Kiinnitys ongelmia naulakon kanssa, HELP!

Aaaapuuva!

Terve ja heipä hei,
oli tarkotus heittää nopeesti naulakko uuden kämpän seinään paisuntaruuvveilla, kuten viime kämpässäkin. Seinän totesin siis kyprokiksi. Kuitenkin kun rupesin poraamaan tavaraa vain riitti ja riitti. En tohtinut porata edes läpi asti. Materiaali on kyllä mielestäni kyprokkia mutta järkyttävän paksua (plus 2cm ainakin), jotenka itse kun mikään valistunein niksi-ismo ole niin lähdin täältä kyselemään apua. Onko mahdollista että seinään on heitetty kaksi kyprokkia päällekkäin? Ja mikäli tilanne olisi näin kannattaa naulakko kiinnitellä varmaan kipsilevyankkureilla, vai uskaltaako sellaisilla naulakkoa kiinnitellä, tuleeko vain naulakon kokoinen reikä seinään naulakon tippuessa?

13

2269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaanpysyy.

Kuinkahan isoa naulakkoa olet kiinnittämässä. Naulakkoihin tulee helposti painoa aivan käsittämättömän paljon ja vaatteiden repiminen hiljalleen irroittaa hyvinkin kinnitetyn naulakon. Tuplakyprokkiin löytyy aukeavia levyankkureita, jotka kantavat suuriakin kuormia. Ne vaan tahtovat em. kuormien vaikutuksesta hiljalleen löystyä.

Itsellä irtosi naulakko nahkoineen irti kevytharkosta vaikka oli kiinni 8mm pitkillä nylontulpilla. Riivit irtosivat tulppineen seinästä. Kiinnitin hyllyn uudestaan ruuvaamalla metallihyllyn seinäkiskot seinään ja kiinnitin naulakon niihin. Idea on siinä, että metallikisko ottaa vastaan pystykuorman, jolloin seinään kohdistuu huomattavasti pienempi vetokuorma.

• Itse löysin kyprokkiin sopivan kiinnikkeen rautakaupasta. Eikä löysty. Koostuu muistaakseni 10 millin pultista (about 100 milliä pitkä) ja teräksisestä vastakappaleesta. Seinään tehdään muistin mukaan 13 millin reikä, josta vastakappale työnnetään läpi ja kiristetään muovinaruista vetämällä. Jää poikittain reiän taakse. Kantaa sen, mitä kipsilevy kestää...

Yritin nettirautakaupasta löytää kuvaa, mutta eipä löydy tähän hätään. Rautakauppaan etsimään vaan.

• Pysyykö
        The_Rat kirjoitti:

Itse löysin kyprokkiin sopivan kiinnikkeen rautakaupasta. Eikä löysty. Koostuu muistaakseni 10 millin pultista (about 100 milliä pitkä) ja teräksisestä vastakappaleesta. Seinään tehdään muistin mukaan 13 millin reikä, josta vastakappale työnnetään läpi ja kiristetään muovinaruista vetämällä. Jää poikittain reiän taakse. Kantaa sen, mitä kipsilevy kestää...

Yritin nettirautakaupasta löytää kuvaa, mutta eipä löydy tähän hätään. Rautakauppaan etsimään vaan.

Tuo levyankkuri on muuten hyvä, mutta levyn taakse avautuva ankkuri hieroutuu hiljalleen kyprokkiin ja alkaa töystymään.

• Aaaapuuva!

Kiitos asiallisesta vastauksesta!
      Tuo metallikiskosysteemi voisi toimia tässäkin tapauksessa, saisi painoa jaettua vähän isommalle alalle. Opiskelija elämää tosiaan elellään, joten naulakko ei ole kovin iso ja peruja koto puolesta, tuki eurot kun käytetään harkiten (heh). Mutta voisitko vielä tyhmälle tarkentaa minkä tyyppisiä nämä levyankkurit? Tuossa kun porasin niin reiästä tuli jo reilu kaksi senttiä syvä, eikä mennyt vielä edes läpi.

• aapo?

Ootkos ihan varma ettes "vahingossa" löytänyt koolausta sieltä seinästä?

• kooklaaja

Käväise rautakaupassa ja kerro kiinnittäväsi 20mm paksuun kyprokkiseinään naulakon. Etsivät sinulle oikean kiinnikkeen. Voit laittaa kookleen hakusanaksi kyprokkiankkuri tai kyprokkiin kiinnittäminen. Löytyy tietoa, jos viitsii etsiä.

• Aaaapuuva!

Kyyllä aikas varma, samaa matskua (eli kyprokkia) oli mielestäni koko matkalta?

• kari789

Et siis ole varma, onko se kyprokkia, koska sanot:

Materiaali on kyllä mielestäni kyprokkia mutta järkyttävän paksua (plus 2cm ainakin),

Jospa se onkin siporeksia eli kaasupbetonia, kun oli niin paksukin. Se on myös hyvin heppoista tavaraa, korppua.

• Aaaapuuva!

Kiitoksia kari!
      Tosiaan epäilisin seuraavaa kun asiaa rupesin paremmin ihmettelemään. Uskoakseni siinä on ensin kyprokkilevy, jonka jälkeen tätä siporeksia.
      Tekee noista kiinnitys asioista nyt vain vähän hankalia.

• naulakoita kiinni

Olen töikseni noita pudonneiuta naulakoita kiinnitellyt siten, että haen rautakaupasta naulakon pituisen ja sopivan leveän höylätyn laudanpätkän josta tulee naulakon tausta. Sitten etsin seinästä koolaukset joihin kunnolla tämä laudanpätkä kiinni ja siihen saa kiinnitettyä naulakon erittäin hyvin.

• narikka

Teilläpäin naulakoita tippuu runsaasti ? Jos niitä ihan töiksi asti riittää.

• kipsoniitti

Asuntojen väliset seinät tehdään yleensä tuplakipsillä, eli kipsilevyä löytyy silloin n. 2,5 cm.

• erkkiosaa

Eikä tehdä. Hopötät ihan omias. Lykkää sinne vaa vaikka 8mm nailon tulppa ja siellä pysyy..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8696
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4858
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4308
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3867
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3246
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3060
    7. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      54
      2790
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2415
    Aihe