Puheet ja esitelmät?

lukiotoukka

Kuinka paljon yhteiskuntatieteellisessä pidetään esitelmiä vuotta kohden ja pitääkö siellä pitää puheita?

6

187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ne pahoja ole

Esitelmiä arvioisin olevan lukuvuotta kohden noin neljä kappaletta. Ne ovat ns. seminaaritöiden esittämisiä muille seminaariin osallistujille. Ei niitä silti tarvitse mihinkään luokan eteen mennä esittämään, vaan voi mutista ne pöydän ääressä istuen.

Minä en joutunut pitämään yhtään puhetta.

• lukiotoukka

Millaisia pakollisten kieliopintojen suulliset kokeet ovat (esim. ruotsissa) ? Esitetäänkö ne luokan edessä yksin? Tehdäänkö ne esitelmä- vai puhemuodossa? Saako niissä käyttää paperia/powerpointtia apuna?

• Ei ne pahoja ole

Se pakollinen virkamiesruotsin kurssi oli Jyväskylässä sellaista, että istuttiin kehän muodossa enimmäkseen, mutta paljon myös ihan tavalliseen tapaan pöydissä. Siinä oli samantyyppinen ainekirjoitus, kuin lukiossa se tärkein suoritus. Mutta siinä sai olla sanakirja apuna.

Ei siellä minun aikaan kummempia suullisia esityksiä pitänyt tehdä, muuta kuin se oma parityönä tehty esitelmä. Ei tarvinnut mennä luokan eteen. Esitettiin se pöydän ääressä ja jos joku osasi tehdä ruotsiksi kysymyksiä, niihin vastattiin. Opettaja tietenkin piti keskustelua yllä, jos sitä ei muuten muodostunut.

Englannin ja saksan opinnot olivat tähän verraten ihan simppeleitä sisällöiltään.

Koska minulla ruotsi on vahvin vieraista kielistä, tein siitä tarvittavia opintosuorituksia saadakseni seminaarimuotoisen opintokokonaisuuden. Siihen sisältyi ruotsinkielinen tutkielma 15 a-nelosta pituudeltaan, joka kylläkin piti mennä luokan eteen esittämään. Mutta tavallisissa tapauksissa ei tarvitse luokan eteen mennä.

• ???

Onkohan yliopistossa pakollisten kielten kurssejen puheita mahdollista korvata jotenkin tai sitten esittää pelkästään opettajalle?

Muuten kyllä sujuu esim. powerpoint -esitykset joissa voi istua mutta puheita tulee jännitettyä ihan liikaa etukäteen ja se häiritsee muuta opiskelua. Ainakin lukiossa näistä pystyi sopimaan opettajan kanssa.

• opex

Miten ajattelit selvitä sitten työelämässä, jos et kykene esiintymään? Kokouksissakin joutuu osallistumaan.

• Jäkk

Komppaan. Ei nykymaailmassa opiskeluja tai työssäkäyntiä voi hoitaa ilman että joutuu esiintymään ja puhumaan ihmisille. Suosittelen ettet rakenna elämääsi välttelytaktiikan varaan, vaan hakeudut ammattilaisten pakeille ja hommaat apua jännitysongelmaan. Oikeasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      132
      4784
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      3232
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      113
      2644
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      46
      2211
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      259
      1753
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      47
      1689
    7. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1577
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1516
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1500
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1221
    Aihe