Kertokaa oma mielipiteenne

(ehkä) tuleva mamma

Eli. Olen tässä kumppanini kanssa miettinyt esikoisen hankintaa. Miehelleni asia on täysin selvä. Lapsi on saatava. (tai näin ainakin käsitin asian hänen puheistaan)
Keskustelumme jälkeen aloin miettiä asiaa tarkemmin. Lapsen tuoma ilo, synnytyksen tuskainen kipu. Mahdollisuus raskauden jälkeiseen masennukseen..
Minulle heräsi monen monta kysymystä, mutta tiivistin sen yhteen. Onko synnytys kaiken sen arvoista? Kertokaa omia mielipiteitänne ja kokemuksia! :)

24

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No.

      On.

    • näin se on

      Jep, on.

      Synnytys kestää vain lyhyen ajan. Okei, voi kestää huonolla onnella joillakin useamman vuorokauden, mutta yleensä kuitenkin vain alle yhden. Ei se ole iso hinta siitä ilosta, joka lapsesta on loppuelämäksesi, jos pysytte väleissä ;) Sattuuhan se synnytys, ei sitä voi kieltää, ainakin ennen kuin saa itselleen sopivan kivunkievityksen, jos sellaista kokee tarvitsevansa. Moni ottaa epiduraalin ja olin siihen itsekin tyytyväinen. Se vie kivut kokonaan, mutta sitä ei tietysti voi ottaa liian aikaisin eli sitä ennen kyllä sattuu. Ei siihen silti kuole ;)

      Raskauden jälkeinen masennus voi osua omalle kohdalle, mutta se on hoidettavissa ja menee ajastaan ohi.

    • Todellakin on.

      Itse en edes synnytystä pidä niin pahana, toki se ottaa julmetun kipeää, mutta se on niin lyhyt aika että kyllä sen kestää. Meille on kolmas muksu tulossa ja itse pidän oikeastaan alkuraskauden pahoinvointiakin pahempana kuin synnytystä, tätä pahoinvointia kun on kestänyt jo kaksi kuukautta!

    • Kapusha

      On se! Itse tein esikoista 33h jonka jälkeen päädyttiin leikkaukseen,mutta kyllä se klisee piti mun kohdalla ainakin paikkaansa että ne kivut unohtui kun sen pienen sai syliin :)
      Kipuihin saa helpotusta,masennukseen on hoitoa :) Mitä vain voi tapahtua,mutta oma mielipiteeni on että kyllä se lapsi on maailman paras asia! ( Vaikka onkin nyt hyvin uhmakas 1v) :D

    • Tuore mama

      Ei se synnytys mitään kun se kestää vain hetken mutta vanhemmuus kestää loppuelämän. Vauva muuttaa KOKO elämän. Jos et ole valis synnytykseen niin ei kannata hankkia lapsia. Synnytyksen jälkeen vasta kaikki alkaa.

    • jepsistä1

      On se. Kun olin ensimmäistä kertaa raskaana, mummuni sanoi että kyllä se sitten joka kerta vaan unohtuu se synnytyskokemus kun se lapsi on ihana jne. Hänellä kolme lasta, syntyneet 40-luvulla ilman kivunlievitystä. Ensimmäinen synnytys on usein pahin, ja tiedän jo nyt että hankimme lisää lapsia, tavoitteena 4-5 :)

    • tuoremamma

      Itse myöskin 2kk tuoreena mammana voin sanoa että on kyllä elämäni paras asia mitä on ikinä saanut aikaan!
      Tarina alkoi kun mietittiin miehen kanssa näin "järkevästi" että jätetään ne pillerit pois ja tulee sitten kun on tullakseen... No raskaaksihan siinä pamahti heti! :D
      9kk itkeskelin että mun hieno maha menee aivan pilalle ja alapääkin venyy ja vanuu miten sattuu..
      noh, tässä sitä nyt ollaan, synnytys ei sattunut yhtään niin paljon kuin luulin sen sattuvan, maha on hyvin saman näköinen kuin ennenkin ja seksikin tuntui juuri sellaiselta kun aiemminkin :) GO FOR IT!

      vielä haluan lisätä että kun itse ajateltiin että olishan Se muksu mukava yms. Yms.. Niin en IKINÄ voinu kuvitella että Se näin mukavaa on! Toiset sanoo että kavereiden muksut kivoja kun ne voi palauttaa, mutta nyt astetta viisaampana voin sanoa että aivan bullshittiä. Oma lapsihan Se paras asia on, ei yhtään haittaa 15 kakkavaippaa päivässä tai kotona olo 24/7!

      • (ehkä) tuleva mamma

        Kiitos kaikille vastauksista! :) Mieheni kanssa tässä viikko takaperin päätettiin jättää pillerit pois. Mulla ei oo koskaan sellasta ylitsepääsemätöntä kauhua synnytyksen kohdalla oo ollu,mutta halusin vaan kuulla muiden mielipiteitä. :) Toivottavasti meitäkin onnistais!


    • artony

      On se :) tietysti vaikea sanoa, onko se sitä sinulle/teille, mutta omakohtaisia kokemuksia ja mielipiteitähän tässä kysyttiin.

      Mitä kipuun tulee, niin se on unohtuvaista, kyllä se synnytyksen kipu ja vaiva unohtuu kun saat vauvan syliin. ainahan ne homman jo kokeneet tietää paremmin ja pelottelee kivuilla ja muilla kauhukuvilla,mutta ne kannataisi jättää omaan arvoonsa. Varmasti jokaiselle synnytys on ihan omanlaisensa kokemus, jonka joko haluaa kokea uudelleen tai sitten ei. toisilla kestää 2vrk toisilla 6 tuntia, ja kaikilla ei edes ole kauhean kivulloista. Itse pääsin esikoisen kohdalla kuulemma vähällä, en tiedä onko kipukynnys sen verran korkea vai oliko kivut vaan niin vähäisiä, synnytys ei pelottanut lainkaan etukäteen, supistuskivut oli laimeita, ponnistuvaihe sit vähän ikävämpi, mutta en muistele lainkaan pahalla.
      nyt on onneksi saatavilla helpotusta synnytykseen ja kipuihin ihan erilailla kuin vaikka sinun isovanhempien aikaan, ja aika pitkälle niistä saatavilla olevista hoidoista saa itselleen valita mieluisimmat, jo etukäteen. monelle synnytysosastolle voi sovitusti mennä käymään, jos kovasti etukäteen mietityttää, siellä on kätilö kertomassa eri kivunlievityksistä ja synnytysasennoista.
      Masennustakin on kaiketi aika turha miettiä etukäteen, ei se välttämättä juuri sinulle koidu kohtaloksi.
      Tietysti on hyvä ajoissa suunnitella ja miettiä asioita, mutta joskus niillä asioilla on taipumus mennä toisin kuin on suunniteltu, ja myös siihen on hyvä varautua. Lapsi saattaa päättää tulla maailmaan vauhdilla, jolloin kivunlievitystä ei välttämättä ole mahdollista antaa, tai synnytyksen aikana tapahtuu jotain ikävää, ja suunnitelmat menee uusiksi.
      ja lopuksi tietty pitää latistaa tunnelmaa toteamalla, että ensin pitää tulla raskaaksi, eikä se välttämättä tapahdu ihan hetikään, kokemuksesta voin sanoa, ettei se raskaaksitulo onnistu aina ihan tuosta noin vain, vaikka halua olisikin, meilläkin on yritetty ja yritetty, ja mieskin jo sanoi, että kyllä tässä on vauvan saaminen kaukana, sitä tehdään, jos ei jo ihan urakoida. Jos vielä tärppää, niin ainakin itse haluaisin tutustua vedessä synnyttämiseen. ekalla kerralla ei sitä mahdollisuutta ollut.

      • (ehkä) tuleva mamma

        Juu.. Me ollaan tässä tosiaan miehen kanssa n. kaks viikkoo yritetty. Ellei tossa marraskuun lopulla oo tärpänny niin pidetään pieni tauko. ;)


      • artony
        (ehkä) tuleva mamma kirjoitti:

        Juu.. Me ollaan tässä tosiaan miehen kanssa n. kaks viikkoo yritetty. Ellei tossa marraskuun lopulla oo tärpänny niin pidetään pieni tauko. ;)

        ei sitä kahden viikon yrittämistä voi yrittämisenä pitää.. :) meillä on mennyt puolitoista vuotta. kuukaudessa on vain noin kolme päivää jolloin hedelmöitys on mahdollista, eli ovuloinnin aikaan. ajoitus siis on tärkeää. minä tikuttelen ovulaatiota että osattais suurinpiirtein oikeaan aikaan hommailla niin, että mies laskee spermat sisään. siittiöt ovat elinkelpoisia n. 3vrk, eli sellanen aikaväli on ihan ok seuraavaan kertaan. tämä on gyneltä saatua infoa. ei siis kannata joka päivä hommailla jos ei siltä tunnu, se ei vaikuta hedelmöitykseen sen paremmin. sanoisin, että jos ei puolen vuoden päästä ala tapahtumaan niin sitten varatkaa ensin omalta terveyskeskuslääkäriltä aika ja sitä kautta saatte lähetettä eteenpäin jos lääkäri on sitä mieltä. vasta vuoden yrittämisen jälkeen saa automaaattisesti ajan lapsettomuusklinikalle, mutta tokihan voitte ihan itse jo vaikka heti varata miehelle ajan sperma-analyysiin (yleensä yksityisiä klinikoita) niin saatte varmuuden, että mies on kykenevä hedelmöittämään. ja ovulaatiotestitikkuja saa tilattua netistä (esim. raskauskeiju.fi), ovat paikasta riippuen suht. edullisia, ja ainakin tiedätte sitten ovulaation hetken, jolloin kannattaa yrittää.


      • artony
        artony kirjoitti:

        ei sitä kahden viikon yrittämistä voi yrittämisenä pitää.. :) meillä on mennyt puolitoista vuotta. kuukaudessa on vain noin kolme päivää jolloin hedelmöitys on mahdollista, eli ovuloinnin aikaan. ajoitus siis on tärkeää. minä tikuttelen ovulaatiota että osattais suurinpiirtein oikeaan aikaan hommailla niin, että mies laskee spermat sisään. siittiöt ovat elinkelpoisia n. 3vrk, eli sellanen aikaväli on ihan ok seuraavaan kertaan. tämä on gyneltä saatua infoa. ei siis kannata joka päivä hommailla jos ei siltä tunnu, se ei vaikuta hedelmöitykseen sen paremmin. sanoisin, että jos ei puolen vuoden päästä ala tapahtumaan niin sitten varatkaa ensin omalta terveyskeskuslääkäriltä aika ja sitä kautta saatte lähetettä eteenpäin jos lääkäri on sitä mieltä. vasta vuoden yrittämisen jälkeen saa automaaattisesti ajan lapsettomuusklinikalle, mutta tokihan voitte ihan itse jo vaikka heti varata miehelle ajan sperma-analyysiin (yleensä yksityisiä klinikoita) niin saatte varmuuden, että mies on kykenevä hedelmöittämään. ja ovulaatiotestitikkuja saa tilattua netistä (esim. raskauskeiju.fi), ovat paikasta riippuen suht. edullisia, ja ainakin tiedätte sitten ovulaation hetken, jolloin kannattaa yrittää.

        joudut siis ehkä yhden kuukaustiskierron verran (kuukautisten eka päivästä seuraavien kuukautisten ekaan päivään) tikuttelemaan joka päivä, että tiedät missä kohtaa kiertoa sinulla on ovulaatio. kaikki naiset eivät ovuloi joka kuukausi vaikka kuukautiset olisivat normaalisti. Itselläni tämä on ongelma, kun kierto ei ole säännöllinen ilman hormonien syömistä, eikä ovulaatiota tapahdu joka kuukausi. Nyt edellisen ovulaation aikana saatettiin myöhästyä, koska mies oli reissuhommissa silloin kun tikutin plussaa, tuli vasta seuraavan päivän iltana kotiin. eli joskus se on tosi pienestä kiinni.


      • lyugioöp
        artony kirjoitti:

        joudut siis ehkä yhden kuukaustiskierron verran (kuukautisten eka päivästä seuraavien kuukautisten ekaan päivään) tikuttelemaan joka päivä, että tiedät missä kohtaa kiertoa sinulla on ovulaatio. kaikki naiset eivät ovuloi joka kuukausi vaikka kuukautiset olisivat normaalisti. Itselläni tämä on ongelma, kun kierto ei ole säännöllinen ilman hormonien syömistä, eikä ovulaatiota tapahdu joka kuukausi. Nyt edellisen ovulaation aikana saatettiin myöhästyä, koska mies oli reissuhommissa silloin kun tikutin plussaa, tuli vasta seuraavan päivän iltana kotiin. eli joskus se on tosi pienestä kiinni.

        Ovulaatio tapahtuu yleensä 1-3 vuorokauden kuluttua LH-hormonipiikistä. Toisin sanoen plussa ei tarkoita, että ovulaatio olisi menossa, vaan että se on tulossa. Munasolu säilyy hedelmöittymiskelpoisena 12-24 tuntia, joten aika todella huono tuuri olisi kyllä käynyt, jos se olisi ollut liian myöhään, että miehesi tuli seuraavan päivän iltana takaisin.


      • artony
        lyugioöp kirjoitti:

        Ovulaatio tapahtuu yleensä 1-3 vuorokauden kuluttua LH-hormonipiikistä. Toisin sanoen plussa ei tarkoita, että ovulaatio olisi menossa, vaan että se on tulossa. Munasolu säilyy hedelmöittymiskelpoisena 12-24 tuntia, joten aika todella huono tuuri olisi kyllä käynyt, jos se olisi ollut liian myöhään, että miehesi tuli seuraavan päivän iltana takaisin.

        no siinä tapauksessa pidettävä peukkuja, että on ehditty ajoissa. kyllä siinä peitto heilui kahtena päivänä, eli tuon tiedon mukaan ois voinu jopa osua kohdilleenkin? kyllä tässä kaikki mahdolliset tahot on rukoiltu ja foolihapot ja sinkit syöty, ruokavaliota muuteltu ja liikuntaa lisätty. erilaisia äitejä katsellessa mies kysy, että onko toi nyt sitte sen arvosta, kaikkine vaivoineen ja vielä synnytys päälle, mutta eihän sitä lasta sen synnytyksen tai raskausvaivojen takia tehdä :)


      • lyugioöp
        artony kirjoitti:

        no siinä tapauksessa pidettävä peukkuja, että on ehditty ajoissa. kyllä siinä peitto heilui kahtena päivänä, eli tuon tiedon mukaan ois voinu jopa osua kohdilleenkin? kyllä tässä kaikki mahdolliset tahot on rukoiltu ja foolihapot ja sinkit syöty, ruokavaliota muuteltu ja liikuntaa lisätty. erilaisia äitejä katsellessa mies kysy, että onko toi nyt sitte sen arvosta, kaikkine vaivoineen ja vielä synnytys päälle, mutta eihän sitä lasta sen synnytyksen tai raskausvaivojen takia tehdä :)

        Toivotaan, että olisi tärpännyt. Eihän se ihan yksinkertaista ole, kun kohdalleenkin osuessaan (=seksiä ovulaatioaikaan) normaalihedelmällisyyden omaavilla pareilla mahdollisuus raskauteen on n. 20-25 prosenttia per kierto. Että sikäli ei tarvitse huolestua, vaikkei kovin nopeasti tärppäisikään. Mutta jos teillä on jo puolitoista vuotta yritystä alla, niin ehkäpä pikku hiljaa hipsisin tutkimuksiin, vaikka sekundäärisestä lapsettomuudesta kyse onkin.


      • artony
        lyugioöp kirjoitti:

        Toivotaan, että olisi tärpännyt. Eihän se ihan yksinkertaista ole, kun kohdalleenkin osuessaan (=seksiä ovulaatioaikaan) normaalihedelmällisyyden omaavilla pareilla mahdollisuus raskauteen on n. 20-25 prosenttia per kierto. Että sikäli ei tarvitse huolestua, vaikkei kovin nopeasti tärppäisikään. Mutta jos teillä on jo puolitoista vuotta yritystä alla, niin ehkäpä pikku hiljaa hipsisin tutkimuksiin, vaikka sekundäärisestä lapsettomuudesta kyse onkin.

        mies on tutkittu; näytteen mukaan kaikki kunnossa, ei pitäisi olla ongelmaa, eli tiedämme jo että vika on minussa. Joulukuussa vasta lapsettomuusklinikalle aika, jossa varmaan tehdään paremmat tutkimukset minulle. En ole ovulaatioita nyt mittaillut kuin pari kuukautta, keltarauhashormoneja syönyt jonkin aikaa. Teroluteihin vaihdettiin omasta pyynnöstä kuukausi sitten. olen koittanut lohduttautua ajatuksella, että se hedelmöityksen mahdollisuus on prosentuaalisen pieni ihan kaikilla, mutta silti tuntuu että kaikki muut onnistuu paitsi me. jopa ne jotka ei lasta halua :S ja varsinkin ne jotka ihan vahngossa tulee raskaaksi. Minulla on yksi lapsi entuudestaan, joten ihmisten on vaikea ymmärtää, että kärsin lapsettomuudesta. Ensimmäinen raskaus oli vahinko, söin e-pillereitä tuolloin ja yksi unohtui välistä. sen takiakin nyt on jotenkin ihan äärimmäisen rankkaa, kun olisi oikea mies, ja olen aina halunnut paljon lapsia, itsekin suurperheen lapsi. Useampi kuin yksi ihminen on sanonut, että unohtakaa koko yrittäminen niin jospa sitten. helppoahan se on sanoa noin, käytäntö on kuitenkin ihan eri, kokoajan se on mielessä.


    • Näin meillä

      Ovulaatiotikut maksaa ihan älyttömästi varsinkin jos ei mitään käryä ole milloin ovuloi.
      En vaivautunut niitä ostamaan yhden yhtäkään vaan heilutettiin joka päivä peittoja ja heti tärppäs. Turha sitä ovulaatiota on metsästellä.

      • kysynpä vaan

        No eipä se nyt varsin turhaakaan ole. Jos ei millään saa ovista kiinni tikuilla, niin voi olla tarpeen tutkia asiaa lääkärin vastaanotolla. Ja eihän niitä nyt heti alkuun kannatakaan ostaa, mutta jos ei ala tärpätä vaikkapa puolessa vuodessa, niin voi olla ihan hyvä tsekata, että tapahtuuko sitä ovista edes. Ehkä vähän turhaa kommentoida asiaa, jos itsellä on tärpännyt heti. Netistä saa sitä paitsi tälläkin hetkellä 28 ovulaatiotestiä hintaan 14,30 ja pitäis riittää kyllä jos kierto on lähelläkään normaalia - tai vaikka olisi vähän epänormaalikin. Ja jos tuo 14,30 on todella liian kallis, niin kannattaako sitä lastakaan hankkia, jos rahat ovat noin tiukassa?


      • artony
        kysynpä vaan kirjoitti:

        No eipä se nyt varsin turhaakaan ole. Jos ei millään saa ovista kiinni tikuilla, niin voi olla tarpeen tutkia asiaa lääkärin vastaanotolla. Ja eihän niitä nyt heti alkuun kannatakaan ostaa, mutta jos ei ala tärpätä vaikkapa puolessa vuodessa, niin voi olla ihan hyvä tsekata, että tapahtuuko sitä ovista edes. Ehkä vähän turhaa kommentoida asiaa, jos itsellä on tärpännyt heti. Netistä saa sitä paitsi tälläkin hetkellä 28 ovulaatiotestiä hintaan 14,30 ja pitäis riittää kyllä jos kierto on lähelläkään normaalia - tai vaikka olisi vähän epänormaalikin. Ja jos tuo 14,30 on todella liian kallis, niin kannattaako sitä lastakaan hankkia, jos rahat ovat noin tiukassa?

        joillakin se ovulaation metsästys on vaan ikäänkuin pakollista. minä tilasin raskauskeiju.fi sivustolta, eikä maksanu kuin 13e 21kpl paketti, kaupanpäälliseksi sai vielä yhden raskaustestiliuskan 7 ovistestiä kohti, eli 3 yhteensä. halvemmaksi se mielestäni tulee kuin hedelmöityshoidot... tuo 21kpl pakkaus kestää sen yhden kierron jos joka päivä testailee, että näkee missä kohdin se ovulaatio on. sitten kun sen oikean kohdan löytää, riittää viitisen kappaletta per kierto, testauksen voi aloittaa pari päivää ennen edellisen kierron ovisajankohtaa. apteekin raskaustestit yksinään maksaa jo 9e ja siitä ylöspäin, eikä niissä pakkauksissa ole kuin yksi, korkeintaan kaksi testiä. ovistestit taitaa olla samanmoisia, en ole ostanut apteekista. karkeesti 80% hinnasta maksetaan muovikuorista, itse tikut ei maksa paljon mitään.


    • (ehkä) tuleva mamma

      Kiitos kaikille vastauksista (taas) :)

      • (ehkä) tuleva mamma

        Mä oon sitä mieltä (ainakin omalla kohdalla) ,että noi ovulaatiotestit on turhia. Muutenkin ollaan miehen kanssa erittäin aktiivisia makuuhuoneen puolella.


      • (ehkä) tuleva mamma

        Mä oon sitä mieltä (ainakin omalla kohdalla) ,että noi ovulaatiotestit on turhia. Muutenkin ollaan miehen kanssa erittäin aktiivisia makuuhuoneen puolella.


      • Djzlzlu
        (ehkä) tuleva mamma kirjoitti:

        Mä oon sitä mieltä (ainakin omalla kohdalla) ,että noi ovulaatiotestit on turhia. Muutenkin ollaan miehen kanssa erittäin aktiivisia makuuhuoneen puolella.

        Ei niitä alkuun voi suositellakaan. Mutta siinä vaiheessa kun yritystä on jo jonkin verran takana, haluaa moni tarkistaa, tapahtuuko sitä ovista ylipäätään. Siihen ei juuri se vaikuta, kuinka aktiivista seksielämä on.


    • Turtsilo

      Mutta jos sinulla ollut e-pillereitä, niin voi mennä 2-3 kk ennen kuin raskautuu, eikä siitä pidä huolestua, vaikka kestääkin tuon ajan yli :) .
      Rauhassa vaan nautitte toisistanne rakkaudella ilman paineita, niin kyllä se pikkuinen tulee :) .
      Onnea teille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe