Terve agressiivisuus. Täällä puhutaan usein terveestä narsismista. Pitäisi ehkä puhua myös terveestä agressiivisuudesta.
Jokaisessa ihmisessä pitäisi olla agressiivisuutta. Agressiivisuus on voimavara, joka oikein kanavoituna toimii käyttövoimana. Lapsilla puhutaan agressiokasvatuksesta. Agressio on luonnollinen osa ihmistä.
On hyvin ikävää, että jos esim. narsisti pystyy sohaisemaan aukon ihmisen normaaleihin itsepuolustusraknnelmiin. Niihin kanaviin, joita ihminen on tottunut käyttämään selviytäkseen. Narsisti ei empatianpuutteensa vuoksi pysty ymmärtämään toisen ihmisen tunteita, eikä sitä kautta myöskään suojaa itseään.
Ehkä juuri tästä syystä pidän tärkeänä, että kaikki voisivat keskustella täällä palstalla ja ottaa kantaa. Olen ymmrtänyt, että juuri läheisriippuvilla on itsestä välittäminen häiriytynyt, ja siksi sietävät enemmän kuin muut huonoa kohtelua.
Ongelma ei ole vähäinen. Itsesuojeluvietti, kun se toimii normaalisti, on hieno asia, mutta sitten on nämä pedot, joiden kanssa kommunikointi on kaukana normaalista, ja jotka marssivat rajojen yli mennen tullen ja nauravat trampatessaan.
Terve agressiivisuus
19
194
Vastaukset
- Tässä linkki aih.
http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/aggressio/aggression_portaat/
Tässä linkki aiheesta. Ihmisen kaikki tunteet ja jopa luetellut kuoleman synnitkin on edellytys ihmisen selviämiselle ja kehittymiselle,mutta ne pitäis sitten saada "rajojen sisään".
Narsistin voi katsoa käyttäytyvän kuin peto, eikä huonoa kohtelua tule sietää, mutta muistetaan kuitenkin mistä se "narsismi" nyt vakavissakin tapauksissa vammautuu...eli hekin ovat uhreja.- Tietysti. Juuri
Tietysti. Juuri siksi mm. minä kirjoittelen täällä. En tarkoittanut ollenkaan, että olisi jotenkin hyvin toimittu, että löylyttää narsistin fyysisesti. Kirjoitin ehkä huonosti. Tarkoitin, että tuo voi olla joissain tapauksissa ongelma. Varsinkin, jos narsisti on nainen, ei vaara parisuhteessa tulla pahoinpidellyksi liene ihan vähäinen.
Ongelmana on mielestäni juuri se julmuus ja vääristynyt kuva itsestä, mikä narsistilla on. Sen aiheuttama sekamelska tunne-elämään ja sitä kautta heräävät myös viha.
Vihavaihekin on hyvä silloin, kun se auttaa luopumaan rakkaudentunteesta epäkelpoa kumppania kohtaan. Vihaa vain pitää osata myös hallita ja silloin ovat hyvät neuvot kalliit, kun narsisti toimii ärsyttäjän lailla.
Itseäni on auttanut, että olen tutustunut narsismin syntyyn ja oireisiin yms. Samoin kirjoittaminen ja muut harrastukset ja työ toimii erkaannuttajana. Yritän unohtaa itseeni kohdistuneen vääryyden ja olen siinä kohtuudella onnistunutkin. Von jopa sanoa, että olen antanut narsistille anteeksi. Suurin apu anteeksiannosta on ollut itselleni.
- Ihminen on hieno
Ihminen on hieno kokonaisuus, kun hän on saanut hyvät edellytykset kasvulleen ja kehitykselleen.
Juuri silloin, kun lapsen ja nuoren kasvuympäristö ei ole pitänyt sisällään nöyryyttäviä ja alistavia tekijöitä, hän ei ole oppinut myöskään nöyrtymään ja alistumaan vääryyden edessä.- That's the concern
Aika lailla täydellisesti naputeltu!
Niin jonkinasteinen nöyryys on kuitenkin aina paikallaan...
jonkun suuremman edessä...elämä tuo eteen asioita joihin ei kykene aina itse vaikuttamaan...avaan tarkoittamaani tällä lainatulla tekstillä...
"Keskeistä on eräs elämän perustotuus, joka meidän tulisi huomioida elämässämme. Kun kerran tähän maailmaan olemme syntyneet, niin myös kerran tästä maailmasta poistumme. Mitä tapahtuu syntymän ja kuoleman välillä, riippuu suurelta osin tärkeimmistä päätöksistämme ja niissä pysymisestä.
Tarkoitan totuudessa elämistä ja siinä pitäytymistä.
Totuudessa elämisen tottumusta kutsutaan myös yksinkertaisesti nöyryydeksi. Asia, joka on ihmiselle kaikkein vaikeinta, koska olemme niin suurenmoisia, kaikkia muita maanpäällä eläviä ylivertaisimpia. Onneksi välillä meitä muistutetaan, esimerkiksi tuhkapilvien avulla siitä, että emme ole maailman napoja — vaikka olemmekin tärkeitä ja elämällämme on merkitys.
Onnellinen se ihminen, joka osaa asettautua elämän perustotuuksiin. Se tarjoaa puitteet turvalliselle ja mahdollisuuksia täynnä olevalle elämälle, jonka jäljet näkyvät maailmassa pitkään.
Nöyrtyminen elämän perustotuuksien äärellä avaa silmät näkemään totuuden asioista, itsestään ja muista. Se auttaa toimimaan totuudenmukaisesti. Toiminta on silloin rakentavaa suhteessa ihmiskuntaa ja maailmaa kohtaan. Toiminta keskittyy olennaiseen ja on sen vuoksi sekä tehokkaampaa että merkittävämpää"
http://www.hyvejohtajuus.fi/2574/noyrasti-toinen-toistaan-parempia/- kauhukakarat3
yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
Niin jonkinasteinen nöyryys on kuitenkin aina paikallaan...
jonkun suuremman edessä...elämä tuo eteen asioita joihin ei kykene aina itse vaikuttamaan...avaan tarkoittamaani tällä lainatulla tekstillä...
"Keskeistä on eräs elämän perustotuus, joka meidän tulisi huomioida elämässämme. Kun kerran tähän maailmaan olemme syntyneet, niin myös kerran tästä maailmasta poistumme. Mitä tapahtuu syntymän ja kuoleman välillä, riippuu suurelta osin tärkeimmistä päätöksistämme ja niissä pysymisestä.
Tarkoitan totuudessa elämistä ja siinä pitäytymistä.
Totuudessa elämisen tottumusta kutsutaan myös yksinkertaisesti nöyryydeksi. Asia, joka on ihmiselle kaikkein vaikeinta, koska olemme niin suurenmoisia, kaikkia muita maanpäällä eläviä ylivertaisimpia. Onneksi välillä meitä muistutetaan, esimerkiksi tuhkapilvien avulla siitä, että emme ole maailman napoja — vaikka olemmekin tärkeitä ja elämällämme on merkitys.
Onnellinen se ihminen, joka osaa asettautua elämän perustotuuksiin. Se tarjoaa puitteet turvalliselle ja mahdollisuuksia täynnä olevalle elämälle, jonka jäljet näkyvät maailmassa pitkään.
Nöyrtyminen elämän perustotuuksien äärellä avaa silmät näkemään totuuden asioista, itsestään ja muista. Se auttaa toimimaan totuudenmukaisesti. Toiminta on silloin rakentavaa suhteessa ihmiskuntaa ja maailmaa kohtaan. Toiminta keskittyy olennaiseen ja on sen vuoksi sekä tehokkaampaa että merkittävämpää"
http://www.hyvejohtajuus.fi/2574/noyrasti-toinen-toistaan-parempia/Kauniisti kirjoitettu. Meistä jokainen käsittelee totuutta omalla tavallaan, Toisille kelpaa totuudeksi uskottava ja todelta näyttävä. Mutta pitkässä juoksussa tietenkin ryhti pysyy ylväänä olemalla nöyrä totuudelle
- enoleroskapostirobot
Tärkeä aihe joka monesti sivuutetaan. Aggressio on osa normaalia tunneskaalaa. Minulta oikeus siihen vietiin kasvuympäristössäni. Käytännössä jos et osaa olla rakentavasti aggressiivinen, et voi ylläpitää myöskään omia rajojasi ja yksityisyyttäsi. Ihminen joka ei edes ymmärrä asettaa väärinkohtelijoille vastareaktioita, menettää rajansa ja on muiden käytettävissä. Olen joutunut lapsuudessa perheeni nöyryyttämäksi ja sen takia myös monet kehitysvaiheet tulivat vuosia myöhässä verrattuna ystäviini. Jokaisella ihmisellä on oikeus olla vihainen ja aggressiivinen, koska se kertoo että ihmisellä on rajat ja oikeus niihin. Mutta ennenkaikkea aggression tulee olla voimaannuttavaa eikä tuhoavaa.
"Tärkeä aihe joka monesti sivuutetaan"
Niin erittäin tärkeä aihe minunkin mielestäni...kuulun siihen ihmistyyppiin/ohutnahkaisiin joilla vihan tunnistaminen saati sen ilmaiseminen on hyvin vaikeaa...
Tässä nyt viimeaikoina olen yrittänyt edes löytää itsestäni sen vihan tunteen...käytin yhtä menetelmää jonka tässä taannoin kuulin yhdellä luennolla...
tarvitaan paperilappuja ja kynä...paperilappuun kirjoitetaan ny vaikka joku vihaa tuottava asia tai sen ihmisen nimi johon viha kohdistuu...
ja sitten aletaan repimään sitä lappua...minulla tuo ainakin toimi, revin lapun niin pieneksi pilpuksi kuin vain sain, sen jälkeen vielä hieroin sitä silppua, minun olisi tehnyt mieli polkea sitä, minun olisi tehnyt mieli sylkeä siihen ja kun katsoin itseäni peilistä...kasvoni olivat väärystyneet...ja minua vapisutti...
Noh, laitoin silput roskiin ja jouduin vievään itseni pois siitä tunnetilasta ns. tahdon voimalla, mutta jäin miettimään että ehkä joudun vielä monestikin kirjoittamaan nuo samat sanat siihen lappuun...ennenkuin en enää reagoi niin voimakkaasti...ainakin toivon niin käyvän...
tämä ny oli tämönen kokemukseni tähän aiheeseen liittyen, toki ottaisin mielelläni vastaan keinoja purkaa itsessäni olevaa tukahdettua vihaa rakentavasti...
Aiemmin olen kyllä saanut apua myös liikunnasta...jota myös käytän edelleen...- miebie
yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
Niin erittäin tärkeä aihe minunkin mielestäni...kuulun siihen ihmistyyppiin/ohutnahkaisiin joilla vihan tunnistaminen saati sen ilmaiseminen on hyvin vaikeaa...
Tässä nyt viimeaikoina olen yrittänyt edes löytää itsestäni sen vihan tunteen...käytin yhtä menetelmää jonka tässä taannoin kuulin yhdellä luennolla...
tarvitaan paperilappuja ja kynä...paperilappuun kirjoitetaan ny vaikka joku vihaa tuottava asia tai sen ihmisen nimi johon viha kohdistuu...
ja sitten aletaan repimään sitä lappua...minulla tuo ainakin toimi, revin lapun niin pieneksi pilpuksi kuin vain sain, sen jälkeen vielä hieroin sitä silppua, minun olisi tehnyt mieli polkea sitä, minun olisi tehnyt mieli sylkeä siihen ja kun katsoin itseäni peilistä...kasvoni olivat väärystyneet...ja minua vapisutti...
Noh, laitoin silput roskiin ja jouduin vievään itseni pois siitä tunnetilasta ns. tahdon voimalla, mutta jäin miettimään että ehkä joudun vielä monestikin kirjoittamaan nuo samat sanat siihen lappuun...ennenkuin en enää reagoi niin voimakkaasti...ainakin toivon niin käyvän...
tämä ny oli tämönen kokemukseni tähän aiheeseen liittyen, toki ottaisin mielelläni vastaan keinoja purkaa itsessäni olevaa tukahdettua vihaa rakentavasti...
Aiemmin olen kyllä saanut apua myös liikunnasta...jota myös käytän edelleen...Kun vihan tunnistaa ja myöntää, sen aiheuttama vääränlainen kalvavuus myös katoaa nopeammin. Mikäli yrität olla, että ei mitään ja hyvinhän tämä tästä kun jos vielä vähän ymmärrän ja yritän, saatat peitellä tunnistamaasi vihan tunnetta myös itseltäsi, jolloin annat sille myös mahdollisuuden kasvaa itseltäsi salassa.
Itselläni ainakin säännöllisesti "räjähtää" ne ympäripyöreästi positiivisiksi latistetut tunteet, kun en ole edes itselleni myöntänyt olevani oikeasti vihainen, silmille. Usein sellaista tapahtuu vielä tilanteissa, joissa olen antanut laitattaa itseni sivuun toisen toimiessa.
Se, että miten vihaisena pitäisi kuitenkin myös pyrkiä kommunikoimaan ei-tuhoavasti on minun mielestäni usein tulkittu niin, että viha on paha ja kiellettyjen listalla oleva tunne, jonkalaisia "ihmiset" eivät ainakaan tunne. Hyvien ihmisten sädekehästä väkisin kiinni pitäminen saattaa vääristää tunteiden tulkintaa niin itsessä kuin toisissakin.
On toki hyvä jos on ihmisiä, jotka aidosti kykenevät olemaan aina iloisia ja hyväntuulisia ja saavat kaikesta irti pelkkää positiivista. Mutta sellaiselle ei pitäisi koskaan antaa valtaa tulkita toista ihmistä, joka on omasta puolestaan kykeneväinen tuntemaan myös vihaa niin että ei pidä kyseistä tunnetta sen kummallisempana kuin muitakaan tunteita, vaan tunteena tunteiden joukossa. yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
Aiemmin olen kyllä saanut apua myös liikunnasta...jota myös käytän edelleen..."toki ottaisin mielelläni vastaan keinoja purkaa itsessäni olevaa tukahdettua vihaa rakentavasti..."
Niin kuten edellä kerroin, jonkin verran tässä viha asiassa olen päässyt eteenpäin ainakin sen tunnistamisen suhteen...ja tosiaan liikunnan olen kokenut hyväksi keinoksi jo nuoresta asti purkaa esim. levottomuutta ja ahdistusta ja ilmeisesti olen sitä luontaisesti käyttänyt myös agression purkuunkin vaikka en ole tunnetta ajatuksen tasolla kyennyt kohtaamaan/nimeämäänkään...
Aikas vähän kuitenkin tiedän muunlaisia keinoja...
nyrkkeilysäkkiä kyllä monesti tarjotaan agression purkukeinoksi...mutta en tiedä...siinä jo pitäisi ikäänkuin lyödä ikäänkuin ajatuksen tasolla sitä vihan kohdetta...ja se tuntuu itsestäni väärältä...
Mutta eihän tuotakaan tiedä jos ei ole kokeillut, mutta ainakin tähän asti olen lähinnä tyytynyt lisäämään kävelyvauhtia ja välillä potkimaan kiviä...
- Tämä kommentti
"Väärä nöyryys (”nöyristely”) on pikkusieluisten turvakoti. Se ei ole hyve. Se on itsekastraatiota, ja se sotii ihmisen arvokkuutta vastaan. Juuri tällainen nöyryys sai Nietzschen halveksimaan kristillistä moraalia orjien moraalina."
Tämä kommentti sieltä samoilta hyvejohtajuus sivuilta.
Narsisti voi asettaa uhrinsa ihmisarvon naurunalaiseksi julkisesti, aivan yllättäin. Ja näin tunemani n/p juuri toimii niiden naisten kanssa, jotka ovat häntä rakastaneet..."Väärä nöyryys (”nöyristely”) on pikkusieluisten turvakoti. Se ei ole hyve. Se on itsekastraatiota, ja se sotii ihmisen arvokkuutta vastaan."
Niin käsittääkseni juurkin narsisti käyttää tuota vääränlaista nöyristelyä manipulointikeinona saavuttaakseen haluamansa...vaikka ei edes pidä ihmisestä jolta haluaa mitä ny sitten haluaakin...seksiä, suosiota, tuttavuutta jne...
vrt.
osoittaa (teennäisesti, ylenmääräisesti) nöyryyttään, madella, pokkuroida, liehakoida..madella, hännystellä, liehakoida, liehiä, mairitella, makeilla, mielistellä, poukkaroida, imarrella, nuoleskella, pokkuroida, liehitellä.
http://www.suomisanakirja.fi/nöyristellä
Mutta muuten pidän tietynlaista nöyryyttä kyllä hyveenä...
1.5 Nöyryys
Nöyryys on viisaalle tärkeä ominaisuus, se tekee viisaan. Tosiasioiden tunnustaminen tekee viisaan viisaaksi. On asiantiloja, jotka ovat vaikeasti muutettavissa ja siksi menestyäkseen kannattaa oppia elämään niiden kanssa ja peräti hyötymään niistä.
Nöyrä on harkitseva. Viisas tutkii tilannetta ja suhteuttaa sen kokemuksiinsa ja analysoi sitä tietämyksensä varassa. Nöyrä ei ole nopeimmasta päästä, sillä hän ei halua tuoda itseään voimakkaasti julki. Nopeat ratkaisut ovat merkkejä aggressiivisuudesta ja jopa pöyhkeydestä.
Nöyrä antaa itselleen ja toisille aikaa. Viisas on nöyrä siksi, että siitä on hänelle hyötyä, hän on oppinut käyttämään harkintaansa, jota kykyä nöyryys edesauttaa. Toisaalta nöyryys saa aikaan sinnikästä ponnistelua. Tosiasiat ovat ne, että helpolla saavutettava tulos on kaikkien saatavilla ja usein harvinainen saavutus on arvokkaampi. Nöyrä tekee työnsä tunnollisesti ja hänen saavuttamansa asiat eivät välttämättä ole kaikkien saatavilla."
http://personal.inet.fi/koti/vexom/hyva.htm
- Tuo kaikki on sov.
"Nöyryys on viisaalle tärkeä ominaisuus, se tekee viisaan. Tosiasioiden tunnustaminen tekee viisaan viisaaksi. On asiantiloja, jotka ovat vaikeasti muutettavissa ja siksi menestyäkseen kannattaa oppia elämään niiden kanssa ja peräti hyötymään niistä. "
Tuo kaikki on sovellettavissa elämään, jossa sekä itse että muut noudattavat edes minimaallisia pelisääntöjä.
Narsisti on kuin liikenteessä poukkoileva autoilija, joka ei ole koskaan kuullutkaan liikennesäännöistä, mutta ajonopeutta on moninkerroin muihin autoilijoihin verrattuna. Hän porhaltaa surutta tasa-arvoisessa risteyksessä vasempaan kylkeen.
Ja kuten kaikki vertaukset, tuokin vertaus ontuu. Oikeassa liikenteessä on edes mahdollisuus havaita väärin porhaltava ajoneuvo, mutta narsisti yllättää. - Dpt:Sindevm82
Terve aggressiivisuus on surua sunnuntaisin osastolla.
- Tuo otsikko olisi
Tuo otsikko olisi kai pitänyt olla terve AGRESSIO, ei siis agressiivisuus... No, ei kai sen niin väliä täällä harrastelijapalstalla...
"Tuo otsikko olisi kai pitänyt olla terve AGRESSIO, ei siis agressiivisuus... No, ei kai sen niin väliä täällä harrastelijapalstalla..."
Tsih, piti oikeen tarkistaa mitä sanaa itse käytin ja kappas sieltä löytyy sana agressio...
Vähänks mä ny sitte oon ylpiä...
mutta joo...
onko noilla sanoilla ny niin väliä, riittää kun asia tulee ymmäretyksi...uskoisin että maallikkoja ollaan kaikki...
- ikdguöoid
Ehkä kannattaisi tutustua narsisteihin ja niiden "suoja tarpeeseen". Kuinka itse suojautuisin ns. muurahaisten keskellä? Mutta kenties tuo oli ainoastaan kömmähdys?
Aggressio todellakin on luonnollinen osa ihmista ja mikäli sitä halutaan nyky-nukke-yhteiskunnan tavoin Patouttaa, siitä TODELLA tulee vielä ongelmallisempi.
Tietenkään aggressiota ei pidä ruokkia, saati pyrkiä tekijää olemaan vahingollinen muille.
Mutta suun, eleiden (ei lyömisen) ja fyysisen suorituskyvyn pinnallepääsy hiljentämisten sijaan on varsin normaalia ja suotavaa, vaikka ei nyky-yhteiskunnassa suotavaa - joka kostautuu kyllä.- kauhukakarat3
ikdguöid Annoit pljon ajattelemisen aihetta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174736
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2002578Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731677Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella291605- 211369
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon221305Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641217- 1461081
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42952- 171924