Miten valmistaa metsästä rohtoja/ruokaa?

Oravantassu

Iltaa tässä melkein kaksikymmentä vuotias entinen skitsofreenikko ja erakko, nykyinen optimisti ja metsään kaipaileva kerrostalon asukki. Nyt monen vuoden perkeleen jälkeen olen taas vihdoin löytänyt jotain josta olen kiinnostunut: Omien rohtojen ja ruokien tekeminen metsästä. Olen päättänyt jättää kaikenmoisen filosohvittelun taakse ja alkaa TEKEMÄÄN asioita. Olen äärimmäisen kiinnostunut elämään tervettä elämää ja tutkimaan sitä miten kasvit tai se mitä me syömme voi vaikuttaa ihmiseen. Pyydän siis teiltä, vanhemmilta ja kypsemmiltä shamaaneilta ohjeistusta.

Itse tällä hetkellä kun menen metsään, näen siellä vaan outoja erilaisia muotoja erilaisissa varsissa. Minulla ei ole hajuakaan siitä mitä mikäkin kasvi tekee ja miksi, enkä ole varma miten sen muut saivat selville: nimittäin oliko kyseessä vain se että he kokeilivat kasveja erilaisiin tilanteisiin ja saivat näin tuloksia vai oliko metsien asukkien aistit ja tietoisuus tuolloin paljon selvempi, jolloin he kykenivät aistimaan mikä ominaisuus milläkin kasvilla on. Sen verran voin sanoa, että
omat aistini ovat aivan päin helvettiä, ja olenkin kiinnostunut siitä miten ne mahdollisesti voisi saada taas toimimaan.

Kaikenlaisen negatiivisen ajattelun olen jättänyt taakseni ja se perkele joka piti kokea kyllä opetti sen että itsensä epäilystä tai pelolle antautumisesta ei mitään hyvää koidu. Siispä eteenpäin uusin tuulin ja toivottovasti entistä tasapainoisemmin.

Huomio! Jos olet millään tavalla epävarma ihminen tai et pahemmin pysty nauttimaan elämästä niin elä anna ohjeita. (Kysy tätä itseltäsi ennen kuin vastaat.) Jos vastaat niin pistä mieluusti jotain tiettyjä (TESTATTUJA, PÄTEVIÄ) kirjojen nimiä, tai mitä tahansa josta voisin opiskella näitä luonnon hyötyjä. Ehkä omia keinoja? (KUNHAN PÄTEVIÄ, TESTATTUJA) Voinhan minä tietty mennä metsään ja kysyä kasveilta mutta voi vaatia vähän pitemmän ajan ennen kuin saan vastauksia, aistit näemmä paskana. Voit myös pistää mukaan luonnollisia ruoka reseptejä, keittoja, kaiken näköstä nyt mikä on toiminut sinun elämässäsi hyvin.

Voisitte myös suosittella mistä kannattaisi kysyä tätä (esim. sivusto, joku henkilö tms) jos täältä ei tule tarpeeksi päteviä vastauksia.

Tämä on siis viimeinen kuolinhuutoni, antakaa ohjeistusta mulle, niin annan kaikkeni maailmalle.

20

1434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oravantassu

      Kysyisin myös mistä löytäisin päteviä kirjoja lääkerohtojen tekemiseen luonnosta löydettävillä kasveilla./millä nyt lie niitä voi sitten tehdä.

      • 87474547

        Toivo Rautavaaran teos Hyötykasvit, löytyy kirjastoista.

        Malttia siihen rohtojen keräilyyn, monissa luonnon kasveissa voi olla vahingollisia aineita, vaurioittavat etenkin maksaa. Niistä vaan ei ole tehty niin kovin suurta haloota, koska käyttömäärät jää yleisesti vähäiseksi ja sen vuoksi ei uhkaa kansanterveyttä. Se on pisara lasissa, jos joku yksittäinen kokeilija sattuu sairastumaan. Ennenvanhaan uskottiin kaikennäköistä, ihmiset elivät hädintuskin seitsemänkymppisiksi...

        Sama juttu taitaa olla sienten kanssa, sillä ei pitäisi syödä kuin vain niitä tunnetuimpia ja hyväksi havaittuja.


      • hortoilu ja
        87474547 kirjoitti:

        Toivo Rautavaaran teos Hyötykasvit, löytyy kirjastoista.

        Malttia siihen rohtojen keräilyyn, monissa luonnon kasveissa voi olla vahingollisia aineita, vaurioittavat etenkin maksaa. Niistä vaan ei ole tehty niin kovin suurta haloota, koska käyttömäärät jää yleisesti vähäiseksi ja sen vuoksi ei uhkaa kansanterveyttä. Se on pisara lasissa, jos joku yksittäinen kokeilija sattuu sairastumaan. Ennenvanhaan uskottiin kaikennäköistä, ihmiset elivät hädintuskin seitsemänkymppisiksi...

        Sama juttu taitaa olla sienten kanssa, sillä ei pitäisi syödä kuin vain niitä tunnetuimpia ja hyväksi havaittuja.

        horttoruokaa
        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/09/12/hortoile-luonnosta-lahiruokaa-ilmaiseksi

        http://hortoilijat.blogspot.fi/p/tervetuloa.html

        http://www.yrttitarha.fi/tietopankki/keruu/index.html


    • villiyrteistä moneks

      Hei kaikille jotka etsitte asiasta lisää tietoa,kärsitte masennuksesta tms.
      Jatkaisin asiaa tällaisella...

      Olen kiinostunut samoista asioista.Myös työnä.
      Periaatteessa olen takonut yrttiperinteen ja alan farmakologiset perusteokset läpi.Luultavasti et tai siis suurinosa luonnonyrteistä kiinostuneista ei ole kiinostunut yrteistä varsinaiselta lääketieteelliseltä pohjalta,vaan käytännössä.
      Eli...

      Luultavasti ymmärsin mitä ajat takaa.

      Aloita tällä nettisivustolla:
      http://www.yrttitarha.fi/

      Perustava raamattu luonnonmukaisesta elämäntavasta on:

      Toivo Rautavaara.Mihin kasvimme kelpaavat.wsoy 1994.

      Nimi ei anna paljonkaan toivoa,mutta sisältä löytyy varsinainen ylläripylläri.
      Periaatteessa neuvoo miten täyttää jääkaappi reissulla lähimetsään ja niitylle.
      Kirjan ohjeilla koko elämäntapa muuttuu 0 kulutuslinjalle.

      Yrtit,joita kehoitetaan syömään "pinaattina" kannattaa valmistaa nopeasti ryöppäämällä.Puristat ne liiasta keitinvedestä ja pyöräytät pannulla chilipippurissa ja valkosipulissa oliiviöljyn kera.Päälle ripaus suolaa ja pari raapaisua kuivaa pasta juustoa.

      Hyödyllinen sinulle on myös:
      Annemarta Borgen.Minun yrttini.Otava 2009.
      Hyvää mieltä tuottava kirja.Liirunlaarumia syötävistä villiyrteistä ja kasvatetuista.Historiaa ja semmoista.Itse pidän kirjasta valtavasti.

      Kasvien tunnistamisessa auttaa:
      Anis ja iisoppi.wsoy.Ostin juuri 17 eurolla netistä.
      Kirja on kiva,vaikka suppea.Hyvä puoli on että kuvaus sivulla on paljon tyhjää tilaa ja voit itse täydentää puuttuvia tietoja kasvista esim yrttitarhasivulta,joka on hyvin kattava.

      Suosittelen kirjoista ensimmäistä sinulle ehdottomasti.

      Lisäksi sinun kannattaisi tutustua omaa hyvinvointiasi edistäviin kasveihin.Mäkikuisma on hyvä.Humala-humulus lupulus torjuu ikäviä ajatuksia öiseen aikaan ja antaa rauhallisen unen.Tms muita hermoja auttavia kasvilajikkeita.

      Itse villiyrttien käyttäjänä huomauttaisin että idässä,Kiina jne...syödään lääkkeet keittona.Uskonkin että terveys löytyy ennenkaikkia ruoasta jota syöt.On helppo hurahtaa yrttiteehen,mutta tavan ylläpitäminen vaatii pitkäjänteisyyttä.Yrteillä kun on tapana alkaa vaikuttamaan vasta jonkin ajan jälkeen käytön aloitettuasi.Niiden syöminen on huomattavasti helpompaa.Itse teen sillä tavalla että kerään yrttejä,jotka sopivat terveydentilaani,kuivatan ne ja murskaan kaikki samaan 5 litran muovipussiin.Teen keittoja joka päivä,jotenka talvisaikaan nakkaan mukaan kourallisen yrttejä.Tämä säästää myös vihanneskuluissa aikana jolloin kaikki on kallista.Kannattaa kokeilla.Talvella keittoaineksena käytän paljon porkkanaa ja sipulia.Valkosipulia reippaasti.Salainen aseeni on inkivääri ja chili,jota joka ruoassa mukana.Kannattaa kokeilla.

      Toivottavasti tästä oli apua.

      • olittekin jo...

        Voi anteeksi.Antamani vinkit oli puolittain jo annettu.
        Mutta ilmeisesti muutkin olivat kokeneet Rautavaaran kirjan hyödyllisenä.Eli kasvinkeräilijän perusteoksesta puhutaan...


    • lehdoissakin
    • villiyrtti kurssit
    • jattasdiary
    • Anonyymi

      Mitä ihmettä on villiruoka? Mikä on kesyruokaa?

      Aina me olemme luonnosta ruokaa, sekä erilaisia mausteita, "lääkkeitä" sun muuta saaneet. Se on itsestäänselvyys ainakin meille jotka eivät vietä aikaansa 100% vain kaupunkien keskustojen kerrostaloissa. Minä, lapseni ja vanhempani, sekä heitä vanhemmat sukupolvet olemme liikkuneet luonnossa ja hyödyntäneet sen monipuolista tarjontaa. Ei se ole uusi ja ihmeellinen keksintö, ei mitään erikoista villiruokaa vaan normaaleja luonnon antimia. Nyt lähden karpaloon. Kuinkahan villejä ne ovatkaan?

      • Anonyymi

        Karpalot ovat aika kesyjä, mutta varo puolukoita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karpalot ovat aika kesyjä, mutta varo puolukoita!

        Järvet ovat täynnä villikaloja. Varokaa 😱


    • Anonyymi

      Mulla on pakastettuja kuusenkerkkiä. Mitä niistä voisi tehdä ja kuinka usein käyttää jotta saisi jotain terveyshyötyä?

      • Anonyymi

        Eikö kenelläkään ole mitään neuvoja ja vinkkejä annettavaksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kenelläkään ole mitään neuvoja ja vinkkejä annettavaksi?

        Täällä on hyviä lähteitä tullut (erityisesti Rautavaaran teos), mutta tässä yksi verkkosivu lisää joka myös käsittelee aihetta: https://yrttitohtori.fi


      • Anonyymi

        Varmaan olet jo kuusenkerkkäsi pakastimestasi käyttänytkin kun tämä kysymyksesi osui vasta nyt silmiini.
        Itse olen kuusenkerkistä tehnyt siirappia, joka on hyvää yskänlääkettä ja muutoinkin ja teenä aivan erinomaista.
        Kuusenkerkät tulee kerätä keväällä ennen Juhannusta jolloin ne ovat parhaimmillaan.
        Kuusenkerkkäsiirapin teko-ohje löytyy varmasti netistä.


    • Anonyymi

      Hullua tämä villiyrttibuumi. Ahneet sillä rahastaa. Parhaan tiedon saa suvun vanhimmilta ja maaseudun asukkailta. Ilmaiseksi! Aina on osattu luonnon antimia käyttää 🙂

      • Anonyymi

        Yhtä hullua on kutsua tavallisia kaloja villikaloiksi ja sieniä + marjoja villiruuaksi. City-ihmisten horinoita.


    • Anonyymi

      Kärpässienet ovat aina olleet shamaanien herkkua ja ne kuuluvat vakituiseen ruokavalioon eivätkä ne ole erityisen villejä muuten kuin keitossa syötynä.

    • Anonyymi

      Nenä kirjaan ellei ole maalla kasvaneita sukulaisia ja opit mitä kasveja saa syödä ja mitä ei.
      Ei siihen maksullisia opetuksia tarvita.
      Luonnonkasvien terveysvaikutuksista ja niiden ihmeidentekevyydestä kannattaa olla realistinen eli vaatia oikeita tutkimustuloksia eikä mitään mutua.
      Tietty ei se ole hullu joka mm. villiruoka ja horta opetuksesta pyytää vaan joka maksaa.
      Aina me suomalaiset ollaan osattu käyttää luonnonantimia. Ei se ole mitään uutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2894
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      539
      2755
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1887
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1704
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1362
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      62
      1163
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1154
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe