Hei! Suunnittelen hakevani Ruotsiin yliopistoon ensi keväänä. Olen asunut nyt hetken verran Tukholmassa, mutta täällä asuminen tulee niin kalliiksi, että muiden kaupunkien yliopistot ovat alkaneet kiinnostaa.
Onko Ruotsissa siis samanlaisia eroja yliopistoissa kuin esimerkiksi Iso-Britanniassa? Arvostetaanko esimerkiksi Uppsalan yliopistoa enemmän kuin Malmö högskolania, vai ovatko ne työn saannin kannalta samalla viivalla?
Muutakin tietoa yliopistohausta otan mielelläni vastaan! Olen mm. saanut vähän epäselviä vastauksia siitä, tuleeko suomalaiset yo-paperit käännättää ennen hakua vai ei.
Onko yliopistolla väliä työnhaussa? (Ruotsi)
4
273
Vastaukset
- teknolog
Moi
Itse opiskelen tällä hetkellä ekaa vuotta tukholmassa ruotsiksi. mitä sukulaiseni sanovat, niin tukholman, uppsalan ja lundin yliopisto on arvossa. järjestyksessä.
Riippuu tosin mitä aijot lukea.
Samaa mieltä asumiskustannuksista, kannattaa kesä paiskia hommia tai sitten ottaa opintolaina. Tulee luultavasti maksamaan itsensä takaisin.
papereita ei tartte käännättää. lähetät vaan kaikki oikeat paperit oikeisiin aikoihin.- aijot
En tiiä mitä opiskelet, mutta aikakin kauppiksen ja oikisken kohalla Uppsala on arvostetumpi kuin Tukholma. Lund myös arvostettu.
Jostain Umeåsta kannatta pysyä kaukana :D
- tukholmassa
joo onhan se niin että uppsala, lund, tukholma ja göteborgin chalmers on ehkä ne arvostetuimmat. Ite opiskelen toista vuotta tukholmassa kandia mutta pidän kyllä tärkeämpänä sitä että missä opiskelee maisteriks kun kandiksi. Sitäpaitsi oikeesti se tulevaisuuden ura on todella paljon itestään kiinni, ei siitä missä yliopistossa on opiskellut (ainakaan jos on opiskellut pohjoismaissa). Eli hae vaan johonkin pienempään kaupunkiin, täällä on niin helkkarin kallistakin :D
- Finlandssvensken
Hej!
Det finns en vis inofficiell rankning av universiteten i Sverige.
1. Handelshögskolan i Stockholm
2. Karolinska institutet
3. KTH och Chalmers
4. Ansedda lärosäten som Uppsala och Lund (Uppsala äldst i Norden)
5. Stockholms och Göteborgs universitet
6. Resten av universiteten
7. Diverse högskolor
Men om du vill ha mera exakt rådgivning över vilket universitet som rankas högst, så skulle behöva berätta inom vilket område du skall studera. Men om du väljer något av lärosätena 1.-5. så borde vara förhållandevis "safe".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019