Moi! Eli haluisin SELVÄN JA JÄRKEVÄN listan asioista, mitä lestadiolaiset eivät saa tehdä. Jos teil on paljon tietää ni ois kiva jos erottelisitte ne niiku esim: ''uuslestadiolaiset: eivät saa -- , Vanhoillislestadiolaiset : ---''
Ei sitä,ei tätä..
12
145
Vastaukset
- su***
Samalla voitaisiin tehdä lista, mitä ei lestadiolaisuuteen kuuluvat lestadiolaiset saa tehdä. Ja perustelut kumpaankin kohtaan.
- miksi ei saa lestadiolaiset sitä ja tätä tehdä.
- perustelut kohtaan miksi, ei lestadiolaiseen kuuluvat saavat sitä ja tätä tehdä.
Pitäisikö näitä kysyä Jumalalta tai ainakin omaltatunnoltaan. Eli mäkin niinku sä nuori alottaja halusin ennen tietää miks ei saa tehdä sitä tai tätä. Mutku sit mä niinku sain hiffata koko jutun syvemmält ku mä tulin vanhemmaks eli tälleen isoisän ikäseks et sellanen kyssäri oliki iha syvältä. Eli ei ooo niinku MITÄÄ merkityst noil listoill kato kun RAAMATUSSA on ne opetukset jotka tarvii hei haloo tietää. Eli sun ei tarvi pohtii mitään typerii syntilistoi vaan sensijaan miettii et onk sut kastettu ja mitä se niinku merkitsee , eli uskotsä kans et Jeesus on sun Taivaan isä joka kuoli sun puolestas.. Mä nyt vastaan siks tälleen ku kerta Raamatus lukee et älkää olko ihmisten orjii. Ja toisekseen siel Raamatus se synti onki iha muuta ku pelkästää joku tekojen lista, se on niinku vähä paljo enemmän, se on jo pelkkä ajatus tai halu tehdä jotain pahaa. Ja siks sellasii syntisii me ollaanki sit ihan kaikki ei siitä mihkään pääse, me siis lervataan joka tapaukses vaik kuin yritettäs olla jotain pyhii. Siis niinku sä et tuu yhtään sen paremmaks vaix sä noudattasit kaikkii äläteesitääläkätätä listoi, vaan sul tarvis olla oikee nöyrä mieli joka haluu pitää Jeesusta Herrana.
Toivottavast mä nyt osasin kirjottaa niinku sun omal kielell, eli kato ku joskus meil vanhemmil on sellanen olo et on sittenki olemas jonkulaine sukupolvien väline kuilu ;)- teu,
Kielestä viis. . oikein vastasit listoilla ei ole mitään merkitystä . Tai
on sittenkin , jos joku tekee syntilistaa vaikkei oamksi ja eikä toisen
vuolsi ..nyt kuitenkin tulee kysymys , onko se lista poisa Raamatusta
Jos on tekijä tulee saamaaan sen mukaan kuin Raamattu on luvannut
Esimerkiksi : Jos joku ottaa pois .,Ilm. 22: 19. lue siitä "Eli mäkin niinku sä nuori alottaja halusin ennen tietää miks ei saa tehdä sitä tai tätä. Mutku sit mä niinku sain hiffata..."
Loistavaa, tyhmelin, olet seurannut hyvin aikaasi, teinix sujuu kuin vettä vaan!
Päivän paras!
- su***
Voeha tokkiisa. Vua onnii tuo synti muutakkii ku tekosia. Että oikee ajatuski voip olla synti. No joo. minusta tuas onnii sillee, jotta se onnii vasta synti jos tuolle nuapurillennii jottaí tekköö pahhoo, tae vaekkapa sanota murjasoo jottai, mitä hää lookkaantuu.
Mitä tuas tulloo tuoho ruamatu lukuloehi, niin oha siel paljo hyvvee ku vua ihimiset ossais niije mukkaa ellee. Sitä siinä sitä sitte toetoteetta toesille mite pittee ellee, ja ihe ollaa ku elopellossa. Luullaa että ku vua pyyvetää anteek vaikkapa siltä enite ruamattua selittävältä mualaisuarnaajalta joka voip olla vielä enite anteekspyynnö tarpiessa.Ei tällasella suarnamiehellä oo valtoo annella kenekää tekosija anteeks.
ee, edes sellase ketalee kaatta.
Ihimine tietää millo se on teheny pahhaa. Jos tuntuupi jotta nyt tarvihisi joltaki sitä tekosia pyyvellä anteeks, nii siltä ketä vastaa on sanonna pahasti tai lyönnä rukkasella korvalle.Nää on nii pienijä sytejä , että halloo. Mutta jos onnii sellan roesto jotta vaekapa tekköö pahhoo omalle mukulallee tai akallee. Raeskaa tai muute pahhoinpitelöö. Se onnii nii suuri pahhuus jotta, valtijo laki sen saneloo tuomijo allaiseks. Voip sitä illalla lisäks ku maata männöö, pytöö akalta ja mukuloilta anteeks ja samalla pyyvellä yhessä taevaa issää avuksi helepottammaa omantunnon tuskija.Jospa tuo hyvinnii antaes anteeks ja piästäs paremma ajatukse sinne taevuasee piäsystä.
Mutta se ajattelu syntisesti, mitä tuo on, ei mittee. Ihiminen saa ja voip ajatella
vaekka kuinka tuhumia ajatuksija. Ei siinä kettää loukkaa, ku itteesä. Kukkaa lestatiolaene ei ole menny kenellekkää sanomaa, mitä tuhumaa on ajatellu.
Voe voe, ku joku virriili lestamies näkköö takkaapäe naese, jolle on Luoja luonunna
vähä enemmä sulosta pintoo. Ja se viel näkkyy somasti vuateitten alta. Nii jo on lestamiehellä vaekeusija. ettei ruppee sojottammaa. Eepä sitä ajatusta kukkaa ole näkemässä. Ja eepä varmasti mies illaalla seuroloissa kerro kellekkää minkä mansikan näk. Että olokee hilijoo noista sytilöitänne, ku niitä joka päivä ja joka paikassa tehhää.- teu,
"" su ***""
Kysyit tuossa . Onko kukaan uskovainen mennyt kenellekkään sanomaan , mitä
tuhmaa on ajatettut toisesta kristitystä . HESAAN tuli Sakasasta eräs nuorimies
n.70 luvulla asuin itse vielä hesassa , ja tarina on tämän lainen .. kun hän näki
jonkin naisen joka oli saman ikäinen , ei mennyt kauan , kun hän meni naisen luo
ja pyysi anteeksi ,kun minä olen sinua katsellessa NÄHNYT sinusta huoramaisia
seikkoja . sen jälkeen yleensä tuli käsilaukusta ..
mutta Tämä mies oli sinnikäs ja muutti Gälliin , kun hän näki siellä lappalaisen
nuoren naisen , ja teki saman kokeen , nainenpa oli ymmärtäjä ja ei suuttunut
vaan oli paremminkin mielissään , ja niin he meni naimisiin , ja kun tapasin
heidät 1996 ,oli heilla jo monta lasta , ja näyttivät onnellisilta , ja olivatkin
eikö tunnu uskomattomalle , mutta totta se on , se on kuitenkin selvää
että kaikki ei onnistu täällä ételässä ,
olen miettinyt tätä propleemaa ,,mistä hän tiesi muuttaa pohjoseen
vai olisiko se ollut sattumaa (saksasta lähtenyt ) kuinka asiat menisi
jonkun teistä kanssa ymmärtänet ihmettelyni ..
- su***
Nii teu, eiköpä siellä pohjoisessa ole ne vanhoillislestadiolaiset. Jospa he ovat suurpiirteisempiä sen laukkunsa kanssa.
Kerron vastaavasti erään tositapauksen. Olimme vaimoni kanssa etelän matkalla. Se oli seuramatka, ja kaupukia näytettii päivällä ja illalla. Näytökseen kuului huorakatu. Se meidän täyityi toisten seurueen kanssa katsoa. Kiertueeseen kuului poiketa ko. kadun kuppilassa mehulla. No vaimo se oli niin utelias, että kurkkasi oveta vieläkadulle. Kun hän siinä ovenpielessä seisoi, niin jo tuli yks amerikkalaisnen merimies ja tarjosi 50 dokaa mukaan lähdöstä. Heh, arvaappas tuliko vaimolle kiire takaisin luokseni. Ei sen puoleen ettei raha olis tarpeen ollut, mutta vaimo piti kunnistaan kiini. Ja minä olen nyt sitten ollut senkin jälkeen aviossa hänen kanssaa, yhteesä 57 vuotta. Vaikka olen hänen vuokseen menettänyt monta vastaavaa rahasummaa. Anteeksi naiset, tää tokaisu oli se alistettujen miesten vitsi.- teu,
Minulla on Varkauden ajalta , naapurin isäntä ja vaimo , lähtivät egyptiin ja pistäytyivät välillä Siinailla ja Arabiassa , yhtenä iltanä oli nurehko Seikki
ihastunut tähän naiseen , ja teki tarjouksen ,n.6000 kamelia . se oli siihen
aikaa (1990 n.3000 mk /kpl x6000 kamelia siis n.1, 800,000 mk .
Oli tullut seuraava aamu , ja he heräräsi koviin ääniin joigta piti KAMELIT JA
AJAJAT , KIIREESTI IKKUNAAN ,mitä he näki n. 6000 KAMELIA , NYT PITI
Alkaa hoitaa matkaa , ekyptiin koska ei hän halunnut luopua n.35 v,vuotiaasta
vaimostaan joka oli VAALEA hiuksinen ,ja siksi siellä kysytty. harvinaisuus ..
Kun he sitten tuli kotiin , tästä tietenkin kerrottiin , heillä oli Käpykankan Grilli
ja siellä moni halusi kuulla tarinan, minäkin kuulin siksi kun he tuli ostamaan
joitain keittiö tarpeita Grilliinsä, He oli sutkoht kivoja ihmisiä ..
Se Seikki oli aivan tosissaan, ja melkoinen hintakin kaipa se olisi siellä
mennyt läpi muttei täällä pohjoismaassa, ja jotakin kai vRakkauskin tekee
ei toista voi noin vain hylätä, millä ne kamelit olisi siinä myynyt ,,vaikeaa..
No tämä ei kuulu LLL:n oikein mitenkään , paitsi että minä tiesin heistä
jotakin Es/Lestista enkä mitenkään niin vahvoilla ollut silloin . Ajattelin
kuitenkin asioita, ja siksi kai minulle tarina kerrotiin .. - teu,
Siellä Ruotsin pulella on ei VANHOLLISIA , JOISTA NIMITYKSIÄ ON
LÄNSI LESTAADIOLAISET JA ITÄ LESTSAADIOLAISET , NÄISTÄ
TOISET KÄYTTÄÄ JA KÄYTTÄYTYY KUTEN VANHOLLISET.
mINÄ' PUHUIN EILEN RUOTSALAISITA , EN SUOMALAISISTA SIKSI
ASIALLISESTI SIELLÄ ON NIIN KUIN PUHUIN/KIRJOITIN , JA SINUN
KIRJOITUKSESTA sain sen käsityksen että olit vielä suomessa .
Tai juurfi siinä' Tornion jokilaksossa, joka on kuormitettu kummaltakin puolelta
ja ehkäpä juuri vanhollisilla .
Me kun menemme omiemme joukkoon , niin Gällissä ja Kiirunassa on meidän
kaltaisiamme kristittyjä, ja siksi käytöksemme on ystävällinen niitä kohtaan .
Aivan samaa ei voi sanoa kaikista sillä, koska heidän on tehtävä selväksi se
kuinka he selittää , olette varmaan humanneet kun olemme täällä keskustelleet
että ei paras mahdollinen Rakkaus ole juuri meneillä.
- laki ei pelasta
Vai että tuollainen käsitys on muodostunut uskovista!?
Kerrataan hieman: Usko syntyy siitä, kun Jumalan ELÄVÄ sana pääsee ihmisen sydämeen tekemään sillä hedelmää Jumalalle. Tämä on kokonaan Jumalan työtä tämä pelastava usko.
Mekristityt emme usko käskyhin, emme kieltoihin, emmekä niiden rikkomisesta tuleviin rangaistuksiin, vaan uskomme Jeesukseen Kristukseen joka on meidän kaikkien syntiemme sovitus, meidäm pelastuksemme ja iankaikkinen elämämme.
Kun Pyhä Henki on asuvana ihmisen sydämessä, niin hän johdattaa meitä Jumalan sanassa ilmoitetun Jumalan tahdon täyttämiseen (pyrkimiseen).
Silloin ihminen ei toimi käskyjen ja kieltojen ohjaamana, vaan rakkaudesta Jeesukseen Kristukseen. Koska Jumala on meitä näin rakastanut, me saamme hänen rakkaudestaan voimaa rakastaa myös toinen toisiamme.
Ja niitäkin joilla ei ole vielä Kristusta asuvana sydämessään, heitäkin me rakastamme ja kehoitamme heitä parannukseen, eli kääntymään Jumalan puoleen ottamaan häneltä armon vastaan aikanansa, ettei tarvitsisi mennä oman tahdon ja omien homojensa ohjaamana kadotukseen.- teu,
Mistä tietää että minulla on Pyhä Henki .
Siittäkö , että me rakastamme toinen toistamme .
Ja niitäkin joilla ei ole vielä Kristusta asuvana sydämessä' .
voimmeko med Rakastaa ja kehoittaa parannukseen , eli
kääntymään JUMALAN puoleen ottamaan Häneltä Armon
vastaan aikanansa , ettei tarvitse mennä oman tahdon
ohjaamana kadotukseen . .
- Lediff,
Unhotin , että uuslestaadiot , ei ole lainkaan luonnossa rekisteröity liike
Joten ei siihen tule mitään vastauksia .
Vanhollisuus on ry. Mutta en taidä siihenkään vastata .
Eli ei tule kovin hyvää vastausta , Ja meillä Es/Lessuilla.
ei harrasteta ,listailua koska se on yleensä pahasta ..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei215474- 501511
- 12971
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,52927- 48858
- 52843
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom139831Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️58828Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle49806Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!
JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille10785