässä ny sitten kommentoit että

"Tarkoitin tietenkin että tämänkin ketjun USEAT asiakommentit ovat minun, siis tuolta aiemmilta vuosilta.
        Taas hyvä esimerkki siitä miten provosoituessaan voi jo tiputella tärkeitä sanoja repliikeistään ja asiat saa ihan uuden merkityksen."

Ihan ny en ymmärtänyt, mielestäsi en tiputellut kommentistasi mitään pois omassa vastauksessani, mutta itse ny lisäsit siihen sanan USEAT

Mutta joo, vilkaisin uutta aloitusta itsensä korostamisesta , eikä se ny vaikuttanut mun silmään se erityisen asialliselta

• En_sano

Niin vastasit tuollon 14,14 jonkun kommenttiin, että

Tässä ny sitten kommentoit että

"Tarkoitin tietenkin että tämänkin ketjun USEAT asiakommentit ovat minun, siis tuolta aiemmilta vuosilta.
        Taas hyvä esimerkki siitä miten provosoituessaan voi jo tiputella tärkeitä sanoja repliikeistään ja asiat saa ihan uuden merkityksen."

Ihan ny en ymmärtänyt, mielestäsi en tiputellut kommentistasi mitään pois omassa vastauksessani, mutta itse ny lisäsit siihen sanan USEAT

Mutta joo, vilkaisin uutta aloitusta itsensä korostamisesta , eikä se ny vaikuttanut mun silmään se erityisen asialliselta

En sanonutkaan että sinä olet mitään tiputtanut. Itseäni ihan tarkoitin passiivi-ilmauksella, että yleisemmässäkin mielessä noin voi käydä...

"Mutta joo, vilkaisin uutta aloitusta itsensä korostamisesta , eikä se ny vaikuttanut mun silmään se erityisen asialliselta "
        Kovasti tänään ollaan vain arvostelevalla päällä. Että mitä siis tarkoitat? Miten tuo asia olisi pitänyt muotoilla että se olisi ollut asiallisempi? Vai pitäisikö tuollaiset asiat sivuuttaa kokonaan että ystävä on muuttunut täysin narsistiseksi...?
        Eli pystytkö/haluatko kommentoida syvemmin kun vain tykkää-ei tykkää akselilla?

• vieläkinmielessä

Eihän tuossa uudessa aloituksessa haettu muuta kuin joukkovoimaa ex ystävän halventamiseen.

• Niin_olinko
        vieläkinmielessä kirjoitti:

Eihän tuossa uudessa aloituksessa haettu muuta kuin joukkovoimaa ex ystävän halventamiseen.

Niin, olinko se siis minä joka riisuin hänet ja pakotin menettämään keskustelukykynsä?
        Mitä muuta tiedät minusta ja hänestä?

• Sinä_aj
        vieläkinmielessä kirjoitti:

SINÄ ajattelet noin. Ajattelu on omaasi ja projisoit ajatuksesi minuun.
        Minun tarkoitukseni ei ole halventaa yhtään ketään. Ihan olisin toivonut että kyseinen henkilö olisi pitänyt itsensä kunniassa... Kun sitten tuntui kuitenkin olevan pahoillaan että ystävyytemme kaatui.
        Mutta minut on niin usein mitattu väärin. Tullaan ikäänkuin tönimään ja sitten hämmästytään että tulee takaisintöytäisy?

Ei mene keskustelut syvemmälle tässä näköjään.

• vieläkinmielessä
        Niin_olinko kirjoitti:

Niin, olinko se siis minä joka riisuin hänet ja pakotin menettämään keskustelukykynsä?

Tiedän sen mitä tänne kirjoitat. Mikä sinua vuosien takaisessa jutussa vieläkin puhuttaa? Tuo se on narsistista, kun ei kykene jättämään taakseen sitä, kun on jostain asiasta jäänyt jutussa hävinneen olotilan.

• En_sano kirjoitti:

En sanonutkaan että sinä olet mitään tiputtanut. Itseäni ihan tarkoitin passiivi-ilmauksella, että yleisemmässäkin mielessä noin voi käydä...

"Mutta joo, vilkaisin uutta aloitusta itsensä korostamisesta , eikä se ny vaikuttanut mun silmään se erityisen asialliselta "
        Kovasti tänään ollaan vain arvostelevalla päällä. Että mitä siis tarkoitat? Miten tuo asia olisi pitänyt muotoilla että se olisi ollut asiallisempi? Vai pitäisikö tuollaiset asiat sivuuttaa kokonaan että ystävä on muuttunut täysin narsistiseksi...?
        Eli pystytkö/haluatko kommentoida syvemmin kun vain tykkää-ei tykkää akselilla?

No jos nyt oikein ymmärsin, kun ketjua vilkaisin, niin kyse oli enimillään ex- ystävän ulkonäöstä ja vaatetuksesta, joko vaatteiden kalleudesta tai niiden vähyydestä. Näytti siellä vielä olleen lisäksi puhetta hiusten pöyhimisestä ja pepun pyörittämisestäkin.

Anteeksi ny vaan, mutta en ole moiseen puheisiin reality elämässä törmännyt. Jotensakin aivan hassua ja lapsellista , onks noin typerä naisia oikeasti olemassa. Varsinkin jos moiset asiat ex- ystävän vaatetus, hiusten pöyhiminen ja pepun pyöritys vaivaa vielä vuosien kuluttuakin.

Että tämmöstä, itse kysyit ja minä vastasin

• otitkoitseesi
        Niin_olinko kirjoitti:

Eihän tässä ole ollut kyse kuka on riisunut, tai pakottanut johonkin. Miksi käännät puheen väärään suuntaan?

• Nyt_nip

No jos nyt oikein ymmärsin, kun ketjua vilkaisin, niin kyse oli enimillään ex- ystävän ulkonäöstä ja vaatetuksesta, joko vaatteiden kalleudesta tai niiden vähyydestä. Näytti siellä vielä olleen lisäksi puhetta hiusten pöyhimisestä ja pepun pyörittämisestäkin.

Anteeksi ny vaan, mutta en ole moiseen puheisiin reality elämässä törmännyt. Jotensakin aivan hassua ja lapsellista , onks noin typerä naisia oikeasti olemassa. Varsinkin jos moiset asiat ex- ystävän vaatetus, hiusten pöyhiminen ja pepun pyöritys vaivaa vielä vuosien kuluttuakin.

"Mutta joo, vilkaisin uutta aloitusta itsensä korostamisesta , eikä se ny vaikuttanut mun silmään se erityisen asialliselta"
        Nyt niputat vähän kaiken, pepun pyöritykset sun muut...
        Ystäväni ulkonäöstä en ole sanonut halaistua sanaa. Vaatetuksesta puhuminen on toisille tosiaan arkipäivää ja toiset ei halua vaatteista puhua ehkä muuta kuin että miten pitävät vettä ja ovatko lämpimiä...
        Uusi aloitus... Mitä se pitää sisällään, aloituksen tai sitä seuraavat räkänokkaiset kommentit?

• Että_sikäli

"Anteeksi ny vaan, mutta en ole moiseen puheisiin reality elämässä törmännyt. Jotensakin aivan hassua ja lapsellista , onks noin typerä naisia oikeasti olemassa."
        Että sikäli anteeksipyyntösikin osuu nyt vähän väärään nilkkaan. En ole vastuussa kenekään typeryydestä ja vielä vähemmän siitä mikä kukakin typeräksi kokee.
        Jospa ensi kerralla lukisit ennenkuin ainakaan minua käyt torumaan.

• Että_sikäli kirjoitti:

"Anteeksi ny vaan, mutta en ole moiseen puheisiin reality elämässä törmännyt. Jotensakin aivan hassua ja lapsellista , onks noin typerä naisia oikeasti olemassa."
        Että sikäli anteeksipyyntösikin osuu nyt vähän väärään nilkkaan. En ole vastuussa kenekään typeryydestä ja vielä vähemmän siitä mikä kukakin typeräksi kokee.
        Jospa ensi kerralla lukisit ennenkuin ainakaan minua käyt torumaan.

Niin kommentoin, ettei uuden aloituksen sisältö vaikuttanut minusta asialliselta. Joka aiheutti vastakysymyksen

"Eli pystytkö/haluatko kommentoida syvemmin kun vain tykkää-ei tykkää akselilla? "

Johon sitten vastasin

Kannattaa ehkä miettiä toiste kantsiiko kysyä jos jo ensimmäisessä kommentissa tuo esille,
        " eikä se ny vaikuttanut mun silmään se erityisen asialliselta"

• Aivan_

Niin kommentoin, ettei uuden aloituksen sisältö vaikuttanut minusta asialliselta. Joka aiheutti vastakysymyksen

"Eli pystytkö/haluatko kommentoida syvemmin kun vain tykkää-ei tykkää akselilla? "

Johon sitten vastasin

Kannattaa ehkä miettiä toiste kantsiiko kysyä jos jo ensimmäisessä kommentissa tuo esille,
        " eikä se ny vaikuttanut mun silmään se erityisen asialliselta"

Aivan. Uusi aloitus, mutta ei se nyt minun vikani ole mitä siihen muut on kommentoineet. Tarkoitin tietenkin kysyä mikä minun aloituskommentissani pisti silmään.
        Joo, itsekin noita jatkoja nyt arvostelin lapselliseksi, vaikkakin eri sanoin. Ei niissä ole keskustelunaiheeksi.

• erkkog
        No_joo kirjoitti:

No asia on pääosin näin, ne jotka taitavat ja osaavat eivät yleensä nosta itseään vaan heidän työnsä ja toitonsa tekevät sen heidän puolesta. Jos se heidän tekemä työ vain huomataan. Mutta usein jos he itse kertovat mitä ovat saaneet aikaan, se on todellista, mutta monien mielestä ärsyttävää. Heitä pidetään itsensä korottajina. Itse myös olen joutunut tilanteeseen, jossa olemalla hiljaa menetät kunnian tekemästäsi työstä ja se meneekin sille joka ennättää sanoa sen olevan hänen ansioita. Kun en saanut suutani auki sillä hetkellä, kunnia tekemästäni työstä meni sellaiselle, joka ei ollut siinä lainkaan oikeasti mukana.

Sanotaanko että joku joka lapioi kilometrin polkua umpihankeen ei kehu työllään lainkaan, mutta toinen joka lapioi vain metrin kehuskelee sillä koko elämänsä ajan, suurennellen asiaa niin että lopuksi hän tehty puheissaan sitä polkua 2km. Noin se etenee...

• Jjlkcjnvhjk
        erkkog kirjoitti:

No asia on pääosin näin, ne jotka taitavat ja osaavat eivät yleensä nosta itseään vaan heidän työnsä ja toitonsa tekevät sen heidän puolesta. Jos se heidän tekemä työ vain huomataan. Mutta usein jos he itse kertovat mitä ovat saaneet aikaan, se on todellista, mutta monien mielestä ärsyttävää. Heitä pidetään itsensä korottajina. Itse myös olen joutunut tilanteeseen, jossa olemalla hiljaa menetät kunnian tekemästäsi työstä ja se meneekin sille joka ennättää sanoa sen olevan hänen ansioita. Kun en saanut suutani auki sillä hetkellä, kunnia tekemästäni työstä meni sellaiselle, joka ei ollut siinä lainkaan oikeasti mukana.

Sanotaanko että joku joka lapioi kilometrin polkua umpihankeen ei kehu työllään lainkaan, mutta toinen joka lapioi vain metrin kehuskelee sillä koko elämänsä ajan, suurennellen asiaa niin että lopuksi hän tehty puheissaan sitä polkua 2km. Noin se etenee...

Itsensä korostava on rehvakkaan sisar ja ylpee, ei itsensä korostaminen oo, "mää oon tehny tommosen", ja itsensä pitäminen korkealla on, "et sää mun taitoihin pysty", tosin jotkut voi potkiakin toista eteen päinkin sillä. Selvä itsensä korostamista on, "mää oon nähny maailmaa Jussi", voi tulla yhtäkkiä pienenä hyökkäysenä, tommeonen voi just sillon kicksauttaa sitä mikä sanoo noin, typerää käytöstä, itse suosin että kannattaa välttää itsensä korostavia tyyppejä, en katto mukavaks. Itsensä korottaminen voi mennä jopa kilpailu henkiseks, laitetaan kokoajan paremmaks, sekin on typerää.

• Alun_kysymyk

"Millainen itsensä korostaminen on hyväksyttävää ja millainen ei?

Mitä ongelmaa tähän voi sisältyä? Onko ongelmaa enemmän korostajassa vai katsojassa?"

Alun kysymyksiin löytyi vastauskin vuosien kuluttua.
      Siis riippuu katsojasta onko ongelma korostajassa vai katsojassa.
      Ainakin ongelma on silloin katsojassa silloin kun katsoja olen minä.

Hiiuli hei!

• Minun_vast

Minun vastaukseni ei olisi mustavalkoinen, kuten alun kysyjä olettaakin kysymyksessään että voi kysyä millainen korostaminen.
        Eli minusta on hyvän maun rajoissa, miten on. Minusta kannattaa ottaa huomioon onko korostus toisia lyttäävää ja ennen kaikkea, onko lytättävissä joukossa joitain joiden kanssa haluaisi tulevaisuudessakin olla väleissä.
        Mikäli siis korostaja on niin narsistinen, että korostaminen on ongelmallista. MInä luullakseni pysyn hyvän maun rajoissa useimmiten.

• Ystävällä oli koko kämppä täynnä itsestään erilaisia pullistelu kuvia...ampu sitten itsensä jossain välin.

• Jjlkcjnvhjk

Ite en ainaka tykkää, jos ihiminen rupee korostaan itseään, ei mua kiinnosta jos joku korostaa itseään, he voivat ruveta vähätteleen muita ja alentaan, typerää käytöstä, ei musta saa kaveria itsensä korostava, musta sitä ei pitäs tehdä edes leikilläänsäkä.

• Anonyymi

Oon ite kohdannu muutamia mitkä on korostanee itseään, itsensä vähättely on enemmän rehellisyyttä, kyl itsensä korostus voi olla merkki rehvakkuudesta tai jotain suosion kalastelua yritetään. Kyl mulle rehvakas on kusipään lokeroon menevä ihmis-piirre, kyl ihmisen täytyis ymmärtää tajuta tasa-arvo, eikä käyttäytyä ku kusipää.

• Anonyymi

Käykää maahanmuuttopalstalla katsomassa Valuuttakauppias Moktar.Gubta

• Anonyymi

Huonoja juttuja on jos kehut itseäsi eikä se ole totta tai vielä pahempaa vertaat itseäsi toiseen ja ylennät itsesi ja haukut toista. Normaalilla ihmisellä ei ole tarvetta kehua itseään ja ylistää. Se on aina merkki jostain viasta joko itseluottamuksessa tai luuloissa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3545
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1886
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1578
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      1002
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      968
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      833
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      824
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe