Ryanair vs. Norwegian

Kirjoitan nyt tänne Ryainair -palstalle, vaikka vähän ehkä pääaiheena onkin kilpaileva halpislentoyhtiö.

Haluaisin käytännön kokemuksia Norwegian Airista, lennot näyttäisi olevan Helsingistä ihan asiallisille kohde - asemille ihan kelpo hintaan. Miten lentämisen ja sääntöjen kanssa käytännössä menee, että ei tule yllättäviä kuluja sitten check - innissä? En jaksa alkaa lukemaan sääntöjä nyt. Luin joskus matkaa varatessani Ryanairin säänöt alusta loppuun ja oleelliset asiat tulikin selväksi, eikä lisäkustannuksia tullut käsitavarapainon ollessa sallituissa rajoissa mm. Mutta miten Norwegianilla toimitaan käytännössä? Ja millä kielillä asiakastuki palvelee? Minkälaisia kokemuksia teillä on tästä?

Ryanairin olen todennut hyväksi asiakkaan kannalta, pelkkää positiivista
sanottavaa yhtiöstä, ja koneessa tarjoilu pelasi, vaikkakin istuintilat on vähän ahtaat. Mitä uutisissa oli jokin aika sitten, että Ryanair tilasi uusia koneita, joten josko niissä olisi tämä seikka korjattuna? Senhän näkee sitten, kun ne alkaa liikennöimmään. Lomalle kun suuntaa, onkin kahden vaiheilla, tilatako lento Ryanairilta vai Norwegianilta?

9

1556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dghjk

      norwegian ei oikeastaan ole halpalentoyhtiö, vaan riisuttujen palveluiden perinteinen lentoyhtiö, joka toimii hubi- ja syöttöliikenne perusteisesti

      • eipä tietenkään...

        Kuinka olet päätynyt tähän määritelmään? Eikös Norwegian ole perinteinen LCC eli low cost carrier eli halpis? Ainakin suomenkielinen ja englnanninkielinen Wiki osaa kertoa niin.

        Ja hupsis, niin pulju itsekin määrittelee itsensä:
        http://www.norwegian.com/fi/tietoa-norwegianista/our-company/
        "Norwegian Air Shuttle ASA, kaupalliselta nimeltään Norwegian, on Oslon pörssiin listattu halpalentoyhtiö."


      • Musti, fiksu hauva
        eipä tietenkään... kirjoitti:

        Kuinka olet päätynyt tähän määritelmään? Eikös Norwegian ole perinteinen LCC eli low cost carrier eli halpis? Ainakin suomenkielinen ja englnanninkielinen Wiki osaa kertoa niin.

        Ja hupsis, niin pulju itsekin määrittelee itsensä:
        http://www.norwegian.com/fi/tietoa-norwegianista/our-company/
        "Norwegian Air Shuttle ASA, kaupalliselta nimeltään Norwegian, on Oslon pörssiin listattu halpalentoyhtiö."

        Määrittelun toiminta periaateen mukaan. Norwegian ei käytä halpalentoterminaajela, kuten esim. Turussa, jossa sellainen mahdollisuus on. Norwegian harrastaa syöttöliikennettä Oulu - Helsinki mm. Ja on myös muita piirteitä... Sama airBaltic, usein tituleerattu halpalentoyhtiöksi, vaikka on itseasiassa aika lähelle Finnairia toimintakonseptiltaan.

        Wizzair ja Ryanair ovat puhtaita halpalentoyhtiötä, jotka operoivat aina halvimmasta terminaalista välittämättä siitä millaiset puitteet ovat kyseessä. Lippujenhinnat ovat lähes aina painettu niin alas, että voitto tulee oheismyynnistä ja -palveluista kokonaan, paitsi sesonki reissut mm-futis tai elelänmatkat.

        Norwegianille "halpalentoyhtilöisyys" on mainosta, mutta väitän sen silti olevan riisuttujen palveluiden perinteinen lentoyhtiö, jonka kyydissä tehdään myös työmatkoja, vaikka bisnesluokkaa ei ole. Eli Norwegian ei ole ihan perinteinen lentoyhtiö, mutta ihan halpalentoyhtiökään.


    • No siitä huolimatta olisi kiva kuulla asiakkaiden käytännön kommentteja, matkustuksen säännöt, ja palveluista ylipäätään yms.

    • Ikuisesti Ryanair

      Minä olen lentänyt vain ja ainoastaan Ryanairilla. Enkä usko vaihtavani yhtiötä, ellei sitten tule jokin kaukomatka jonne tulee lennot tilattua muilla yhtiöiden koneilla. Ryanairista minulla on vain pelkkää hyvää sanottavaa, lennot ovat ajoissa kohteessa ja tarjoilu pelaa koneessa hienosti. Istuinpaikat on tietysti hieman ahtaat vähän tukevimmille asiakkaille, minulla siinäkään ei ole ongelmia koska olen ns normaalipainoinen ja kokoinen. Minulle on erittäin tärkeää että saan lentoni aina halvalla ja että pystyn säästöön jääneet rahani sitten käyttämään kohteessa.

      Olen lentänyt Ryanairilla jo melkoiset määrät ja monet eri maat on tullut nähtyä, toivonkin että tampereelle tulisi base ja että uusia kohteita tulisi paljon lisää. Myös 2 terminaalin laajennusta odotan ja se kait liittyy hyvin olennaisesti yhtiön laajenemiseen tampereella. En minä moiti nykyistäkään ns pientä koppia joka toimiin terminaalina, hyvin sinne on aina mahtunut näillä nykyisillä lähdöillä.

    • fbvfe

      eipä paljoa eroa paitsi että Norskilla on Wifin käyttö mahdollista Euroopan reiteillä ainakin.
      Ryanair ehkä täsmällisempi. Molemmista vain hyvää sanottavaa. Kerran olen joutunut soittamaan Norskin asiakaspalveluun ja suomeksi palvelivat eikä jonotusta ollut.

      • 11+11

        Olen lentänyt pari kertaa Norwergianilla, tosin edellisestä kerrasta on 9 kk. Ihan ok, henkilökunta oli virolaista, puhuivat ihan kohtuullista suomea. Kaveri lensi pari kuukautta sitten, silloin kaksi matkustamohenkilökunnasta oli suomalaisia. Laukku maksoi erikseen, muita lisäkuluja en maksanut.

        WiFi pätki jonkin verran, mutta toimi paremmin kuin odotin. Kärrymyynnissä valikoima hiukan suppeampi kuin Ryanairilla.

        Niinkuin sanoin, ihan ok yhtiö, todennäköisesti käytän uudelleenkin.


      • jämä-air
        11+11 kirjoitti:

        Olen lentänyt pari kertaa Norwergianilla, tosin edellisestä kerrasta on 9 kk. Ihan ok, henkilökunta oli virolaista, puhuivat ihan kohtuullista suomea. Kaveri lensi pari kuukautta sitten, silloin kaksi matkustamohenkilökunnasta oli suomalaisia. Laukku maksoi erikseen, muita lisäkuluja en maksanut.

        WiFi pätki jonkin verran, mutta toimi paremmin kuin odotin. Kärrymyynnissä valikoima hiukan suppeampi kuin Ryanairilla.

        Niinkuin sanoin, ihan ok yhtiö, todennäköisesti käytän uudelleenkin.

        Omalla kokemuksella suomea osattiin todella huonosti, englantia yhtä kehnosti. Viroa tai venäjää olisi pitänyt itse osata. Kärryvalikoimaa eivät tunteneet, piti melkein tise penkoa laatikoita kun olivat pihalla.

        Wifi vain toisella lennolla eikä sekään toiminut.

        Matkustamo likainen, jätekamaa ja muruja penkit täynnä. Ota ainakin oma rikkakihveli mukaan jos lennät.


    • rellu3

      Koneet vaikuttaisivat olevan suurimmaks osaks aika pakasta vedettyjä norwegianilla kuin ryanairillä ja sisusta miellyttää norwegianilla enemmän. Olen lentänyt vaan ryanairilla ja norwegiania nähny työnpuolesta sisältä että ulkoota mutta en lentänyt, vielä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      255
      17426
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      183
      12388
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      70
      6160
    4. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      23
      5001
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      69
      4975
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      52
      4120
    7. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      46
      3701
    8. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      100
      3662
    9. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      41
      3171
    10. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      146
      3129
    Aihe