Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

aikuislukio

toivoton

elikkäs,tietäisiköhän kukaan jotain tietoa aikuislukioista? Lopetin tavallisen lukion puoli vuotta sitten,mutta herätessäni arvosanojen surkeuteen vasta nyt,olen alkanut miettimään voinko korottaa niitä nyt aikuislukiossa,saada uuden päättötodistuksen ja koko ylioppilastutkinnon,kun kurssimäärät yms eivät kuitenkaan vastaa ilta ja päivälukiossa toisiaan? vai joutuisinko pitämään vanhan lukionpäättötodistuksen ja saisin ehkä jonkun erillisen todistuksen että olen käynyt aikuislukiossa aineopiskeliana,millä toisin sanoen ei tee mitään?
Vai kipitänkö kiltisti vain uudelleen tavalliseen päivälukioon?
entä voiko aikuislukiossa saada opintotukea,vai pidetäänkö sitä kokoaikaisena opiskeluna?
kiitos jos jollain olisi edes pientäkin tietoa tai kokemusta!!

5

1304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuisopiskelija

      Parhaiten saat asiasta oikeaa tietoa soittamalla oman kotipaikkakuntasi aikuislukion toimistoon tai opinto-ohjaajalle.

    • Kukkeli

      Hei!
      Elikkä itse olen ollut tuolla aikuislukiossa. Ensinnäkin: Riippuu tietenkin lukiosta, mutta meillä aineopiskelija joutui maksamaan koulutuksesta. Menet vaan sinne lukioon eikä mitään aineopiskelija hömpötyksiä niin ilmaista ainakin meillä oli. Tietenki kirjat piti kuitenkin ostaa. Sitten siitä saako tukea:
      Ei saa. Työkkärissä katsotaan kokoaikaiseksi opiskelijaksi ja Kelalla katsotaan sitten, että et ole opiskelija. Varsinkin jos olet työkkärissä työttömänä työnhakijana niin ei onnistu. Itsellä kävi kuitenkin niin hassusti, että en hakunut yhteishaussa, kun opiskelin silloin aikuislukiossa. Noh. Lopetin opiskelun ja hain päivärahaa, ei onnistunut. Valitin päätöksestä Helsinkiin asti ja työttömyysturvalautakunta päätti, että "opiskeleminen aikuislukiossa on katsottava päteväksi syyksi olla hakematta yhteishaussa..". Että heidän mielestä sitten taas olin täysipäiväinen opiskelija. Tuossa on työkkärin ja Kelan välillä kyllä jokin porsaanreikä. Kyllähän sitä aikuislukiossa voi opiskella ja käydä töissä. Onhan se rankkaa, mutta kyllä sen kestää..
      Kaikkea hyvää sinulle! :)

      • minä

        Varkauden aikuislukion www-sivujen informaation mukaan olet oikeutettu työttömyyskorvaukseen (huom. jos muuten olet oikeutettu, eli ammattikoulutettu tai yli 25-vuotias etkä ole kieltäytynyt vastaan ottamasta työtä tai irtisanonuttu kokoaikaisesta työstä jolloin karennssia) ... aikuislukio on iltaopiskelua (ma-to- iltoina)ja työtä voi tehdä kokopäiväisesti päivätyötä. Eri asia sitten kuinka paljon jää omaa aikaa opiskeluun ym. Ajankäytön hallintaan varmaankin annetaan aikuislukioissa ohjeita (opinto-ohjaajalta tai muusta tietolähteestä).

        Lukiolaiskortilla sitten saa ainakin matkahuollosta ja VR:ltä ostaa opiskelija-alennukseen oikeuttavan opiskelijakortin tai vastaavan. Nämä tiedot on peräisin internetin aikuislukioiden kotisivuilta ja saattavat poiketa eri aikuislukioiden käytännöistä.


    • Siellä opiskeleva

      Tamperella saa työtönkin opiskella aiukuislukiossa työkkäri edelyttää vain ,että olet valmis ottamaan vastaan päivätöitä ja pidät työnhakusi voimassa.
      Työttömänä opiskelijana et saa muita tukia kuin esim työmarkkinatuen .Kirjoihin upooaa rahaa ja matkoihin myös.
      Mutta itse olen sitä mieltä,etttä tämä on vaivan arvoista .Haveenaa saada kevällä 07 valkolakki.
      jos olet epävarma niin kannataa käydä tai soittaa työkkäriin ja kysyä asiasta.

    • Anonyymi

      voimaan 01.8.2021 jolloin kurssit muuttuvat opintojaksoiksi, ja niiden perusteella lukion oppimääräksi tulee 88 opintopistettä haluamasi kurssit päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe