Sökes nya vänner

höstkvinna

Hej på er alla här! Jag är en kvinna som söker nya vänner att umgås med, finns det sådan som är i samma situation som jag ? Nån att få prata med byta tankar, om så är hör gärna av er. Tack på förhand! Även konkreta svar önskas.

92

1228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tant blå

      Kanske litet uppgifter vore bra.Ålder,intressen mm.Litet lättare att finna någon på samma våglängd ?

    • höstkvinna

      Hej! Jag är 46 år gammal. Mina intressen är cykling, simmning, vandra ute i naturen, gå på loppis, kaffe-sällskap m.m Bor i Österbotten.

      • lycka till

        Bättre så,nu ska vi hoppas att någon "nappar ".Här är bara litet glest med folk från Österbotten.De här SUOMI 24 debatterna är bara inte särskilt populära bland oss svenskspråkiga.


      • Tjej96

        Hejsan! Jag skulle vilja gärna vara vän med dig. Är mycket yngre än dig..


      • höstkvinna
        Tjej96 kirjoitti:

        Hejsan! Jag skulle vilja gärna vara vän med dig. Är mycket yngre än dig..

        Hej! Vem är du? Berätta mera om dig själv, ålder spelar ingen roll tycker jag. Var bor du? Hoppas på svar.


    • Tjej96

      Ajdå, Jag bor så långt borta därifrån. Bor i Norra Savolax. Tyvärr. Jag är 17 år gammal och gillar mycket naturen. Det är så trevligt att gå en promenad i skogen.

      • tant blå

        Jag samtalar gärna,men jag är "urgammal " igen,64 år och bor i södra Finland.Jag tycker mycket om att gå på loppis och så gillar jag att läsa och handarbeta.


      • höstkvinna

        Hej på dig! Vi har nog lite svårt att gå ut tilsammans på promenad i naturen, eftersom vi bor så långt ifrån varann. men vi kan ju samtala här på denna sida eller hur? Passar det dig?


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Jag samtalar gärna,men jag är "urgammal " igen,64 år och bor i södra Finland.Jag tycker mycket om att gå på loppis och så gillar jag att läsa och handarbeta.

        Hej på dig, jag tycker att inte åldern spelar nån roll om man får igång ett samtal, ursprungligen är jag från södra finland, men bor just nu i österbotten. Vi kan gärna samtala här om det passar dig, allt kan man ju inte skriva här men nåt i alla fall.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej på dig! Vi har nog lite svårt att gå ut tilsammans på promenad i naturen, eftersom vi bor så långt ifrån varann. men vi kan ju samtala här på denna sida eller hur? Passar det dig?

        Det går bra att samtala här om allt mellan himmel och jord.Varifrån södra Finland är du hemma.Jag är fd.Sibbobo.Den här veckan har jag haft mitt Åbobarnbarn på besök,de har höstlov.Vackert väder har vi haft om än litet kallt ,vi hade frost i natt,nu regnar det.Annars bor jag ensam med en gammal knarrig katt,han bär sig ibland åt som en bortskämd gamalpojke.Jag känner mig ibland litet som hans piga.


      • Tjej96
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej på dig! Vi har nog lite svårt att gå ut tilsammans på promenad i naturen, eftersom vi bor så långt ifrån varann. men vi kan ju samtala här på denna sida eller hur? Passar det dig?

        Ja, det passar bra. :)


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Det går bra att samtala här om allt mellan himmel och jord.Varifrån södra Finland är du hemma.Jag är fd.Sibbobo.Den här veckan har jag haft mitt Åbobarnbarn på besök,de har höstlov.Vackert väder har vi haft om än litet kallt ,vi hade frost i natt,nu regnar det.Annars bor jag ensam med en gammal knarrig katt,han bär sig ibland åt som en bortskämd gamalpojke.Jag känner mig ibland litet som hans piga.

        Hej på dig tant blå. Jag är fd. Borgåbo. Det är ju alltid trevligt att få besök av barn det är höstlov likaså här, jag har inga barn här. Vi fick den #första snön igår idag kom det mera. Så man har fått byta till vinterringar. Jag är sammanboende men har inga några husdjur ibland vore det trevligt att ha nån att prata med när man är ensam som jag är ganska ofta. Du får vara katten lite till lags kan man säga.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej på dig tant blå. Jag är fd. Borgåbo. Det är ju alltid trevligt att få besök av barn det är höstlov likaså här, jag har inga barn här. Vi fick den #första snön igår idag kom det mera. Så man har fått byta till vinterringar. Jag är sammanboende men har inga några husdjur ibland vore det trevligt att ha nån att prata med när man är ensam som jag är ganska ofta. Du får vara katten lite till lags kan man säga.

        Vi fick snö första gången här också,nåja ,snö och snö...mera snöblandat regn,smälte bort meddetsamma.Jag trivs bra med att vara ensam,jag läser väldigt mycket och så sitter jag uppe om nätterna och surfar på alla möjliga diskussionsdebatter,politik är ibland riktigt intressant.Jag kände på mig att du var Borgåbo...ALLA (nästan ) som man träffar på svenskspråkiga saijter har någon länk till Borgå.Håll i dig nu,jag bor i Borgå.....nu måste jag ordna "iltapala " åt barnbarnet,hon åker hem i morgon......Jo,kattskrälle lägger sig alltid på boken som jag försöker läsa om kvällen,den vill alltid vara medelpunkten.Barnbarnet är likadant....så ofta går dom och ser litet snett på varandra.


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Vi fick snö första gången här också,nåja ,snö och snö...mera snöblandat regn,smälte bort meddetsamma.Jag trivs bra med att vara ensam,jag läser väldigt mycket och så sitter jag uppe om nätterna och surfar på alla möjliga diskussionsdebatter,politik är ibland riktigt intressant.Jag kände på mig att du var Borgåbo...ALLA (nästan ) som man träffar på svenskspråkiga saijter har någon länk till Borgå.Håll i dig nu,jag bor i Borgå.....nu måste jag ordna "iltapala " åt barnbarnet,hon åker hem i morgon......Jo,kattskrälle lägger sig alltid på boken som jag försöker läsa om kvällen,den vill alltid vara medelpunkten.Barnbarnet är likadant....så ofta går dom och ser litet snett på varandra.

        Hej! Här lyser solen idag. Inte illa att du bor i Borgå, här på denna spalt får man prata sitt eget modersml det är bra tycker jag. Ibland tycker jag om att vara ensam, läser och är på datorn gillar att gå i naturen och på loppis, men inte jämt och ständigt! Jag var i Borgå i somras och hälsade på släkt och vänner. Här har jag inte lyckats få några nya vänner det är nog lite svårt. Men du har haft lite sällskap nu när ditt barnbarn har varit hos dig, har du en innekatt?


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej! Här lyser solen idag. Inte illa att du bor i Borgå, här på denna spalt får man prata sitt eget modersml det är bra tycker jag. Ibland tycker jag om att vara ensam, läser och är på datorn gillar att gå i naturen och på loppis, men inte jämt och ständigt! Jag var i Borgå i somras och hälsade på släkt och vänner. Här har jag inte lyckats få några nya vänner det är nog lite svårt. Men du har haft lite sällskap nu när ditt barnbarn har varit hos dig, har du en innekatt?

        Därför besöker jag också gärna svenskspråkiga forum,man talar så mycket finska till vardags att svenskan blir lätt utarmad om man inte använder den.Njaa,jag har nog barn som bor här i Borgå också, och vi träffas men inte nu hela tiden.De har sitt eget liv.....Jo,min katt är innekatt...inte kan man här istan ha ett katt att gå fritt...dom blir överkörda och det finns så många som hatar katter.Min katt har varit inne sen han var baby...inte har han visat någon längtan efter att gå ut,han är förstås opererad...inga kollifasoner.Vi hade marken vit i morse,men nu har snön igen smält bort...Vi pratar mycket ,jag och katten....han har många olika läten och jag förstår ganska bra vad han menar....Mest tigger han mat,han älskar räkor och andra delikatesser..herrn är nog litet överviktig..Det här blev nu en lovsång till katten..hoppas det inte stör..


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Därför besöker jag också gärna svenskspråkiga forum,man talar så mycket finska till vardags att svenskan blir lätt utarmad om man inte använder den.Njaa,jag har nog barn som bor här i Borgå också, och vi träffas men inte nu hela tiden.De har sitt eget liv.....Jo,min katt är innekatt...inte kan man här istan ha ett katt att gå fritt...dom blir överkörda och det finns så många som hatar katter.Min katt har varit inne sen han var baby...inte har han visat någon längtan efter att gå ut,han är förstås opererad...inga kollifasoner.Vi hade marken vit i morse,men nu har snön igen smält bort...Vi pratar mycket ,jag och katten....han har många olika läten och jag förstår ganska bra vad han menar....Mest tigger han mat,han älskar räkor och andra delikatesser..herrn är nog litet överviktig..Det här blev nu en lovsång till katten..hoppas det inte stör..

        Gokväll! Jag pratara också finska på dagarna och bägge språkena hemma. Vet är bra att du har nån att prata med, det sägs ju att djurena förstår sig på människan. Som barn hade jag både katt o hund. Men nu är jag allergisk emot hund. Man måste välan unna nåt gott åt katten tycker jag! Det är lite svårt att få nya vänner -de växer nog inte på träd sägs det ju. det snöade igen här på eftermiddagen då jag var ute i naturen och gick. Nejdå, det stör inte. En trevlig lördagskväll till dig!


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Gokväll! Jag pratara också finska på dagarna och bägge språkena hemma. Vet är bra att du har nån att prata med, det sägs ju att djurena förstår sig på människan. Som barn hade jag både katt o hund. Men nu är jag allergisk emot hund. Man måste välan unna nåt gott åt katten tycker jag! Det är lite svårt att få nya vänner -de växer nog inte på träd sägs det ju. det snöade igen här på eftermiddagen då jag var ute i naturen och gick. Nejdå, det stör inte. En trevlig lördagskväll till dig!

        Klockan är snart 6några köldgrader,mörkblå himmel med måne och stjärnor...morgonkaffet smakar gott.Det är nog svårare att få vänner i vuxen ålder.Jag har bara några "riktiga " och dom har nog hängt med hela livet i princip.Bekanta finns det förstås hur många som helst,jag är nog väldigt social och har lätt att ta kontakt med människor...men det blir ju på en mera ytlig nivå..Jag har haft hund också,,,men där blir man så mycket mera bunden än med en katt.Man kan inte ringa och säga att matte blir några timmar försenad nu...Det är jobbigt med allergi,jag har själv nickelallergi och nu kan jag inte ens mera använda varken guld eller silversmycken tillexmpel......Imin familj har vi också alltid talat båda språken och nu är ungf.hälften av familjen (sambor och ingifta )finskspråkiga.En trevlig söndag önskas dig !


      • tant blå
        Tjej96 kirjoitti:

        Ja, det passar bra. :)

        Jag tycker att Tjej96 och andra också gärna kunde delta i samtalet.....alltid så roligt att läsa vad olika människor skriver.Trevlig söndag !


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Klockan är snart 6några köldgrader,mörkblå himmel med måne och stjärnor...morgonkaffet smakar gott.Det är nog svårare att få vänner i vuxen ålder.Jag har bara några "riktiga " och dom har nog hängt med hela livet i princip.Bekanta finns det förstås hur många som helst,jag är nog väldigt social och har lätt att ta kontakt med människor...men det blir ju på en mera ytlig nivå..Jag har haft hund också,,,men där blir man så mycket mera bunden än med en katt.Man kan inte ringa och säga att matte blir några timmar försenad nu...Det är jobbigt med allergi,jag har själv nickelallergi och nu kan jag inte ens mera använda varken guld eller silversmycken tillexmpel......Imin familj har vi också alltid talat båda språken och nu är ungf.hälften av familjen (sambor och ingifta )finskspråkiga.En trevlig söndag önskas dig !

        Hej tant blå! Tack detsamma till dig med. Här har vi 4 köldgrader ute. Det är sant att man i vuxen ålder har svårae att få nya vänner, några barndomsvänner har även jag men de bor i Borgå, de träffar man ju inte så ofta. Jag är även social, inget jag vill skryta med. Nickelallergi hade jag som barn, de var inget trevligt. I mitt barndomshem var nog språket svenska men jag har nog ingen skillnad om det pratas svenska eller finska. En trevlig dag!


    • Tjej96

      Jag tycker det är ganska trevligt att snön kom. Min hund gillar det också, rullade sig i snö. Jag ogillar bara det att är så kallt. Naturen ser fantastiskt ut på vintern. Jag förväntar mig att jag kommer att få åka skidor. Nu idag skiner solen vackert och det är ca fem minusgrader.
      Förresten, mitt modersmål är finska. Jag är intresserad av att lära mig svenska och om jag kan använda det språk förbättrar mina språkkunskaper. Hoppas att ni förstår vad jag skriver hit. :)

      • tant blå

        Hejsan tjej96,trevligt att du svarade.Du är hemma från Norra Savolax,berätta litet mera om orten där du bor,jag är nyfiken.Vi svenskspråkiga här i södra Finland vet inte så mycket om orter i norr och öster kanske.....Jag tycker du skriver en riktigt bra svenska (bättre än många med svenska som modersmål )Vilken ras är din hund ?Jag hade i 15 år en blandrastik ,finsk spets och collie,hon var så otroligt snäll och gullig,jag saknar henne ännu trots att det är över 8 år sedan vi måste avliva henne,bakbenen blev i så dåligt skick....Hundar brukar älska snö,det är så roligt att rulla sig och rusa omkring när snön bara yr runt öronen....Man har ALLTID nytta av språk...Har du någon möjlighet att TALA svenska med någon ?


      • höstkvinna

        Hej på dig Tjej96 igen. Det var trevligt att du skrev. Jag tycker att du skriver bra svenska, det är bara att skriva på som tant blå skrev så har du nån du kan prata svenska med nån vän? Jag hade en blandras hund som barn( björn och schäfer) vi fick när jag var 4år den blev ganska hastigt en fin familjemedlem! Här var det i morse-4 solsken. Ha en fin söndag du med.


    • Tjej96

      Jag bor utanför Idensalmi. Folkmängd är cirka 22 100 här så det inte är en storstad. Något som är välkända av Idensalmi är Ponsse och Olvi. :) Här jag bor finns massor av åker och skogar. Älskar att bo på landet. Så lugnt här.
      Men här bor inga svenskar, så det är svårt att hitta någon som har svenska som modersmål. Jag började att gå på en språkkurs några veckor sedan så det har varit lite hjälp. Det är ju trevligt att höra om jag kan skriva svenska. Det är annorlunda att skriva än tala. Jag kan inte uttala svenska alls..
      Min hund är Pomeranian för ras. Söt lilla hårboll. Han fyllde åtta år en månad sedan. Dessutom har jag en katt och två ökenråttor m.a.o. gerbiler. Katten skulle vilja mycket att se de gerbilerna så det bör alltid komma ihåg att sätta dörren av rummet stängd. :)
      Det är alltid mycket tråkigt att förlora sin husdjur. Jag har förlorat ett par av mina husdjur. Ibland minns jag de tider som vi haft tillsammans och bör tänka att nu hon finns i en bättre plats.

      • höstkvinna

        Hej Tjej96! Jag har nog aldrig hört den orten, här jag bor pratas det endast finska ibland är det svårt när man tänker på sitt eget modersmål, jag har läst finska sen 3 klassen i skolan har också haft en del finskspråkiga vänner under årens lopp, några har jag ännu kvar. Här jag bor är en liten kommun med bara 3300 invånare, här är avståndena mellan byarna långa man man åka bil. Jag bor också på landet, här är det också väldigt tyst , det tar nog en tid att vänja sig vid sådan tystnad jag flyttade från en stor stad till landet för snart cirka 2år sen! Jag tycker att du skriver bra svenska, det låter ju trevligt med en språkkurs. Katten hade mina föräldrar några år, men hunden vår hade vi i cirka 15år, det kändes väldigt tomt och ledsamt när den hade dött mina föräldrar tog inga nya husdjur efter det! Själv har jag aldrig skaffat några husdjur jag är, så mycket bort hemifrån! Pratar dina vänner svenska? En trevlig söndag!


      • tant blå

        Det är alltid så sorgligt när man måste låta sina kära husdjur "gå ",men det är livets gång.Man måste bara försöka komma ihåg de fina minnena som man har kvar av dem.Mina barn hade gerbiler och de levde alltid ett mycket livligt nattliv,sprang i sitt hjul och städade och hade sig om natten.Vi hade buren på väggen,just för katternas skull.....Du skall titta på YLE femmans program,de är ju oftast textade till finska,men där kunde du höra på hur ord uttalas......Nu skall jag ge mig ut på en skogspromenad...här är ljuvligt väder,soligt och vindstilla.


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Det är alltid så sorgligt när man måste låta sina kära husdjur "gå ",men det är livets gång.Man måste bara försöka komma ihåg de fina minnena som man har kvar av dem.Mina barn hade gerbiler och de levde alltid ett mycket livligt nattliv,sprang i sitt hjul och städade och hade sig om natten.Vi hade buren på väggen,just för katternas skull.....Du skall titta på YLE femmans program,de är ju oftast textade till finska,men där kunde du höra på hur ord uttalas......Nu skall jag ge mig ut på en skogspromenad...här är ljuvligt väder,soligt och vindstilla.

        Hej igen tant blå! Men det är djurens sätt, man fäster sig väldigt hastigt vid dem, vår hund förstod mycket, den tyckte också mycket om att åka bil. Vädret var väldigt fint idag, lite halt på skogsvägen, lite blåst men solsken. Trevlig kväll!


    • Tjej96

      Ja, jag tror det ska ta mycket tid att vänja sig om man flyttar på landet sedan har bott sitt liv i stan. Mina alla vänner är också finska och igen kan svenska. Jag har ändå ett par släktingar som bor i Sverige, men har aldrig pratat med dem. Finlandssvenska är mycket lättare att förstå som rikssvenska. Jag har tittat på programmen av YLE fem och försökt att förstå. Jag skall titta på lite mera programmen på svenska så kanske jag kan lära mig.
      Gerbilerna har speciel dygnsrytm. De är livliga inätter också så man inte ska sova i samma rummet med dem eftersomdet annars stör nattsönm.
      Men nu ska jag också ut för vädret är vacker.

      • höstkvinna

        Hej igen Tjej96! För mig var det en väldig stor omställning från en stor kommun till en väldigt liten kommun, alla här har en egen gård att pyssla om, jag bor på hyra det passar för mig. Rikssvenskan är ganska svår, jag har själv bott 3år i Sverige det är som om man får lära sig att prata på nytt fast jag har ju svenska som modersmål. Det är en bra kanal att titta på tv Yle Fem, brukar se ibland. Jag ser mycket lite på tv annars. Det var ett mycket fint väder här när jag var ute i naturen och gick, man mår så bra av det tycker jag.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej igen Tjej96! För mig var det en väldig stor omställning från en stor kommun till en väldigt liten kommun, alla här har en egen gård att pyssla om, jag bor på hyra det passar för mig. Rikssvenskan är ganska svår, jag har själv bott 3år i Sverige det är som om man får lära sig att prata på nytt fast jag har ju svenska som modersmål. Det är en bra kanal att titta på tv Yle Fem, brukar se ibland. Jag ser mycket lite på tv annars. Det var ett mycket fint väder här när jag var ute i naturen och gick, man mår så bra av det tycker jag.

        Jag är också hemma från landet,om sommaren var det ljuvligt att bo där .Nu skulle jag inte mera flytta tillbaka,alla bussturer har dragits in,finns varken butiker eller post eller något annat kvar mera på min förra hembygd.När man är pensionär och äldre så sätter man nog värde på litet "bekvämligheter ",i mitt barndomshem hade vi utewc och vattnet skulle bäras in från brunnen.SÅ romantiskt vill jag nog inte mera ha det....jag har bara latat mig två dagar nu..barnbarnet åkte hem på söndagen..så nu har jag haft "ledigt ".


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Jag är också hemma från landet,om sommaren var det ljuvligt att bo där .Nu skulle jag inte mera flytta tillbaka,alla bussturer har dragits in,finns varken butiker eller post eller något annat kvar mera på min förra hembygd.När man är pensionär och äldre så sätter man nog värde på litet "bekvämligheter ",i mitt barndomshem hade vi utewc och vattnet skulle bäras in från brunnen.SÅ romantiskt vill jag nog inte mera ha det....jag har bara latat mig två dagar nu..barnbarnet åkte hem på söndagen..så nu har jag haft "ledigt ".

        Gokväll tant blå! Mina föräldrars sommarstuga var på landet, där var det trevligt och mycket lungt jag tyckte om att vara där om somrarna, men inte nu på flere år, som barn gick det många turer om dagarna bussar, men ej nu mera. Nu har alling dragits in, det ska sparas alla ställen: Ute wc, inget rinnande vatten. källare .men en egen brunn hade vi! Något lyks åtminstone Det är bra att man kan unna nåt åt sig ! Man lever ju bara ett liv sägs det. Man behöver inte så mycket göra om man inte känner sig för det, jag är ännu inom arbetslivet.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Gokväll tant blå! Mina föräldrars sommarstuga var på landet, där var det trevligt och mycket lungt jag tyckte om att vara där om somrarna, men inte nu på flere år, som barn gick det många turer om dagarna bussar, men ej nu mera. Nu har alling dragits in, det ska sparas alla ställen: Ute wc, inget rinnande vatten. källare .men en egen brunn hade vi! Något lyks åtminstone Det är bra att man kan unna nåt åt sig ! Man lever ju bara ett liv sägs det. Man behöver inte så mycket göra om man inte känner sig för det, jag är ännu inom arbetslivet.

        höstkvinna,du jobbar och jag antar att tjej96 studerar ännu.Vad har tjej96 tänkt göra när du blir "stor ",har du något drömyrke ?....jag har varit pensionär i fyra år nu och ibland längtar jag nog tillbaka till jobbet...Jag jobbade med människor och dem har jag ledsamt efter..men annars njuter jag av att vara ledig.Om man vill sitta uppe hela natten och sova hela dan så kan man göra det.Det finns ju en massa aktiviteter för pensionärer,jag brukar inte delta...det är så mycket "tanter " på en gång...mycket prat om sjukdomar och kanske litet onödigt "gnällande "enligt min åsikt..Nu ska jag gå och lägga mig...fick färdigt en ny höstdörrkrans..


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        höstkvinna,du jobbar och jag antar att tjej96 studerar ännu.Vad har tjej96 tänkt göra när du blir "stor ",har du något drömyrke ?....jag har varit pensionär i fyra år nu och ibland längtar jag nog tillbaka till jobbet...Jag jobbade med människor och dem har jag ledsamt efter..men annars njuter jag av att vara ledig.Om man vill sitta uppe hela natten och sova hela dan så kan man göra det.Det finns ju en massa aktiviteter för pensionärer,jag brukar inte delta...det är så mycket "tanter " på en gång...mycket prat om sjukdomar och kanske litet onödigt "gnällande "enligt min åsikt..Nu ska jag gå och lägga mig...fick färdigt en ny höstdörrkrans..

        Hej tant blå. Jag jobbar med människor likaså, det tycker jag om. Man kan göra vad man vill det är bra tycker jag.. Jag har haft besök från Borgå. Igår och idag har det regnat som spö i backen och varit tjock dimma idag var det 11 grader när jag cykla till jobbet. Men hoppas att man får vara frisk. Du är flitigt som har gjort en höstkrans. Trevlig kväll åt dig och åt Tjej96 likaså.


    • Tjej96

      Hej! Jag har inte hunnit att skriva hit. Har varit upptagen med skolan.. All snön har smält här. Idag regnade mycket och var ca 10 plusgrader. Hoppas vi får ha snön snart igen. :)
      Jag går skolan som inredare. Jag är inte så intresserad av att dekorera hem för andra så troligen jag kommer att söka jobb i affären, på lagret. Det jobbet bör väl vara sånt som tillhör inredning så kanske det kommer att vara någon järnaffär. :)

      • tant blå

        Hejsan,du är inte intresserad av att måla och tapetsera ?Där får man ju också litet "inreda ",kanske du också tecknar och målar ?Det har inte så stor betydelse vad man jobbar med,huvudsaken att man själv trivs med sitt arbete.Kommer du att ha möjlighet att få jobb på din hemort eller måste du flytta.Det måste jag göra,det fanns inga jobb där jag bodde.Ha ett trevligt veckslut !


      • Tjej96
        tant blå kirjoitti:

        Hejsan,du är inte intresserad av att måla och tapetsera ?Där får man ju också litet "inreda ",kanske du också tecknar och målar ?Det har inte så stor betydelse vad man jobbar med,huvudsaken att man själv trivs med sitt arbete.Kommer du att ha möjlighet att få jobb på din hemort eller måste du flytta.Det måste jag göra,det fanns inga jobb där jag bodde.Ha ett trevligt veckslut !

        Jo, det skulle vara också kul att måla. Här finns några affärer som skulle jag söka. Jag har också tänkt att en någon dag jag flyttar till Sverige. jag har inte funderat mycket jobben. Dethär är mitt första år i yrkesskolan så har än två år tid att fundera det. :) Ha ett trevligt veckoslut du med!


      • höstkvinna

        Hej Tjej96. Man får skriva här när man har tid, ingen brådska eller stress tycker jag. All snö har också smält här som jag bor, igår hade vi 11 grader varmt men mulet och regn. Det låter ju trevligt vad du studerar. Jag arbetar med människor i mitt arbete, jag trivs med det. Jag får önska dig en trevlig helg.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej Tjej96. Man får skriva här när man har tid, ingen brådska eller stress tycker jag. All snö har också smält här som jag bor, igår hade vi 11 grader varmt men mulet och regn. Det låter ju trevligt vad du studerar. Jag arbetar med människor i mitt arbete, jag trivs med det. Jag får önska dig en trevlig helg.

        Så sant så,det får inte bli något tvång.Ibland är man på skrivhumör,men inte alltid.När jag var yngre skrev jag dagbok och hade en massa brevvänner,nu skriver ingen mera brev......Det var så roligt att vänta på posten..nu kommer det inte ens räkningar mera om man sköter allt över nätet.....Jag har suttit och läst om vad den här stormen har ställt till i England och Sverige,hoppas den har mist sin största kraft när den kommer till Finland.Idag ska jag gå och shoppa med min dotter,behöver en ny vinterjacka.....jag använder mycket svarta och grå kläder...tänk om jag skulle köpa en röd jacka för omväxlings skull ? Få nu se..det är så tryggt med svart,man syns inte.


      • Tjej96
        tant blå kirjoitti:

        Så sant så,det får inte bli något tvång.Ibland är man på skrivhumör,men inte alltid.När jag var yngre skrev jag dagbok och hade en massa brevvänner,nu skriver ingen mera brev......Det var så roligt att vänta på posten..nu kommer det inte ens räkningar mera om man sköter allt över nätet.....Jag har suttit och läst om vad den här stormen har ställt till i England och Sverige,hoppas den har mist sin största kraft när den kommer till Finland.Idag ska jag gå och shoppa med min dotter,behöver en ny vinterjacka.....jag använder mycket svarta och grå kläder...tänk om jag skulle köpa en röd jacka för omväxlings skull ? Få nu se..det är så tryggt med svart,man syns inte.

        Jag har tänkt att det vore kul att ha brevvänner. Jag tror bara att inte finns så många som vill skriva brev. Synd det.. Annars skulle jag ha kunnat få någon svenskspråkig som brevvän kanske... :)


      • höstkvinna
        Tjej96 kirjoitti:

        Jag har tänkt att det vore kul att ha brevvänner. Jag tror bara att inte finns så många som vill skriva brev. Synd det.. Annars skulle jag ha kunnat få någon svenskspråkig som brevvän kanske... :)

        Hej på dig Tjej96. Det finns en sida här på nätet var man kan söka om brevvänner jag har nog aldrig själv prövat på detta- men jag tänker ge dig rådet, var försiktig att lämna ut namn och adress här på nätet. Hoppas du finner nåt, alltiid när du har tid kan du ju, skriva här om du vill.


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Så sant så,det får inte bli något tvång.Ibland är man på skrivhumör,men inte alltid.När jag var yngre skrev jag dagbok och hade en massa brevvänner,nu skriver ingen mera brev......Det var så roligt att vänta på posten..nu kommer det inte ens räkningar mera om man sköter allt över nätet.....Jag har suttit och läst om vad den här stormen har ställt till i England och Sverige,hoppas den har mist sin största kraft när den kommer till Finland.Idag ska jag gå och shoppa med min dotter,behöver en ny vinterjacka.....jag använder mycket svarta och grå kläder...tänk om jag skulle köpa en röd jacka för omväxlings skull ? Få nu se..det är så tryggt med svart,man syns inte.

        Gokväll på dig tantblå! Jag tycker att det skall vara trevligt att skriva inget tvång eller stress. Jag skrev likaså dagbok ibland gör jag det ännu till ock med, hade några bevvänner också, nu är det nog sälllan som nån har ork eller lust med det, jag skulle gärna skriva brev men har inga brevvänner. Människorna har nuförtuden så bråttom- i stället för att ta det lugnt. Jag läste också om stormen som skulle komma till Finland. Hoppas du har funnit nån vinterrock du tycker om. Jag har inte så mycket skillnad vilken är färgen, men vill inte ha granna färger.


    • Tjej96

      Hej höstkvinna! Ja, jag ska aldrig ge mitt namn på nätet. :) Jag har läst brevvänsökningar i tidningar. Några år sedan var ganska mycket personer som söker brevvänner. Såg igår gamla tidgingar och där var ett par svenskspråkiga tjejer som sökte men den tidningen är så gammal så kanske inte kan sckicka ett brev.

      Min systers kompis från Estonia berättade om stormen. Många av träden hade fallit, och el var avskurna överrallt i Estonia. Hade regnat en hel del. Tråkigt det. mEN Det var ju bra att vi, här i Savolax inte hade stormen. :)

      • tant blå

        Hejsan,den finlandssvenska tidningen Kuriren hade åtminstone i något skede en brevvänsspalt som enligt min mening var seriös.Sedan finns ju veckotidningar från SVERIGE,Allers,Allas veckotidning,Hemmets Veckotidning och säkert många flere som har haft brevvänsspalter.Visst finns det ännu folk som skriver brev.....Man bör nog vara försiktig åt vem man ger sin adress och namn förstås...det finns så många perversa typer.Här i södra Finland ställde stormen inte till med några större skador vad jag vet.


      • höstkvinna

        Hej Tjej96. Som jag och tantblå skriver så skall, man vara mycket försiktig åt vem man ger sitt namn och uppgifter. Jag vill inte skrämma dig men det är bra att inte vara" så blåögd". Stormen gjorde nog inte nåt illa här som jag bor. Men här har det annars varit varmt enligt årstiden.


    • höstkvinna

      Hej på er Tjej96 och tant blå! Idag är det 1 november, det är mulet och 3grader ute. Jag är vinterbadare, det är ett bra intresse tycker jag, man håller sig likaså kry och frisk. Jag önskar er båda ett trevligt veckoslut! Det är ju All helgons dag, butikerna är stängda!

      • tant blå

        Hej,är det inte kallt ? Jag har en granne som också vinterbadar och hon påstår att man blir beroende av det ,på ett positivt sätt.Hon säger också att hon inte blir förkyld och sånt........Vi skall kanske föra ljus till gravgården,här är bara så regnit och ruskigt....Jag har just fileat en kirjolohi,regnbågsforell heter det väl.Bara 5 euro/kilo...billigt tycker jag och av en hel fisk får jag många måltider.En riktigt trevlig helg önskas både Tjej96 och höstkvinna.


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Hej,är det inte kallt ? Jag har en granne som också vinterbadar och hon påstår att man blir beroende av det ,på ett positivt sätt.Hon säger också att hon inte blir förkyld och sånt........Vi skall kanske föra ljus till gravgården,här är bara så regnit och ruskigt....Jag har just fileat en kirjolohi,regnbågsforell heter det väl.Bara 5 euro/kilo...billigt tycker jag och av en hel fisk får jag många måltider.En riktigt trevlig helg önskas både Tjej96 och höstkvinna.

        Hej tantblå! Tack för hälsningen, blev glad av den! Nejdå, det är inte kallt, men som du säger, så blir man nog hasigt beroende av det jag tycker att jag blir en ny människa av det och det är även roligt. Det var rätt billigt för regnbågsforellen tyckte jag, jag skall gå ut i naturen tänkte jag och på jobb. Jag har gjort karelsk stek som jag skall äta på veckolsutet. En trevlig fredagskväll till både dig och Tjej96.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej tantblå! Tack för hälsningen, blev glad av den! Nejdå, det är inte kallt, men som du säger, så blir man nog hasigt beroende av det jag tycker att jag blir en ny människa av det och det är även roligt. Det var rätt billigt för regnbågsforellen tyckte jag, jag skall gå ut i naturen tänkte jag och på jobb. Jag har gjort karelsk stek som jag skall äta på veckolsutet. En trevlig fredagskväll till både dig och Tjej96.

        Hej,här har det ösregnat hela dagen,igår tjock dimma ända till kvällen....inte så väldigt lockande att ge sig ut.Jag har kollat litet filmer på nätet och så beställde jag en massa böcker från Adlibris (bokhandel på nätet )Där finns att välja på och relativt billiga också..5,50 för pocketböcker tex....Jag läser ju mycket och alltid orkar man inte gå till biblioteket.Jag tycker om att handarbeta också..men nu har jag haft ont i händerna så det går inte just nu..... väntar på bättre tider.


    • höstkvinna

      Hej! Här har också regnat igår och idag, inget vidare förstås 3-4grader har inte kunnat fara och simma. Jag har perioder som jag läser böcker, jag har hört om det stället man kan köpa böcker på nätet, jag har aldrig gjort det. Hoppas att dina händer blir snart bra igen. En trevlig kväll till dig och till Tjej96.

    • Hej hur e de

      • Kraam


      • höstkvinna
        NALLEBJÖRN kirjoitti:

        Kraam

        Hej! DEt var trevligt med lite nya människor här, berätta gärna mera vem ni är ordet är fritt!


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej! DEt var trevligt med lite nya människor här, berätta gärna mera vem ni är ordet är fritt!

        Det tycker jag också,alla som vill får gärna komma med och samtala.


      • tant blå
        tant blå kirjoitti:

        Det tycker jag också,alla som vill får gärna komma med och samtala.

        Nu har jag bytt gardiner och litet placerat om mina krukväxter i mitt "blomfönster ".Jag har en stor kaktus med mycket taggar och hur försiktig man än är sticker man sig ändå,det gör väldigt ont.Taggarna är dessutom väldigt små och nästan osynliga...grr...Här har varit mycket omväxlande väder idag,turvis regn och sol.Jag köpte igår ett bröd med oliver...väldigt gott..jag har snart ätit upp det.Jag bakar ofta semlor själv..det är så bra ,man kan tillsätta nästan vad som helst i smeten,jag använder ofta rivna morötter.....det är bara risken med hembakat bröd att man äter alldeles för mycket.Jag önskar en riktigt trevlig helg åt er alla.Tänd litet ljus och njut av höstmörkret.


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Nu har jag bytt gardiner och litet placerat om mina krukväxter i mitt "blomfönster ".Jag har en stor kaktus med mycket taggar och hur försiktig man än är sticker man sig ändå,det gör väldigt ont.Taggarna är dessutom väldigt små och nästan osynliga...grr...Här har varit mycket omväxlande väder idag,turvis regn och sol.Jag köpte igår ett bröd med oliver...väldigt gott..jag har snart ätit upp det.Jag bakar ofta semlor själv..det är så bra ,man kan tillsätta nästan vad som helst i smeten,jag använder ofta rivna morötter.....det är bara risken med hembakat bröd att man äter alldeles för mycket.Jag önskar en riktigt trevlig helg åt er alla.Tänd litet ljus och njut av höstmörkret.

        Hej Tant blå och tjej96 och andra med. försiktig bör man vara, själv tycker jag om blommor. Har hemma hos mig 3st orkideer i olika färger. Man säger ju att blommorna även behöver kärlek. Här har likaså varit blåst och 4 grader ute, var ute och gick i naturen. jag brukar baka bröd och annat och laga mat. Jag äter inte bullar eller kakor, bröd några skivor. En trevlig helg önskar jag till er alla här, det är ju farsdag på söndag, jag har min pappa på gravgården , så jag tänder ett ljus för honom! Det blir hastigt mörk nu när klockorna ändrades tillbaka. Må så gott.


    • Tjej96

      Hrr..Kallt idag. Marken är så halt, det var nära att jag inte fallit. Menmen, på farsdagen köpte jag en present till pappa tillsammans med min mamma och min syster. Jag och syster gjorde vi också ett kort. ett självgjord kort är ju bäst! I år bakade vi inte kaka. :) Jag hade en bra helgen för att min tant kom på besök till oss på fredag. Det var länge sen när vi senast träffades. Hon gillar mycket att baka så han tog med rulltårta och bröd som hon hade bakat för oss. På lördag grillade vi korv i en närliggande hydda.
      himlen är så vackert, Tuse nstjärnor lyser. Verkar bli en frostnatt inatt..

      • tant blå

        Hej,hemgjorda presenter och kort är nog det värdefullaste som man som mamma och pappa kan få.Vi brukar ge bort tjänster också,lova att städa,tvätta fönster,vara chaufför åt någon som inte har bil och annat.....en present behöver inte kosta så mycket..tanken bakom är viktig.Här har varit förskräcklig blåst..trodde taket skulle flyga iväg,jag har plåttak och det är ett förfärligt liv vid storm.Igår var det strålande sol.tyvärr syns alla fläckar och damm så bra.


      • höstkvinna

        Hej Tjej96. Det har varit blåsigt och mörkt och regnigt ute nu i flere dagar här, jodå vi hade också glashalt igår man fick nog gå försiktigt. Jag som är vinterbadare tycker att det är härligt att simma i alla väder. Det är själva tanken att komma ihåg någon tycker jag. Min pappa är död, jag minns honom ändå, jag brukar tända ett ljus åt honom. Det är bra om man vill ge presenter man själv har gjort tycker jag, de behöver inte alltid vara så stora eller dyra, bara man ger nåt.


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Hej,hemgjorda presenter och kort är nog det värdefullaste som man som mamma och pappa kan få.Vi brukar ge bort tjänster också,lova att städa,tvätta fönster,vara chaufför åt någon som inte har bil och annat.....en present behöver inte kosta så mycket..tanken bakom är viktig.Här har varit förskräcklig blåst..trodde taket skulle flyga iväg,jag har plåttak och det är ett förfärligt liv vid storm.Igår var det strålande sol.tyvärr syns alla fläckar och damm så bra.

        Hej tant blå. Som jag skrev till Tjej96 om hemgjorda presenter eller bara själva tanken är bra att, komma ihåg nån. Man kan uppskatta nån på olika sätt tycker jag. Det är mörkt och rusk ute nu- men det bekommer inte mig så mycket, man får ha ordenligt med kläder på utomhus så klarar man sig hur bra som helst. Varmt i vattnet har det varit, var i förmiddags och simmade. Solen kikade fram en stund igår, men annars så var det lika grått som vanligt. Det börjas i butikerna rustas fram för julen lite tidigt tycker jag, börjar och komma hem reklam om presenter allt mellan himmel-jord jag bryr mig inte så mycket om det.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej Tjej96. Det har varit blåsigt och mörkt och regnigt ute nu i flere dagar här, jodå vi hade också glashalt igår man fick nog gå försiktigt. Jag som är vinterbadare tycker att det är härligt att simma i alla väder. Det är själva tanken att komma ihåg någon tycker jag. Min pappa är död, jag minns honom ändå, jag brukar tända ett ljus åt honom. Det är bra om man vill ge presenter man själv har gjort tycker jag, de behöver inte alltid vara så stora eller dyra, bara man ger nåt.

        Jag saknargratulations kort som man skickade förut,det var så roligt att spara dem och titta på dem.Nu får man bara lyckönskningar på Facebook och telefon.Man behöver inte "papper ",mera någonstans,sökte ett bokpaket från posten igår,allt sköttes elektroniskt.Från beställningen ,meddelanden och betalning.Det är ju bekvämt förstås.


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Jag saknargratulations kort som man skickade förut,det var så roligt att spara dem och titta på dem.Nu får man bara lyckönskningar på Facebook och telefon.Man behöver inte "papper ",mera någonstans,sökte ett bokpaket från posten igår,allt sköttes elektroniskt.Från beställningen ,meddelanden och betalning.Det är ju bekvämt förstås.

        Hej! Jag brukar skicka gratulationskort och skickar i bland sms på telefonen. Allt har blivit så maskinellt nu för tiden allt skall gå undan på nolltid. Jag tycker om att limma och klistra egna hemgjorda kort, jag brukar även spara dem och titta på dem flere gånger. Idag har det varit en fin solskensdag utomhus 5.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej! Jag brukar skicka gratulationskort och skickar i bland sms på telefonen. Allt har blivit så maskinellt nu för tiden allt skall gå undan på nolltid. Jag tycker om att limma och klistra egna hemgjorda kort, jag brukar även spara dem och titta på dem flere gånger. Idag har det varit en fin solskensdag utomhus 5.

        Borde vi kanske börja en ny kedja,den här är kanske lite lång nu ?


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Borde vi kanske börja en ny kedja,den här är kanske lite lång nu ?

        Hej! Det passar bra, vad skulle du kunna rekomendera? Vi är ju inte så många här som skriver förut du och Tjej96 och jag. ge gärna förslag. Trevlig helg till dig och till Tjej96.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej! Det passar bra, vad skulle du kunna rekomendera? Vi är ju inte så många här som skriver förut du och Tjej96 och jag. ge gärna förslag. Trevlig helg till dig och till Tjej96.

        Vi fortsätter att skriva som förut,kvinnosamtal,tjejprat,tantdiskussision...inte behövs det väl egentligen något annat än att vi bara börjar en ny kedja.Trevligt veckoslut åt dig och Tjej96 också.


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Vi fortsätter att skriva som förut,kvinnosamtal,tjejprat,tantdiskussision...inte behövs det väl egentligen något annat än att vi bara börjar en ny kedja.Trevligt veckoslut åt dig och Tjej96 också.

        Hej tant blå. Det passar ju bra. Tack detsamma till dig med och till Tjej96.


      • tant blå
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej tant blå. Det passar ju bra. Tack detsamma till dig med och till Tjej96.

        Hej till tjej 96,du skall komma till jukpysseltråden,vi började en ny tråd...den här blev så lång och otymplig.Kram åt dig !


    • Finskspråkig kvinna

      Hej. Jag skulle gärna vara din vän. Jag bor i Södra Finland så tyvärr kun vi inte gå för en promenad men kanne kun vi diskutera på internet. Jag är finskspråkig, jag kan lite svenska men jag vill lära mig mer svenska. Jag behöver svenska i mitt arbete men det är inte lätt att börja tala svenska med arbetskamrater som har svenska som modersmål.

      • tant blå

        Du är så välkommen,vi är några som samtalar här och det ryms alltid nya med.Nu är vi mera där i julpysseltråden.


      • höstkvinna

        Hej, finskspråkig kvinna. Välkommen med. Tack, det var trevligt att höra. Ursprungligen är jag också hemma från Södra-finland men bor nu i Österbotten. Visst kan vi prata på internet, lite svårt att gå ut och göra saker tillsammmans. Vi har en anann sida här som vi samtalar på kom med dit också. Sidan heter, har du börjat julpyssla. Mitt modersmål är svenska och jag pratar även finska i mitt jobb och dagligen. Trevlig Lilla jul till dig och till tant blå, och Tjej96.


    • Vilken bra kedja

      Hej! Det är ju säkert att jag gör många fel med ord och satser, men viktigaste är försökä. Det krävdes tålamodet och litet modet också att skriva eller tala ny språket. Och tid också. Ibland jag har så mycket jobbet att fritiden nästan bara räcker att sova och äta. Jag har jobbet och litet extra-jobbet också, men ibland är också veckorna med mindre job, liksom den här veckan:) Jag har nu tid att ha som hobby och vara med familjen. I morse jag gick för skridskoåkning med min lilla flickan och vi lekte tafatt:) Tyckar ni andra skridskoåkning? Eller åka skidor?

      • höstkvinna

        Hej! Vilken bra kedja. Välkommen med du också. Jag tycker att du skriver bra lite fel är, inte så farligt. det ger mera färdigheter och man övar sig mera och mera med tiden. Det är även bra att ha lite tid över för barnen och familjen, man behöver ju inte göra så stora saker, att skrinna eller skida är helt roligt tycker jag. skida tycker jag om, likaså att åka skrinnskor. Många lekar och hobbyn som inte behöver kosta nåt det är bra. Man får vara utomhus och vara tillsammans det är viktigt.


      • Vilken bra kedja
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej! Vilken bra kedja. Välkommen med du också. Jag tycker att du skriver bra lite fel är, inte så farligt. det ger mera färdigheter och man övar sig mera och mera med tiden. Det är även bra att ha lite tid över för barnen och familjen, man behöver ju inte göra så stora saker, att skrinna eller skida är helt roligt tycker jag. skida tycker jag om, likaså att åka skrinnskor. Många lekar och hobbyn som inte behöver kosta nåt det är bra. Man får vara utomhus och vara tillsammans det är viktigt.

        Nu får vi snö också, och mildare väder. Jag har inte skidat ännu. Jag måste göra först skidspår om jag vill skida i gården. Näraste färdig spår är circa två kilometer från hemma. Det är inte långt bort, men jag tycker att det är lättare och snappare skida i egen gård. Nu måste jag gå. Jag lovade min lilla flickan att hon har skolan idag. Vi har "mammas egen hemskola" Det menar att när jag orkar jag lärar henne att läsa, eftersom jag har lärat hennes storasyster och storebror okcså innan de går i skolan. Jag tycker att det är mycket lättare börja skolan om barn kan läsa.


      • tant blå
        Vilken bra kedja kirjoitti:

        Nu får vi snö också, och mildare väder. Jag har inte skidat ännu. Jag måste göra först skidspår om jag vill skida i gården. Näraste färdig spår är circa två kilometer från hemma. Det är inte långt bort, men jag tycker att det är lättare och snappare skida i egen gård. Nu måste jag gå. Jag lovade min lilla flickan att hon har skolan idag. Vi har "mammas egen hemskola" Det menar att när jag orkar jag lärar henne att läsa, eftersom jag har lärat hennes storasyster och storebror okcså innan de går i skolan. Jag tycker att det är mycket lättare börja skolan om barn kan läsa.

        Jag kommer ännu ihåg hur roligt det var när jag lärde mig att läsa.Det öppnas en hel ny värld för en och man har aldrig några fritidsproblem,man kan alltid ta en bok.Jag har alltid köpt mycket böcker åt både barn och barnbarn,även om barn nuförtiden läser mindre än förut.....Går dina barn i någon STOR centralskola med hundratals elever ?Här stängs alla små byskolor och så måste barnen åka in till stan,jobbigt för lågstadie - elever.De skall sparas ....Vi har också så pass mycket snö att barnen kan sporta med pulkor och skidor men ännu har vi inga färdiga skidspår.Vi har ju inte haft snö så länge här,ca.en vecka bara.Jag har suttit och betalat räkningar...bra med nätbanken..man kan betala när det passar.Nu skall jag gå och lägga mig,god natt.


      • höstkvinna
        tant blå kirjoitti:

        Jag kommer ännu ihåg hur roligt det var när jag lärde mig att läsa.Det öppnas en hel ny värld för en och man har aldrig några fritidsproblem,man kan alltid ta en bok.Jag har alltid köpt mycket böcker åt både barn och barnbarn,även om barn nuförtiden läser mindre än förut.....Går dina barn i någon STOR centralskola med hundratals elever ?Här stängs alla små byskolor och så måste barnen åka in till stan,jobbigt för lågstadie - elever.De skall sparas ....Vi har också så pass mycket snö att barnen kan sporta med pulkor och skidor men ännu har vi inga färdiga skidspår.Vi har ju inte haft snö så länge här,ca.en vecka bara.Jag har suttit och betalat räkningar...bra med nätbanken..man kan betala när det passar.Nu skall jag gå och lägga mig,god natt.

        Hej tant blå och alla andra läsare här! Alltid är det roligt att läsa, inga fritidsproblem har man då. Flere småa skolor här som jag bor, stänger också det skall sparas. Samma sak är det med äldre människor, anhöriga skall ta hem sina egna de skall bo hemma så länge de orkar ingen åldringsvård längre. Det sparas på fel sätt tycker jag. Det är banen och äldre människor som får lida av detta. Här har vi snö var jag bor i Södra österbotten idag och igår var det-1 blitt väder. Det är bra med nätbanken tycker även jag. En trevlig dag till alla här!


    • Vilken bra kedja

      Hej tant blå och höstkvinna och alla andra här! Jag är nöjd med mina barns skola.Den är inte för stor, men inte heller för liten. Jag tänker att bernen trivs där. Jag har använt mycket tid med lära ny sakerna på sistone: jag har tittad under bilens motorhuv. Jag lade bara vätskorna men den var första gången. Och sedan jag fixade en moped. Endast en av elledning, men den var också första gången. Det tar mycket tid först fråga hur göra sakerna och köpa nya grejer. Jag har också städat mycket gamla varor. Jag hade nästan alla mina ungdoms dikter och varor, som jag sorterade ut. Gamla varorna med minnen, lyckliga minnen och andra inte så lyckliga. Jag kastade mycket varor bort. Jag tycker att jag kan minnas sakerna utan alla gamla varor och sammatid jag har mera plats för nya varor. De ska vara också gamla varor en dag, och sedan jag ska sortera och minnas igen.

      • tant blå

        Det är bra att städa ibland,man kan ju inte spara ALLT.Tidigare hade folk ju stora vindar och andra större förvaringsutrymmen.Om man bor i våningshus så har man bara en liten skrubb.Jag brukar föra användbara saker till välgörenhetsloppis.....Roligt att lära sig nya saker..i synnerhet sådant som hålls för att bara karlar gör.Fortsätt du.


    • Vilken bra kedja

      Hej alla!
      Jag redan trodde att jag förde ut alla grejor, men sedan märkte jag den närliggande nya loppis. Det är en av de loppmarknader där du kan hyra ett bord för en vecka och ställa prislappar på varor men behöver inte vara själv på plats för att sälja. Jag frågade min familj om de vill hjälpa mig med sortera grejor, sätta prislappar och ordna loppisbordet. Vi hyrde ett bord för två veckor.Tillsammans vi sökte hemifrån de varor som såldes och igår vi satte prislappar och förde första grejor till loppisbordet. Spännande. Det är första gången när jag säljer grejor i loppis. Jag har ofta tänkt att om jag skulle ha något att säljas och loppis skulle vara nära, det skulle vara kul att försöka sälja något. Jag undrar om någon kommer att köpa mina saker. Om de köper, vi får lite mera pengar för sommarlovet. Om de inte köper, min familj har havt gemensamt projekt och vi har lärt oss nya sakerna. Har ni såld grejor i loppis? Tycker ni det var trevligt eller inte?

      • lycka till

        Det är roligt och nyttigt att sälja sina överloppsgrejer på Loppis.Man får utrymme i skåp och lådor och förtjänar dessutom en liten slant.Man skall bara komma ihåg att inte prissätta för högt..då köper ingen något och man får bara släpa hem sakerna igen.


      • höstkvinna
        lycka till kirjoitti:

        Det är roligt och nyttigt att sälja sina överloppsgrejer på Loppis.Man får utrymme i skåp och lådor och förtjänar dessutom en liten slant.Man skall bara komma ihåg att inte prissätta för högt..då köper ingen något och man får bara släpa hem sakerna igen.

        Hej! Det är bra att föra grejor till loppis tycker jag. Jag brukar gå ganska ofta där och i bland fynar man nåt, men det är ju också ganska mycket " skräp! Jag har haft några gånger bord på loppis, både oanvända saker och kläder, och använt. Det jag lärde mig var att, inte ha för höga priser! Jag tyckte att jag fick lite extrapengar.


      • Vilken bra kedja
        höstkvinna kirjoitti:

        Hej! Det är bra att föra grejor till loppis tycker jag. Jag brukar gå ganska ofta där och i bland fynar man nåt, men det är ju också ganska mycket " skräp! Jag har haft några gånger bord på loppis, både oanvända saker och kläder, och använt. Det jag lärde mig var att, inte ha för höga priser! Jag tyckte att jag fick lite extrapengar.

        Hej alla!
        Jag tror det är vad vi gjorde fel att vi satte för höga priser. När den första loppisveckan var över, tog mina barn mycket tid med knåpa ett bra reklam: "rea 50%" försäljning förbättras och vi fick lite godispengar. Nu är det skönt när barnen började sommarlovet. Jag drömmar om sommarresorna. Drömmer ni andra om resorna eller vill ni hellre vara hemma?


      • blåklockan
        Vilken bra kedja kirjoitti:

        Hej alla!
        Jag tror det är vad vi gjorde fel att vi satte för höga priser. När den första loppisveckan var över, tog mina barn mycket tid med knåpa ett bra reklam: "rea 50%" försäljning förbättras och vi fick lite godispengar. Nu är det skönt när barnen började sommarlovet. Jag drömmar om sommarresorna. Drömmer ni andra om resorna eller vill ni hellre vara hemma?

        Det är så skönt att bara ta det lugnt och njuta av sommaren.Litet släktbesök blir det förstås.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2786
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      94
      2086
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe