Remontoitavat asunnot eivät mene kaupaksi !?!?!

miksi näin ?

Luin juuri uutisen jossa 90% suomalaisista kiinteistövälittäjästä kertoo, että remonttikuntoisten asuntojen myyntiajat ovat pidentyneet ja pyyntihinnat laskeneet. Nyt ihmiset halauvat uutta tai kokonaan remontoituja asuntoja ja tinkivät ennemmin neliöistä.

Kummallinen suuntaus. Itse 2 asuntoa remontoineena ja yhden ok talon rakentaneena kokemuksesta voin sanoa että itsetehdyllä remontilla saa parhaan voiton asuntoa myytäessä. Onko lie tämä uusi taloyhtiölaki tiukempine sääntöineet karkottanut tee-se-itse miehet joihin itsekin kuulun ?
Vai onko nykynuoriso joka etupäässä uusia asuntoja ostaa, niin kädetöntä ja mukavuudenhaluista ettei vanhan kuntoonlaittaminen kiinnosta vaikka siitä saisi myöhemmin ison taloudellisen hyödyn myyntihetkellä?
Vai nousiko vanhojen remonttikohteiden hintapyynnit jossain vaiheessa niin korkeaksi, että hinta uuteen/remontoituun verrattuna ei ole enää niin suuri ?

12

446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IsäEspoosta

No kun kerran kysyt, että miksi näin, niin IsäEspoosta vastaa. Kyse on talouden spesialisaation kehityksestä eli erikoistumisesta. Ennen vanhaan kun teknologia ei tehnyt tehdastöitä, tarvittiin riuskaa ruumiinrakennetta ja hommat olivat raskaita ja fyysisiä. Tänä päivänä teknologia korvaa fyysisiä suoritteita ja tehdaslinjatöitä koko ajan automatisoidaan pois, prosessit kehittyvät. Se näkyy oikeastaan vähän kaikessa. Puhutaan sitten mistä tahansa taloushallinnon Kyylän, luovan Markkinointihipsterin tai Perusinsinöörin hommista, kaikki hommat hoidetaan pitkälle erikoistuneella ohjelmisto-osaamisella.

Tämä erikoistuva osaaminen on sama kuin "tuottavuuden kasvu", mistä puhutaan. "Tuottavuuden kasvu" tarkoittaa ihan yksinkertaisesti vaan sitä, että vähemmän ihmisiä tekee enemmän tuotosta.

Nämä asiat kun laitetaan kasaan, se tarkoittaa parempaa palkkakehitystä yhä vähemmällä määärää ihmisiä ja vähemmän työllisiä. Tästä seuraa se, että ne jotka ovat duunissa, joutuvat tekemään aivan helvetin pitkää päivää saadakseen edes pitää työpaikkansa.

Tästä seuraa se, että IsäEspoosta aivan mielellään ulkoistaa kaikki remppahommat sellaisille, jotka osaa niitä tehdä eikä tartte viiteen kertaa tehdä pohjia ja aloittaa alusta. :)

Taloustieteessä puhutaan suhteellisen edun teoriasta. Eli kansakunnilla oli suhteellinen etu johonkin asiaan. Suomella on suhteellinen etu puu- ja paperiteollisuudessa, koska täällä on mettää.

Eli tee-se-itse miehiä ei ole. Jos on, he ovat työttömiä.

• väärä arvaus

Muutama vuosi sitten nuo "remontoitavat" vietiin käsistä ja ihmiset halusivat rempata itse.

Nyt tilanne on muuttunut, mutta syynä ei varmasti ole Espoolaisenisän mainistema rakenne muutos. Se on paljon pitempi aikaista kehitystä.

• 77788899966666666666

No tuo nyt on tuota samaa pajatusta, itsestäänselvyyksiäkin siinä tietysti on. Nämä kauhiastas viisaat talouspuolen spesialistithan näitä vääntävät, kun ne ihan kauppakorkekoulusasa ovat näitä päähänsä paukuttaneet.

On meillä muuten historiassa hyvinkin innokkaasti lähdetty tekemään paljon sellaista mitä joku kahiastas viisas talousnero pitäisi typeränä siksi kun se jo on muiden hallinnassa olevaa alaa.

http://areena.yle.fi/tv/1956836

Maataloustraktoreitakin lähdettiin Tampereella tekemään vaikka ala oli vahvasti mm. brittien ja jenkkienkin hallussa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Takra

Tämähän ei suureksi ja menestyväksi hankkeeksi osittautunut, mutta senkin myötä tuli kuitenkin koneenrakennusalan osaamista ja kokemusta alalta.

Ei siis jääty pelkästään paperintuotantoa ja lankun sahausta harjoittamaan. Nokiakin oli aiemmin puu/paperi-alalla, laajensi vaan siitä ensin pankeille atk koneita tekemään ja siitä eteenpäin.

No ei meillä enää tällisiin vastaaviin juttuihin niin innokkaasti lähdetäkkään, päinvastoin karsitaan ja luovutaan siitäkin mitä on. Johtunee juuri siitä että meillä on hyvien insnöörien tilalla vain hirmuiset laumat näitä kauhiastas viisaita talousneroja spesialisointioppiaan pajattamassa.

• Minä tykkään tehdä harrastuksena noita remppahommia. Silloin tällöin. Jos isommasta perusrempasta puhutaan, niin kyllä minäkin palkkaan porukan tekemään suurimman osan hommista ja hoidan itse jotain tyyliin keittiön asentamisen, laatoitukset, seinien tasoitukset, maalaukset, listoitukset, ovien asennukset ja muuta pientä... :)

Mutta jos tuosta ei tykkäisi, niin eipä sitä tulisi tehtyä. Saman ajan voisi tehdä töitäkin. Kyllä sillä palkoille pääsee, kun *ei* itse tee.

• Tätä pitää

Talon remontointi, tekemisestä puhumattakaan on niin vittumaista puuhaa ettei siihen kukaan täysijärkinen ryhdy. Kaikki pitää olla valmiiksi tehty.

• ??????&&&&&&&&&ÅÅÅ

On paljon ihmisiä joille kaikkikin työ on hyvin vastenmielistä, vain viisaita pajatella haluttaisiin ja siitä korkeaa palkkaa nauttia.

• Tämä pitää
        ??????&&&&&&&&&ÅÅÅ kirjoitti:

On paljon ihmisiä joille kaikkikin työ on hyvin vastenmielistä, vain viisaita pajatella haluttaisiin ja siitä korkeaa palkkaa nauttia.

Minä pidän omasta työstäni ja siitä ihan kohtuullisesti maksetaan. Ei sitä kouluja käytyn sen takia että alan raksamiehen hommia tekemään. Reilu työnjako, he eivät tee minun hommia ja minä en tee heidän töitä.

• dr.phil 4ever

Itse ostin juuri ensiasunnoksi pintaremontti kohteen, kylpyhuone oli tehty 2000 luvulla ja se kelpasi minulle, muuten sitten remontoitiin koko asunto. Lopullinen kauppahinta oli noin 10% alhaisempi kuin alueelta viimevuosina myydyt. Kämppä oli oikeasti hyvässä kunnossa mitä nyt rumat tapetit ja lattia. pienellä vaivalla tuli huomattava säästö.

• nainen Myllymäestä

Pari viikkoa sitten ostin täysin kunnostetun asunnon (seiniä kaadettu ja rakennettu). Keittiö sattui olemaan juuri makuuni. Vielä en ole päässyt muuttamaan.

N. 10 edellistä katsomaani rempattua asuntoa jäi ostamatta juuri keittön takia. Oli tehty uusi keittiö joka ei ollut ollenkaan makuuni vaan pilasi mielestäni koko kämpän.

Nyt olen tehnyt omassani myyntiremonttia, kaikki tapetit poistettu ja katot ja seinät maalattu valkoiseksi (helppo uusien vetää tapetti tai maali kun pohjatyöt on tehty) ja lattiat laitettua, keittiöön en koske vaikka se remonttia vaatiikin. Annan tuleville ostajille mahdollisuuden tehdä siitä mieleisensä.

On se ihan kovaa ja hidasta hommaa yksin tehdä kun töissäkin pitää käydä. Jo kirjahyllyjen tyhjennys ja vienti toiseen huoneeseen katon maalauksen tieltä on illan homma. Isoin homma on se huonekalujen siirtäminen, kaiken peittely ja teippaus. Viltti sohvan jalkojen alle ja työntö...

• ei eroa hinnoissa

siksi koska ainakin Helsingissä hintapyynnöt lähes sama,
      oli kämpän kunto mikä vaan!

Neliöhintapyynneissä ei ole isoja eroja "tyydyttävä" tai "hyvä" välillä.
      Toki uudet maksaa vielä enemmän.

Niin miksi ihmeessä haluaisin pommin, mihin menee remonttiin
      rahaa 20te ,enkä edes osaa itse tehdä,ei ole välineitä jne
      vaan ostan mielummin kämpän minne muuttaa suoraan sisään.
      Maksimissaan pieni pintaremppa, uutta maalia pintaan-

Se hintaero pitäisi olla niin huomattava että pommi kannattaa ottaa.
      Mutta kun sijanti maksaa, neliöt, pinta-ala maksaa enemmän.

• Pintaremakkaa

Kiinteistöliiton neuvontainsinööri Jaakko Laksola sanoo, että ihmisiä on johdettu harhaan, kun on väitetty, että putkiremontti tehdään vaihtoehtomenetelmällä esimerkiksi kolmasosalla perinteisen remontin hinnasta.

– Eihän sillä tehdä kuin vesijohdot tai viemärit. Jos halutaan verrata menetelmiä keskenään, täytyy selvittää, mitä koko paketti sisältää, Laksola sanoo.

Täydellisessä putkiremontissa voidaan putkistojen lisäksi uusia pinnoitteet ja vesieristeet sekä saattaa sähköasennukset ajan tasalle. Myös vakuutusyhtiöt suhtautuvat myönteisemmin perinteisiin putkiremontteihin.

LVI Tekniset Urakoitsijat ry:n kehityspäällikkö Arvo Ylönen pitää vaihtoehtomenetelmiä teknisesti ”kelpo menetelminä”, mutta sanoo, että ne ovat ainoastaan korjaustoimia.

– Pinnoitus jatkaa putkiston ikää ja korjaa sitä, Ylönen sanoo.

Arviot pinnoitusten ja vanhojen putkien sisään sujutettujen putkien elinkaaresta vaihtelevat. Joidenkin arvioiden mukaan pinnoitetut putket kestävät 15–20 vuotta.

• hahhahhhahhaa

Pari asuntoa remontoineena voin kertoa että se on juurikin tuo taloyhtiölaki joka vie maun koko hommasta, toinen lienee se että ihmiset kuvittelee että sillä remppaamattomalla p..lla saa edelleenkin melkein saman rahan kuin valmiiksi remontoidulla. Ei huvita alkaa tarjoamaan vaikka tietää että hinta tippuisi jos saman ilmiö tapahtuu jo siinä remontoidussa koska se rempan teko on kaikenmaailman lupien pyytelemisineen tehty jo liian vaikeaksi.

Ennen tuota taloyhtiölain muutosta se mainitsemasi iso taloudellinen hyöty myyntihetkellä oli mahdollinen, nykyään ei ole enkä minä ainakaan ala elättämään ylimääräisiä rahastajia "valvonnasta", antaa vaan kaupan jäätyä ihan rauhassa ja ostetaan sitten se valmiiksi hyvä halvalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17083
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4844
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2748
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      147
      2041
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1607
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1527
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      23
      1418
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1233
    Aihe