Tavisoppilailla enemmän oikeuksia kuin kehitysvammaisilla?

myrsky

Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota? Down- ja autistioppilaita (ja muita kehitysvammaisia) saa ilman muuta taluttaa tiukasti johonkin suuntaan ja jos he kiroilevat, se kielletään yleensä tiukasti, usein lähes huutamalla. Jäähylle pistetään istumaan erittäin päättäväisesti. Mutta kun yleispuolen oppilas tekee samaa niin tilanne voi olla ihan eri... kiroilua ei estetä läheskään samalla päättäväisyydellä, usein sen jopa jollain tasolla annetaan jatkua. Tuntuu, että vaatimustaso käytöksen suhteen on paljon matalampi yleispuolella kuin kehitysvammaisten erityisluokilla... miksi näin?

4

146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskeliat

Meilä on oikeuksia.

• jebujee

Jos elämäsi suurin ongelma on se, etteivät kehitysvammaiset saa kiroilla koulussa tarpeeksi, olen kateellinen sinulle.

• myrsky

Siis toisin päin tietenkin... miks tavisoppilailta ei vaadita samaa?

• opex

Minusta tämä on aivan loogista. Tavisoppilaiden kiroilu on osa normaalia murkkuvaihetta. Se menee useimmiten ohi ihan itsestään, koska tavallisilla oppilailla palikat riittävät siihen, että he itse tajuavat, millaisen vaikutelman antavat/haluavat antaa. Heidän kykynsä itsehillintään on parempi, ja kypsyminen johtaa lähes automaattisesti käytöksen korjaamiseen.

Kehitysvammaiset ja autistit kypsyvät hekin mutta eivät samalla tavalla. Jos he ovat ensimmäiset 20 vuotta kiroilleet, on ihan turha sen jälkeen alkaa selittää, että se ei ole sopivaa. Sitä paitsi mitä haastavampi oppilas, sen tiukempi pitää kurin olla. Ei autistille voi antaa vapauksia samalla tavalla kuin yleispuolen oppilaille. Yleisopetuksen oppilas kykenee käsittämään, että kiroilun paheksuttavuuden aste on kiinni määrästä, sananvalinnoista, tilanteesta jne. Autisti ei voi ymmärtää, että joskus voi kiroilla, joskus ei. Siksi se pitää kieltää kategorisesti.

Lisäksi yleispuolella ryhmäkoot ovat niin suuria, että ei siellä ope aina ehdi/jaksa puuttua joka risaukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5180
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2377
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2352
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2349
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1624
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1448
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1038
    8. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      996
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      929
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      927
    Aihe