onko prosessoitu ruoka vaarallista

Kalle Lund

Poika sanoi, että unohda mömmöt ja syö prosessoimatonta ruokaa, niin elät
terveenä ja syöpäkin paranee. Poika on vegaani.

42

480

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Prosessoitu ruoka on tehtaassa tehtyä. Kaikki valkoisesta leivästä kastikkeisiin ja maitotuotteisiin ovat prosessoitua ruokaa.Jotkut prosessoidut ruoat ovat toisia parempia. Joten omilla valinnoilla on tässäkin suhteessa suuri merkitys.

Pahimpia prosessoituja ruokia, joita olisi syytä pyrkiä välttämään kaiken kaikkiaan, ovat:
      · valkoinen leipä, pasta ja riisi
      · tölkkiruoat
      · prosessoidut lihat (esim. salami)
      · aamiaismurot
      · kaupan valmisruoat, myös pakasteruoat
      · kaupasta paketeissa ostettavat kakut, keksit, muffinssit jne.
      · suklaa, karkit, sipsit.

Kopioitu ruokablogista.

Mitäpä tuohon muuta kuin, että hyvää ruokahalua ; )

• k/k

Afrikas maistoin prosessoimatont kaakaopapua ja ei maistun suklaalle,tyyryn erelleen siniseen ku makeanhimo yllättää.

• k/k kirjoitti:

Afrikas maistoin prosessoimatont kaakaopapua ja ei maistun suklaalle,tyyryn erelleen siniseen ku makeanhimo yllättää.

Miinusta tuli vaikka kopioin toisen tekstiä ; )

Söin tänään prosessoimattomia jauhelihapihvejä, tein kastikkeen prosessoidusta herkkusienikeittosta (valmista veteen sekoitettuna) sekä prosessoidusta perunamuusista. Prosessoimatonta oli tomaatti-sipuli salaatti (hollantilaisia terttutomaatteja), johon sekoitin prosessoitua salaatin kastiketta.

Huuh ...meniköhän fiksusti.

• Hämätä miksi
        korppis kirjoitti:

Söin tänään prosessoimattomia jauhelihapihvejä, tein kastikkeen prosessoidusta herkkusienikeittosta (valmista veteen sekoitettuna) sekä prosessoidusta perunamuusista. Prosessoimatonta oli tomaatti-sipuli salaatti (hollantilaisia terttutomaatteja), johon sekoitin prosessoitua salaatin kastiketta.

Kalle Lund kiittää

• keksi omia
        korppis kirjoitti:

Minä miinustan aina toisilta kopioituja tekstejä...

• ????
        korppis kirjoitti:

Miks et pannut omaa nikkiäsi aloitukseen ??

• Siitä vaan jos siltä tuntuu.

Ennen tulen kesyttämistä ihmiset söivät vain prosessoimatonta ruokaa. Ei ollut elinikä silloinkaan kummoinen.

• orakas2

Olisikohan muut elinolosuhteet olleet ennen tulen kesyttämistä hieman toisella tolalla??
        Näinä päivinä, kun aikaa on , pyrin valmistamaan ruokani kotimaisista kausituotteista alusta loppuun itse. Nytkin on kaalilaatikkoa iso kuppi jääkaapissa, jota aion syödä lounaaksi itsepoimittujen puolukoiden kanssa. Riisin laatikossa korvaan lähimyllyn rikotuilla ohrasuurimoilla
        Myös säilyke herkkusienet ovat minulle kauhistus, varsinkin nyt, kut metsät ovat sieniä täynnä.
        Seuraavaksi teen omista omenista omenasosetta, nam.
        Mottoni on ruoanvalmistuksessa, että käytän mahd. vähän prosessoituja tuotteita.

• orakas2 kirjoitti:

Olisikohan muut elinolosuhteet olleet ennen tulen kesyttämistä hieman toisella tolalla??
        Näinä päivinä, kun aikaa on , pyrin valmistamaan ruokani kotimaisista kausituotteista alusta loppuun itse. Nytkin on kaalilaatikkoa iso kuppi jääkaapissa, jota aion syödä lounaaksi itsepoimittujen puolukoiden kanssa. Riisin laatikossa korvaan lähimyllyn rikotuilla ohrasuurimoilla
        Myös säilyke herkkusienet ovat minulle kauhistus, varsinkin nyt, kut metsät ovat sieniä täynnä.
        Seuraavaksi teen omista omenista omenasosetta, nam.
        Mottoni on ruoanvalmistuksessa, että käytän mahd. vähän prosessoituja tuotteita.

Noooo... kaikkea en viitsi itse tehdä. Leipä tulee kaupasta, juustot ja vastaavat samoin. Ja syönhän mie "sydänlääkkeenä" päivittäin pienen palan tummaa suklaatakin...

Sieniä on tällä hetkellä taas kuivumassa, kanttarelleista viimeiset. Tarttis kai lähteä taas metsään etsimään lisää. Suppisaika on sitä vaille, ehkä jo ensi viikonloppuna saa niistä kunnon saaliin. Muutamalla onnistuneella retkellä saa niistä talven keittojen ainekset, sitä tehdään täällä usein.

• orakas2
        yohuuhkaja kirjoitti:

Noooo... kaikkea en viitsi itse tehdä. Leipä tulee kaupasta, juustot ja vastaavat samoin. Ja syönhän mie "sydänlääkkeenä" päivittäin pienen palan tummaa suklaatakin...

Sieniä on tällä hetkellä taas kuivumassa, kanttarelleista viimeiset. Tarttis kai lähteä taas metsään etsimään lisää. Suppisaika on sitä vaille, ehkä jo ensi viikonloppuna saa niistä kunnon saaliin. Muutamalla onnistuneella retkellä saa niistä talven keittojen ainekset, sitä tehdään täällä usein.

Viestejä lukiessa olen huomannut, että olet ahkera luonnossaliikkuja ja sienestäjä. Aamulla sauvakävelyllä ollessani huomasin suuren määrän karkeaorakkaita, oletko poiminut, minulle tuntematon sieni, mutta lienee kelvollinen. Vaaleaorakas minulle entuudestaan tuttu ja pidän sitä hyvänä sienenä. Mietin tässä käviskö poimimassa pois ennenkuin joku muu ehtii.
        Omenasoseesta tuli taas erittäin hyvää, laitoin ihan vähän sokeriakin....

• orakas2 kirjoitti:

Viestejä lukiessa olen huomannut, että olet ahkera luonnossaliikkuja ja sienestäjä. Aamulla sauvakävelyllä ollessani huomasin suuren määrän karkeaorakkaita, oletko poiminut, minulle tuntematon sieni, mutta lienee kelvollinen. Vaaleaorakas minulle entuudestaan tuttu ja pidän sitä hyvänä sienenä. Mietin tässä käviskö poimimassa pois ennenkuin joku muu ehtii.
        Omenasoseesta tuli taas erittäin hyvää, laitoin ihan vähän sokeriakin....

Jaa, vaalea- ja rusko-orakkaita löytyy metsistä kyllä ja suomuorakkaitakin mutta tuosta en tiedä. Nuo pari ensimmäistä ovat kyllä mainioita, tosin käytän niitä vain tuoreeltaan, en säilö. Talvisäilöön olen kerännyt vain herkkutattia, kanttarellia ja suppilovahveroa. Ihan kokeillaakseni kuivasin myös pienen erän sekä kuusen herkkusieniä että mustavahakkaita kun lajipuhtaan saaliin onnistuin löytämään. Pitää joskus testata miten niille kävi...

• orakas2
        yohuuhkaja kirjoitti:

Jaa, vaalea- ja rusko-orakkaita löytyy metsistä kyllä ja suomuorakkaitakin mutta tuosta en tiedä. Nuo pari ensimmäistä ovat kyllä mainioita, tosin käytän niitä vain tuoreeltaan, en säilö. Talvisäilöön olen kerännyt vain herkkutattia, kanttarellia ja suppilovahveroa. Ihan kokeillaakseni kuivasin myös pienen erän sekä kuusen herkkusieniä että mustavahakkaita kun lajipuhtaan saaliin onnistuin löytämään. Pitää joskus testata miten niille kävi...

Olisko se tuo suomuorakas, mitä siellä on. Netistä katselin ja siellä puhuttiin karkeaorakkaasta. Ihmettelin, kun en ollut aiemmin kuullut.
        Kuuseherkkusieni on muuten paras löytämäni sieni Tuoksuu miedosti anikselta, niitä löytyy vain niin harvoin täältä keski-suomesta.

• orakas2
        orakas2 kirjoitti:

Olisko se tuo suomuorakas, mitä siellä on. Netistä katselin ja siellä puhuttiin karkeaorakkaasta. Ihmettelin, kun en ollut aiemmin kuullut.
        Kuuseherkkusieni on muuten paras löytämäni sieni Tuoksuu miedosti anikselta, niitä löytyy vain niin harvoin täältä keski-suomesta.

Siis syötäväksi kelpaamaton, mutta voishan sillä värjätä lankoja.

• orakas2 kirjoitti:

Siis syötäväksi kelpaamaton, mutta voishan sillä värjätä lankoja.

Niin, miun kirja sanoo että suomuorakkaan voisi kyllä laittaa suolasienien sekaan, jos sellaisia tekee. Itse en kyllä laita talvivaraksi suolasieniä, vaikka esimerkiksi haaparouskuja tuntuu olevan tällä hetkellä runsaasti tarjolla, kangasrouskuista puhumattakaan...

• orakas2
        yohuuhkaja kirjoitti:

Niin, miun kirja sanoo että suomuorakkaan voisi kyllä laittaa suolasienien sekaan, jos sellaisia tekee. Itse en kyllä laita talvivaraksi suolasieniä, vaikka esimerkiksi haaparouskuja tuntuu olevan tällä hetkellä runsaasti tarjolla, kangasrouskuista puhumattakaan...

Kun olin lapsi, kotona kerättiin vain karvarouskuja, jotka sitten kaltattiin, kaikki heltat ja pinta kerros pois lakista. Itse en tuolloin koskenutkaan sieniin.
        Aikuisena sitten innostuin sienestyksestä ja kerään myös haaparouskuja ja kangassieniä suolasieniks. Karvarouskua en ole kerännyt, muuta kuin tänä syksynä, kun löysin mahtavan esiintymän, ja hyvää salaattia tulikin runsaan sipulin ja kuohukerman kanssa.
        Tuota orakasjuttua en enää mieti, kerään vain vaaleita, jos löydän.
        Kehnäsieniä muuten löytyi runsaasti tänä vuonna ja suoraan pannuun kera sipulin, maistuivat.

• Mä oon syönyt sieniä neljättä viikkoo.

Kyllästyttää jo, meen huomenna Mäkkäriin.

• Mitä sieniä olet syönyt? Minulla olen syönyt karvarouskuja. Niistä olen tehnyt salaattia ja kastikkeita, tykkään sienistä.

Koko kesän olen syönyt myös oman pienen salaattimaani lehtisalaatteja, villirucolaa ja tilliä sekä persiljoita.

• korppis kirjoitti:

Mitä sieniä olet syönyt? Minulla olen syönyt karvarouskuja. Niistä olen tehnyt salaattia ja kastikkeita, tykkään sienistä.

Koko kesän olen syönyt myös oman pienen salaattimaani lehtisalaatteja, villirucolaa ja tilliä sekä persiljoita.

Ai niin ja prosessoin punaherukat viiniksi ; ) Hyvää tuli.

• korppis kirjoitti:

Ai niin ja prosessoin punaherukat viiniksi ; ) Hyvää tuli.

Oon syönyt kantarelleja ja mustesieniä.

Rouskuja aion kans hakea parin salaatin verran.

Viinin teko on taitolaji, mun äiti teki vielä ollessaan voimissaan hyvää omppuviiniä.

Ekat satsit menivät pieleen, mut mitä kauemmin oli tehnyt, sen parempaa tuli.

• Pirre*

Jaha, eikös vegaanit syö millään tavoin prosessoitua apetta?

Ja, mie oisin nähny jo kuolla ruokaan, tähän ikkään on kerinny syödä jos jottai, ja kaik kuolee, kukin aikanaan.

• Minulla oli aikanaan ystävätär, hyvin pieni ihminen. Kysyin eräältä tuttavaltani mitä entiselle ystävättärelleni kuuluu. Hän puisteli päätään ja sanoi voi kun näkisit hänet. Pieni hän on aina ollut, mutta koska hän on siirtynyt täydelliseksi vegetariksi hän on kuivettunut vielä pienemmäksi.

• bessie*

Yleensä ruoka ei ole vaarallista.

• ...

Mnaah

Suomessa käytännössä mahdotonta olla syömättä prosessoimatonta ruokaa. Meillä kun vain yksi kasvukausi ja monen kuukauden talvi. Jos meinaa syödä koko vuoden prossesorimaitonta apetta, sitä pitää lennättää tänne lentokoneella jostain vinkuintiasta.

Toisekseen. Millaistahan toi kotimainen tuokakin on, fosforia, korrenvahvenninta, tuholaismyrkkyjä, kalssia, ties mitä kipattu peltoon, ennnekuin "tuore kotimainenvihanns" on kaupan tiskillä. Eikä luomukaan mun käsittääkseni oleollenkaan niin luomua, kuin väitetään. Fossiilisia polttoaineita käyttävillä koneilla ne viljellään.

Mene metsään ja syö käpyjä.

=DW=

• Käpyjä nyt eivät syö edes käpylinnut tai -tikat vaan ainoastaan ne siemenet niistä. Prosessoimatonta ruokaa nekin ovat, kuten muutkin siemenet.

Kyllähän havupuiden siemenistä ruokaa ihmisellekin saisi, mutta jo muutaman päivän kuurin jälkeen tekisi mieli varmaan vähän niitä prosessoida...

• herkkupersie
        yohuuhkaja kirjoitti:

Käpyjä nyt eivät syö edes käpylinnut tai -tikat vaan ainoastaan ne siemenet niistä. Prosessoimatonta ruokaa nekin ovat, kuten muutkin siemenet.

Kyllähän havupuiden siemenistä ruokaa ihmisellekin saisi, mutta jo muutaman päivän kuurin jälkeen tekisi mieli varmaan vähän niitä prosessoida...

Tämä on sitä prosessoimatonta ruokaa

http://fi.wikipedia.org/wiki/Elävä_ravinto

Tunnen joitakin, jotka tosiaankin selviävät tuollaisilla eväillä. Kai siihen tottuisi, jos haluaisi oikein askeettista elämää viettää. Minulla ei riitä kiinnostus sellaiseen, mässäilijä kun olen.

• herkkupersie kirjoitti:

Tämä on sitä prosessoimatonta ruokaa

http://fi.wikipedia.org/wiki/Elävä_ravinto

Tunnen joitakin, jotka tosiaankin selviävät tuollaisilla eväillä. Kai siihen tottuisi, jos haluaisi oikein askeettista elämää viettää. Minulla ei riitä kiinnostus sellaiseen, mässäilijä kun olen.

Joooo... just tässä välissä laitoin kulhoon jonkin verran puolukoita, mustikoita, maitorahkaa ja hylamaitoa, sekoitin sauvasekoittimella jokusen sekunnin ja nautin sitten iltapalaksi kuten vakiintunut tapani on. Voisi väittää prosessoimattomaksi iltapalaksi...

• aijaijai...
        yohuuhkaja kirjoitti:

Joooo... just tässä välissä laitoin kulhoon jonkin verran puolukoita, mustikoita, maitorahkaa ja hylamaitoa, sekoitin sauvasekoittimella jokusen sekunnin ja nautin sitten iltapalaksi kuten vakiintunut tapani on. Voisi väittää prosessoimattomaksi iltapalaksi...

Maitorahka ja hylamaito on prosessoitua, ikävä kyllä.

• aijaijai... kirjoitti:

Maitorahka ja hylamaito on prosessoitua, ikävä kyllä.

Ei jaksa olla niin fundis.

Lehmätkin tulee tapettua ennen syömistä sioista puhumattakaan...

• vai pystyykö nekään
        yohuuhkaja kirjoitti:

Ei jaksa olla niin fundis.

Lehmätkin tulee tapettua ennen syömistä sioista puhumattakaan...

Kyllä minullakin tuo elävä ravinto jotenkin yökkää. Käärmeet ne kai pystyy nielemään eläviäkin?

• vai pystyykö nekään kirjoitti:

Kyllä minullakin tuo elävä ravinto jotenkin yökkää. Käärmeet ne kai pystyy nielemään eläviäkin?

Ei muuten mutta tuo yltiöpäinen hifistely nyt vaikka tuossakin asiassa on sitä samaa joka kääntää aina hyvät tarkoitukset asiassa kuin asiassa päälaelleen. Tässäkin siihen että ruokaa pitää rahdata maailman ääriltä jotta yksipuolisuus ei tuottaisi enemmän vahinkoa kuin mitä se tavoiteltava hyöty on.

• omat valintani

Pyrin välttämään teollisesti prosessoitua ruokaa ja suosin lähituottajien tuotteita.
      Leivät leivon itse paikallisen myllyn viljoista, marjat ja sienet poimin metsästä, vihanneksia kasvattelen omassa pihassa, kalat kalastamme myös itse ja isäntä käy jonkin verran metsällä.

• Tuskinpa. 63 vuotta jo.
      Eikä minulla ole tavoittena pitkä ikäkään.
      Olen kuin Piaf, haluan sanoa lopuksi: Jumalani, kuinka olenkaan elänyt.

Minun prosessointini alkaa aina Valko-sipulin kuorimisella ja Chilin pilkkomisella.
      Lopun hoitaa sit Jesse.
      Kerran tuntui epä-terveelliseseltä, kokeilin Valko-sipulia kalaan.
      Jesse nauroi minulle taas kerran.
      Enää en anna hänelle uutta mahdollisuutta.
      En ainakaan ruoan kanssa.

H.

• Tomaattiseikeitosta tulee syötävää kun lisää siihen valkosipulia.

• korppis kirjoitti:

Tomaattiseikeitosta tulee syötävää kun lisää siihen valkosipulia.

"Pilkka-siipi"

Minä perun hiljaisen lupaukseni.
        En tulekaan teillä käymään :)
        Enkä halua kuulla, mitä laitat laiturilla mato-onkesi-koukkuun.

H.

• hmpf

Ei vaarallista mutta köyhää.

Monet teollisuuskeittiöt käyttävät sellaisia täyteaineita jotka maksavat hyvin vähän ja joilla voi täyttää astian niin sanotusti. Esim. käytetään lihan sijasta rasvaa ja nahkaa, rustojakin. Toisaalta se on kai ennen vanhaan ollut ihan normaalia syödä niitä. Jauhoja.

Transrasva on varmaan pahin, sen katsotaan aiheuttavan sydän- ja verisuonisairauksia. Päivän suositusannos on alle 1g/ pv.

Mutta suomalainen tehdasruoka alkaa vissiin olla aika lailla "siivottu". Silloin tällöin voi ainakin hyvällä omatunnolla syödä.

• .z,-p,c,

Kalle se laittaa aloituksia joka ikäpalstalle, eikä vastaa ainoaankaan.

• meitonmonex

Miksi hänen pitäisi vastata? Itse en katso olevan aloittajalla mitään velvotetta vastailla omaan aloitukseensa. Jos hän on heittänyt mielenkiintoisen aiheen, se riittää.

• ".z,-p,c,"

Kalle toimii hyvin, ei hyppimällä palstalta toiselle tosin, vaikka onhan täällä muitakin.
        Muta, aloittaja vastaa vaan kysyttäessä, muuten menee turhan höpöttämiseksi.
        Hyvä aloitus kattaa aiheen ja aloittajan oman näkemyksen asiaan.
        Mieluummin tarpeeksi syvällisen.
        "Syöttekste pitsaa? Mä syön", ei oikeen ole kohdallaan.
        Palsta-hyppijä säälittää vähän, huomaa niin selvästi että hänestä ei olla missään kiinnostuneita.

H.

• ...

Yritän muuten nyt prossessoida itelleni maksalaatikkoa..

Pitkä ja kivulias prosessi. Pitää ympäripuhua joku kaheli käyttämmän mua fossilista polttoaoinetta käyttävällä autolla osulassa ja ostaa sieltä teollisesti valmistettua einesruokaa ja lämmittää sitä sähköuunissa :DDD

Kyllä maksalaatikko hyvää on. Kokolailla prosessoitua sekin, kaikkinensa.Toinen mitä teki mieli on kaalilaatikko. Huhhuh, kun prosessoi kaalista ja jauhenlijhasta laatikon, on semelkolailla käsiteltyä evästä. Pitäiskö mennä pihalle syömään heinää ??

=DW=

• "..."

Olen nähnyt mainoksen, jossa mies laittaa ruokaa autonsa moottorin lämmössä.
        Perhe vähän ihmettelee.
        Laitahan muskelin moottorin ypärille samanlainen peite kuin kiihdytys-autoissa on.
        Sen verran väljä että ruoat mahtuvat.
        Saat kaksi nautintoa, luu ulkona pitkiä taipaleita ihailevien katseiden seuraamina, ja herkulliseksi kypsynyttä ruokaa.
        Parhaassa tapauksessa tulee Peura eteen, ja sillähän on ne kaksi ihanaa pyllyä.
        Taka-luukkuun vaan ruohot ja sipulit.

H.

• usko pois

Kaikki ruoka tappaa ja varmemmin kuolee kun ei syö mitään.

• mimmimummi*

Vaikka teenkin itse ruokaa... niin olen alkanut luottamaan myös eineksiin ....jossain määrin paremmin kuin ennen.. en tiedä vaikuttaako "tuttuus" suurimman tuottajan emäntään".. mutta niissä lukeekin nykyään että lisäaineeton...ei E-koodeja ..ym.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe