Olen kolmekymppinen mies ja kärsin erittäin pahasta ja jopa vaarallisesta pähkinä-allergiasta. Haluaisin kysyä sitä, että mitä lääkkeitä muut tästä vaivasta kärsivät olette saaneet tähän ongelmaan?
Olen kärsinyt tästä pähkinä-allergiasta jo lapsesta alkaen, mutta nyt aikuisiällä oireet ovat muuttuneet vaan koko ajan entistäkin pahempaan suuntaan. Joskus vuosia sitten pystyin syömään esim. suklaata, jonka tuoteselosteessa luki "saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää", mutta nykyään en ole pystynyt syömään mitään tällaisia tuotteita enää vuosikausiin, koska kurkussa alkaa tuntumaan inhottavaa hengenahdistuksen tunnetta.
Viime aikoina oireeni ovat menneet niin pahaksi, että jos esim. bussissa joku lähellä oleva henkilö syö suklaata tai jotain muuta pähkinää sisältävää syötävää, niin jo silloin kurkussa alkaa tuntumaan todella inhottavaa hengenahdistusta ja silloin on pakko vaihtaa paikkaa välittömästi tai jäätävä jopa bussista ulos.
Olisi aivan pakko saada tähän vaivaan joku hyvä ja tehokas lääke, mutta mikä se voisi olla?
Sietämätön pähkinä-allergia
5
333
Vastaukset
- Henna
Sun kannattaa laittaa kysymyksesi myös Allergia- ja astmaliiton sivuilla olevalle keskustelupalstalle.
Itse en saa noin herkästi oireita, mutta tuli mieleen,että käytätkö säännöllisesti joka päivä antihistamiinia?- pahasti kärsivä
Onko tämä keskustelupalsta siis täällä Suomi24-palstalla vai jossain muualla?
En kyllä käytä ollenkaan tuota antihistamiinia, mutta olisiko se sitten hyvä vai huono jos sitä käyttäisi?
Olen saanut lääkäriltä prednison-nimisiä tabletteja, joita täytyy ottaa allergisten oireiden sattuessa. Mutta valitettavasti lääkkeet ovat menneet vanhaksi ja pelkään vaan muutenkin olevan niiden tehottomia pahojen oireiden sattuessa.
- Henna
Löydät keskustelupalstan Allergia-ja astmaliiton sivuilta http://www.allergia.fi/ .
Antihistamiini on allergialääke esim. Xyzal, tai Zyrtec ovat tällaisia.Näitä saa apteekista ilman reseptiä, mutta reseptillä tulevat halvemmaksi.- pahasti kärsivä
Olen kokeillut myös näitä zyrteciä ja xyzalia, koska olen saanut niitä myös reseptillä keväisin siitepöly-allergiaan, mutta ei niistä ole kyllä yhtään mitään apua pahojen oireiden tullessa, kuten silloin jos satun syömään vahingossa jotain jossa on pähkinää. Tarvisin paljon vahvempaa lääkettä, kuten jotakin sellaista joka avaisi hengitysteitä noiden oireiden sattuessa.
No täytyy vaan varata lääkäriaika mahdollisimman pian, mutta olisi vaan kiva tietää ihan uteliaisuutta, että mitä lääkkeitä muut olette saaneet vastaaviin oireisiin?
- allergiaa39
No kyllä satunnaiset oireet yleensä kaikilla hoituvat noilla perusallergialääkkeillä. Vakavampia tapauksia varten on kortisoneja ja jos tabletit ovat vanhentuneet voi apteeksita ostaa ensiavuksia kyypakkauksen, joka sisältää 4 kortisonitablettia. Yleensä lievään reaktiin riitää aikuisella pari tablettia, joten siitä riitää jo pariin kertaan..et taida lääkkeitä kovin paljon tarvita, jota tabletit ovat vanhentuneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113585MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691896Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja621014Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768