Miten käytännössä pienennetään työmarkkinatuen veroprosenttia.? Onnistuuko kätevästi netissä vai pitääkö seilata virastosta toiseen papereita hakemassa.?
Mulla on tilanne se että kohta alkaa työmarkkinatuki pyöriä ja minulla ei ole tänä vuona ollut muita veronalaisia tuloja, joten se perusprossa ( 20 % ? ) on liian korkea tän vuoden lopuksi.
Tiedän että rahat saisi papalutuksena joskus mutta siis mieluiten ottaisin nyt enemmän käteen loppuvuoden.
Veroprosentin pienentäminen /työtön
33
17176
Vastaukset
- NottaSoon
"Miten käytännössä pienennetään työmarkkinatuen veroprosenttia.?"
Ei mitenkään kuin vasta lopullisesta verotuksesta näet lopullisen veroprosenttisi.
Työmarkkinatuen verotusta säätelee laki, joten se on tuon 20% kunnes toisin määrätään. - 20% > 5%
Työttömän veroprosenttia pienennetään MENEMÄLLÄ TÖIHIN :D
Töissä käyvällä samasta bruttotulosta menee huomattavasti vähemmän veroa ;) - Verokysymys
Onko tietoa vai arvailua?
Siitä olen satavarma että joskus toistakymmentä vuotta sitten kun viimeksi moista etuuutta sain niin taatusti työtömyyskorvauksen veroprosenttia myös sai viritellä alaspäin anomuksella vaikka sitä ei moni tiennytkään.
Tietysti on paljon on aikaa välissä ja voi olla asia niinkin että ei enää onnistu.
Tokihan sen asian selvittelen viralliselta taholta kun hakemusta väännän mutta lämmittelykysymyksenä näin foorumilta ensin.. - NottaSoon
" Työmarkkinatuen verotus
Työmarkkinatuki on veronalaista tuloa, josta tehdään 20 %:n ennakonpidätys.
Työmarkkinatukea verotetaan verolakien määräämällä tavalla. Vaikka tuki on pienempi kuin palkka, ennakonpidätysprosentti ei välttämättä pienene. Tämä johtuu siitä, että tuesta ei voi tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkkatulosta.
Jos sinulla on työttömyysaikana satunnaisia tai osa-aikatyöstä saatuja tuloja, tarkista ennakonpidätysprosentti veroprosenttilaskurilla osoitteessa www.vero.fi/verolaskuri."
http://www.kela.fi/tyomarkkinatuki_verotus
No voisi olla kuitenkin mahdollista saada työmarkkinatuen verotukseen vähennystä kunnallisveron perusvähennyksen perusteella (muistanko oikein nimikkeen). Tuollahan veronpalautus määräytyy loppuvuodesta. Mutta tuon vähennyksen tekee verottaja. - Verokysymys
Päivittelen tähän ketjuun aikanaan kun tiedän miten kävi..
Silloin kauan aikaa sitten muistelen että homma meni niin että menin verotoimistoon, jossa pyysin laskemaan tarkan veroprosentin työttömyysturvalle ja se oli vähän pienempi kuin se perusprosentti. Sen lapun kiikutin sitten Kelaan,
Nythän minulla on vielä se erikoisuus että minulla latin latia veronalaisia tuloa tälle vuodelle vielä, joten veroalennus voi olla huomattavakin jos siis onnistuu..
Aika näyttää kuin käy - 167-176
Alensin viime vuoden lopulla veroprosenttia 2% (kahteen porosenttiin) loka-marraskuuksi. Onnistuu ihan hyvin netissä ja laittoivat uuden verokortin suoraan Kelalle. Ei tarvinnut virastoissa käydä ollenkaan.
Pitää vaan pyytää uusi sosiaalietuuksien verokortii, muistaakseni se oli tuon niminen. Jotenkin oli vähän hankalasti piilotettu sinne asiointipalveluun, mutta löysin sen silti. Pitää kirjautua asointipalveluun esim. verkkopnkin tunnuksilla.
http://www.vero.fi/
Nimim. "NottaSoon" Ei pitäisi kommentoid asiaa jos ei tiedä totuutta.
Ja jätit sitten kertomatta tuon: " Muutosverokortti sosiaalietuuksia varten
Tarvittaessa voit hakea muutosverokortin sosiaalietuuksia varten osoitteessa www.vero.fi/verokortti. Verohallinto toimittaa pyydettäessä muutosverokortin suoraan Kelaan." Eikö totuus miellytä?
Nimim. "20% > 5%". Tuo kertomasi asia on kyllä kaikkien tiedossa eikä se ole niin helppoa kun kuvittelet.- NottaSoon
Tuskinpa pelkästään työmarkkinatukeen tuon alennetun veroprosentin sait.
- 167-176
NottaSoon kirjoitti:
Tuskinpa pelkästään työmarkkinatukeen tuon alennetun veroprosentin sait.
Kyllä sain, alkuvuodesta oli palkkatuloja mutta sen alen aikana, loka-joulukuussa, vain työmarkkinatuki.
- tietoavailla
kattelin noita sivuja ja en löytänyt paikkaa mistä veroprosentti muutetaan??? löytyisikö yksityiskohtainen ohje,24.4 loppuivat siis työt ja prosentti oli 10.5 ja nyt korvauksilla se 20prosentti,onnistuis varmaan lasku?
.... - MyöhäistäOnNyhjäistä
tietoavailla kirjoitti:
kattelin noita sivuja ja en löytänyt paikkaa mistä veroprosentti muutetaan??? löytyisikö yksityiskohtainen ohje,24.4 loppuivat siis työt ja prosentti oli 10.5 ja nyt korvauksilla se 20prosentti,onnistuis varmaan lasku?
....Verovuosi on loppumaisillaan, että ei ole enään aikaa tehdä verovähennystä. Siis tuo ennakonvähännys olisi pitänyt tehdä toukokuun alusta.
- TotaNoin
MyöhäistäOnNyhjäistä kirjoitti:
Verovuosi on loppumaisillaan, että ei ole enään aikaa tehdä verovähennystä. Siis tuo ennakonvähännys olisi pitänyt tehdä toukokuun alusta.
"Verovuosi on loppumaisillaan, että ei ole enään aikaa tehdä verovähennystä. Siis tuo ennakonvähännys olisi pitänyt tehdä toukokuun alusta. "
Saattaa ollakin niin, että verovähennyksen voi saada vielä tammikuulle, jos verovuosi päättyy tammikuussa. Eli minulla ei ole nyt tietoa, minä kuukautena suomessa verovuosi alkaa loppuu.
- Verokysymys
Nimimerkille 167-176 erityiskiitokset
Ainoa mikä hiukan arveluttaa että kuinka hyvin tuo homma onnistuu netissä jos siellä homma on jotenkin monimutkaisesti kun en ole mikään nörttien nörtti.
No jos ei onnistu niin ei sitten auta kuin käydä toimistoissa.
Ja joo tosiaan muistelen että kauan aikaa sittenkin verokortti oli erillinen "sosiaalietuuden verokortti" tms, joten voipi olla että mikää ei ole tässä asiassa muuttunut paitsi että netissä voi jo näitä asioita hoitaa - NottaSoon
"Osa Kelan maksamista etuuksista on verollisia ja osa verottomia
Jos sinulla ei ole oikeutta ansiopäivärahaan, voit hakea Kelasta peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea. Peruspäivärahan ja työmarkkinatuen lisäksi sinulla voi olla oikeus muutosturvaan, korotusosaan tai ylläpitokorvaukseen, jos osallistut työllistämistä edistäviin palveluihin. Jos tulosi pienenevät, sinulla voi olla oikeus myös asumistukeen.
Ansiotulona verotettavia etuuksia ovat
peruspäiväraha
muutosturva ja korotusosa
työmarkkinatuki
kotouttamistuki työttömälle maahanmuuttajalle.
Verottomia etuuksia ovat
ylläpitokorvaus
asumistuki.
Kela tekee ennakonpidätyksen ansiotulona verotettavista etuuksista. Veroprosentti on 20 %. Kela käyttää verokortin ennakonpidätysprosenttia, jos haet uuden verokortin etuuksia varten"
Ensinnäkin työmarkkinatuki ei ole sosiaalietuus vaikka kuin Kela väittäisi. Verottoja on se taho, mikä veroista päättää.
Em. tekstin linkki:
http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Tyottomyys
Siis ennen on saanut työmarkkinatuen verotukseen helpotusta tietyissä tapauksissa mutta ei varmaankaan saa enään samoilla perusteilla kuin silloin ennen. - 167-176
Ainakin viime syksynä sain sillä perusteella että ennakonpidätykset alkuvuodesta ovat olleet liian suuret.
Toinen syy olisi että tulot loppuvuodesta on arvioitua pienemmät, mutta tuo peruste ei taida päteä työttömyysturvaan.
Ihan matematiikkaan nuo veroprosentin alennukset perustuvat. Verottajan sivulla on laskuri jolla voi laskea veroprosentin, sitä voi nostaa ihan koska vain itse, mutta alentamiseen tarvitsee verotoimiston "siunauksen".
Verottaja muisti minua kirjeellä tänään vaikka en hakenut muutosta veroehdotukseen, äkkiä katsottuna näyttää siltä että ovat nyysineet veronpalautuksista parin kossupullon verran. Tarkistan paperit. - NottaSoon
Joo noin on, että jos on jo maksanut ennakkoon liian paljon veroa tai sitten osalle jäljellä olevalle vuotta on oikeata työtä tiedossa, saa vähennettyä "liikaa maksetun" veronpois koko vuoden verotuksesta.
Mutta jos esittää, että on koko vuoden työttömänä, ihan vuoden alusta pelkästään työmarkkinatuella, on tuohon vaikea esittää verovähennyksiä - paitsi kunnallisveron perusvähennys. Tuo tuotti takaisin 21,5% kunnallisverolla viime vuoden työmarkkinatuesta n. 250 e takaisin. - Verokysymys
Tuli eilen netissä täytettyä. Satasen pari arvioin etuudet ylä kanttiin ja silti tuli nolla-kirja, joka menee suoraan kelalle. Ei ollut vaikea kaavake mutta tarkkana toki saa olla. Piti myös kertoa miksi ei ole tuloja ollut tänä vuonna tähän asti.
- sdfdgdsfhh
Olen saamassa 550€ palautusta oltuani puoli vuotta täysin ilman tuloa ja toisen puolen työmarkkinatuella. En jaksa perehtyä veroilmoitukseen sen paremmin. Kaipa se kelpaa. En ole muuttanut veroprosenttia. Oikeastaan on ihan mukavaa "pakkosäästää" tällä tavoin ja saada rahansa sitten kerralla takaisin. Ongelma olisi lähinnä, jos saisi myös toimeentulotukea - tuo palautushan katsottaisiin "tuloksi" ja se otettaisiin pois tuesta!
- KunnassaTapahtuu
"Ongelma olisi lähinnä, jos saisi myös toimeentulotukea - tuo palautushan katsottaisiin "tuloksi" ja se otettaisiin pois tuesta! "
Ei välttämättä katsota tuloksi. Riippuu kunnan sosiaaliviraston ohjeistuksesta kuinka veronpalautus otetaan huomioon tulona. Itse olen saanut pitää muutamana vuonna n. 100 - 250 euron veronpalautuksen "itsellä". Mutta tuosta täytyy liittää asiakirja toimeentulotukihakemuksen liitteeksi jossa vetoaa esim. kunnan sosiaalilautakunnan ohjeeseen, olla ottamatta huomioon veronpautusta toimeentulotukea laskettaessa joulukuussa.
- 167-176
"täytyy liittää asiakirja toimeentulotukihakemuksen liitteeksi jossa vetoaa esim. kunnan sosiaalilautakunnan ohjeeseen, olla ottamatta huomioon veronpautusta toimeentulotukea laskettaessa joulukuussa. "
Kyllä sossun pitää ihan viran puolesta olla tietoinen noista ohjeista. Voivat katsoa vidjuiluksi jos laittaa ohjeen liitteeksi. Mutta jos sossu ei tuota ohjetta noudata niin oikaisuvaatimukseen ja sitten myös valituksenn se kannattaa laittaa. Noista vyöröytyksistä kannattaa valitta aina ja vedota kohtuuttomuuteen, HaO:ssa päätös muuttuu helposti, tosin vasta kuukausien ja jopa vuoden kuluttua voit saada ne veronpalautukset käyttöösi mutta jos et valita niin et saa niitä ikinä.- SossulastaPäivää
"Kyllä sossun pitää ihan viran puolesta olla tietoinen noista ohjeista."
Joo mutta toimeentulotuen käsittelijä ei ole oikea sosiaalityöntekijä vaan etuuskäsittelijä, jolla ei välttämättä ole oikeutta tehdä itse päätöstä veropalautuksen suhteen. Mutta kun liittää toimeentulotukihakemukseen asiakirjan (omakätisesti kirjoitetun) millä vetoaa saadakseen itselleen veronpautuksen, etuuskäsittelijän on vietävä asia oikealle sosiaalityöntekijälle - jolla on oikeudet päättää veronpautuksen huomioimisesta tuloksi tai toisinpäin.
Tässä sossujen hierarkia toimeentulotuen käsittelyssä :
johtava sosiaalityöntekija
sosiaalityöntekijä
erityissosiaaliohjaaja
sosiaaliohjaaja
etuuskäsittelijä - sossulle "pataan"
SossulastaPäivää kirjoitti:
"Kyllä sossun pitää ihan viran puolesta olla tietoinen noista ohjeista."
Joo mutta toimeentulotuen käsittelijä ei ole oikea sosiaalityöntekijä vaan etuuskäsittelijä, jolla ei välttämättä ole oikeutta tehdä itse päätöstä veropalautuksen suhteen. Mutta kun liittää toimeentulotukihakemukseen asiakirjan (omakätisesti kirjoitetun) millä vetoaa saadakseen itselleen veronpautuksen, etuuskäsittelijän on vietävä asia oikealle sosiaalityöntekijälle - jolla on oikeudet päättää veronpautuksen huomioimisesta tuloksi tai toisinpäin.
Tässä sossujen hierarkia toimeentulotuen käsittelyssä :
johtava sosiaalityöntekija
sosiaalityöntekijä
erityissosiaaliohjaaja
sosiaaliohjaaja
etuuskäsittelijäVarsin oma-alotteisia nuo etuuskäsittelijät joskus ovat. Mullekin teki yksi laittoman takaisinperinnän keneltäkään kysymättä vaikka ei edes hallinto-oikeus olisi voinut takaisinperintäpäätöstä tehdä. "Perslautakunta" siunasi tuon laittoman takaisinperinnän, vasta hallinto-oikeus kumosi sen ja sossulle tuli "pataan" hallito-oikeudessa ja joutui kaskamaan takaisin sen takaisinperinnän. Varmaan harmitti sossua.
- Varma tieto.
Minulla on varmaa tietoa asiasta. Kävin juuri itse pienennyttämässä veroprosentin ja kyllä se verovirastossa tehdään.
Tärkeää on, että pyydät veroprosentin pienennyksen alkamaan siitä kuukaudesta, jona sen vaihdat. Minulle virkailija ilmeisesti vittuillakseen laittoi sen alkamaan vuoden alusta, jolloin summa, jolle tuo kyseinen vero% oli laskettu, oli jo tullut täyteen, jolloin seuraava tuki maksettiin minulle paljon suuremmalla veroprosentilla kuin 20%.
Tämän sai kyllä korjattua, kun otin yhteyttä Kelaan. He neuvoivat käymään uudestaan virastossa ja korjaamaan muutoksen alkamaan ensimmäiseltä muutetun vero% maksukuukaudelta. Takautuvasti minulle sitten korjattiin tuo maksu oikealla veroprosentilla.
Mutta ei se kauhean paljon alhaisemmaksi mene se %, itselläni muutos tehtiin heinäkuussa ja vero% on nyt 11. Saa sillä tosin n. 70€ kuussa enemmän käteen kuin aikaisemmin, mikä on merkittävä summa. Ensi vuonna sitten ei enää niin isoja veronpalautuksia sitten kuitenkaan saa. - Näin se käy.
Helppo homma. Itse pienensin työmarkkinatuen veroprosentin pyöreään nollaan yhdellä puhelinsoitolla verotoimistoon. Tantta teki laskelmat vuoden aikana ansaituista tuloista ( 4kk töissä, loput työmarkkinatuella) ja voilá.
- PoikkiJaPinoon
No toki asia noin onnistuu kun on ensin tuloja minkä perusteella saa vähennyksiä. Mutta hankala pelkästä työmarkkinatuesta (=koko vuoden ansio) on vähennyksiä pyytää. Ja noinhan kenties pääsee pois toimeentulotuen piiristä, kun veroprosentin alaneminen nostaa nettotuloja. Ei tarvitse turhaan kunnan sossua vaivata.
- Näin se käy.
Aivan totta. En tosiaan tiedä miten on asian laita jos henkilö on ollut koko vuoden pelkällä työmarkkinatuella..
- sdgdfghfghfsgj
Näin se käy. kirjoitti:
Aivan totta. En tosiaan tiedä miten on asian laita jos henkilö on ollut koko vuoden pelkällä työmarkkinatuella..
Suomeen muuttaessani olin ennen lähtöä ja maahan saavuttuani puoli vuotta ilman tuloja ja toisen puolen työmarkkinatuella, josta perittiin 20% veroa sen puolen vuoden aikana. Nyt tosiaan sain sitten 550 euroa palautusta. En ymmärrä, miksi joku, joka olisi koko vuoden työmarkkinatuella, ei saisi pienennettyä prosenttiaan tai miksi hänen palautuksensa olisi pienempi kuin minun. En saa toimeentulotukea, joten en ole vaivautunut yrittämään pienentää veroprosenttia. Ihan kiva saada palautusta; kädestä suuhun eläessä se on tavallaan pakkosäästämistä. Pankkitilillähän se ei olisi korkoa kasvanut, enkä ehkä olisi sitä pankkiin edes jättänyt, vaan se olisi tullut syötyä ja törsättyä yhtiövastikkeeseen sun muuhun turhuuteen.
- OmatTakaisin
No kun muutit suomeen, sinulla ei ollut tuloja joista olisi maksettu veroja, joilla olisi saanut verovähennystä.
Ja kun uusi vuosi koitti, niin edelleenkään sinulla ei ollut tuloja, joidenka perusteella olisit saanut verovähennystä alkuvuodesta osallesi.
Tilannen muuttu heti toisenlaiseksi, kun tekee sellaista työtä, mistä maksetaan veroa valtionkin kassaan. Tuota maksettua veroa voi sitten saada itselleen jos tietää, että ei tule loppuvuodesta enään saamaan työtä kohdalleen.- srfdgdsgsdh
Kenelle vastaat? Ymmärsitkö viestini, jos minulle vastasit? Ihmettelen, miten minä sain niin paljon palautusta ja jotkut, jotka ovat olleet koko vuoden työmarkkinatuella, saavat vähemmän. Sen olisin ymmärtänyt, jos en olisi saanut lainkaan palautusta, jos kerran vain palkkatyötä tehdessään voi saada verovähennyksiä. Vai onko täysin tulottomalla joku vähennys?
- verokausi
Minä tein tämän prosentin pienentämisen netissä vero.fi sivuilla mutta tuli tässä mieleen että miten se verokausi tässä laskemisessa otetaan.?
Laitoin siihen kaavakkesseen kun kysyttiin että mille ajalle haluu uuden prosentin niin 31.12 mutta tuli mieleen loppuuko verokausi sitten vasta ensivuoden tammikuun lopulla vai miten menee? - 167-176
Vielä tammikuulta perivät sen alennetun mukaan. Ainakin vuosi sitten tekivät niin.
- Verokausi
kiitos vastauksesta
Pitääkö minun nyt sitten mennä verottajaan sivulle vielä uudestaan anomaan jos haluan tammikuunkin sillä alennetulla prosentila? Eli käynkö laittamassa kaavakkeeseen 31.1 asti kun aikaisemmin olin laittanut 31.12 asti? - Tammikuu12311
No uusi verovuosi alkaa helmikuussa.
- Anonyymi
Tuloraja nollautuu vuoden lopussa ja uusi verovuosi alkaa 1.1.
Uusi verokortti tulee käyttöön kuitenkin vasta 1.2.
Vaikka edellisvuoden verokortti on voimassa vielä 1.1.-31.1., niin edellisvuoden tuloraja ei enää tammikuussa päde.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3612853Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151088Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849