mites muilla, jotka joutuneet raskaana tai muutenkin saikulle, ja töissä ei sitä ymmärretä?? Ihan uskomatonta, et muka joutuu tunteen syyllisyyttä siitä ettei ole työkykyinen, kertokaas jos kokemuksia tälläisestä.
sairasloma raskaana ja pomo ei ymmärrä?!
24
4021
Vastaukset
- Eihän sitä
tarvitse ymmärtääkään. Ei sinun tarvitse kuin toimittaa asiaankuuluva sairaslomatodistus, sen pitää työnantajalle riittää, eikä siihen ole mitään sanomista.
- 29+0
Meillä sama tilanne töissä.. Jouduin ennenaikaisten supistusten takia saikulle pariksi viikoksi ja sen jälkeen saikku jatkuikin äitiysloman alkuun.. Pomo on mitä on, mutta en jaksa välittää.. Aina spekuloi sairaslomia, mutta päätin jo ensimmäisen sairasloman aikana että ihan sama mitä siellä töissä puhutaan, tärkeintä on minun ja vauvani terveys! :) Kukaan ei tule töistään pokaalia saamaan, eikä ne siellä töissä välitä onko sinulla raskausvaivoja..
- pomo minäkin
Ihan ymmärrettävää, koska ei se raskaus ole mikään sairaus. Se on naiselle ihan normaali tila. Jos epäilee ettei kestä sitä ilman sairauslomia, kannattaa miettiä etukäteen kannattaako sitä hankkiutua raskaaksi ollenkaan. Ei nykymaailmassa ole mikään pakko hankkia lapsia.
- arvasin tämän
Odottelinkin, että milloin tämänkaltainen vastaus tulee tähän ketjuun. Katsos, kun toisilla raskauden aikana saattaa olla sellaisia vaivoja, että se tekee heistä aivan oikeasti TYÖKYVYTTÖMIÄ. Raskaus on normaali tila, mutta joskus sen aiheuttamat vaivat ovat todella invalidisoivia. Etukäteen kun ei katsos voi tietää, tuleeko itselle sellaisia vaivoja vai ei, niin sitä on paha arvioida. Jollain voi esimerkiksi olla niin paha raskauspahoinvointi, että joutuu sairaalaan tiputukseen ja oksentaa kaiken kiinteän saman tien ulos. Oletko sinä työkykyinen pahan vatsataudin kourissa? No niin, et varmaankaan. Ihan yhtä paha voi tilanne olla pahan raskauspahoinvoinnin kanssa. Sitten voi ollakin supistusherkkä kohtu ja paikat alkavat aueta ennenaikaisesti. No, siinä tilanteessa lääkärin kyllä kirjoittaa sen sairasloman, koska haluaa pelastaa lapsen, eikä laittaa äitiä töihin lapsen hengen kustannuksella.
Mutta onneksi näistä asioista nimenomaan päättävät ne lääkärit, ettekä te "pomot", joilla ei ole mitään ymmärrystä siitä, että kaikki eivät jää raskauden aikana sairaslomalle, koska "vähän kolottaa". - pomo itsekin
arvasin tämän kirjoitti:
Odottelinkin, että milloin tämänkaltainen vastaus tulee tähän ketjuun. Katsos, kun toisilla raskauden aikana saattaa olla sellaisia vaivoja, että se tekee heistä aivan oikeasti TYÖKYVYTTÖMIÄ. Raskaus on normaali tila, mutta joskus sen aiheuttamat vaivat ovat todella invalidisoivia. Etukäteen kun ei katsos voi tietää, tuleeko itselle sellaisia vaivoja vai ei, niin sitä on paha arvioida. Jollain voi esimerkiksi olla niin paha raskauspahoinvointi, että joutuu sairaalaan tiputukseen ja oksentaa kaiken kiinteän saman tien ulos. Oletko sinä työkykyinen pahan vatsataudin kourissa? No niin, et varmaankaan. Ihan yhtä paha voi tilanne olla pahan raskauspahoinvoinnin kanssa. Sitten voi ollakin supistusherkkä kohtu ja paikat alkavat aueta ennenaikaisesti. No, siinä tilanteessa lääkärin kyllä kirjoittaa sen sairasloman, koska haluaa pelastaa lapsen, eikä laittaa äitiä töihin lapsen hengen kustannuksella.
Mutta onneksi näistä asioista nimenomaan päättävät ne lääkärit, ettekä te "pomot", joilla ei ole mitään ymmärrystä siitä, että kaikki eivät jää raskauden aikana sairaslomalle, koska "vähän kolottaa".Suurella osalla se huonosti voiminen on varmasti enimmäkseen psyykkistä. Kun tulee raskaaksi niin oletus on, että sitten tulee pahoinvointia, ja kun sitä tarpeeksi odottaa niin tavallaan psyykkaa itsensä voimaan pahoin. Jos ottaisi asian rennosti eikä miettisi koko pahoinvointia eikä muitakaan raskausvaivoja, niitä tuskin olisi niin paljon että tarvitsisi sairaslomaa raskauden takia.
Se raskaus kun ihan oikeasti ei ole sairaus. Yrittäkää nyt huomionhakuiset mammat sisäistää se! - arvasin tämän
pomo itsekin kirjoitti:
Suurella osalla se huonosti voiminen on varmasti enimmäkseen psyykkistä. Kun tulee raskaaksi niin oletus on, että sitten tulee pahoinvointia, ja kun sitä tarpeeksi odottaa niin tavallaan psyykkaa itsensä voimaan pahoin. Jos ottaisi asian rennosti eikä miettisi koko pahoinvointia eikä muitakaan raskausvaivoja, niitä tuskin olisi niin paljon että tarvitsisi sairaslomaa raskauden takia.
Se raskaus kun ihan oikeasti ei ole sairaus. Yrittäkää nyt huomionhakuiset mammat sisäistää se!Aa, oletkin pelkkä provo tai vaihtoehtoisesti täysin tietämätön. Raskauspahoinvointi ei ole millään lailla itseaiheutettua, eikä supistusherkälle kohdulle voi kukaan itse mitään. Nämä ovat ihan itsestäänselviä asioita. Uskomattoman sovinistinen asenne (olitpa mies tai nainen), varmaan synnytyskään ei satu ollenkaan? Olisipa hienoa, jos voisit hetkeksi siirtyä sellaisen raskaanaolijan nahkoihin, joka "on vähän psyykannut itselleen pahoinvointia" ja joutunut sen takia sairaalaan.
Ja lopeta se mammaksi nimittely, kaikki eivät todellakaan halua tulla kutsutuksi sillä nimellä. - Tervetuloa..
vaihtamaan osia tämän per***een pahoinvoinnin kanssa. Toki on työkykyinen, vaikka ei saa itsellensä kuin juuri ja juuri syötävää tehtyä kun on niin heikossa kunnossa. Tämähän on tosiaankin normaali tila. Sairaslomaan on kaikilla oikeus kun siihen on tarvetta ja lääkärihän sen tarpeen määrittelee. Onneksi tuollaisia aaseja ei ole omassa työpaikassani.
- musta-valkoisia
pomo itsekin kirjoitti:
Suurella osalla se huonosti voiminen on varmasti enimmäkseen psyykkistä. Kun tulee raskaaksi niin oletus on, että sitten tulee pahoinvointia, ja kun sitä tarpeeksi odottaa niin tavallaan psyykkaa itsensä voimaan pahoin. Jos ottaisi asian rennosti eikä miettisi koko pahoinvointia eikä muitakaan raskausvaivoja, niitä tuskin olisi niin paljon että tarvitsisi sairaslomaa raskauden takia.
Se raskaus kun ihan oikeasti ei ole sairaus. Yrittäkää nyt huomionhakuiset mammat sisäistää se!Minulla onneksi on ymmärtäväinen naispomo (jolla ei kylläkään itsellä ole lapsia). Siitä huolimatta hän ymmärsi miksi itse olin poissa töistä.
Alkuraskauden olin todellakin töissä koko aikaisesti raskausviikkoon 25, mutta olinkin onnekas odottaja jolla ei ilmennyt minkäänlaisia pahoinvointioireita.
Mutta siitähän se alamäki alkoi kun vatsa kasvoi ja selässäni todettu paha skolioosi/välilevyrikot alkoivatkin pitkänajan jälkeen oireilla.
Pomo oli se joka minut passitti lääkärille kun hädin tuskin pystyin penkistä ylös nousemaan ja kävelykin tuotti vaikeuksia selän takia.
No olin vain kaks viikkoa levossa ja jatkoin töitä, kunnes rv 29 vauva oli sitä mieltä että synnyn. No synnytys saatiin vielä pysäytettyä ja jouduin olemaan sairaalassa viikon kunnes pääsin kotiin täydelliseen vuodelepoon.
Viikoille 33 saatiin vauva pysymään sisällä.
Jos vielä teen lapsia niin minua tarkkaillaan tarkemmin koko raskauden ajan ja en saa tehdä mitään raskasta koko raskausaikanani.
Tämän kirjoitin tähän siksi että vaikka raskaus normaalisti on normaalitila johon liittyy kyllä vaivoja niin älkää Pomot olko liian musta-valkoisia tulevien äitien suhteen. Sairaslomaa ei saisi lääkäri kirjoittaa jos olisi sitä mieltä että lomaa hakeva henkilö ei sitä muka oikeasti tarvitse.
Minä olisin voinut menettää lapseni jos hän olisi syntynyt todella liian aikaisin, joka olisi johtunut siitä etten olisi levännyt. - ällistynyt
Huhhuh mikä kannanotto. Ajatusmaailma "hieman"poikkee omastani.
- saikulla
Joo kyllä siinä tapauksessa kun kyseessä on esim. juuri ennenaikaisen synnytyksen riski tai MUUTAKIN ETTÄ EI OLE TYÖKYKYINEN niin on ihan oikeutettua olla sairaslomalla ja eikä kituutella töissä!!!! Naurettavaa edes miten joku VOI ajatella noin! "kannattaa miettiä hankkiutuuko raskaaksi".. :D
Eli siis ei kannata hankkituta raskaaksi, kun ei tiedä etukäteen mitä vaivoja tulee, niin kannattaa pelaa ihan varmuuden päälle ja olla tekemättä lapsia, ettei vaan joudu töistä olemaan poissa! NAURETTAVAA :D !- saikulla
No et oo ite tainnut raskaana ollakkaan, tai et oo ainakaan joutunut kokemaan mitään em. vaivoja! Psyykkistä, no vittu ei todellakaan ole! Mulla oli monta viikkoa oksentelua, mutta sinnittelin töissä, ei tarvii tänne tulla tollasta jauhaa kun ei selvästikkään asiasta tiedä yhtään mitään.
- hyi helvata
Raskaus on normaali olotila??
Kuka edes voi sanoa tollasta? Niin,sellainen joka ei ole raskautta kokenut! Hyvähän siellä silloin on huudella ja kiillottaa sädekehäänsä.
Ei todellakaan ollut normaali olotila,kun ei päässyt edes 100 m kävelemään hirveän tuskan takia. Vauva painoi jo hyvissä ajoin häpyluuta ja mitä pidemmälle mentiin sen enemmän paino. Ajattepa siinä sitten että VOI EI SATU OLLENKAAN;NORMI OLOTILA! NORMAALISTI jaksan todellakin liikkua ja mennä,kun jaloillani töitä teen joka päivä.
Niin paska puhetta tollanen normi olotila
Onnex et oo mun pomo. Sulle valehtelisin kyllä kaikki asiani. mIkä johtaa taas siihen että työssä ei ole hyvä olla ja yhteishenki on täys nolla. Kiitos pomon.
Mietitkö ikinä että tollainen ajattelutapa vie alaisesi pahoihin ongelmiin kanssasi? Kukaan ei viihdy tuollaisen pomon alaisena - saikulla
Näinpä. Ja mua ärsyttää se, et ite hoitanut työni aina hyvin ja tunnollisesti ja kärsinyt töissä monet kerrat kipeänäkin, ja nytkään en itse mitään sairaslomaa ole pyytänyt mut lääkärin mielestä parempi olla, niin olen tottakai, ja ennenkaikkea ajattelen omaa lastani, en töitä!
Kummasti koskaan saa töistä mitään kiitosta, sen sijaan paskaa kyl on helppo heittää työntekijän niskaan. Harmi et osunut omalle kohalle tollanen paikka. - 29+0
Jep, onse aika kumma kun ei mitään kiitosta monen vuoden aherruksesta saa.. Naiset eivät saisi enään tehdä lapsia, kun heidän pitäisi olla vain töissä.. Ärsyttää tuollaiset pomot, jotka luulevat että työpaikka on se juttu joka menee kaiken edelle!
Itse oikeasti rakastan työtäni, mutta en todellakaan niin paljoa että vaarantaisin vauvani hengen ( työni on fyysisesti raskasta ja henkisesti stressaavaa).. - 11+13
Vähän kaksijakoinen juttu. Itse olen pomo ja yrittäjä pienessä yrityksessä, ja vaikka ymmärränkin hyvin, että raskausaikana voi tulla tilanteita ettei pysty työntekoon, niin kyllä se työnantajana harmittaa maksella sairausajan palkkaa työntekijälle joka ei tee tuottavaa työtä.
Ei sillä siis periaatteessa ole tekemistä sen kanssa onko joku raskanaa vai ei, samalla tavalla harmittaa ja rasittaa yrityksen kassaa kenen tahansa sairaspoissaolot.
Esimerkki. Yrityksessä on 5 työntekijää, jokainen tekee laskutettavaa työtä 25% katteella. Jos yksi on joukosta pois, saadaan neljän työntekijän voimin juuri tehtyä nollatulos. Jos joku muu vielä on sairaana, mennään jo miinukselle.- eri asia se
No mutta sehän on tyystin eri asia sanoa, että ne työntekijän sairauslomakulut harmittavat, kuin todeta, että kaikki raskauteen liittyvät vaivat ovat korvien välissä. Ja vaikka ne sairauslomat harmittavat, niin ei se työntekijäkään mitään sairastumiselleen voi, joten sikäli on epäreilua purkaa harmitustaan työntekijään.
- näinonäreet
Pitäisi olla mahdollista vaatia jo työsopimusta tehtäessä, että työsuhteen aikana ei sitten hommata lapsia. Ei ne raskaudet ihan oikeasti kuulu millään laikka työnantajille. Työnantajat joutuvat epäreilusti taloudelliseen vastuuseen alaistensa lisääntymisestä.
Miten ne emännät ennen onnistuivat olemaan raskaana, hoitamaan edelliset lapset ja vielä raskaat navettatyöt ym. yhtä aikaa? Heikkoja on nykynaiset.- jdhdhz
Ihan hyvin. Ja helvetisti enemmän olikin keskosina syntyneitä, kohtukuolemia yms.. Jos ennen piti viimeisillä voimilla painaa töitä pellolla, niin onneksi nykyään on paremmin. Ja uskokaa pois, ne "turhat" raskaudenaikaiset sairaslomat ovat kyllä marginaali-ilmiö. Yleensä se sairausloma on todellakin aivan aiheellinen.
- ekoteko luova
jdhdhz kirjoitti:
Ihan hyvin. Ja helvetisti enemmän olikin keskosina syntyneitä, kohtukuolemia yms.. Jos ennen piti viimeisillä voimilla painaa töitä pellolla, niin onneksi nykyään on paremmin. Ja uskokaa pois, ne "turhat" raskaudenaikaiset sairaslomat ovat kyllä marginaali-ilmiö. Yleensä se sairausloma on todellakin aivan aiheellinen.
No hyvä, niin ei ole nyt niin isot suuret ikäluokat kuin olisivat voineet olla. Moni kuoli onneksi jo alkumetreille. Eikös olisi hyvä jos niin tapahtuisi suuremmassa mittakaavassa nykyisinkin? Ihan liikaa syntyy...
- Voi herran jestas!!!
Toivottavasti et saa lapsia!
- Ei saikkua
Ei ole kokemusta ymmärtämättömyydestä esimiesten taholta, sillä olen todella harvoin sairaana. Raskauksieni aikana olen ollut elämäni kunnossa, enkä yhtään päivää ole joutunut olemaan tuolloin sairaslomalla.
Tämän vuoksi olenkin uskaltanut tehdä peräti 3 lasta. Te jotka sairastelette raskausaikana, niin jääkö lapsenteko yhteen, vai uskallatteko tehdä enempää lapsia?- Kolmas tulossa
Itselläni on nyt kolmas raskaus, ensimmäisessä pystyin pahoinvoinnin kanssa olla töissä kärvistellen, mutta toisessa ja tässä kolmannessa on pahoinvointi ollut aivan kamalaa ja onneksi tämän jälkeen on meillä lapsiluku täynnä. Kolme viikkoa olin nyt pahoinvoinnin takia sairaslomalla ja aiemmissa raskauksissa olen ollut kuukauden verran sairaslomalla ennen äitiysloman alkua selkäkipujen takia. Paremman tukivyön hankinta on ollut ajatuksena kun vatsa alkaa kunnolla kasvaa, jotta voisi olla mahdollisimman pitkään töissä.
Eli ei ole meillä perhesuunnitteluun vaikuttanut, kolme lasta ollaan haluttu joka tapauksessa. - örks ja röyh
Toinen on tulossa ja kauheasta alkuraskauden pahoinvoinnista on taidettu lopultakin päästä. Oksensin pari kuukautta ympäri vuorokaudet, suurin osa ruoista etoi jo ajatuksena vaikka yritin kyllä syödä säännöllisesti, ja hajuaisti herkistyi ja vääristyi niin, että monet normaalisti hajuttomat asiat saivat oksentamaan. Vietin osan ajasta tiputuksessa ja jaksoin muuten raahautua lähinnä sängystä/sohvalta vessaan ja keittiöön. Toivottavasti ei käy kuten viimeksi, että pahoinvointi palaa takaisin viimeiselle kolmannekselle.
Halutaan vielä kolmaskin, jos se onnistuu sitten aikanaan. Eihän se raskaus niin herkkua ole, mutta en anna sen estää. Aikansa sitä vain kestää ja lopputulos on kuitenkin ihana.
- naiset erilaisia
Muutama vuosi sitten minut palkattiin raskausviikolla 20-22 uuteen työhön. Jouduin ennen äitiyslomalle jäämistä olemaan sairaslomalla yhteensä noin kuukauden. Viimeisessä raskaudessa työnantaja jatkoi määräaikasta työtä, jotta en jäisi työttömäksi ennen äitiyslomaa. Minä olen voinut aina hyvin huonosti raskauksissa: väsymystä, ahdistumisherkkyyttä, rytmihäiriöitä, unettomuutta, turvotusta, päänsärkyjä, anemiaa, joten en missään tapauksessa ole elämäni kunnossa raskausaikoina.
Turhaan tunnet syyllisyyttä. Jotkut naiset ne pyöräyttävät kymmenen lasta ilman että varmaan edes huomaavat, mutta esim minulle jokainen raskaus on ollut hirveä voimienponnistus ja jopa uhka terveydelleni. Minun suvussa on vaikeita raskausajan komplikaatioita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216565Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471857
- 831235
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.81915Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757