hei,
tänä vuonna keräsin ekaa kertaa vaaleaa orakasta, niitä on paljon ja herkullisia. Olen paistanut ne pannulla, mutta toisinaan niissä on hieman kitkerä sivumaku. Miten ne pitäisi oikein valmistaa, jotta kitkeryys häviäisi?
vaalea orakas
7
10212
Vastaukset
- Sieni-Sepe
Ettet ole vain poiminut sekaan rusko-orakkaita, jotka ovat kitkeriä, mutta eivät myrkyllisiä eivätkä muutenkaan haitallisia. Vaalea orakas on hieman pistävän makuinen etenkin vanhetessaan. Olen maustanut vastaavia orakaspaistoksiani mustapippurirouheella ja jopa thai-kastikkeella; Sweet&sour. Hyvin maustuvat ja maistuvat!
- vaalea minäkin
Mistä tuon rusko-orakkaan sitten tunnistaa?
Minäkin olen eka kertaa löytänyt ja mielestäni tunnistanut vaalean orakkaan ja ajattelin ensimmäistä kertaa uskaltautua poimimaan talteen. Eipä tullut mieleen että nekin voisi sekoittaa johonkin toiseen sieneen, ne kun ovat aika erikoisen näköisiä. - Antonovka
Poimimani orakkaat ovat sienikirjan kuvien ja tekstien mukaan olleet vaaleaa orakasta, mutta koska en ole sienien asiantuntija, en voi olla täysin varma.
Selitys kitkeryyteen saattaa olla siinä, että ehkä joukossa on ollut vanhempia sieniä, sillä jotkut sienet ovat olleet jo kookkaampia kooltaan. Kannattaa varmasti poimia vain pienempiä/nuorempia yksilöitä tästä lähin.
Maku on kyllä todella hurmaava, mausteilla tai ilman, joten nyt kun pääsin orakkaan makuun, aion kyllä poimia sieniä vastakin. :) Asustelen täällä Etelä-Suomessa, Nummi-Pusulassa, joten täällä on varsin monipuoliset sienimaastot - kaveri välillä aina puuttuu, kun sienimetsään ei ole mukava lähteä yksin. - Hansuli
vaalea minäkin kirjoitti:
Mistä tuon rusko-orakkaan sitten tunnistaa?
Minäkin olen eka kertaa löytänyt ja mielestäni tunnistanut vaalean orakkaan ja ajattelin ensimmäistä kertaa uskaltautua poimimaan talteen. Eipä tullut mieleen että nekin voisi sekoittaa johonkin toiseen sieneen, ne kun ovat aika erikoisen näköisiä.Rusko-orakkaan lakki on tummempi ja säännöttömän muotoinen. Se on paljon ohuempi ja hauraampi kuin vaaleaorakkaan lakki. Jalka on lakin värinen toiosin kuin vaaleassaorakkaassa, jossa se on valkoinen. Sienen malto on hyvin haurasta ja murenee helposti poimittaessa. Kahden tähden sieni, mutta ei ole vaaleanorakkaan veroinen maultaan ja täyteläisyydeltään.
- kotikokki
Käytä vaaleaorakasta tomaattimurskan mausteiden ja yrttien kanssa. Tee vähän niin kuin stroganoffia. Sieni maistuu ja tuntuu kanalta.
- Anonyymi
Hei! Kuinka säilötte orakkaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus33966Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va872032Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J50846- 47764
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?184728Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va34728Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35712Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119705- 35664
Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?
Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97127648