vaalea orakas

Antonovka

hei,

tänä vuonna keräsin ekaa kertaa vaaleaa orakasta, niitä on paljon ja herkullisia. Olen paistanut ne pannulla, mutta toisinaan niissä on hieman kitkerä sivumaku. Miten ne pitäisi oikein valmistaa, jotta kitkeryys häviäisi?

7

10258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sieni-Sepe

Ettet ole vain poiminut sekaan rusko-orakkaita, jotka ovat kitkeriä, mutta eivät myrkyllisiä eivätkä muutenkaan haitallisia. Vaalea orakas on hieman pistävän makuinen etenkin vanhetessaan. Olen maustanut vastaavia orakaspaistoksiani mustapippurirouheella ja jopa thai-kastikkeella; Sweet&sour. Hyvin maustuvat ja maistuvat!

• vaalea minäkin

Mistä tuon rusko-orakkaan sitten tunnistaa?
        Minäkin olen eka kertaa löytänyt ja mielestäni tunnistanut vaalean orakkaan ja ajattelin ensimmäistä kertaa uskaltautua poimimaan talteen. Eipä tullut mieleen että nekin voisi sekoittaa johonkin toiseen sieneen, ne kun ovat aika erikoisen näköisiä.

• Antonovka

Poimimani orakkaat ovat sienikirjan kuvien ja tekstien mukaan olleet vaaleaa orakasta, mutta koska en ole sienien asiantuntija, en voi olla täysin varma.
        Selitys kitkeryyteen saattaa olla siinä, että ehkä joukossa on ollut vanhempia sieniä, sillä jotkut sienet ovat olleet jo kookkaampia kooltaan. Kannattaa varmasti poimia vain pienempiä/nuorempia yksilöitä tästä lähin.
        Maku on kyllä todella hurmaava, mausteilla tai ilman, joten nyt kun pääsin orakkaan makuun, aion kyllä poimia sieniä vastakin. :) Asustelen täällä Etelä-Suomessa, Nummi-Pusulassa, joten täällä on varsin monipuoliset sienimaastot - kaveri välillä aina puuttuu, kun sienimetsään ei ole mukava lähteä yksin.

• Hansuli
        vaalea minäkin kirjoitti:

Mistä tuon rusko-orakkaan sitten tunnistaa?
        Minäkin olen eka kertaa löytänyt ja mielestäni tunnistanut vaalean orakkaan ja ajattelin ensimmäistä kertaa uskaltautua poimimaan talteen. Eipä tullut mieleen että nekin voisi sekoittaa johonkin toiseen sieneen, ne kun ovat aika erikoisen näköisiä.

Rusko-orakkaan lakki on tummempi ja säännöttömän muotoinen. Se on paljon ohuempi ja hauraampi kuin vaaleaorakkaan lakki. Jalka on lakin värinen toiosin kuin vaaleassaorakkaassa, jossa se on valkoinen. Sienen malto on hyvin haurasta ja murenee helposti poimittaessa. Kahden tähden sieni, mutta ei ole vaaleanorakkaan veroinen maultaan ja täyteläisyydeltään.

• ....
    • kotikokki

Käytä vaaleaorakasta tomaattimurskan mausteiden ja yrttien kanssa. Tee vähän niin kuin stroganoffia. Sieni maistuu ja tuntuu kanalta.

• Anonyymi

Hei! Kuinka säilötte orakkaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      239
      4613
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3055
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2463
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1703
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      79
      1451
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe