Pedantti-ihminen

merihevonen70

Saan kuulla usein huomautuksia pedanttisuudestani ja se ei mieltäni ylennä. Miehini kyllä hyväksyy minut tällaisena, mutta lähiympäristöstä saan palautetta. Tiedän olevani hyvinkin pikkutarkka, mutta olen silti hyvin onnellinen nainen.

Lyhyesti: Olen aina paikalla ajoissa, en myöhästy siis koskaan. Kotini on aina tiptop, vaatekaappini yms. ovat järjestyksessä koko ajan. Ruokailuissa kiinnitän paljon huomiota, että ne sisältävät riittävästi kaikkia tarpeellisia aineksia sekä mittaan ainekset talousvaa´alla. Teen listoja lähes kaikesta sekä tilastollisia käyriä. Kaupassa mukanani on koneella tehty kauppalista väreillä ja kuvalla höystettynä, joka on vielä muovitaskussa. Lääkitykseni otan tasan samana kellon aikana joka päivä. yms.

Kuulostaa, että olen todella neuroottinenkin. Mutta kuten alussa sanoin, olen onnellinen, koska nämä asiat eivät rasita minua vaan auttavat kontrolloimaan elämääni positiivisesti. Monille nämä asiat olisivat taakaksi, minulle ja muille pedanteille ihimisille nämä ovat osa arkea ja ne eivät rasita. Se on osa minua ja haluaisin muiden ymmärtävän näiden tärkeyden elämässäni. En haluaisi selitellä tapojani muille.

Onko täällä ketään jonkin asteista pedanttia ihmistä? Olisi ihana kuulla kokemuksistanne!

11

4771

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • törkeetä menoa

Siis anteeks nyt vaan mut eiks pedantti oo joku seksirikollinen ?

• pikkutarkka

Pedantti on eri asia kuin pedofiili.

• skragakasi

Jatka onnellisuuttasi, sä et ole vastuusi siitä mitä muut ihmiset ajattelee sinusta vaikka oletkin heille peilinä tässä asiassa. Jos joku ei tykkää siitä millainen sinä olet niin se ei ole sinun ongelma vaan hänen. Hänellä se asenneongelma on, ei sinulla. Nauti pedanttisuudestasi ja jätä muiden arviot siitä omaan arvoonsa, ne ei oikesti edes kuulu sinulle ;)

• pysyä omissa junissaan

Täysin samaa mieltä! Voin kuvitella, että printatut kauppalistat muovitaskuissa herättävät hymyjä niissä kanssaihmisissä, jotka päinvastoin nauttivat spontaanisuudesta ja uusista löydöistä...

Mutta, ihmisillä on aivan turhan suuri tarve selittää, että eri tavalla elävän elämän täytyy olla järin epäonnellista ja aivan kauheaa, hän varmaan muuten vaan valitsee elää siten miten nauttii, tai on masokisti :)

• Söpöläinen

Minä taas olen niin ei-pedantti kuin vain olla saattaa. Itse hoidan asiani juuri toisinpäin kuin aloittaja toisessa kappaleessaan, lukuun ottamatta ravintopuolta. Ainoastaan tämän asian suhteen taidan minäkin olla jonkin verran pedantti.
      Lääkitystäkään minulla ei ole, jos mukaan ei lasketa ainoastaan säännöllisen epäsäännöllisesti otetut vitamiinit. :)

• Pedanttiko?

Täällä toinenkin pikkutarkka naisihminen! :D En nyt tiedä olenko niin pedantti, mutta aika tarkka, jossain asioissa ehkä vähän neuroottinenkin. Mulla koti aina siisti, vaatteet järjestyksessä, sänky pedattuna, maljakossa tuoreita kukkia, en voi mennä nukkumaan illalla jos on likaisia astioita tiskialtaassa :D tiskaan ne pois vaikka olisi kuinka myöhä. Aamulla töihin lähtiessä jätän aina kodin siistiin kuntoon, vaikka olis kuinka kiire. On kivempi tulla illalla siistiin kämppään. Kauppalistoja ja sun muita muistilistoja mulla on aina jokapuolella. On helppoa kun asiat on kirjoitettuna johonkin ylös, niin ei tarvi pelätä että unohtaa jotain, eikä tarvi pitää kaikkia asioita päässä. Lemmikkejä mulla ei ole koska ne sotkisi, vaikka tykkään kyllä tosi paljon eläimistä. Oma siisteyteni ei vaan salli karvoja ja kissanhiekkaa :D En siedä likapyykkiä, pesen pyykkiä koko ajan, koska alkaa tosi helposti häiritä jos ne alkaa kerääntyä. Olen miettinyt, että jos saan vauvan (lapsia ei minulla vielä ole, mutta haluaisin kyllä) niin miten sitä sitten osaa muuttua niin, ettei koko ajan tarvi olla niin siistiä. Lapsien kanssa tulee aina sotkua eikä ehdi pitää paikkoja koko ajan tiptop. Kaipa sitä sitten muuttuu vähän elämäntilanteiden mukana. Musta on kiva olla tarkka. Olen aina ollut tämmöinen. Ketään miestäkään se ei ole ikinä häirinnyt, kai ne miehet siisteistä naisista tykkääkin. Mun pikkutarkkuus ei ole mulle yhtään taakka. Mä stressaannun siitä, jos asiat ei ole järjestyksessä.

• Kaurismies 34

Ei pedantissa ihmisessä mitään vikaa ole. Itse tykkään jos nainen pedanttinen ja pikkutarkka. :) Ei ole mitään vikaa siisteydestä ja järjestyksestä pitävässä naisessa.
        Itsekkin pitäisin parempaa järjestystä vaan tyttäreni sotkee paikat eli lapsen kanssa siisteyden pito on vaikeaa.

• miten itse haluat

Olen käynyt molemmilla laidoilla. Kun muutin pois kotoa omaan asuntoon, olin todella laiska sottapytty. Tein tosin silloin hirveästi töitä ja asuin yksin, joten se ei häirinnyt kuin itseäni. Jossain vaiheessa ryhdistäydyin ja aloin olla tarkempi, kun huomasin miten paljon vähemmällä vaivalla pääsee, kun hoitaa hommat ajoissa ja tarkasti. Sitten sairastuin burnoutiin ja kaikki repesi käsistä. Siivosin ja puunasin vaikka keskellä yötä ja tein juuri kaikkia listoja, joka ei yhtään kuulu luonteeseeni. Nyt olen hyvällä keskitiellä: hommat hoidetaan ajoissa, mutta enää siitä ei tule mitään stressiä. Paperit on mapeissa ja kaapit tavaroineen ihan kuosissa. Sängyn alla ei villakoiria.

Ei sinun aloittaja tarvitse selitellä kenellekään mitään, kun olet itse tyytyväinen. Muutenhan pedanttius ei enää olisi sinulle positiivinen vaan negatiivinen asia.

• Järjestys se olla pi

Kukin tavallaan ja jos olet itse onnellinen ja tyytyväinen, samoin miehesi niin eiköhän asia ole ihan kunnossa. Muillehan kai et ole tilivelvollinen mistään.

• joku muu

Jotain noita löytyy kyllä, ärsyttää kun toinen tieten tahtoen jankkaa jostain mikä on tsestään selvyys, koti on siisti mutten mikään tip top kuitenkaan.
      Vaatteet pitää olla hyvät niin itsellä ku lapsellakin, miehelle ostan, mutta haluu olla resupekka.
      Ruokaa on yllin kyllin , jotta riittää kaikille. Toisen saamattomuus hitaus ärsyttää myös, samasta asiasta sanoa monta kertaa,eikä tapahdu mitään.
      Tunnen olevani tekevä, teen tekemättömätkin ja kiiruhdan jo seuraavaan, kaikkim pitää saada tehtyä ja vähän enemmänkin.

• Arvostan pedantteja

Olen itse samalla tavalla pedantti, kuin aloittaja ja tunnen lämmintä yhteenkuuluvaisuuden ja yhteisymmärrystä kaikkien pedanttejen ihmisten kanssa.
        Ihailen ja arvostan huolellisuutta ja jopa pikkutarkkuutta. Minulle kaikenlainen huolellisuus tuo turvallisuuden tunteen. Kaikki on ja pysyy kunnossa, kun on parhaansa tehnyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      61
      15147
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      27
      3184
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      267
      2410
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      128
      1743
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      127
      1463
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      354
      1383
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1203
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      12
      1105
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      74
      936
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      895
    Aihe