Villasukkien neulomisesta kysymys

puikkopää

Olen aloitteleva villasukkien neuloja. Olen hankkinut villasukkia varten seitsemän veljestä -sarjan lankaa. Puikot minulta löytyy mutta ne ovat kokoa 3 !!. Langassa suositellaan kokoa 3,5. En ole kaupoista löytänyt 3,5 kokoisia puikkoja. Voinko neuloa 3 mm puikoilla? Tuleeko niistä silloin millaiset, vai pitäisikö hankkia 4 mm puikot? Käsialani on aika keskinkertainen, ehkä enempi kireää kuin liian löysää.

9

7871

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kutoja...

Ei tarvitse hankkia uusia, ne käy oikein hyvin.

• Käsitöitä

Minä käytän kakkost... 7-veikas...

• -anne-

Jos on ihan ns. keskiverto käsiala eli ohjeen mukaisilla puikoilla neuleen tiheys (s/10cm) olisi sama kuin ohjeessa, niin pienemmillä puikoilla tulee hiukan pienempää jälkeä. Sitten jos käsiala on vielä vähän keskivertoa kireämpi, niin se entisestään pienentää lopputulosta. Sulle ois varmaan pari vaihtoehtoa. Joko hankit nelosen puikot ja teet ohjeen mukaisella silmukkamäärällä. Tai vaihtoehtoisesti voit valita ohjeesta pikkuisen isomman koon (tai lisäät muutaman silmukan) ja neuloa 3:n puikoilla. Kolmas vaihtoehto vois olla käyttää noita puikkoja ja ohjeen silmukkamääriä ja katsoa sitten kenelle sukat ovat sopivat = ) Ja sitten kun olet yhdet tehnyt näet mihin suuntaan ja kuinka paljon sukkia pitää muokata että saat itsellesi ihan mittatilaussukat. Rohkeasti vaan alkuun, kyllä siitä hyvä tulee!

• Hei!

Itse neulon valtavasti sukkia. Kannattaa käyttää pienempiä puikkoja kun ohjeessa on sanottu, tulee napakampaa jälkeä. 7-veljestä lanka ei ole kyllä parasta mahdollista sukkalankaa, tulet sen huomaamaan. Paljon mainostettu kylläkin, mutta helposti sukat"löpsähtävät" varsinkin jos on tehnyt isoilla puikoilla.

• satunnainen neuloja

Tee vaikka tasoneuleena testipätkä, joku parikymmentä silmukkaa ja joku ehkä viitisen senttiä joustinta (2oikein, 2nurin tms) ja toiset viitisen senttiä sileää oikeaa. Katso ja tunnustele miltä vaikuttaa, onko liian harvaa ja lepsua ja alkaako muistuttaa peltiä, vai olisko jopa hyvä.
      Sitten kun löydät mieleisesi tiheyden, niin vertaa vähän vastaako ohjeen tiheyttä, eli jos teet ohjeenmukaisilla silmukkamäärillä niin tuleeko sopivat. Tai jos niiden ei ole pakko sopia just tietylle henkilölle, niin tee ohjeella ja katso mitä tulee. :)

Mä itse neulon 7-veljeksestä sukat just kolmosen puikoilla, koska 3,5 on mun makuun liian löysää. Ohjeen silmukat ei kylläkään päde, vaan saan lisätä.

Suositelkaas jotain hyviä sukkalankoja. Tiedän olevan parempiakin vaihtoehtoja, muttei ole tullut testailtua, kun 7-veljestä löytyy lähikaupasta ja olen tehnyt lähinnä "saapassukkia" itselle. Mutta jos vaikka erehtyis tekemään jotain hienompia niin vois kokeilla parempia lankojakin. Ja siis nimenomaan paksua, kolmosen tai kolmen ja puolen puikoilla neulottavaa, mä en ohuita jaksa/viitsi tehdä.

• Sukat jalkaan

Mä neulon kanssa aika paljon sukkia (tai siis lähinnä vaan sukkia) ja olen kokeillut erilaisia lankoja. Itse olen tykästynyt Regian sukkalankoihin. Ovat kylläkin hinnakkaita ainakin Novitan lankoihin verrattuna, mutta laadultaankin parempia ja aivan ihania neuloa. Regian sukkalangasta neulotut sukat saa laittaa jopa kuivausrumpuun! Laitapa 7-veljeksestä neulotut sukat kuivausrumpuun, tumppua tulee.

Muuten, hairahdin ostamaan Novitan Nalle-lankaa kahdessa eri värissä, ja tein niistä kirjoneulesukat. Vähän neuloessa ihmettelin, kun ei työnjälki tahdo pysyä tasaisena. Syy löytyi langasta. Langanpaksuus vaihteli ihan älyttömän paljon toisessa kerässä. Välillä lanka oli tiukkaa, ohuen ohutta ja kovaa, kuin jotain kalalankaa, liian tiukassa olivat säikeet. Toisinaan taas niin löysää ja paksua, että aurinko paistoi säikeiden välistä. Vähän alkoi harmittamaan langanvalinta, sukat olivat aika suuritöiset polvisukan pituiset kirjosukat. Ei mieltä lämmitä, kun tekee ison työn ja materiaalit oavt huonolaatuisia, vaikka muuta Novita mainostaakin. Taisi olla viimeinen kerta, kun Novitan langoista teen yhtään mitään muuta kuin perussukkia lumenluontiin. Vaiva ei kannata.

Regian lankoja suosittelen. Ei ole ainakaan toistaiseksi tullut vastaan samaan laatuongelmaa kuin Novitan lankojen kanssa.

• miksi paksuja sukkia

Janne on suurinpiirtein 7 veljeksen paksuinen ja paljon parempi sukkalanka.

• suk-kis

sukkalankamallia Virosta tuotteen nimi alla , riippuu siis
        käyttötarkoituksesta.
        Saapaassukka ihan eri asia kuin lenkkari.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2233
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1554
    4. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      118
      963
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      893
    Aihe