Raita kasvaa talon perustuksien vieressä, haitat/kaataminen?

SanSan2

Heip.
Vanhan puutalomme perustuksien vieressä kasvaa suhteellisen iso raita. Luulen ettei sen juuristo tee hyvää talolle. Onko jollakin kokemuksia asiasta/raitojen ja muiden puiden juuristoiden hatoista taloille esim. mitä se voi aiheuttaa?

Osa talon asukkaista nimittäin on sitä mieltä, että raitaa ei missään nimessä saa kaataa, koska se on kaunis.

Olen yrittänyt selvittää internetistä, miten raita kannattaa kaataa, ettei se ala vesomaan ja talon juuressa puun tilalla onkin iso pajupuska. Talo on joen varrella eikä myrkkyjä voi käyttää. Onnistuuko raidan kaataminen esim. samalla tavalla kuin haavan: että rungosta poistetaan kuori ja annetaan puun kuolla pystyyn ennen kaatamista.

Kiitos etukäteen.

5

2601

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nurin vain

ei rakennusten lähellä mitään isoja lentipuita saa olla.

• sansan3

-Tarvitsen hyviä/todellisia perusteluita, jotta saan muutkin talon asukit uskomaan, että puu pitää kaataa.

-Tarvitsen ohjeita miten raita kannattaa kaataa

• Kaatamaan...

Juurilla on valtava voima kun ne tunkeutuvat maan sisään. Pahimmassa tapauksessa juuret kasvaessaan sokkelin alle voivat jopa halkaista sokkelin.

• ioui ib

"Talo on joen varrella eikä myrkkyjä voi käyttää."

Miksei voi! Kun olet saanut sen poikki ja kanto on jäljellä sivelet vaikka pensselin avulla kantoon myrkkyä. Se siitä mihinkään jokeen leviä.

Ei se liiaan lähellä oleva puu tee hyvää talolle. Kuten jo mainittiin, voi hapristuttaa kivijalkaa. Lisäksi voi tukkia vanhentuneet viemäri- ja muut putket juurillaan. Oksat hankaa tuulessa huojuessaan talon pintamateriaalia. Lehdet tukkii kourut jne.

• moottorisahalla

sahaat kantoon alaspäin pistoja ja siihen koloon raaakaa ronduppia ja joku levy päälle suojaksi kyllä varmasti kuolee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1918
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1350
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1020
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      801
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      703
    Aihe