poikaystävän pakko-oireet

lähimmäisen huoli

Poikaystäväni kärsii ilmeisen pahoista pakko-oireista ja on toisinaan hyvin masentunut asian vuoksi. Olen monesti yrittänyt auttaa häntä ja kehottanut kertomaan asioista jos se auttaisi, mutta tuntuu että tämä saa poikaystäväni vain vetäytymään kuoreensa ja usein hän toteaakin etten voi ymmärtää enkä auttaa häntä. Tunnen oloni avuttomaksi ja surulliseksi. Toisinaan tuntuu myös, että häntä ahdistaa olla seurassani ja mietin voivatko oireet liittyä myös minuun? Kertokaapa te, jotka tästä kärsitte, että kuinka voin parhaiten auttaa? Ja liittyvätkö pakko-oireet usein myös puolisoon, auttaako parhaiten se, että annan hänen olla rauhassa?

2

433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OCDkärsivä

      Parhain apu poikaystävällesi on ammattiapu.
      On tutkittu, että niillä joilla on OCD, myös myöhemmin ilmenee masennus.

      Minua on eniten auttanut, että minut hyväksytään, tuetaan ja ymmärretään.
      Itse en halua, että läheiset sen kummemmin yrittäisi auttaa, koska haluan pitää läheiset läheisinä.

      Ainoa syy, mikä tulee mieleen minulle tuosta hänen ahdistuksestaan seurassasi, saattaa olla pakko-oireiset ajatukset. Tässä sairaudessa tulee kauhea ajatus mieleen, jota yritetään estää pakko-oireisella toiminnalla. Hänellä saattaa olla ajatuksia sinusta, joiden takia hänen pitää tehdä pakko-oireisia toimintoja.
      Ajatus voi olla esimerkiksi sinun menettäminen onnettomuudessa, jonka jälkeen hänen on esimerkiksi napsutettava sormiaan tietyn verran, että saa huonon olon menemään pois. Joskus nämä napsutukset eivät ole täydellisiä, joten niitä pitää jatkaa niin kauan kuin ne toimivat.

      Toivottavasti et pelästynyt tuosta ajatus jutusta. Rauhoittavana asiana voin sanoa, että esimerkiksi minulla nuo ajatukset kohdistuvat kaikista rakkaimpiini, joita haluan suojella eniten.
      Ja tuollaiset ajatukset tulevat sairauden takia. Ei sen takia, että OCD:stä kärsivä henkilö haluaisi niin tapahtuvat.

      Joten ehkä sinun kanssasi hänelle tulee enemmän niitä ajatuksia.

      Joten yritä tukea ja ymmärtää häntä.

      Ja yritä saada ammattiapua, koska tämä sairaus ei parane omalla yrittämisellä.

    • Touretten syndrooman

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      3986
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      13
      2151
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1654
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1487
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1438
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      21
      1353
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1238
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1154
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1089
    10. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      22
      1066
    Aihe