Sietämätön kipu alavatsassa

Missä vika

Hei!

Olen yrittänyt löytää sopivaa viestiketjua, mutta täsmällistä sellaista en ole vielä löytänyt. Toista kertaa elämässäni alavatsaan tuli sellaiset kivut ettei pystyssä meinaa pysyä. Istuma-asennot ovat kaikista pahimpia. Kipu helpottuu (tuskainen kipu silti) maatessa, vaihtelevissa asennoissa, ainakin silloin kun en liiku.

Ensimmäisen kerran kipu tuli vuosi sitten kesällä, oli viimeinen lastenleiri (seurakuntien kesätyö) ja kipu yltyi niin kovaksi että jouduin poistumaan noin viideksi tunniksi kaikesta ohjelmasta. Epäilin stressiä, sillä se oli viimeinen leirini kesällä, ja nytkin on ollut pientä stressiä ilmassa. Toinen syy, mitä epäilen eniten, on liiallinen kshvin litkiminen. Yleensä olen juonut ehkä kolme kuppia viikossa, mutta nyt kiireisenä opiskelijana kahvia on kuluneen viikon aikana mennyt varmaan se 15 kuppia. Sikäli kahvi voisi olla syy, sillä myös viime kesänä pistin viimeisetkin voimani viimeiseen leiriin ja kahvia tuli juotua varmaan saman verran. Ainiin, olen 19v miehen alku, normaalipainoinen.

Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia? Kahvin vähentäminen on tietysti yksi vaihtoehto, ja sen aionkin tehdä. Mutta lähinnä tuo tieteellinen puoli kiinnostaisi, eli siis missä on vika ja ongelma. Voisiko se olla umpisuoli, ja voiko kyseessä olla jotain vakavaakin? Kiitoksia jo etukäteen :)

8

808

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvauskeskus

Ruuansulatuskanavaperäisistä alavatsakivun aiheuttajista yleisin on venytyskipu, jos on ilmavaivoja tai vatsa löysällä ja vatkaa yliaktiivisena, niin voi tuntua aika kovaakin kipua. Kaasut kun syntyvät paksusuolessa ja tavara jää helposti vatkaamaan sen loppupäähän. Ilmavaivat ja vatsan sekoilun varmaan olet huomannut, jos sellaisia on. Suoliston tulehdustilat joko infektion tai sisäsyntyisen tulehduksen aiheuttamana aiheuttavat aika samanlaisia oireita, paitsi pakottava arkuudentunne tuntuu helpommin myös suoliston ollessa levossa. Pahassa tulehdustilassa ulosteissa voi olla verta tai ne ovat epätavallisen limaisia. Kokeile vatsaystävällistä ruokavaliota, kuitulisä rauhoittaa yleensä kanssa hyvin. Lisäksi Ilmavaivoihin ja ruuan sulamisen ongelmiin löytyy apua esim. entsyymi- ja bakteerivalmisteista, ilmavaivoihin myös pintajännitystä laskevista valmisteista.

Alavatsalla on myös paljon isoja ja pieniä lihaksia, jotka voivat mennä spasmiin. Lihasperäiseen kipuun tulehduskipulääkkeet tehoavat yleensä todella hyvin. Vatsanpeitteiden rentouttaminen auttaa myös, eli polvet koukkuun tai vaikka ihan rintaa vasten.

Itsehoidon ulkopuolelle menee kanssa paljon mahdollisuuksia, jos ei homma helpota niin lekuriin vaan. Umpisuoli sijaitsee oikealla alavatsalla. Tulehdus etenee yleensä nopeasti ja kipu kasvaa mukana kohdistuen aika tarkasti oikealle alas, lisäksi tyypillistä on kuumeilu... Kasvain olisi aika epätodennäköinen, kun oireilu on välissä kadonnut kokonaan ja alkanut taas niin äkkiä ja voimakkaana uudestaan. Suoliston kasvaimet aiheuttavat usein myös vatsantoiminnan ongelmia, laihtumista ja väsymystä. Vaikka voihan kasvain muuallakin vatsaontelossa olla... Virtsarakon tulehdukset tai hermostolliset ongelmat voivat myös tuntua kipuna alavatsalla, mutta kipu on yleensä helposti tunnistettavaa. Kihelmöivää, kovan pissahädän tapaista. Virtsakivet aiheuttavat myös kihelmöivää kiputunnetta, mutta se on yleensä terävämpää ja hetkellisempää.

• kipua myöskin

Minulla on myöskin kipuja alavatsassa aina aamuisin, sitten kun saan Upseerin synnytettyä niin kivut lakkaavat, tätä on joka aamu ollut pari kuukautta, sitä en tiedä mistä vaiva johtuu.

• umpparihyi

Jos sulla on se vatsakipu oikeella alhaalla välillä tai jatkuvasti niin jumalauta lääkärii!! Meinaan että jos se on umpisuoli niin et haluu et se puhkee! Mulla puhkes meinaan ja saatananmoiset kivut! Sain kipulääkettä ja leikkaukseen pääsin. Helpotti elämä paljon. :)

• Missä vika

Kiitos vastauksistanne! Iski keskiviikkona jälleen, ja äsken entistä pahempana. Nyt kun kiinnitän asiaan huomiota, olen huomannut äärimmäisen voimakasta arkuutta kiveksissä. Oikeastaan kovimmat kivut mitä olen eläissäni kokenut. Mietin myös, voisiko syynä olla huono istuma-asento liitettynä liian kireisiin housuihin..

• Ihmettelen edelleen

Kuvailemiasi oireita olen sairastanut jo yli 40-vuotta ja käynyt lääkärillä 70-luvulla ja 80-luvulla mutta mitään diagnoosia ei ole tullut.
      Nuihin oireisiin lisäisin vielä sen että kipua kestää noin kaksi tuntia ja voi lakata hetkelliseti mutta palaa taas. On myös pakonomainen tarve istua wc pöntöllä ja laukaista kaikki lihakset vaikkei siitä mitään apua olekkaan.
      Kivut tulevat tavallisimmin illalla tai yöllä ja rumban jälkeen on kuin munille potkittu.
      Tätä kipua tulee noin 5 kertaa vuodessa mutta ne ovat todella sietämättömiä. Sairastan mytös sarjoittaista päänsärkyä enkä tiedä onko niillä yhteyttä toisiinsa.
      Olen epäillyt eturauhasta ja syöpääkin mutta olen kuitenkin vielä elossa 40 vuotta kipujen alettua.

• täsmälleen sama!

Täsmälleen samat oireet! Hyvin kuvasit tuon, että olo on kuin munille potkittu. Olen myös huomannut tuon, että tuntuu kuin oisi pakko päästä vessaan, mutta todellisuudessa mitään hätää ei ole. Ultraäänissäkin käväisin tuossa syksyllä, mutta ei mitään löytynyt...

Jännä, jos useammillakin ihmisillä on täsmälleen kyseisiä vaivoja, mutta mitään diagnoosia ei ole kellään...

• Ihmettelen edelleen

Jollain keskustelupalstalla oli myös nainen, joka kuvasi vastaavanlaiset oireet. Hänen mukaansa nämä kivut tulivat orgasmin jälkeen, ja näin se on usein tullut minullekkin.
      Mutta ei kuitenkaan joka kerta, ja nykyään vielä harvemmin kun tuo sukupuoliaktiviteetti on sen verran hiipunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe