Kiinnostavatko Indiepelit oikeasti ketään?

Mainstreamisti

Itse pelaan aina silloin tällöin joitakin tunnettuja pelejä tietokoneella, eikä minulla ole mitään pelaamista vastaan, mutta yksi asia hieman mietityttää. Kaverini on tälläkin hetkellä tohkeissaan jostain suomalaisesta kauhupelistä joka menee nimenomaisen indie-nimikkeen alle. Aikoo kuulemma ostaa sen heti steamista kun se julkaistaan. En vain oikein ymmärrä, että mikä tästä indiestä nyt tekee niin pahuksen hyvää, että jotain peliä pitää alkaa vatvomaan ennen kuin se on edes julkaistu. Onko tämä nyt tämmöinen hipsterien juttu, että yritetään todistella muille, että ollaan niin vastavirtaan uivia, että pelitkin mitä pelataan on vähän tavanomaisesta poikkeavia?

6

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      minecraft

    • indeed1

      Indiessä taitaa ihmisiä eniten viehättää se, että ne on saatu tehdä just sellasiksi kuin tekijätiimi on ne halunnut tehdä, ilman isojen firmojen varmanpäälle pelattuja sovinnaisratkaisuja. Ja niissä on useasti kaikissa genreissä sellasia ideoita, joita isot pelifirmat ei halua rahoittaa koska niillä ei välttämättä tienaa tarpeeksi. Siksi indie peleistä voi joskus tulla isojakin hittejä. btw. taidan tietää mistä pelistä kaverisi intoilee.

    • 2013 paras peli indietä

      Tänä vuonna kyllä indie pelit ovat olleet parempia kuin kaupalliset pelit. Ihan loppuvuodesta on kai jotain hyviä kaupallisiakin tulossa, mutta tähän mennessä 2013 parhaat pelit olivat Driftmoon (indie, jolle ilman muuta antaisin jopa 2013 Vuoden Peli palkinnon) ja Mars War Logs (on ainakin halpiksena julkaistu, jos ei ihan halvinta indietä). Kaupalliselta puolelta on tullut vain jotain tomb raideria ja cryysistä yms. perustylsiä räiskintöjä ja tietysti civ5 lisäri joka oli ihan hyvä kaupallinen peli.

      2012 tilanne oli toinen. Grimrock oli oikeastaan ainoa indie jonka jaksoi edes läpi pelata, mutta huippuhyviä kaupallisia oli paljon. Kingdoms of Amalur, Mass Effect 3, Risen 2 jne. 2011 julkaistiin vielä sitäkin parempia kaupallisia, mm. Skyrim ja Witcher 2.

    • Ireth

      Useimmat indiepelit on taidetta, COD ei.

      • korppi™

        mikä on indie peli


    • Suomipelit

      Usein indiepelien idea on parempi kuin kaupallisen.
      Kaupallisissa johtoporras katsoo, että nyt myy sotapelit eli tehdään semmonen. Sitten työt jaetaan sadalle työntekijälle joilla on oma vastuualue. Todennäköisesti näitä ei kiinnosta, kuin oman osuutensa hoitaminen ja se, että palkka tulee tilille ajallaan. Tietysti näissäkin poikkeuksia.
      Indiepeleissä taas on pieni porukka joka tekee peliä harrastuksenaan semmoiseksi, kuin itse katsovat parhaaksi, eikä peli tulisi millään pärjäämään ilman hyvää ideaa valtavirrassa.
      Esimerkkinä http://www.suomipelit.fi/ sivusto, joka esittelee noita erityisesti 2000-2007 välillä tehtyjä loistavia suomalaisia indiepelejä jotka eivät omaa niin hienoa grafiikkaa ja tehosteita, mutta ovat ideoiltaan usein loistavia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11154
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3113
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2964
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1704
    9. 85
      1678
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe