Rosteri piipun nuohous,,

Make0074

Moi,,onko kenelläkään näppituntumaa..kuinka usein saunan kiukaan rosteripiippu
pitää nuohota jos pitääkään...on n.s hormipalon kestävä..valmispiippu Harvia...vetää hyvin toimii kuin uutena...tuli vaan mieleen...noin 6 vuotta vähäisessä käytössä..ollut...

T:Make0074

23

11789

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sldfjk

jos nuohoat, niin käytä rosterisutia. terässuti jättää rautahiukkasia hormin pintaan josta happamat savukaasut aloittavat syövyttämisen

• 1818118

Eiköhän tuo muovisutikin kelpaa, sitä nuohoojat käyttävät.

• Voi juku

Omaan yksityiseen käyttöön pääasiassa tarkoitetun vapaa-ajan asunnon ja sen saunan tulisijat ja hormit on nuohottava kolmen vuoden välein.
      Tämä ei ole mitenkään riippuvainen hormin materiaalista täi käytöstä.

• Make0074

Terve..kiitokset vastauksista..voi juku lienee oikeassa...jäänyt vain putsaamatta..,mutta asiaan mulla on tosiaan metallimateriaalista valmistettu putsari joten se saattanee jättää pintaan naarmutusta,,kyllä...täytynee tarkastaa onko mahd. rosterikamaa...?...onkos tiedossa muita konsteja kuin tämä "suti"

T:make

• näin meillä...

Poista se metallisuti, ja laita kuusehavuja nippusiteellä siihen.

• Make0074

Terve--loistava veto...johan se matikainen voitti,,,"havujen avulla"...

kokeillaan ....TMake

• kuittia vastaan

Pitää muistaa että vaikka itse nuohoaa, niin kolmen vuoden välein pitää maksullinen nuohooja tilata.

• nuohoojako

En usko tuota.
        Mitä jos olen ammatiltani nuohooja, niin tilaanko ulkopuolisen kolmen vuoden välein vai laskutanko itseäni työstäni??

• djfljsdjfkl
        nuohoojako kirjoitti:

En usko tuota.
        Mitä jos olen ammatiltani nuohooja, niin tilaanko ulkopuolisen kolmen vuoden välein vai laskutanko itseäni työstäni??

joudut laskuttamaan ja maksamaan alvit valtiolle

• Voi juku
        nuohoojako kirjoitti:

En usko tuota.

Jos oikein tarkkoja ollaan niin nuohooja ei voi nuohota omaa tulisijaansa. Tässä tulee kysymykseen esteellisyys vrt. Pelastuslaki.
        Samoin kun katsastusmies ei voi katsastaa omaa autoaan.
        Verottajan kanta on että itse suoritetusta nuohouksesta on maksettava verot. Tämä perustuu tulkintaan ammatin tai koulutuksen mukaisen työn suorittaminen joka normaalisti teetetään palkatulle työvoimalla.
        Eli tilaa nuojooja ja korkkaa kalja.

• se siitä joo

Vakuutusyhtiöt eivät kiellä itsenuohousta, kunhan hormi tarkastetaan samalla huolellisesti.

• valtuutettu nuohooja

Mökin nuohous tulee olla korkeintaan kolmen vuoden välein, ja nuohoojan tulee olla paloviranoimaisten valtuuttama. Sen lisäksi voi tietysti itsekin nuohota.

• Voi juku

Nyt kyllä on lukutaidottomia liikkeellä.
      Pelastuslaissa sanotaan että KIINTEISTÖ OMISTAJAN TULEE HUOLEHTIA LAKISÄÄTEISESTÄ NUOHOUKSESTA. Ei että nuohoojan täyttyy tulla silloin kun omistajalle sopii. Mikä tässä on vaikeaa ? Jos tilaat nuohoojan ja hän ilmoittaa että tulee jouluaattona niin on syytä varata itsensä paikalle. Ongelma ei ole nuohoojan vaan kiinteistön omistajan.
      Meidän mökillä nuohooja kiertää nuohoamattomat kohteet 3 kertaa kesässä säänölisesti. Jos ei satu olemaan paikalla niin tulee sitten sovittuna aikana. Sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä miten homma tehdään, veloitus on aina sama.

• Voi juku

Nyt kyllä on lukutaidottomia liikkeellä.
      Pelastuslaissa sanotaan että KIINTEISTÖ OMISTAJAN TULEE HUOLEHTIA LAKISÄÄTEISESTÄ NUOHOUKSESTA. Ei että nuohoojan täyttyy tulla silloin kun omistajalle sopii. Mikä tässä on vaikeaa ? Jos tilaat nuohoojan ja hän ilmoittaa että tulee jouluaattona niin on syytä varata itsensä paikalle. Ongelma ei ole nuohoojan vaan kiinteistön omistajan.
      Meidän mökillä nuohooja kiertää nuohoamattomat kohteet 3 kertaa kesässä säänölisesti. Jos ei satu olemaan paikalla niin tulee sitten sovittuna aikana. Sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä miten homma tehdään, veloitus on aina sama.

• noet lähtee

Minun mökin piippu nuohottiin virallisen sutarin toimesta viimeksi 2003, sen jälkeen ihan ite. Mitään ongelmia ei ole ollut, ite nuohoan joka kevät.

• Ei korvauksia

Sitten kun sen itsenuohoajan mökki palaa ja vakuutusyhtiö kysyy nuohoustodistusta tai kuittia, voi ongelmia alkaa ilmetä.

• kalakalle.
        Ei korvauksia kirjoitti:

Sitten kun sen itsenuohoajan mökki palaa ja vakuutusyhtiö kysyy nuohoustodistusta tai kuittia, voi ongelmia alkaa ilmetä.

Minun mökkini palossa meni ne kuitit muiden papereiden mukana tuhkaksi.

• Niinpä niin
        kalakalle. kirjoitti:

Minun mökkini palossa meni ne kuitit muiden papereiden mukana tuhkaksi.

Vastaava paperi pitää löytyä sieltä nuohoojan kirjanpidosta.

• NOUphätä
        Ei korvauksia kirjoitti:

Ei ole vakuutusta.
        Kuis sitten?

• 20+11
        Ei korvauksia kirjoitti:

Terveisiä sinulle "Ei korvauksia". Jos se itsenuohoajan mökki palaa, niin eiköhän sentään ensin tutkita mistä palo on saanut alkunsa. Taitaa paloja sentään syttyä useammin viallisista sähkölaitteista, kuin nuohoamattomista hormeista.

• Varokaa ajoissa

Jotkut nuohoaa itse ja luulevat kaiken oleva ok.Mikäli kohde palaa niin se on siinä sitten,jos on vakuutus ei saa uhtään mitään mistään.

Nuohoajallakin pitää olla kirjanpito josta käy ilmi huohous jos kyseessä on esim:ok talo ja myöhästyt vuosi nuohouksesta päivänkin ja talo palaa niin se on siinä,tästä on fakta perästä todistusta kuinka käy omistajalle vakuutus yhtiö on tarkka,se puuttuu kaikessa nuohoukseen jos talossa sattuu jotain muutakin,silloin kohde ei ole lainvoimainen ja vakuutusyhtiö vältää korvauksen,tämä kaikki tieto on hieman pimenoossa olevaa tietoa ja vakuutus yhtiö ei pidä tästä että huudellaan palstoilla millä he välttävät korvauksia.

Siis vaurio voi olla kiinteistössä aivan muuta kuin palaminen ja vakuutusyhtiö tarkastaa nuohouksen ajankohdan täyttääkö kohde lakia.

• voiko olla näin

" Siis vaurio voi olla kiinteistössä aivan muuta kuin palaminen ja vakuutusyhtiö tarkastaa nuohouksen ajankohdan täyttääkö kohde lakia. "

Tarkoittaako ylläoleva sitä että jos tulee vesivahinko, niin ei korvata jos piippu on unohtunu nuohota ?

• ahhistaapi

Niih, vaikka olis pelkkä hormi ilman tulisijoja.
        Ahistaa
        Taidampa sannoo vakuutukset irti, niih

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe