Minua harmittaa se, että täällä usein väitetään halpalentoyhtiöiden viime hetkellä varattujen lentojen olevan muka hinnaltaan samaa luokkaa kuin perinteistenkin lentoyhtiöiden hinnat.
Tämä ei pidä paikkaansa, koska perinteiset yhtiöt lähtevät liikkeelle siitä ajatuksesta, että viime hetken matkustustarve syntyy lähinnä työnsä puolesta matkustaville ja heille ei missään nimessä haluta tarjota erikoishintaisia lippuja. Tästä johtuen myös itse lentonsa maksavat joutuvat kiskonnan uhriksi. Tein vertailun lennoista Helsinki-Lontoo-Helsinki. Vastaavanlaisia vertailuja voisi tehdä myös lennoista muihin kohteisiin, joihin Suomesta on halpalentoyhteyksiä (Saksa, Tukholma ja pian myös Riika).
Tarkistin Helsinki-Lontoo-Helsinki lentojen hinnat Finnairilta, BA:lta, SAS:lta ja Ryanairilta (Ryanair Tampereelta). Valitsin Finnairilta,BA:lta ja SAS:lta halvimman ko. päivänä tarjolla olevan lennon. Muut lennot olivat vieläkin kalliimpia. Hinnat kyseisten yhtiöiden omien sivujen varaussysteemeistä.
Tulos on seuraava:
Helsinki-Lontoo-Helsinki
(Hintatiedot tilanne 8.9. klo 19.00)
menolento: 9.9.
paluulento 10.9.
RYANAIR 315,61 e (lennot Tampereelta)
BRITISH AIRWAYS 648,41 e
SAS 1018 e
FINNAIR 1182 e
(Hintoihin sisältyy verot, maksut, korvaukset, palvelumaksut ja mahdolliset polttoainelisämaksut.)
Hintaero halvimman ja kalleimman välillä on HUIKEA!!!
Hintavertailu: lennot Lontooseen
13
1233
Vastaukset
- SRu
Hyvä vertailu. Jostain ihmeellisestä syystä näillä muilla vertailijoilla on tarve kaivaa aina halpalentoyhtiön (tai myös Blue1:n) kallein mahdollinen lento ja verrata sitä Finnairin halpaan lentoon ja päivitellä kuinka ne muut yhtiöt harrastavat kiskontaa.
- J_M
Hei,
tunnettua on (valitettavasti vielä ei kaikille ihmisille) että monien lentoyhtiöiden varausjärjestelmät (=ei halpalentoyhtiöt) eivät anna parasta mahdollista hintaa. Kannattaa siis soittaa matkatoimistoihin ja kysyä hintaa. Kokeilin varata lentoa Lontooseen 11.9. ja paluu 12.9. Halvin oli SAS 266 euroa. SAS oli 9.9. lähdöllä ja 10.9. paluulla 1190 euroa business-luokassa.
Finnairilla lähtö 10.9. ja paluu 11.9. oli 494 euroa veroineen (matkapörssi). Matkatoimistosta suoraan kysyttynä saa varmaankin vielä halvemman hinnan. Hintaeroa tosiaan on n. 180 euroa, mutta pienellä vaivalla sitä on vielä mahdollista pienentää. Tosiasiassa aika harvalla (lukuunottamatta työmatkat) on tarvetta lähteä seuraavana päivänä eurooppaan, mutta vaihtoehtoja toki on, myös halpalentoyhtiöt.- Hahahn
Olet J_M varmaan osittain oikeassa. Toisaalta taas hakemasi hinta SAS:lle ei oikein ole vertailukelpoinen, koska kyseessä on lauantai meno ja sunnuntai paluu. Väliin tulee siis lauantain ja sunnuntain välinen yö, joka aina pudottaa hintaa huomattavasti. Samoin on Finnairin lennon laita. Siinä sinulla meno on pe ja paluu la. La-su ei ole liikematkustajia ja lennot yritetään saada täyteen vapaa-ajan matkustajista. Varsinkin sunnuntain paluut Euroopasta ovatkin hyvin täysiä kaikilla lentoyhtiöillä.
Matkatoimistoista suoraan varattaessa (esim. puhelimitse) tulee kuitenkin muistaa, että he lisäävät lippujen hintoihin melko korkeat varauspalkkiot. Lentoyhtiöt kun eivät enää nykyisin maksa lipuista palkkiota matkatoimistoille. Mielestäni halvimmat hinnat voi saada nettimatkatoimistojen on line varauksista (esim. ebookers) mutta kovin halpoja hintoja ei niiltäkään saa viime hetkellä keskellä viikkoa tapahtuviin pikamatkoihin ja hyvissä ajoin varatessa niiden hinnat ovat usein kalliimpia kuin suoraan lentoyhtiön on line varauksista ostettaessa.
Se mitä yritän aina korostaa on, että lentoyhtiöt kannattaa kilpailuttaa ja valita sitten itselle sopivin vaihtoehto.
Isot hintaerot ovat tosiasia. - liidokki
Hahahn kirjoitti:
Olet J_M varmaan osittain oikeassa. Toisaalta taas hakemasi hinta SAS:lle ei oikein ole vertailukelpoinen, koska kyseessä on lauantai meno ja sunnuntai paluu. Väliin tulee siis lauantain ja sunnuntain välinen yö, joka aina pudottaa hintaa huomattavasti. Samoin on Finnairin lennon laita. Siinä sinulla meno on pe ja paluu la. La-su ei ole liikematkustajia ja lennot yritetään saada täyteen vapaa-ajan matkustajista. Varsinkin sunnuntain paluut Euroopasta ovatkin hyvin täysiä kaikilla lentoyhtiöillä.
Matkatoimistoista suoraan varattaessa (esim. puhelimitse) tulee kuitenkin muistaa, että he lisäävät lippujen hintoihin melko korkeat varauspalkkiot. Lentoyhtiöt kun eivät enää nykyisin maksa lipuista palkkiota matkatoimistoille. Mielestäni halvimmat hinnat voi saada nettimatkatoimistojen on line varauksista (esim. ebookers) mutta kovin halpoja hintoja ei niiltäkään saa viime hetkellä keskellä viikkoa tapahtuviin pikamatkoihin ja hyvissä ajoin varatessa niiden hinnat ovat usein kalliimpia kuin suoraan lentoyhtiön on line varauksista ostettaessa.
Se mitä yritän aina korostaa on, että lentoyhtiöt kannattaa kilpailuttaa ja valita sitten itselle sopivin vaihtoehto.
Isot hintaerot ovat tosiasia.Vaikuttaiskohan hintoihin vähän myös lentojen varaustilanne?! Jos haetaan tietylle päivälle, juuri sen päivän lento voi olla niin täynnä että jäljellä on esim. enää vain kalleinta economy-hintaa. Kaikkia paikkoja kun ei tod. myydä sillä tarjoushinnalla. Alin hinta ko. reitillä voi olla jotain ihan muuta..
- Moupi
Korjauksena tuohon hintavertailuun haluan mainita seuraavaa: kun vertaa hintoja, ei IKINÄ kannata ottaa paluupäiväksi seuraavaa päivää - silloin hinta on korkeimmillaan. Kun lennot valitsee hyvin, British Airwaysin reittihinnat ovat todella halvat. Laittaa lähtöpäiväksi esim 25.9. ja paluupäiväksi 1.10., niin summaksi tulee vain 273,41 euroa sis. verot! Olen itse lentänyt nuo lennot, ja suosittelen tätä vaihtoehtoa lämpimästi. Voitte itse kokeilla www.ba.comissa.
- Moupi
Joo, näinhän se taas on kun lukee alkuperäisen viestin huonosti. Joka tapauksessa, jos haluatte naattia halvat ja luotettavat lennot hyvällä palvelulla, BA is the way to go.
- VERTAILUISTA
Moupi kirjoitti:
Joo, näinhän se taas on kun lukee alkuperäisen viestin huonosti. Joka tapauksessa, jos haluatte naattia halvat ja luotettavat lennot hyvällä palvelulla, BA is the way to go.
Muistakaa myäs ajatella omilla aivoilla.
Jos joku on joskus saanut maailman halvimmat
lennot niin ei tarkoita että itse saisi
myös samasta yhtiöstä.
Haltalentoyhtiö on halva vain ajoissa
varattuna, toisinaan perinteisiltä saa
äkkilähdönkin tarjouksessa halvalla.
Kesällä Finnairilla oli tosi hyviä tarjouksia
tällä hetkellä tosin ei paljoakaan mutta taas
tulee.
Myös matkatoimistoista kannattaa kysyä.
Itse tutkin SASsin ja BLUE1:n netistä
Köpiksen lentojen hintoja ja Kohdematkoilla
oli halvempi hinta kuin netissä. - vertailijalle
VERTAILUISTA kirjoitti:
Muistakaa myäs ajatella omilla aivoilla.
Jos joku on joskus saanut maailman halvimmat
lennot niin ei tarkoita että itse saisi
myös samasta yhtiöstä.
Haltalentoyhtiö on halva vain ajoissa
varattuna, toisinaan perinteisiltä saa
äkkilähdönkin tarjouksessa halvalla.
Kesällä Finnairilla oli tosi hyviä tarjouksia
tällä hetkellä tosin ei paljoakaan mutta taas
tulee.
Myös matkatoimistoista kannattaa kysyä.
Itse tutkin SASsin ja BLUE1:n netistä
Köpiksen lentojen hintoja ja Kohdematkoilla
oli halvempi hinta kuin netissä.Eipä taida KMK:lla olla omia kiintiöitä sassin lennolle ;) Jollei sitten palvelumaksu jää alhaisemmaksi mitä kyllä epäilen..
- vertailu
vertailijalle kirjoitti:
Eipä taida KMK:lla olla omia kiintiöitä sassin lennolle ;) Jollei sitten palvelumaksu jää alhaisemmaksi mitä kyllä epäilen..
KMK lla lennot Köpikseen palvelumaksuineen
alle 200 euroa ja vertasin niin SASsin
ja BLUE1 nettisivujen kautta yli 300 euroa
samoina päivinä.
Yllätti kyllä mutta kai niillä oli joku
kiintiö ?
Köpis oli KMKn kampanjassa. - Hahahn
Kyse hintavertailussani olikin siitä, että pitää palata keskellä viikoa takaisin ilman että paluu on aikaisintaan viikonloppuna. Tällöin Ryanair päihittää kaikki muut viime hetken varauksissakin. Ja aina. Perinteisillä lentoyhtiöillä halvimpiin varausluokkiin edellytetään aina oleskelua kohteessa pe-la tai la-su välinen yö.
Jos voi palata esim. la tai su, voi perinteinen yhtiö olla halvempi vaihtoehto viime hetken varauksissa. Ryanairin koneet ovat 100% täynnä viikonloppuisin, joten sillä ei ole yleensä enää mitä myydä. Viikonlopun halvimat lennot (alk. esim. 20-30 e/suunta) varataan jo hyvissä ajoin täyteen. Jos jäljellä on vain muutama paikka, niitä ei kannata lahjoittaa. Halvimmat hinnat Ryanairilla on tiistaisin ja keskiviikoisin.
Mielestäni muuten 270 e Lontoon lennoista on aika paljon. Itse olen jo kaksi kertaa lentänyt edestakaisin Ryanairilla Lontooseen viikonloppuisin ja meno-paluustani olen maksanut n. 80 euroa kaikkine maksuineen . Olen varannut ajoissa! - miettinen
vertailu kirjoitti:
KMK lla lennot Köpikseen palvelumaksuineen
alle 200 euroa ja vertasin niin SASsin
ja BLUE1 nettisivujen kautta yli 300 euroa
samoina päivinä.
Yllätti kyllä mutta kai niillä oli joku
kiintiö ?
Köpis oli KMKn kampanjassa.Kannattaa harjoitella netin käyttöä, siellä on halvimmat hinnat. Ei KMK voi kampanjoida oma keksimillään hinnoilla, kyllä ne määritellään lentoyhtiöissä.. Niin ja teit hintavertailut tietysti ihan samanaikaisesti, maailmanlaajuisesta systeemistä kun viimeset halvat (tarjous)paikat voi hävitä puolessa minuutissa.
- KMK
miettinen kirjoitti:
Kannattaa harjoitella netin käyttöä, siellä on halvimmat hinnat. Ei KMK voi kampanjoida oma keksimillään hinnoilla, kyllä ne määritellään lentoyhtiöissä.. Niin ja teit hintavertailut tietysti ihan samanaikaisesti, maailmanlaajuisesta systeemistä kun viimeset halvat (tarjous)paikat voi hävitä puolessa minuutissa.
Tarkastettu netistä ennen ja jälkeen KMK:n.
Matkatoimistoilla muuten on omia diilejään
toisinaan lentoyhtiöiden kanssa.
Ainakin eBookersilla on sellainen käytäntö
että ostavat ennakkoon hyvillä alennuksilla
sellaisia lentoja jotka tietävät varmasti myyvänsä
ja saavat ne sitten omilla "tukku"hinnoillaan. - KM-Kalevalla
KMK kirjoitti:
Tarkastettu netistä ennen ja jälkeen KMK:n.
Matkatoimistoilla muuten on omia diilejään
toisinaan lentoyhtiöiden kanssa.
Ainakin eBookersilla on sellainen käytäntö
että ostavat ennakkoon hyvillä alennuksilla
sellaisia lentoja jotka tietävät varmasti myyvänsä
ja saavat ne sitten omilla "tukku"hinnoillaan.Olen kysynyt Kohdematkoilta, onko heillä omia kiintiöitä. Vastaus oli EI OLE. Varaavat suoraan Amadeuksesta, mutta heillä on omia sopimushintoja tiettyihin varausluokkiin. Saatavuus riippuu yleisestä varaustilanteesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362799Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs192605100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432298Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo391666Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511575- 381503
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 341281
- 261181