Pienoisromaani vai novelli

ei mikään dan brown

Mitäs eroa on pienoisromaanilla ja novellilla? Onko kyse liuskojen/sivujen määrästä vai sisällöstä. Minä harjoittelen novellien kirjoittamista, mutta tekstit saattavat venähtää pitkiksi. En ehkä ole tiiviin sanomisen mestari, koska tarina paisuu kuin pullataikina.
Olisiko tämä yksi romaanikirjoittamisen tekniikka, että ensin on lyhyt juttu, joka leviää ja leviää, tulee lisää henkilöitä, juoni selkeytyy, sitten siitä tulee jotain ihan yllättävää ja alan miettiä, tästä voisi tulla romaani. Mutta sitten pelästyn ja lopetan kirjoittamisen, ehkä. En minä romaania kyllä osaa kirjoitttaa, se siitä. Pah.

3

3896

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tälläisiä vaan

Kyllä se yksi tekniikka taitaa olla. Parnasson ja Atenan viiden vuoden takaisen romaanikilpailun voittoromaani Salpalinja oli kuulemma ensin novelli, jonka kirjoittaja kannustuksen perusteella laajensi romaaniksi.

Pituudet ovat veteen piirretty viiva. Novelli voi olla satasivuinenkin, ehkä, tai voi se olla jo pienoisromaanikin. Ja sivumäärä riippuu toisaalta siitä, miten teksti taitetaan: löyhästi taitettuna enemmän sivuja tiiviisti taitettuna vähemmän.

Itse toimittajana käytän töissäni wordin merkkimäärien laskuria, kun kirjoitan juttuja, ja omissa proosahankkeissani sovellan wordin sanamäärälaskuria, sama paikka, eli työkalut - rakenne. Tähtään omassa romaanissani vähintään 25000 sanaan (olen vähäsanainen kirjoittaja), joka tosin voi olla vielä pienoisromaani. Novellieni pituus on ollut 2000-jopa 8000 sanaa.

• Aina luotettava ja oikeassa oleva wikipedia kertoo: "Amerikkalaiset science fiction- ja fantasiakirjailijat määrittelevät pienoisromaanissa olevan sanamäärältään 7 500–17 499 sanaa".
      Sanamäärän voi varmaan määritellä koskemaan pienoisromaaneja myös muista genreistä, mutta muutenhan suomen sanamäärät eivät täysin vastaa englannin vastaavia. Muistaako kukaan kerrointa tähän?

Oma novellituotantoni on aika laaja ja sanamäärät taitavat pyöriä keskimäärin siinä 5000 sanan paikkeilla. Pisin on kai siinä 8000 sanaa, mutta siinä olisi kyllä ollut karsimista. En tosin ole koskaan ajatellut noiden laajentamista romaanikäsikirjoituksiksi, vaan olen juttuihin sinänsä tyytyväinen tuollaisenaan. Scifi/fantasia-kirjoissahan on aika paljonkin kirjailijoita, jotka ovat työstäneet novelleistaan lopulta (palkittuja) romaaneja, mainitaan nyt vaikka Ursula Le Guin nimeltä.

• jkuijkuijkui

En mitään kerrointa tiedä, mutta näppituntumalla vähentäisin englanninkielisestä määrästä esim. neljäsosan. Voi olla jopa enemmän, Neljäsosa merkkaisi pienoisromaanin pituudeksi tosin kyllä niin piskuisen, että pitäisi jo enemmän novellina. Asiasta lienee useita näkemyksiä. Muistelen, että Waltarin Aiotko kirjailijaksi -oppaassa puhuttiin novellista muutaman kymmenen sivun mittaisena, joka jo merkitsisi 200 sanaa sivulle -mitallla 6000 sanaa ja yli.

Pituuksia kannattaa varmaan suhteuttaa omaan kirjoitustyyliin ja aiheeseen. (Pituuksien tarkkailusta tosin on täällä joskus väännetty, mutta itse pidän sitä hyvänä työkaluna tavoitteelliseen, määrätietoiseen työhön.) Jos omalla tyylillä ja valitsemastaan aiheesta kirjoitettu 500 sanan tarina tuntuu valmiilta, olkoon se novelli. Jos tarina syntyy 10 000 sanalla, olkoon sitten kustantajan asia miettiä, onko se riittävän pitkä julkaistavaksi esimerkiksi pikku romaanina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      74
      4528
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2551
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2394
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1835
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1732
    6. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      82
      1573
    7. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1572
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1407
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      23
      1277
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1155
    Aihe