Polkupyörän vuokraaminen

Minä poljen....

Onko Azoreilla mahdollista vuokrata polkupyöriä ja onko ylipäätään turvallista liikkua niillä liikenteen vuoksi. Matkaan aikaa kolmisen viikkoa ja patikoinnin lisäksi olisi kiva tutustua paikkoihin myös pyöräillen.

9

379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joskus käynyt

      Pyöriä on tarjolla monessa eri paikassa Ponta Delgadassa, eivätkä hinnat huimaa päätä. Katsoisin pyöräilyn olevan turvallista, normaali maalaisjärki mukana tietenkin. Pääsaarella on monta kolkkaa, joissa liikennettä on tosi vähän. Kannattaa valita pienempiä teitä.

      • Minä poljen...

        Kiitos vastauksesta!


    • Oletan, että kirjoittaja yöpyy Ponta Delgadassa São Miguelin saarella. São Miguelin saaren päänähtävyydet ovat Sete Cidadesin kaksoiskraatterijärvet, Lagoa do Fogon kraatterijärvi ja Furnasin kraatterilaakso järvineen. Jokaisee näistä on enemmän tai vähemmän voimia vaativa rasittava matka Ponta Delgadasta. Etäisyys Furnasiin on sitä luokkaa, että. samana päivänä ei kannata tulla takaisin. Lagoa do Fogolle kiipeäminen muistuttaa Euroopan maantiepyöräilykilpailuja. Sete Cidadesin reitti saattaa olla siedettävä, menomatka on kuitenkin koko ajan vähintään lievää ylämäkeä ja kilometrejä kertyy noin 25. Muita mahdollisia pyöräilykohteita, ilman merkittäviä nähtävyyksiä, ovat Lagoa, esim kunnan keskus, Água de Pau ja Calouran niemimaa, Ribeira Granden kaupunkikeskusta pohjoisrannikolla ja Capelas, samoin pohjoisrannikolla, joihin etäsyydet Ponta Delgadasta ovat luokkaa 18 ja 12 km. Lagoaan on matkaa noin 10 km, Água de Pauhin ja Calouraan noin 20 km. Lagoaan pyöräillessä voi pysähtyä esim. matkan varrella sijaitsevalla kahdella uimarannalla São Roquessa, Ponta Delgadan kunnan kaupunkikeskusta on ahdas eikä mielestäni ainakaan innosta pyöräilyyn. Pyöräteitä ei Ponta Delgadassa eikä ympäristökunnissa yleensä ole, joten on poljettava ajotiellä tai jalkakäytävällä, mikäli sellainen löytyy tai sille mahtuu. Kuntopyöräilijöiden suosiossa ovat Ponta Delgadn keskustasta São Roqueen johtava rantabulevardi ja Parque Urbano-niminen puisto (keskustasta noin 1,5 km suoraan pohjoiseen).

      Polkupyöriä vuokraa mm. ANC rent Ponta Delgadan rantakadulla (hotelli Marina Atlânticoa vastapäätä), https://www.facebook.com/ANCmotorent,

      Bicycles and Motos rental
      Rua António Joaquim Nunes Silva, n.º55 A
      Ponta Delgada
      São Miguel
      Açores

      Puh. ( 351) 296 628 304
      GSM ( 351) 966 256 212

      Fax ( 351) 296 628 304

      Sähköposti: [email protected]

      ja

      http://www.bike-rentals-azores.com/#!cpia-de-home/cwk2

      Minun silmiini ei ole sattunut, että lehdissämme olisi kerrottu ainakaan vakavista pyöräilijöitä kohdanneista onnettomuuksista. Kun pyöräilijöiden määrä on lisääntynyt, autoilijat ovat kentites oppineet ottamaan ne paremmin huomioon. Tosin polkupyörällä liikkuminen on yhä vähäistä.

      Kannattanee tiedustella, onko tarjolla ns. e bikeja eli pyöriä joissa on sähköinen moottori kaiken varalta.

      • Minä poljen....

        Kiitos Sinulle masseur! Pitää miettiä tuota pyöräilyideaa sitten paikan päällä. Madeiralla olen käynyt vuosia sitten ja sielläkin oli todella jyrkkiä ylä-/ alamäkiä, enkä olisi uskaltanut pyöräillä. Tarkoitukseni olikin pyöräillä suurinpiirtein tasamailla ja käydä katsomassa nähtävyyksiä matkanjärjestäjän retkillä. Ne tosin ovat aika hintavia. Useinhan kyllä retkiä voi ostaa paikallisilta yrittäjiltä huomattavasti edullisemmin. Miten lie siellä? Onko taksilla ajeleminen kuinka edullista? Mielenkiinnolla tulevaa matkaa odottelen!


      • Minä poljen.... kirjoitti:

        Kiitos Sinulle masseur! Pitää miettiä tuota pyöräilyideaa sitten paikan päällä. Madeiralla olen käynyt vuosia sitten ja sielläkin oli todella jyrkkiä ylä-/ alamäkiä, enkä olisi uskaltanut pyöräillä. Tarkoitukseni olikin pyöräillä suurinpiirtein tasamailla ja käydä katsomassa nähtävyyksiä matkanjärjestäjän retkillä. Ne tosin ovat aika hintavia. Useinhan kyllä retkiä voi ostaa paikallisilta yrittäjiltä huomattavasti edullisemmin. Miten lie siellä? Onko taksilla ajeleminen kuinka edullista? Mielenkiinnolla tulevaa matkaa odottelen!

        Korkeuserot Azoreilla ovat huomattavasti vähäisemmät kuin Madeiralla, mutta saattavat kuitenkin yllättää tasaisempiin pinnanmuotoihin tottuneen matkailijan, sillä esim. pitkät vaikkakin lievät nousut voivat tuntua raskailta. Halusin kertoa, että varsinaisiin luonnonnähtävyyksiin tutustuminen polkupyörällä vaatii ponnistuksia. Toki maaseudulla, São Miguelin keskiosissa, on mahdollista pyöräillä, pienilläkin tiellä, mutta mitään merkittäviä nähtävyyksiä ei siellä ole, sillä alue on suurelta osin lehmänlaidunta.,

        Retkiajo taksilla maksaa vajaa 20 e/tunti. Paikallisia matkailuyrittäjiä alalla ovat mm. matkatoimisto Melo (https://www.facebook.com/pages/Melo-Travel/116773131737169), UTC (http://utcazores.com/) sekä Picos de Aventura (http://picosdeaventura.com/pt/) je Geofun (http://geo-fun.com/), joiden kaikkien retket tehdään yleisimmin pikkubussilla. Kokopäiväretket maksanevat tavallisimmin luokkaa 50-60 e. Hinta sisältää opastuksen lisäksi lounaan. Haku esim. sanoilla; excursões são miguel ponta Delgada.

        Furnasiin voi tehdä bussilla omatoimiretken, Sete Cidadesin bussilla liikkuminen on hankalampaa (vaatii koko päivän oleskelun), Lagoan de Fogon kraatterijärvelle pääsee vain yksityisellä kyydilla, sillä alueelle ei ole bussiliikennettä Ponta delgadastta, kun siellä ei asu ihmisiä.


    • Minä poljen...

      Kiitos taas! Katselin noita linkkejä ja upeita maisemia siellä riittää. Tykkäsin Madeirasta tosi paljon; siellä oli mukava patikoida levadoilla. Nyt on polviin ilmaantunut jos jonkinmoista vaivaa ja siksikin ajattelin tuota pyöräilyä, koska minun täytyisi kyllä kuntoilla päivittäin, lomallakin. Mutta suurkiitokset Sinulle vielä kaikista ennakkotiedoista ja hyvää syksyn ( vai kesän!) jatkoa.

      • Minä poljen....

        Onnistunut matka takana! Azorit vastasivat suurinpiirtein ennakko-odotuksiani. Vietin paljon ulkoilmaelämää paikkoihin tutustuen tai seku vain oleillen. Pyöräily e-bikella oli helppoa, nimenomaan rantabulevardilla, mutta pyöräilin myös kaupunkikeskustan ulkopuolella. Ihan hyviä ruokapaikkoja löytyi myös. Ravintoloissa hintataso oli hieman Suomen hintoja edullisempi. Azorit olivat positiivinen kokemus kaikenkaikkiaan ja varmasti menen joskus uudelleen, mutta kevät olisi varmaan parempi vuodenaika.


      • Minä poljen.... kirjoitti:

        Onnistunut matka takana! Azorit vastasivat suurinpiirtein ennakko-odotuksiani. Vietin paljon ulkoilmaelämää paikkoihin tutustuen tai seku vain oleillen. Pyöräily e-bikella oli helppoa, nimenomaan rantabulevardilla, mutta pyöräilin myös kaupunkikeskustan ulkopuolella. Ihan hyviä ruokapaikkoja löytyi myös. Ravintoloissa hintataso oli hieman Suomen hintoja edullisempi. Azorit olivat positiivinen kokemus kaikenkaikkiaan ja varmasti menen joskus uudelleen, mutta kevät olisi varmaan parempi vuodenaika.

        Kuluvan syksyn sää Ponta Delgadassa on ollut tavanomainen. Toukokuun sademäärä on tilastollisesti noin puolet lokakuun sademäärästä, mutta näissä luvuissa voi olla merkittäviä vuotuisia eroja. Tämän vuoden huhtikuu oli keskimääräistä sateisempi, samoin oli osittain vielä toukokuukin. Mennyt kesä sen sijaan oli erittäin niukkasateinen, minkä vuoksi Sâo Miguel tuskin näyttäytyi syys-lokakuussa yhtä vihreänä kuin se on keväällä talven jäljiltä. Molempi siis parempi. Azorien säästä voi varmuudella sanoa sen. että talvella sataa enemmän ja on viileämpää kuin kesällä. Azorien sää vastaa koko vuoden osalta jonkin asteista Suomen kesäsäätä.

        "Ravintoloissa hintataso oli hieman Suomen hintoja edullisempi." Tämä havainto minua hämmentää. EU:n virallisen kuluttajahintavertailun mukaan hintaero Suomen ja Portugalin välillä on keskimäärin merkittävä, Suomi kun on kallein euromaa. Ravintola- ja hotellipalvelujen osalta se on muistaakseni 30 prosenttiyksikön luokkaa. Vaikka hintataso Azoreilla on hieman korkeampi kuin Manner-Portugalissa, on minulla se vakaa käsitys, että mm. ravintolahinnat Azoreilla ovat merkittävästi halvempia kuin Suomessa. Vai ovatko ravintolapalvelujen hinnat Suomessa viimeisen runsaan kuuden vuoden aikana laskeneet? Hinnat Azoreilla tuskin ovat merkittävästi nousseet samana aikana, Siitä on pitänyt huolen talouskriisi.


    • Pieni huomautus!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe