Kysy koirasta mitä vaan

Kokenut omistaja

Täällä voit kysyä mitä vaan koirista mikä vain mieltä askarruttaa. Pyrin vastaamaan mahdollisimman nopeasti. :) kysymyksiä vain tulemaan.

24

1091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämmöttis tuumailen.

      pikkuaivotaksia minkä ikäisellä koitsulla havaitaan, onkos tautinen hoirettavissa

    • a-jäi

      pikkuaivotaksia=pikkuaivoataksia

      • tämmöttis tuumailen.

        vanhuuten täs kerkee kuolla enskuin vastaust pukkaa. lisä kyssää, onks toi pikkuaivoataksia koitsuilla perinnöllistä?


      • EN OLE ap.
        tämmöttis tuumailen. kirjoitti:

        vanhuuten täs kerkee kuolla enskuin vastaust pukkaa. lisä kyssää, onks toi pikkuaivoataksia koitsuilla perinnöllistä?

        Pikkuaivoataksia eli CA spinonella ON perinnöllinen sairaus koirilla!
        Löydös nuorilla alle vuoden ikäisillä koirilla.

        Ensimmäisinä oireina ovat mm. tasapainohäiriöt, kompastelu, hoipertelu ja liikkeiden koordinointihäiriöt. Sairaus vaurioittaa aivojen hienomotorisia liikkeitä koordinoivaa keskusta.

        Pikkuaivoataksiaan ei ole mitään hoitokeinoa ja se johtaa väistämättä koiran lopettamiseen / kuolemaan. Samantyyppisiä oireita voi esiintyä myös muissa keskushermostollisissa sairauksissa, joten CA:n varmentamiseen tarvitaan ruumiinavaus. Pikkuaivoataksia periytyy resessiivisesti.

        Riittikö? En ole ap. ketjun aloittaja mutta osaan silti vastata kysymykseesi!


      • osaat ainoastaan
        EN OLE ap. kirjoitti:

        Pikkuaivoataksia eli CA spinonella ON perinnöllinen sairaus koirilla!
        Löydös nuorilla alle vuoden ikäisillä koirilla.

        Ensimmäisinä oireina ovat mm. tasapainohäiriöt, kompastelu, hoipertelu ja liikkeiden koordinointihäiriöt. Sairaus vaurioittaa aivojen hienomotorisia liikkeitä koordinoivaa keskusta.

        Pikkuaivoataksiaan ei ole mitään hoitokeinoa ja se johtaa väistämättä koiran lopettamiseen / kuolemaan. Samantyyppisiä oireita voi esiintyä myös muissa keskushermostollisissa sairauksissa, joten CA:n varmentamiseen tarvitaan ruumiinavaus. Pikkuaivoataksia periytyy resessiivisesti.

        Riittikö? En ole ap. ketjun aloittaja mutta osaan silti vastata kysymykseesi!

        kopsata

        http://www.saksanseisojakerho.fi/forum/viewtopic.php?t=1471


    • Kokenut omistaja

      En ole varma et koitsuilla mut useimmilla roduilla millä sitä esiintyy nii se on perinnöllinen jaoireet tulee alle vuoden iässä. Tässä mun tiedot asiasta. Sori ku tulee vähän myöhässä. :) en mäkään nyt ihan kaikkea tiedä.

      • Okei!

        kokeillaas sitte vähä helpompaa: Mistä tunnistaa onko koitsu uros vai naaras?


      • Et tiedä mitään!

        Se on KAIKILLA roduilla perinnöllinen sairaus,ei hoitokeinoa ,lopetus!


      • Kokenut omistaja
        Okei! kirjoitti:

        kokeillaas sitte vähä helpompaa: Mistä tunnistaa onko koitsu uros vai naaras?

        Ja kysymyksiä koiran kanssa elämisen arjesta. Ja en tiedä kummankaan ihan kaikkea. Enemmän koiran käytökseen liittyen ja harrastus lajeista kuten agility, koiratanssi, rallytoko ja näyttelyt. Tarkoitin kysymyksiä "mitä tehdä kun koirani..." "Miksi koirani..." Jne.


      • Vastaisit nyt
        Kokenut omistaja kirjoitti:

        Ja kysymyksiä koiran kanssa elämisen arjesta. Ja en tiedä kummankaan ihan kaikkea. Enemmän koiran käytökseen liittyen ja harrastus lajeista kuten agility, koiratanssi, rallytoko ja näyttelyt. Tarkoitin kysymyksiä "mitä tehdä kun koirani..." "Miksi koirani..." Jne.

        edes tuohon edellisen yksinkertaiseen kysymykseen, niin katsotaan sitten niitä muita juttuja. ;D


    • Epis Toivonen

      Miten koiralle saa opetettua vartiointihaukun, et ei mee tökkii maalimiestä haukkumisen aikana?

      Jos on liina kiinni ei koske, ilman kyllä.

      • Maalimiehen homma!

        Haukkumiseen valmistavat harjoitukset ovat seuraavanlaisia: Koira ärsyyntyy uhkaavasta maalimiehestä, joka pitää hihaa selkänsä takana. Aluksi maalimies provosoi koiraa niin, että koira haukkuu voimakkaasti. Kun voimakasta haukkua on jatkunut hetken, voidaan hiha tuoda esiin ja maalimies voi samalla liikkua, jotta koiran olisi helpompi vaihtaa viettinsä saalisalueelle. Koiran oltua hetken saalisalueella, voidaan hiha viedä taas maalimiehen selän taakse ja ottaa uhkaava asento koiraa kohti (puolustusärsyke). Maalimiehen tulisi odottaa mahdollisimman pienin ärsykkein, että koira haukkuu itsenäisesti. Itsenäistä haukkua tulee vahvistaa esim. Perääntymällä hitaasti tai nopeasti, riippuen tilanteesta. Ideana tässä on, että muutaman harjoittelukerran jälkeen maalimiehen ärsykkeet ovat pudonneet puoleen. Tavoitteena on, että koira haukkuu hyvin lähes passiivista maalimiestä. Maalimiehen tehtävä on säädellä koiran vireystilaa mahdollisimman pienillä ärsykkeillä.


    • tepa 3

      Minkäläinen koulutus sulla on eläimiin?

    • Kokenut omistaja

      Joo sori kun en tullu vastailemaan kun kone ja netti on ollut ihan mäsänä. Jaa et millainen koulutus. No alotanpa vaik siitä miten opetan pennulle minne saa tehdä tarpeet ja minne ei. Eli heti härättyä ja ennen yöksi nukkumaan menoa ulos. Ruoan jälkeen ulos. Leikkien jälkeen ulos. Eli en ota melkein missään vaiheessa sanomalehtiä käyttöön (paitsi ihan muutama viikkoisilla pennuilla ja joskus pidän vanhemmillekin pennuille sanoma lehtiä mut vaan yhesssä paikkaa) ja tästä alan pitkittään ulos meno aikoja vähän kerrallaan normaaliin rytmiin 3-4 kertaa ja ne ovat vain pissatus/kakatus kierrokset mut sit me tehdään noitten lisäks yks pitkä lenkki päivässä joka on 5-10km. Kaikki koirani nauttivat siitä. Jos ei pysty tota määrää liikuntaa tarjoamaan päivässä (väh. 5km tarpeitten teko kierrokset) niin ei kannata hankkia koiraa. Soiaalistaminen tapahtuu muiden koirien ja eläinten sekä erilaisten ihmisten kanssa. Mahdollisimman paljon HYVIÄ kokemuksia. Ei huonoja vaikka niitä aika varmana tulee koiran vanhetessa, mutta pentuna ei huonoja kokemuksia muista eläimistä, ihmisistä tai koirista. Taluttimessa käveleminen: ensin tottuminen kaulapantaan ja sitten lyhyitä kävely kierroksia pannaan ja taluttumen kanssa niin että pentua ei kiskota narulla tai muutenkaan pidetä sitä tiukalla. Positiivisia kokemuksia kaikesta arki jutuista ja eliniän arkisistakin asioista. :) toivottavasti näistä perus asioista on jollekin tälle lukijalle hyötyä. :)

      • :)))))))))))

        Voi taivas.... :))))))))))))))))
        Sullehan ei oikeesti voi kun nauraa! :))))) LOL
        Oletko jo 13v täyttänyt?


      • Yritys hyvä 10
        :))))))))))) kirjoitti:

        Voi taivas.... :))))))))))))))))
        Sullehan ei oikeesti voi kun nauraa! :))))) LOL
        Oletko jo 13v täyttänyt?

        Siinä ja siinä. Nuorena se on aloitettava jos aikoo saada legendan maineen jo 20-wee. Joten turha ilkkua.


    • Mistä löytyisi (erityisesti) ambullin ja dobsun kestävä lelu?

      T: nimimerkki autonrenkaat ja keilapallokin kokeiltu :)

      -korjattu yllä olevasta kirjoitusvirheet...

      • Minäpäs kerron

        Metrin pätkä ratakiskoa on melko varmasti kestoltaan riittävä. Ellei niin ota kahden metrin pätkä...

        Se vaan on joillekin lapsillekin vaativin tekninen lelu mitä käsiin voi antaa. ;D


      • Minäpäs kerron kirjoitti:

        Metrin pätkä ratakiskoa on melko varmasti kestoltaan riittävä. Ellei niin ota kahden metrin pätkä...

        Se vaan on joillekin lapsillekin vaativin tekninen lelu mitä käsiin voi antaa. ;D

        Voisi harkitakkin tuollaista... :)


      • on siinäkin varsinai

        miksi sinulla lukee profiilissasi kohdassa työskentelen: Lapsenhoito satunnaisesti ?

        ei kai lapsenhoito voi olla satunnaista?


      • on siinäkin varsinai kirjoitti:

        miksi sinulla lukee profiilissasi kohdassa työskentelen: Lapsenhoito satunnaisesti ?

        ei kai lapsenhoito voi olla satunnaista?

        Yritätkö olla joku koomikko? Lapsenhoito, satunnaisesti remppaa jne...


      • on siinäkin varsinai kirjoitti:

        miksi sinulla lukee profiilissasi kohdassa työskentelen: Lapsenhoito satunnaisesti ?

        ei kai lapsenhoito voi olla satunnaista?

        Onko Rouva/ Herra nyt tyytyväinen? Nussin pilkut kohdilleen.


    • Anonyymi

      Meidän perheeseen kuuluu minä 18.v siskoni 17.v äiti ja isä. Hankittiin sekarotuinen koira joka on nytten kohta 2.v. olen ollut koiran elämässä joka ikinen päivä ja hoitanut sitä. En ole koskaan ollut kuin pari kertaa poissa joku 10 tuntia ja muuten joskus kerran viikossa 2 tuntia. Mun vanhemmat ja siskoni kävivät hakemassa koiran, kun sillä välin laitoin kotia kuntoon jotta sinne voi tuoda koiranpennun. Siitä lähtien kun koira tuli perheeseen olin sen kanssa ensimmäiset yöt enkä nukkunut olleenkaan kun koira itki eroahdistusta emostaa. Opetin sen sisäsiistiksi, miten käytäydytään, kävellään hihnassa ja kaiken mitä pitääkin. Olen käynnyt melkein kaikki sen lenkit ja leikkinyt sen kanssa, ollut mukana eläinlääkäreissä, ruokkinut antanut ja ostanut sen kaikki ruuat, lelut ja yms luut, namit. Olen huolehtinut sen turkin pesusta, harjauksesta ja hyvinvoinnista. Olen ollut sen kanssa kahdestaan viikon lomalla hämeenlinnassa jossa asuttiin kahdestaan tuttuni talossa, ollut sen kanssa kuukauden mökki-lomalla kahdesti. Koira ostettiim niin sanotusti mulle, että olisin sen omistaja. Siskoni 17.v joka opiskelee ypäjällä ja on ollut siellä ypäjällä koko koiran iän. Se on ollut kuukausia ja viikkoja poissa kotoa todella usein ja sen jälkeen ollut poikaystävällä ja ystävillä myös yötä monia päiviä. Silloin kun se on kotona niin ei muuten ole paljoa edes huolehtinut koirasta olenkaan, mutta silti se koira pitää mun siskoa sen omistajan ja rakastaa vain häntä! Se seuraa siskoani ihan koko ajan, kun menen koiran kanssa lenkille se ei suostu liikkumaan, koska haluaa mennä siskoni luokse, eikä lähde sen seurasta ollenkaan. Silloin olen pelkästää ilmaa. Ihan kuin olen ollut koiran elämässä joku palvelija johon ei kiinnitetä huomiota, sillä se mun siskoni on se 1. asia. Ja sitten kun siskoni taaaas lähtee jonnekkin niin koira masentuu ja kiukuttelee mulle siitä. Jos minä lähden jonnekkin esim. Kauppaan ja tulen takaisin kotiin niin se koira ei edes huomannut sitä. Kunhan vain siskoni on kotona niin millään muulla ei ole väliä.

    • Anonyymi

      Hei! Koiralle synty pentue jossa 9 pentua. Emän pääväri on kelta/valkea jossa vähän korvissa tummaa, isä on 98% todennäköisyydellä tiedossa jolla keltainen väritys. Nyt ihmetellään ku kaikki pennut on mustia. Vaihtavatko pennut vielä väriä vaa jääkö mustaksi, vai onkohan isä joku eri.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe