miten koulutetaan kuonopantaan?

holtiton koira

Minkä verran ja monta kertaa alussa?

29

2084

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xyzxyz

Siinä mitään kouluttamista muuta kuin kuonopanta nokkaan ja lenkille. Jos yrittää tassuilla kuonopantaa pois, kiristä menovauhtia. Jos pannassa lukee jotakin muuta kuin Gentle Leader, vaihda ensin kunnolliseen kuonopantaan. Halpismerkit ovat huonosti istuvia ja epäluotettavampia.

• oma mielipide

Voihan asian erilailakin tehdä, mutta mä opettaisin tällä tavalla:

- laita kuonokoppa lattialle ja nameja sen viereen ja päälle
      - kun tuo onnistuu, laita nami sen sisälle
      - sitten ota kuonokoppa käteen, kuin olisit laittamassa sitä koiralle ja laita nami sisään
      - sen jälkeen toista pari kertaa sama, niin etta koira ottaa huoletta namin
      - pikkuhiljaa, kun koira on ottamassa namia, liikutat kuonokoppaa lähemmäs koiraa
      - kun se sujuu, voit laittaa koko kopan kuonolle
      - sitten uusi nami ja sama, mutta tällä kertaa kuonokoppa laitetaan kokonaan kiinni
      - sittenvain ylös, ulos ja lenkille! :)

Muista kerrata yhtä vaihetta monta kertaa, jotta ei tule liian haastavaa kerralla ja koira luottaa sinuun!

• 1+20

Minkä takia tuo pitää tehdä noin helvetin vaikeasti? Mitä opetettavaa siinä on kun laittaa koiralle kuonopannan? Ei mitään. Enemmänkin sillä ihmisellä opittavaa sen kuonopannan käytön kanssa.

Mistä näitä sikiää.

• kojuhytgf

Älä laita kuonopantaa, se on inhottava eläimen kuonossa.

• 1+20

Senkus ostat ihan vaan vaikka sen halvimmankin merkin. Miksi maksaa jostain montaa kymppiä, kun halvemmallakin saa yhtä hyvän?

Itse jo vuoden käyttänyt vain ja ainoastaan kuonopantaa.. Kyllä, apua :O minä tosiaan käytän vain ja ainoastaan kuonopantaa. On muuten aivan helkkarin hyvä keksintö! Vaikka koira ei enään sen kanssa vedäkkään, mutta jostain syystä, kun pistän jonkun muun hihnanpäähän, rupee vetämään aivan hulluna.. Kuonopannan kanssa kävelee ihan vierellä ja tottelee jne.. Kai se itsekin tykkää siitä enemmän :) En minäkää tykkäis jos mulla ois joku kuristava panta hihnassa roikkumassa.

• ///

No en todellakaan suosittele mitään K- Marketin halppis pantoja/ kuonokoppia sillä meiltä koira pääsi karkuun kun kuonopanta irtosi. Ja oli kuule sopivalla kireydellä että..

• norroy

No ehdottomasti kannattaa opettaa se kuonopannan käyttö, jos koira on sentyyppinen että sitä tarvitsee. Paljon näkee näitäkin, jotka ovat "vaan laittaneet kuonopannan ja lähteneet" ja sitten koira reuhtoo ja pukittelee ja raapii naamansa verille kun protestoi. Tämä reuhtominen sitten ei ehkä menekään ohi, ja ollaan päästy ojasta allikkoon. Siksi minä kysynkin, että miksi asia pitäisi tehdä koiralle ikävästi ihan vain että säästettäisiin vähän aikaa?

Silloin, kun koira ei revi ja reuhdo, ei kuonopantakaan ole tiukalla. Se ei ole mikään kidutusväline. Suurempi vaara on panta, erityisesti kuristava panta, joka on koko ajan tiukalla. Se aiheuttaa henkitorven kuroutumista, verenkiertohäiriöitä, hermovikoja jne (saksalainen tutkimus). Eli jos koiralla on taipumus vetää voimakkaasti, on kuonopanta sille parempi kuin tavallinen panta.

Nimimerkki oma mielipide tuossa jo antoikin ohjeita, vaikka puhuu kuonokopasta, ei kuonopannasta. samalla tavalla toimisin kuitenkin myös kuonopannan kanssa. Pari, kolme päivää riittää, useampi harjoituskerta päivässä.

• 3+16

Useampikin henkilö on minulle sanonut "kokeilin kuonopantaakin mutta kun koira ei tykännyt niin ei sitä pidetty kuin pari kertaa" tai "koira ei hyväksy kuonopantaa päälleen". Eli tässä mami varovaisesti hiipien on yrittänyt pukea kuonopantaa riiviölleen, koko ajan odottaen merkkejä ongelmasta tai epämukavuudesta. Ja ehkä juttelee samalla "laitapa Musti kuono tänne, no hankaako kovin, onko paha olla" ja kun koira vähänkin inahtaa tai koettaa vaistomaisesti tassullaan poistaa outoa esinettä niin heti luovutetaan. Minusta on hyvä käyttää juuri sitä intoa kun koira pääsee lenkille porkkanana, eli juuri lenkille lähtiessä kuonopanta sovitetaan sopivaksi ja ei kun menoks. Tehdään tavallinen lenkki kuonopannassa ja ollaan niin kuin mitään erikoista ei olisikaan.
        Jos joku haluaa totuttaa niin sen kun, mutta eihän sisätiloissa kannata vilkkaalla koiralla kuonopantaa pitää muutamaa sekuntia pidempään. Kuonopanta ja ulkoilemaan pääseminen kuuluvat yhteen, jolloin koira suhtautuu asiaan positiivisesti. Kukin tehköön oman koiransa temperamenttiin sopivasti, kunhan se on omistaja eikä koira joka päättää mitä pantaa pidetään.

• 1+20

Joo riuhto ja pukittelihan se sen 2 päivää, kunnes tajus että minä määrään ja minä olen se pomo. Sen jälkeen ei minkäänlaisia riuhtomisia. Silloin tällöin lenkillä pysähtyy ja hierasee vain tassulla vähän kuonoa, asettaa pannan paremmin, ja meno taas jatkuu.. Ja ei se kyllä mitään naamaansa verille vetäny.. Tyhmähän se ois.. -_-

• Neuvo.
        1+20 kirjoitti:

Joo riuhto ja pukittelihan se sen 2 päivää, kunnes tajus että minä määrään ja minä olen se pomo. Sen jälkeen ei minkäänlaisia riuhtomisia. Silloin tällöin lenkillä pysähtyy ja hierasee vain tassulla vähän kuonoa, asettaa pannan paremmin, ja meno taas jatkuu.. Ja ei se kyllä mitään naamaansa verille vetäny.. Tyhmähän se ois.. -_-

Ei ole tyhmyydestä kyse, vaan kipu tai ärsytys voi saada koiran kiskomaan entistä kovemmin. Siksi esim. ne valjaat joissa remmit menee kainaloiden alta, saa koiran itseasiassa kiskomaan vain entistä enemmän, kun ne aiheuttaa kipua. Kai se on koirien mielestä loogista käytöstä kiskoa entistä kovemmin kun käy kipeää, mutta osa niistä toimii juuri sillä tavalla...

Mutta jos ei kelpaa neuvo jostain paremmasta välineestä kiskomisesta pois opettamiseen kuin kuonopanta, niin ei väkisin. Toivottavasti saat koirasi koulutettua pian kuonopannan avulla, ja pääset siitä eroon... Hyvä jos teillä sujuu kaikki hyvin - mutta kun kaikilla ei tuo kuonopanta toimi, niin päätin kertoa että on olemassa toisenlainenkin ja parempi vaihtoehto.

• 1+20
        Neuvo. kirjoitti:

Ei ole tyhmyydestä kyse, vaan kipu tai ärsytys voi saada koiran kiskomaan entistä kovemmin. Siksi esim. ne valjaat joissa remmit menee kainaloiden alta, saa koiran itseasiassa kiskomaan vain entistä enemmän, kun ne aiheuttaa kipua. Kai se on koirien mielestä loogista käytöstä kiskoa entistä kovemmin kun käy kipeää, mutta osa niistä toimii juuri sillä tavalla...

Mutta jos ei kelpaa neuvo jostain paremmasta välineestä kiskomisesta pois opettamiseen kuin kuonopanta, niin ei väkisin. Toivottavasti saat koirasi koulutettua pian kuonopannan avulla, ja pääset siitä eroon... Hyvä jos teillä sujuu kaikki hyvin - mutta kun kaikilla ei tuo kuonopanta toimi, niin päätin kertoa että on olemassa toisenlainenkin ja parempi vaihtoehto.

No näköjään on, koska vedonestovaljaatkin toimivat kuin unelma. Koira tajuaa että nyt ei vedetä, eikä lähde vetämään kahta kauheammin. Otan osaa jos sulla on helvetin tyhmiä koiria.

• Neuvo.
        1+20 kirjoitti:

No näköjään on, koska vedonestovaljaatkin toimivat kuin unelma. Koira tajuaa että nyt ei vedetä, eikä lähde vetämään kahta kauheammin. Otan osaa jos sulla on helvetin tyhmiä koiria.

Mikähän sinuakin vaivaa, mistä moinen halu riidellä ja haukkua jonkun ventovieraan koirakin vain siksi että kerroin hyvistä vedonestovaljaista?

Se on ihan yleisesti tiedossa, että esim. kuristuspannalla koira kiskoo kahta kauheammin koska se aiheuttaa kipua, kuten myös nuo vedonestovaljaat joissa remmit menee kainaloiden alta. Ei kaikki koirat, mutta hyvin suuri osa... Ei se jos koira tappelee kipua vastaan tarkoita että se olisi sen tyhmempi kuin muutkaan koirat, tai sellainen joka ei tappele - olisi älykkäämpi.

Ja itse en ole joutunut käyttämään kuonopantaa tai vedonestovaljaitakaan, koska tajuan sen verran, että koira pitää kouluttaa kävelemään nätisti jo pentuna, eikä sitten kun se on aikuinen alkaa miettimään että "mitäs nyt?" kun koira vetää kuin höyryjuna. Tosin ainakin jonkin verran järkeä omaavana ihmisenä ja myös koiristakin edes hieman tietävänä tiedän myös sen, että osa koirista oppii kävelemään remmissä helposti, osa ei niin helposti ja jotkut eivät edes koskaan kisko. Silti en lähtisi vittuilemaan kenellekään hänen koiransa tyhmyydestä tai älykkyydestä - varsinkin jos itse olisin kysynyt neuvoa johonkin asiaan, vaikka vastaus ei olisikaan mieleiseni.

Eikö se ole pelkästään hyvä, jos tällä palstalla joku viitsii jakaa tietoa erilaisista menetelmistä, jos jollain sattuukin olemaan koira jolle kuonopanta ei sovi ja jolla se jopa loukkaa itsensä?

• Jeps.

Nyt sanon vastaan tuohon sinun väitteeseen, että kiristävät pannat olisi aina kiriällä. Ei ole jos sitä osaa käyttää. Toki, jos pidät kurkkaria väärin päin ja annat sen vetää, niin silloin kyllä. Mutta oikea käyttöisellä menolla kurkkari löystyy heti, kun koira lopettaa vetämisen. Ja kurkkari on aivan loistava koulutus apuväline. Itse en ikinä henkilökohtaisesti ostaisi koiralleni kuonopantaa, koska se niksauttaa helposti kaksi niskan ja pään välissä olevaa nikamaa poikki (ja tämän on sanonut mm. Eläinlääkärissä työskentelevä henkilö). Mutta lyhyesti sanottuna kaikilla välineillä voi pilata koiran, jos niitä ei osaa käyttää. Varmasti tuo kuonopanta on hyvä, jos tietää mitä tekee, mutta itse suosin nahkapannan lisäksi kurkkaria, koska sillä ei tartte kuin kaksi, kolme kertaa sanoa kunnolla koiralle, että älä vedä (esimerkiksi). Mutta pointti onkin siinä, että osaako sitä käyttää. Miten kuonopannan kanssa? Ihan uteliaisuudesta, kun en ole sitä koskaan käyttänyt niin kauanko ihmiset yleensä käyttää sitä, kunnes koira on oppinut ettei saa vetää ja saa vaihtaa normi kaulaimeen?

• Cat1982

Opettaisin koiran olemaan vetämättä, enkä olemaan vetämättä kun käytetään kuonopantaa.

Joka tapauksessa, muistakaa että kuonopannasta ei ihminen vedä. Jos koira vetää, pysähdytään, jolloin koira itse vetää ja kuonopanta kääntää kuonoa. Ja useimmiten se kannattaa käyttää hyväkseen, ja pyytää koiraa kävelemään vierellänsä hihna löysällä ja kehua kun tekee näin. Kuonopanta ei pitäisi käyttää "ikuisesti" koiralla, vaan sitä pitää käyttää koulutuksen ohessa ja samalla treenata sitä vetämättä kävelyä, jotta se joskus tapahtuisi ilman kuonopantaakin..

• Neuvo.

Osta ennemmin tämmöinen, näillä et riko vahingossa koirasi niskoja:

http://www.mustijamirri.fi/tuote/topcanis-salón-valjas/013910/

Ja valjaisiin ja kuonopantaan yms. opetetaan koira ihan samalla tavalla kuin tavallisen kaulapannan käyttöön. Voi ottaa namin aluksi ainakin, ja sen avulla saada koira työntämään itse päänsä valjaista tai kuonopannasta läpi, joten se on koiran mielestä kivempaa. Ainakaan koiran perässä ei pidä alkaa juoksemaan ja "jahtaamaan" koiraa ja pukea välinettä sille pakolla. Sitten ei muuta kuin lenkille normaalisti. Saattaa se aluksi vähän vierastaa uusia vermeitä ja temppuilla, mutta kun ei itse mene siihen säätämiseen ja sähellykseen mukaan, niin pian se jo tottuu.

Ja muistathan myös, että kaikki nämä vedonesto -tuotteet on nimenomaan koulutukseen tarkoitettuja, eli sun pitää se koira joka tapauksessa kouluttaa olemaan kiskomatta, eikä ajatella että valjaat tai kuonopanta hoitaa homman. Kuonopannalla voi pahimmillaan saada aikaan tosiaan niskavammoja tai haavaumia kuonoon, jos antaa koiran kiskoa niillä.

• laksjdhfg

Hei, mutta tuo valjas, jossa on vedonestorengas rinnan kohdalla, onkin hieno keksintö! Tällaisen käyttö ei tietysti anna alistamishaluiselle taluttajalle yhtä hyviä kiksejä kuin kuonopanta.

• Neuvo.
        laksjdhfg kirjoitti:

Hei, mutta tuo valjas, jossa on vedonestorengas rinnan kohdalla, onkin hieno keksintö! Tällaisen käyttö ei tietysti anna alistamishaluiselle taluttajalle yhtä hyviä kiksejä kuin kuonopanta.

Lieneekö tuo kuonopanta alunperin Roger Mugfordin keksintö (ainakin hän oli ensimmäisiä kouluttajia jotka sitä suosittelivat avuksi kiskoville koirille) joka on nimenomaan lempeän kasvatuksen ja koulutuksen puolestapuhuja, eikä tarkoituksena ole alistaa koiraa, vaan saada koira hallintaan.

Minusta se kuitenkaan ei ole paras mahdollinen väline, ja olen nähnyt koiran jolla oli iso arpi kuonossa, kun oli talutettu kuonopannalla ja sitten kai oletettu että se on joku taikaväline jolla koira lopettaa kiskomisen. Eihän se niin mene, ainakaan yleensä - vaan koira täytyy joka tapauksessa kouluttaa olipa kuonopanta tai valjaat. Kuitenkin isokokoisen ja voimakkaan koiran hallitsemiseen tarvii toisinaan jonkun apuvälineen, varsinkin kun kohta tulee pakkaset ja liukkaat kelit.

• 12+1
        laksjdhfg kirjoitti:

Raportoikaapa nyt joku vedonestovaljaan toimivuudesta sanotaan 50-kiloisen koiran päällä. Siis kun tavoite on saada koira hallintaan ja vetäminen pois.
        Ainoa tapaus jonka tiedän, jossa isolle ongelmakoiralle oli käytetty vedonestovaljasta, niin tämä houdini raivonpuuskassaan oli jotenkin saanut valjaat päältään ja purtua ulkona pikkukoiraa. Että käytännön kenttäraportteja kiitos valjaista!

• Voi taivas
        12+1 kirjoitti:

Raportoikaapa nyt joku vedonestovaljaan toimivuudesta sanotaan 50-kiloisen koiran päällä. Siis kun tavoite on saada koira hallintaan ja vetäminen pois.
        Ainoa tapaus jonka tiedän, jossa isolle ongelmakoiralle oli käytetty vedonestovaljasta, niin tämä houdini raivonpuuskassaan oli jotenkin saanut valjaat päältään ja purtua ulkona pikkukoiraa. Että käytännön kenttäraportteja kiitos valjaista!

No koira, joka irti päästyään ryntää puremaan toista koiraa on jo pantu pilalle - millä lie konstilla.
        Jos kuonopantaa pidetään siksi, ettei koira pure muita koiria ollaan hakoteillä.

• Neuvo.
        12+1 kirjoitti:

Yhdellä tutulla on 40 -kiloinen koira, ja hän sai halti reaktiovaljailla opetettua sen olemaan kiskomatta. Ne on vähän erilaiset kuin nuo jotka tuosta linkistä löytyy, mutta sama periaate - eli sekä selän päällä että rinnassa rengas johon voi kiinnittää remmin. Valjaat pitää tietysti säätää sopivan kokoisiksi, niin ei kai niiden silloin pitäisi lähteä koiran päältä.

• Neuvo.
        Neuvo. kirjoitti:

Yhdellä tutulla on 40 -kiloinen koira, ja hän sai halti reaktiovaljailla opetettua sen olemaan kiskomatta. Ne on vähän erilaiset kuin nuo jotka tuosta linkistä löytyy, mutta sama periaate - eli sekä selän päällä että rinnassa rengas johon voi kiinnittää remmin. Valjaat pitää tietysti säätää sopivan kokoisiksi, niin ei kai niiden silloin pitäisi lähteä koiran päältä.

En ole noita top canisin valjaita nähnyt "luonnossa" eikä kellään tutullakaan ole ollut tuollaisia, mutta minusta nuo vaikuttaa jämerämmiltä kuin ne halti -valjaat, eli uskoisin noiden pysyvän päällä jopa paremmin kuin esim. tavallinen panta. Ja voihan koira saada revittyä kuonopannankin päästään, jos niikseen tulee. Monen rodun pää on sen muotoinen, ettei kuonopanta edes istu hirveän hyvin, vaikka niissäkin kalliimmissa versioissa on mahdollisuuksia säätää istuvuutta. Herkästi se koira saa kuitenkin sen kuonon yli menevän remmin pyyhkäistyä tassulla pois.

• Meillä on kuonopanta nyt kolmatta päivää käytössä. Ekana päivänä pidin ihan sisälläkin sitä koiralla jotta se tottuisi siihen että ei tarvis ulkona sitten höseltää sen kanssa niin paljon. Edelleen se yrittää venkuloida itsensä ulos siitä mutta ei onnistu :)
      Olen niinku en huomaisikaan ja kävelen vaan reippaasti, huomaan että koiraa äsryttää kuonopanta välillä, mutta edistyksen huomaa, tänäkin aamuna se jo ihan nätisti antaa mun laittaa kuonopannan sille :) Ilman sitä apuvälinettä en selviäis vaikka onkin vaan 11 kilonen koira.. Ei koira itseään kuonopannassa pysty satuttaan jos se on oikein laitettu ja itse käyttää sitä oikein. Näin minulle sanottiin ihan eläinkaupassa ku kävin ostaa.. Reaktiovaljaista en oo jotenki ikinä tykänny, vaivalloista kävely :( mut makuasioita

• Neuvo.

Kyllä vaan voi satuttaa, jos on remmi liian löyhällä ja koira pääsee hyökkäämään vauhdilla eteenpäin. Myös iho voi mennä rikki, jos koira kiskoo kuonopannalla, ja olen tosiaan nähnyt koiran jolla oli iso arpi kuonossa tuosta johtuen. Kysyin omistajalta, että mitäs on koiran kuonolle käynyt, ja hän kertoi että edellinen omistaja oli sitä taluttanut kuonopannalla ja koira oli saanut siitä arven.

Miten muka reaktiovaljaat aiheuttaisi vaivalloista kävelyä? Eihän ne sen kummemmin aiheuta, kuin mitkään normaalitkaan valjaat, joita nykyisin pidetään jopa parempana kuin tavallista kaulapantaa. Oletkohan sekoittanut reaktiovaljaat joihinkin muihin? Onhan niitä sellaisiakin vedonestovaljaita, joissa menee remmit kainaloiden alta, ja ne voikin aiheuttaa vaivalloista kävelyä, koska rikkovat kainaloiden ihon. Niitä sellaisia ei kannatakaan ostaa kenenkään.

Jos valjaat on säädetty oikean kokoisiksi, ei niiden pitäisi aiheuttaa mitään haittaa koiralle, eikä pitäisi myöskään lähteä pois päältä. Ainakin se tuttuni koira, joka reaktiovaljailla opetettiin olemaan kiskomatta (nykyisin kulkee tav. kaulapannalla) tappeli kuonopannan kanssa koko ajan - sitäkin sille kokeiltiin ihan pitkän aikaa, mutta valjaista ei ollut moksiskaan. Eli tästä päättelen valjaiden olleen miellyttävemmät päällä kuin kuonopannan.

• Ei hitto näitä!

Miten opetetaan kuonopantaan? :D Mikä kysymys tuo on? Mikset vaan kouluta sitä koiraas?

• Muska7

Joopa joo taas.. jotenkin luulen ettei aloittajalla ole edes tarkoitus kouluttaa koiraansa. Hakee vaan jotain helppoa ratkaisua kiskomiseen ja koira on kiskomatta kun pelkää kipua, mutta sit jos jätetään kuonopanta veks niin meno on ihan entisenlaista.. "miten koulutetaan kuonopantaan?" Miks ei kysy miten koulutetaan olemaan vetämättä.

• Näin on näreet

Ne on ne kiksit, mitä kuonopannassa koiran vieminen antaa! Kiva, kun saa alistaa koiran ja kiva, kun saa nähdä, miten ihmiset ymprillä katsovat hitaasti. Sitten voikin kirjoittaa nettiin, että kyllä on tyhmii ihmisiii.
      Joka ei kykene ulkoiluttamaan koiraansa ilman kuonopantaa, ei osaa koiransa kanssa muutenkaan elää.

• Jokainen tyylillään. Pienenpi koira on ollut minulla vasta viikon ja se vetää , koska sitä ei ole viety lenkeille, pihalle tehny tarpeensa, ei ole tottunut remmiin, joten lenkillä on vaikeeta, joten tuo on erittäin iso apuväline mulle.
        Vanhemman koiran opetin myös, joka tuli kodinvaihtajana ja oli höyryveturi ni opetin kuonopannalla, käytettiin kuonopantaa vissii 2 vkoa ja koira oppi kävelee vierellä, nyt ollaan 4v menty ihan normi remmillä. Jokainen ku kouluttaa tyylillään. Yhtä oikeeta tapaa ei ole. Minulla kuonopanta toimi :) Jollakin toisella toimii joku muu juttu niiku naksutin, namit, valjaat... monta keinoa..

• näreaho

Niin, varmaan sitten ihan nuijia nämä ammatikseen koiraterapeutteina toimivatkin, jotka kiduttavat ongelmakoiria kuonopannalla? Onneksi näreet tietävät kun meitä asiantuntijoihin luottavia on liikaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      181
      2356
    2. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      58
      1305
    3. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1177
    4. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1137
    5. Martina ja jalkapalloilija2

Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      1068
    6. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      1059
    7. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      122
      1018
    8. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      95
      1010
    9. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      982
    10. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      975
    Aihe