Keliakia "sairaus"??

iIIuminatus

Taas äsken tuli ihmeellistä posketonta tarinaa Radio Suomessa, jossa koetettiin selittää ,että keliakia muka olisi sairaus, vaikkei ihminen mitään sellaista "sairasta", jos nyt vaan pysyy erossa gluteenipitoisista ruuista!
Ei ihmien sairasta mitään keliakiaa, se ei ole itsenäinen sairaus.

Kyse on vaan gluteenin aiheuttamista aineenvaihduntahäiriöistä. On gluteeni-intoleranssi siis.

4

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Ja sun pointtisi on nyt mikä? Katkeruus keliaakikkoja kohtaan, vai?

    • ???

      Eikä se keliakia varsinkaan ole allergia...

      • .............

        Sekin vielä.

        Kyllä kummastuttaa, kun keliakiaa tunnutaan pitävän nykyään niin "pienenä" juttuna, ettei sille tautiluokitusta edes saisi antaa.

        Itse altistuin viikko sitten. Olimme juoneet miehen kanssa samasta pullosta, kun oli juurisyönyt jotain gluteenipitoista.
        On ollut oikein ratkiriemukas viikko, kipuja riittänyt vaikka muille jakaa ja wc tullut taas erittäin tutuksi. Hyvä kun pari haarukallista on saanut ruokaa syötyä, niin kaikki tulee läpi lähes heti.
        Sanomattakin lienee selvää, että olen ollut sairaslomalla myös.
        Ohutsuoli on myös niin tulehtunut, että tuntuu jatkuvaa jomotusta ja pieni painelu vatsaan tuntuu jo erittäin kipeältä ja sattuu pitkään (lääkärit tykkäävät näköjään jostain syystä tunnustella vatsaa joka helvetin ikinen kerta..).
        Samaten pahimpina päivinä tulee mukaan myös tärähdyskipu, joka tekee kävelemisestäkin aivan helvettiä.

        Voisivat vaan nämä "pöh, ei keliakia ole mikään sairaus" -kaverit pitää vain turpansa kiinni jos eivät mistään mitään tiedä. Hankkikaa vaikka joku harrastus, niin ei tarvitse muiden sairauksia ja kipuja arvostella.


    • ölkjihkjcuhfyy

      Keliakia on autoimmuunisairaus, eikä mikään aineenvaihduntahäiriö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe