Isännöitsijän ilmoitusvelvollisuus vuokralaisen häiriköinnistä.

bichu

Laitoin asuntoni vuokralle 1.4.2013 ja kaikki on mielestäni mennyt hyvin, siis luulin näin ennen viime torstaita.

Isännöitsijä soitti minulle viime torstaina ja kertoi, että vuokralaiseni on rikkonut järjestyssääntöjä luultavimmin melulla ja onkin jo saanut tästä asiasta jo kaksi varoitusta. Hän vain soitti ilmoittaakseni minulle, että vuokralaiseni saa häädön asunnosta!!

Kysyin eikö asiasta olisi pitänyt ilmoittaa minulle aikaisemmin, vastaus oli: olisihan sitä voinut. Siis MITÄ?! Isännöitsijä ei viitsinyt ilmoittaa minulle osakettani koskevia aika tärkeitä asioita minulle. Ja siis taloyhtiön hallitus ja isännöitsijä on pitänyt kokouksen koskien osakettani ja vuokralaista. Tässä kokouksessa päätettiin häätö. Edes tästä kokouksesta ei minulle viitsitty ilmoittaa!!

Mitkä ovat teidän mielipiteenne/tietonne tälläisestä asiasta?
Olisiko isännöitsijällä ollut laillinen velvollisuus ilmoittaa asiasta minulle?

13

1481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuokranantaja94949

      Aika lailla hallitus ja isännöitsijä tumpeloivat ja pitävät omaa showtaan.

      Ensinnäkin, taloyhtiön hallitus kokouksessaan tai isännöitsijä eivät voi purkaa osakkeenomistajan tekemää vuokrasopimusta vuokralaisen kanssa. Tai hakea häätöä käräjäoikeudesta. Laki määrää että sen tekee vuokranantaja.
      Sen sijaan asunto-osakeyhtiölaki mahdollistaa yhtiökokouksen päätöksellä huoneiston hallintaanoton yhden varoituksen jälkeen.

      Lue www.finlex.fi :stä Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta ja asunto-osakeyhtiölakia ja tämän jälkeen keskustele asiasta isännöitsijän/hallituksen kanssa.

      • Asunto-osakeyhtö ei voi häätää yhtään vuokralaista ilman osakkaan antaamaa kirjallista varoitusta.

        Mikäli yhtiö aloittaa huoneiston hallintaanoton, niin varoitus siitä annetaan sekä osakkeenomistajalle että vuokralaiselle. Mikäli hallintaanotto hyväksytään yhtiökokouksessa, niin päätös annetaan tiedoksi sekä osakkeenomistajalle että vuokralaisella. Molemilla on tämn jälkeen toisistaan riippumaton oikeus vaatia päätöksen kumoamista käräjäoikeudessa.

        Eli aloittaja on taas kamapäissään kirjoitteleva trolli!!


      • LKV on trolli
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Asunto-osakeyhtö ei voi häätää yhtään vuokralaista ilman osakkaan antaamaa kirjallista varoitusta.

        Mikäli yhtiö aloittaa huoneiston hallintaanoton, niin varoitus siitä annetaan sekä osakkeenomistajalle että vuokralaiselle. Mikäli hallintaanotto hyväksytään yhtiökokouksessa, niin päätös annetaan tiedoksi sekä osakkeenomistajalle että vuokralaisella. Molemilla on tämn jälkeen toisistaan riippumaton oikeus vaatia päätöksen kumoamista käräjäoikeudessa.

        Eli aloittaja on taas kamapäissään kirjoitteleva trolli!!

        Kuules LKV! Jos olet itse useinkamapäissäsi ja huutelet täällä niin se ei tarkoita että muut harrastavat samaa. Itse olet ihm etrolli joka näyttelet asiantntijaa ja yleensä neuvosi ovat aivan päin honkia ja omasta harhaisesta mielestäsi jalostuneita. Hakeudu hoitoon nyt viimeinkin, vaikka voi olla jo myöhäistä auttaa sinua täysjärkiseksi yhteiskunnan jäseneksi.


      • bichu
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Asunto-osakeyhtö ei voi häätää yhtään vuokralaista ilman osakkaan antaamaa kirjallista varoitusta.

        Mikäli yhtiö aloittaa huoneiston hallintaanoton, niin varoitus siitä annetaan sekä osakkeenomistajalle että vuokralaiselle. Mikäli hallintaanotto hyväksytään yhtiökokouksessa, niin päätös annetaan tiedoksi sekä osakkeenomistajalle että vuokralaisella. Molemilla on tämn jälkeen toisistaan riippumaton oikeus vaatia päätöksen kumoamista käräjäoikeudessa.

        Eli aloittaja on taas kamapäissään kirjoitteleva trolli!!

        Minä kun en osakkeen omistajana ole antanut minkäänlaista kirjallista varoitusta vuokralaiselle, koska isännöitsijä ei minulle ole häirinnästä ilmoittanut!!

        Eli siis kuten jo alkukirjoituksessa mainitsin: Vuokralaiselleni on annettu kaksi varoitusta ja taloyhtiön hallitus on päättänyt häätää vuokralaiseni. Isännöitsijä soitti minulle ja ilmoitti häädöstä ja että kaksi varoitusta on jo annetu.


      • vuokranantaja94949
        bichu kirjoitti:

        Minä kun en osakkeen omistajana ole antanut minkäänlaista kirjallista varoitusta vuokralaiselle, koska isännöitsijä ei minulle ole häirinnästä ilmoittanut!!

        Eli siis kuten jo alkukirjoituksessa mainitsin: Vuokralaiselleni on annettu kaksi varoitusta ja taloyhtiön hallitus on päättänyt häätää vuokralaiseni. Isännöitsijä soitti minulle ja ilmoitti häädöstä ja että kaksi varoitusta on jo annetu.

        Jeps, tarkoitukseni ei ollut sinua moittia, ethän ole tiennyt asiasta mitään.
        Hallitus ja isännöitsijä ovat tupeltaneet.
        Voit mainita isännöitsijälle että tällaisissa asioissa pitää osakkaan saada tietoa eikä hallitus saa suhmuroida keskenään mitä sattuu.
        Lisäksi voisit mainita isännöitsijälle oikeasta marssijärjestyksestä ja siitä kuka sen hoitaa.


      • vuokranantaja94949
        vuokranantaja94949 kirjoitti:

        Jeps, tarkoitukseni ei ollut sinua moittia, ethän ole tiennyt asiasta mitään.
        Hallitus ja isännöitsijä ovat tupeltaneet.
        Voit mainita isännöitsijälle että tällaisissa asioissa pitää osakkaan saada tietoa eikä hallitus saa suhmuroida keskenään mitä sattuu.
        Lisäksi voisit mainita isännöitsijälle oikeasta marssijärjestyksestä ja siitä kuka sen hoitaa.

        Vielä korostan sitä että asiassa on syytä menetellä oikein jos vuokralainen halutaan pois, ei siis siten kuin hallitus ja isännöitsijä toimivat.
        Siis, taloyhtiön hallitus tai isännöitsijä eivät voi purkaa osakkeenomistajan vuokralaisen kanssa tekemää vuokrasopimusta. Tai hakea häätöä käräjäoikeudesta.
        Vuokranantajan on annettava kirjallinen varoitus vuokralaiselle ja jos häiriöt jatkuvat niin sitten purkaminen vuokranantajan toimesta tai loppupelissä häätö käräjäoikeudesta.

        Jos hallitus häätää vuokralaisen talosta ja vuokralainen vie asian käräjille, vuokralainen voittaa kanteen koska hallitus ei ole lain mukaan oikeutettu häätämään tai purkamaan sinun tekemää vuokrasopimusta.


        Kaikkein järein keino on ottaa huoneisto yhtiön hallintaan yhtiökokouksen päätöksellä, siihen ei siis riitä hallituksen päätös. Tästä mahdollisuudesta ei liene ole ollut missään vaiheessa kysymys.


      • Harri Hallus
        vuokranantaja94949 kirjoitti:

        Vielä korostan sitä että asiassa on syytä menetellä oikein jos vuokralainen halutaan pois, ei siis siten kuin hallitus ja isännöitsijä toimivat.
        Siis, taloyhtiön hallitus tai isännöitsijä eivät voi purkaa osakkeenomistajan vuokralaisen kanssa tekemää vuokrasopimusta. Tai hakea häätöä käräjäoikeudesta.
        Vuokranantajan on annettava kirjallinen varoitus vuokralaiselle ja jos häiriöt jatkuvat niin sitten purkaminen vuokranantajan toimesta tai loppupelissä häätö käräjäoikeudesta.

        Jos hallitus häätää vuokralaisen talosta ja vuokralainen vie asian käräjille, vuokralainen voittaa kanteen koska hallitus ei ole lain mukaan oikeutettu häätämään tai purkamaan sinun tekemää vuokrasopimusta.


        Kaikkein järein keino on ottaa huoneisto yhtiön hallintaan yhtiökokouksen päätöksellä, siihen ei siis riitä hallituksen päätös. Tästä mahdollisuudesta ei liene ole ollut missään vaiheessa kysymys.

        Hallitus ei yksinkertaisesti voi häätää vuokralaista talosta tällä tavalla.
        Hallituksen olisi tullut antaa kirjallinen varoitus osakkeenomistajalle ja vieläpä todisteellisesti. Vasta tämän jälkeen hallitus voisi alkaa ajamaan huoneiston haltuunottoa.


    • hoidettu_pihalle

      Olen ollut samassa tilanteessa tänä keväänä. Isännöitsijä informoi minua vuokralaisen aiheuttamasta häiriöstä. Kävin antamassa vuokralaiselle kirjaillisen varoituksen. Vuokralaiselta pitää saada kuittaus että on vastaanottanut varoituksen. Varoitukseen kannattaa yksilöidä mahdollisimman tarkasti häiriön luonne ja ajankohta kun milloin häiriötä tapahtunut on tapahtunut.

      Sen jälkeen isännöitsijä raportoi uusista häiriöistä asunnossa. Uusi reissu vuokralaisen oven taakse ja kuittaus paperiin että on saanut vuokrasuhteen purkuilmoituksen. Annoin vuokralaiselle viikon aikaa muuttaa pois.

      Lomakkeet ostin netistä.

      Googlasin kovasti lakikohtia ym ohjeita miten tulee toimia tässä tilanteessa.

      Todella stressaava tilanne. Isännöitsijältä saamassa kirjeessä oli mainittu häiriöistä ilta- ja yöaikaan, mutta ei ollut yhtään päivämäärää ja kellonaikaa, jolloin häiriötä on esiintynyt.

      • bichu

        Isännöitsijä ei ollut minuun yhteydessä kummankaan varoituksen antamisen kanssa. Eli minä osakkeen omistajana en ollut tietoinen minkäänlaisesta häirinnästä asunnossani. Olisihan se kohteliasta ilmoittaa omistajallekkin asiasta.

        Minkäänlaista kirjallista selostusta en ole asiasta saanut.


      • Propakandaa
        bichu kirjoitti:

        Isännöitsijä ei ollut minuun yhteydessä kummankaan varoituksen antamisen kanssa. Eli minä osakkeen omistajana en ollut tietoinen minkäänlaisesta häirinnästä asunnossani. Olisihan se kohteliasta ilmoittaa omistajallekkin asiasta.

        Minkäänlaista kirjallista selostusta en ole asiasta saanut.

        Mitäs jos asunnon omistajakin pitäisi yhteyttä isännöitsijään ?


      • oikea marssijärjesty
        Propakandaa kirjoitti:

        Mitäs jos asunnon omistajakin pitäisi yhteyttä isännöitsijään ?

        Mitä jos laitettaisiin kädetön isännöitsijä vaihtoon?


      • bichu
        Propakandaa kirjoitti:

        Mitäs jos asunnon omistajakin pitäisi yhteyttä isännöitsijään ?

        Jos olisin tiennyt tälläisestä todellakin pitäisin. Asun itse vielä niin kaukana osakkeestani, että toivoin isännöitsijän pitävän minut ajan tasalla asioista. Mutta totta kai on myös omaa vikaa. Tämä on kuitenkin ensimmäinen vuokralaiseni, kun asunnosta muutin itse pois. Oppiipahan tulevaisuudessa valitsemaan vuokralaiset vähän paremmin ja pitämään tiukempaa seulaa.

        Mutta tosiaan laitoin alulle vuokrasopimuksen purun.. Ja pidän kämppää ainakin kuukauden tyhjillään.


      • Vuokramiehen Poika
        bichu kirjoitti:

        Jos olisin tiennyt tälläisestä todellakin pitäisin. Asun itse vielä niin kaukana osakkeestani, että toivoin isännöitsijän pitävän minut ajan tasalla asioista. Mutta totta kai on myös omaa vikaa. Tämä on kuitenkin ensimmäinen vuokralaiseni, kun asunnosta muutin itse pois. Oppiipahan tulevaisuudessa valitsemaan vuokralaiset vähän paremmin ja pitämään tiukempaa seulaa.

        Mutta tosiaan laitoin alulle vuokrasopimuksen purun.. Ja pidän kämppää ainakin kuukauden tyhjillään.

        Purku ei välttämättä onnistu, jos et ole antanut ensin varoitusta vuokralaiselle. Vuokralaiselle pitää antaa oikeus korjata käytöstään. Varoituksen pitää tulla nimenomaan sinulta eikä miltään kolmannelta osapuolelta kuten isännötsijältä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      261
      2651
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1735
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      79
      1563
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1363
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1259
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1202
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      87
      1116
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      88
      1053
    9. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      113
      1021
    10. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      962
    Aihe